Review: MLB The Show 21

Het was een broeierig warme zomeravond in New York de eerste keer dat ik kennismaakte met baseball. Ik stond op een overvolle metro gevuld met een overdaad aan oranje en blauwtinten en keek diep in de hazelbruine ogen van het meisje dat ik een paar dagen eerder in de Apple Store had leren kennen. Wanneer een Amerikaans meisje je uitnodigt voor een “sportsgame”, dan meent ze dat ook. Tijdens de benauwende rit voelde je de anticipatie van het publiek in de aanloop naar een belangrijke match van hun thuisteam, een anticipatie die tijdens de wandeling naar het imposante Citi Field Stadium enkel in crescendo ging. Let’s go Mets! Het is die sfeer en hazelbruine ogen en zomersproetjes die ik steeds met de sport ben blijven associëren, want eerlijk? Ik snapte geen bal van de regels van baseball.

Het lijkt op papier allemaal behoorlijk simpel. Mannetje van Team A gooit de bal, mannetje van Team B probeert de bal zo ver mogelijk te meppen en probeert langs alle honken te rennen voor de andere mannetjes van Team A de bal terug kunnen brengen. Dat dacht ik oprecht, naïeve ziel die ik ben. Ik had dit ooit op school in de gymles gespeeld met tennisrackets. Dat is echter slechts de absolute top van een ijsberg vol regels en tactieken wist Hailey me licht geamuseerd uit te leggen, en dat kan voor een leek nogal overweldigend aanvoelen. Uiteindelijk heb ik de crux van het spel wel netjes onder de knie gekregen, maar niet die avond in Citi Field. Die avond draaide rond lauw bier in bekers, hot dogs, supportersgezangen en die brunette naast me die mijn focus steeds deed verzwakken. De echte regels heb ik uiteindelijk geleerd uit de tutorial van dat spelletje die ik 's anderendaags ben gaan kopen op Time Square, die game was MLB The Show.

mlb 2.jpg


Alle begin is moeilijk

Spoel vooruit naar een tiental jaar later. Hailey heeft ongetwijfeld nog steeds die guitige sproetjes, maar is enkel nog een zoete herinnering die af en toe eens langs waait op social media en baseball is nog steeds baseball. Het blijft één van de populairste sporten in de States die hier onbekend en onbemind is. Gelukkig is ook MLB The Show nog steeds van de partij, een game waarin zowel fans van de sport als absolute nieuwkomers hun gading kunnen vinden. Het is in elk geval belangrijk om te weten dat ook deze MLB The Show 21 een uitgebreide tutorial en oefen-modus heeft die je de kneepjes van de sport leert. Het is misschien allemaal wat droogjes en minder gezellig gebracht dan door een brunette met pretlichtjes in de ogen, maar het werkt wel. Als je interesse hebt in de sport, laat dan een gebrek aan kennis geen obstakel zijn.

MLB The Show 21 is een jaarlijkse afspraak, wat uiteraard betekent dat het de nieuwigheden zijn waar het grotendeels om draait. Dat de teams, stadiums en rosters allemaal netjes up-to-date zijn is uiteraard logisch, maar wat mag je nog verwachten in dit nieuwe deel? De animaties van de spelers springen in elk geval duidelijk in het oog. Vooral de spelers in het veld en hun reacties zijn duidelijk onder handen genomen, wat toch wederom voor een extra laag realisme zorgt. Er is ook een nieuw systeem om te pitchen dat Pinpoint pitching heet. Het doet een tikje denken aan Skate in de manier waarop je de thumbstick moet manipuleren om een erg accurate bal te gooien naar je tegenstander. Het is een systeem dat je toelaat om de bal met gevaarlijke precisie te gooien, alleen vergt het behoorlijk wat oefening om degelijk onder de knie te krijgen. Spelers die er het geduld niet voor kunnen opbrengen om het in de vingers te krijgen kunnen de besturing van de vorige game nog steeds selecteren om het eenvoudiger te maken.

mlb.jpg


De sfeer van het spelletje

MLB is een game die, zeker als je nieuw bent, wat van een leercurve vergt. Zodra je het echter onder de knie hebt krijg je een sfeervolle titel die een waarheidsgetrouwe weergave van de sport levert. De coaches en umpires die richting de spelers schreeuwen, de ingehouden adem van het publiek wanneer je aan slag bent en die droge tik die de bal tegen je knuppel maakt voor het stadium in gejoel uitbarst. Het is die sfeer die MLB erg treffend weet te evoceren. Het is een game die grafisch verre van het onderste uit de kan haalt bij je PlayStation 5, maar daar staat dan weer tegenover dat er leuke dingen gebeuren met je DualSense. Dat je de impact van de bal tegen je batt aan je vingertoppen voelt wanneer je het ding perfect weet te raken is het soort spul dat een glimlach op je gezicht tovert.

De presentatie is een stuk minder flitsend dan wat je gewoon bent.


Helaas is niet alles peis en vree in baseball-land. Op het spelletje zelf valt weinig af te dingen, maar naar mijn gevoel kon de omkadering iets boeiender gebeuren. We zijn de voorbije jaren in games als FIFA en NBA 2K behoorlijk verwend met uitgebreide carreer-modi met verhaallijnen en dergelijke, en op dat vlak schiet MLB gewoon te kort. Je kan je eigen speler maken en die in de Road to the Show richting roem spelen, maar het voelt allemaal behoorlijk traag en franjeloos. Het is duidelijk dat de makers je maar wat graag richting de Diamond Dynasty-mode willen brengen, waar je in een systeem vergelijkbaar met FUT bij FIFA-kaarten moet verzamelen. De manier waarop die modi verbonden zijn betekent weliswaar dat er behoorlijk wat te doen is op vlak van de progressie die je speler maakt en de loadouts die je kan kiezen, maar het tempo is glaciaal en de uitwerking te statisch. Waar je dan weer hoegenaamd niks op kan afdingen is de Stadium Creator die belachelijk uitgebreid is. Het is sowieso al leuk dat je zelf een team kan samenstellen met eigen uniformen met een geinig logo, maar je kan ook uren spenderen aan het ontwerpen van een megalomaan stadion. Als je voor Hammond’s Raptor’s wil spelen in een stadium op een afgelegen eiland vol dinosaurussen, ga er dan voor.

Conclusie

MLB The Show 21 slaat de bal op een paar vlakken mis. De progressie die je maakt in de career voelt te traag en de presentatie is wat te saai om indruk te maken. Desondanks voelt het wel degelijk als een compleet pakket aan omwille van de vele opties, de uitgebreide Stadium Creator en omdat het sterk is in waar het om draait... een stevig potje baseball spelen.

Pro

  • Een realistische weergave van de sport en de sfeer die er rond hangt
  • DualSense is een meerwaarde
  • De Stadium Creator is heerlijk uitgebreid

Con

  • Op grafisch vlak geen hoogvlieger
  • Het tempo en de presentatie van de career zijn niet bepaald flitsend
7

Over

Beschikbaar vanaf

20 april 2021

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. PlayStation 4
  2. PlayStation 5
  3. Xbox One
  4. Xbox Series X|S

Ontwikkelaar

  1. San Diego Studio

Uitgever

  1. Sony Interactive Entertainment
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan