Review: Neptunia x SENRAN KAGURA: Ninja Wars

In een cross-over die spectaculairder is dan Marvel en DC Comics die elkaar ontmoeten, strijden de personages uit twee legendarische franchises van iconische Japanse ontwikkelaars in een onvergetelijke ninja-oorlog. Dit is zo overdreven als het maar kan natuurlijk, maar voor fans van minder mainstream Japanse games, was de aankondiging van Neptunia x SENRAN KAGURA: Ninja Wars een leuke verrassing. Voor het eerst kunnen we spelen met de voluptueuze dames van zowel de Neptunia- en SENRAN KAGURA-franchise in één gek actiespel.

Buiten de rondborstige deernes en de anime-stijl is er echter weinig gemeenschappelijke grond tussen de twee franchises. Alhoewel, helemaal correct is dat ook niet. Want ondanks dat Neptunia vooral bekend is vanwege de Hyperdimension Neptunia-reeks, JRPG's met een hoog metagehalte, vonden de dames van beide franchises een thuis in heel uiteenlopende spelgenres, van kaartspellen en Musou-achtige actiespellen tot kook- en pinballspellen. Voor deze eerste samenwerking werd dan ook gekozen voor een genre dat passend is voor beide franchises: een hack and slash-spel met RPG- en visual novel-invloeden.

NSwitch_NeptuniaXSenranKaguraNinjaWars_01.jpg


Niet-alledaagse ninja's

Vergeet echter alles wat je weet over Neptunia en SENRAN KAGURA, want om deze cross-over mogelijk te maken, heb je natuurlijk een nieuw verhaal nodig. In Neptunia x SENRAN KAGURA: Ninja Wars, zijn de twee damesgroepen rivaliserende ninjaclans op het eiland Gamninjustri, dat de vorm heeft van een shuriken. Op een dag worden de naties van Heartland en Marveland aangevallen door het Steeme Legion en zijn mechanische ninja's. De dames besluiten dat een samenwerking de enige manier is om dit interdimensionele leger onder leiding van Yoh Gamer te stoppen. Zoals je kan merken, is er gelukkig nog steeds een goede dosis meta- en tongue in cheek-humor aanwezig, waarbij er gespot wordt met de huidige staat van de gamesindustrie en allerhande clichés.

Het verhaal is zoals verwacht niets diepgaand en doet vooral dienst als lappendeken om de twee series samen te brengen. Het geheel blijft redelijk luchtig en het verhaal wordt ook niet onnodig lang uitgerokken. Helaas is er na het uitspelen van het verhaal weinig stimulans om verder te spelen door een gebrek aan end-game content. Je kan de personages verder levelen en de zijmissies spelen, de hoofdmissies herspelen in een soort van Free Mode, alsook een minigame spelen waarbij je de dames dient te balanceren op een reusachtige perzik. Maar dit alles biedt uiteindelijk weinig meerwaarde en wordt al snel repetitief, al is het maar door het gebrek aan variatie in de vijanden. Verder zal je tijdens het spelen ook nog praten met verschillende personages via Ninchat, wat je extra zijmissies en items zal geven, en kan je de Market Street bezoeken om extra talismans, gooiwapens zoals shuriken en kunai, en Spirit Gems te kopen. Die laatste geven je personages kleine boosts zoals extra aanvalskracht of extra levenspunten als je ze toewijst aan een speciaal gridsysteem. Er is dus redelijk wat diepgang om je personages aan te passen en te verbeteren.

2022041800020900-6D722ECD920179EE7B7E118E9B8EA601.jpg


Flitsende actie

Je kan in totaal met tien personages, waaronder twee nieuwkomers Yuuki en Goh. Verder zijn de 4 Goddesses uit Neptunia aanwezig en wordt SENRAN KAGURA vertegenwoordigd door Asuka, Homura, Yumi en Miyabi. Er passeren uiteraard nog andere personages de revue, maar zij zijn niet speelbaar en zijn louter aanwezig voor het verhaal. Dit verhaal wordt trouwens voornamelijk uit de doeken gedaan door middel van visual novel-segmenten die je te zien krijgt tussen de missies. Hierbij worden we getrakteerd op knappe tekeningen die vaak niet voor de preutse zielen onder ons zijn. De twee franchises staan immers gekend voor hun fanservice en de buitenproportionele rondingen van de veel te jonge en schaars geklede dames worden vaak in de schijnwerpers gezet. Dit is en blijft tenslotte een op en top Japans spel, al is het aandeel van NSFW-beelden eerder beperkt te noemen voor deze franchises en dan vooral SENRAN KAGURA. Dit kan misschien wat teleurstellend zijn voor de echte fans en hebben we waarschijnlijk te danken aan de nieuwe censuurregels van Sony, gezien het spel oorspronkelijk werd ontwikkeld voor de PlayStation 4.

De levels zelf die we voorgeschoteld krijgen zijn een eenvoudige aaneenschakeling van gangen en open plekken waar je naar hartelust kan inhakken op de vijanden die er rondlopen en af en toe wordt je ook getrakteerd op een leuk baasgevecht. De missies zelf zijn vaak niet meer dan "dood vijand Y" of "dood X vijanden van dit type", maar dit bederft de pret niet doordat de gameplay van het spel zo leuk en flitsend is. Op zich zal je vooral button mashen met de Y-knop, maar je beschikt ook over een aantal speciale aanvallen die het vechten plezant en visueel aantrekkelijk maken. Zo beschikt elk personage over een aantal Ninja Arts, waarvan je er vier kan gebruiken tijdens een missie. Deze aanvallen kan je met elkaar linken via een Trigger-effect en activeer je de juiste aanval op het juiste moment in de ketting dan krijgt jouw personage een kleine bonus. Daarnaast heb je ook de Fuurinkazan Drive en eens die is opgevuld kan je een effect activeren dat je bijvoorbeeld extra schade laat doen of je geneest dankzij je aanvallen. Shinobi Extreme ten slotte, is een soort van Musou-achtig effect dat je kan activeren eens je de meter hebt gevuld om een uiterst krachtige aanval te lanceren.

Dit is en blijft een op en top Japans spel.


Wat de omgevingen betreft, kan ik stellen dat er redelijk wat diversiteit aanwezig is, maar dat ze vaak kaal en levensloos zijn. Visueel moet je hier dus geen wonderen verwachten en het geheel is in lijn met wat we gewoon zijn bij dit soort mid-budget Japanse releases. Op de Nintendo Switch lijken de graphics bovendien nog wat verder teruggeschroefd te zijn en merk je vooral de lagere resolutie op. Al is het gelukkig geen ramp zoals bijvoorbeeld het geval was bij Death end re;Quest 2 of Disgaea 6. Het spel draait zeer vlot op de Switch, zonder dat ik last had van haperingen, en uiteindelijk vallen de graphics ook goed mee, zeker als je speelt in handheld-modus. Al bij al is dit zeker een geslaagde Switch-port en daar op zich ben ik al tevreden mee.

Conclusie

Neptunia x SENRAN KAGURA: Ninja Wars is een amusante hack & slash- en visual novel-game waarbij de geliefde personages uit de Neptunia- en SENRAN KAGURA-franchise samen de strijd aangaan om hun wereld te vrijwaren van een interdimensionele invasie. Hoewel het spel weinig nieuws heeft aan te bieden, staat het wel garant voor flitsende gevechten en diepgaande aanpassingsmogelijkheden. De port voor de Nintendo Switch is zeker geslaagd en buiten de lagere resolutie valt er weinig op aan te merken.

Pro

  • Humor
  • Leuke en flitsende gameplay
  • Geslaagde port

Con

  • Kaal leveldesign
  • Weinig variatie in de vijanden
  • Lagere resolutie op de Switch-console
7

Over

Beschikbaar vanaf

19 april 2022

Gespeeld op

  1. Nintendo Switch

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC
  3. PlayStation 4

Genre

  1. Hack and slash

Ontwikkelaar

  1. Compile Heart
  2. Tamsoft

Uitgever

  1. Idea Factory International
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan