Review: MLB The Show 23

Ook al is baseball niet zo populair in Europa zoals in Noord-Amerika en Oost-Azië, het is een van de meest bekeken sporten ter wereld en dus wordt er elk jaar een videogame over gemaakt. Dit jaar is het de beurt aan MLB The Show 23. Speel met je favoriete teams uit de Noord-Amerikaanse competitie offline en online of creëer je eigen personage en speel tot je in de Baseball Hall of Fame terechtkomt. MLB The Show is al voor zo lang ik me kan herinneren de enige baseballsim die jaarlijks uitkomt, maar dit jaar is er voor het eerst een interessant historische game mode die de wereld van de sportsims zal vernieuwen.

Voor de mensen onder ons die nog nooit een vorige release van MLB The Show gespeeld hebben, het is een game die niet erg makkelijk is en niet zo voor de hand liggend speelt. Er zijn erg veel regels en rare game controls om de matchen te kunnen winnen. Je hebt de mogelijkheid om verschillende soorten manieren van spelen te kiezen wanneer je de game opstart. Er komt een menu tevoorschijn met meerdere opties en daarin staat geschreven wat voor knopjes je moet indrukken of welke joystick je hoe moet draaien om de bal juist te slaan of te gooien of te vangen. Zoals ik al eerder aangehaald heb, is het geen gemakkelijke game om te spelen en het kan erg overweldigend overkomen. Gelukkig word je het snel gewoon en na de eerste match zal je er al wat aan gewend geraken.



Innovatief


Voor het eerst in de geschiedenis van sportsims komt MLB The Show 23 met Storylines: A New Game Experience, meer specifiek heet het The Negro Leagues. Een nieuwe game mode dat als geschiedenisles van baseball speelt, maar ook waar je als je favoriete Afrikaans-Amerikaanse spelers van de voorbije honderd jaar kan spelen. Dit gebeurt in historische stadia met de hele bekleding van het tijdperk waarin de gekozen speler speelde. Door verschillende challenges te doen met hen kom je meer te weten over hun traject als professioneel baseballer en leer je ook nog iets bij over The Negro Leagues, een league van baseball voor alleen Afrikaans-Amerikaanse spelers. Dit soort game mode is erg innoverend en zal mogelijks een golf aan dit soort verhaallijnen in de verschillende sportgames veroorzaken, ik sta er alleszins al voor open!

Voor het eerst een interessant historische game mode die de wereld van de sportsims zal vernieuwen.




Toch wat teleurstelling


Behalve deze fantastische game mode, is de rest van het spel een beetje eentonig. Zo word je al snel beu hoe in bijna elke match zich hetzelfde zal afspelen en dat deze erg lang duurt en hierdoor dus saai wordt. Hierbovenop zijn de graphics van de game echt niet op niveau van 2023, de kleuren zijn te uitgewassen, de spelermodellen zien eruit alsof ze in 2013 gemaakt zijn en behalve de hyperrealistische helmen ziet alles er een beetje flets uit. De game weet dit en daardoor wordt er veel gebruik gemaakt van echte beelden voor en na de matches die je speelt. Maar het is niet genoeg om de graphics te excuseren. Behalve dit voelt het ook niet alsof er een sfeer hangt in de stadia als je speelt. Soms is er gejuich van het publiek, maar ik had niet het gevoel dat ze dynamisch inwerkt op je speelstijl.



Conclusie

MLB The Show 23 is een game die revolutionair zal zijn voor de wereld van de sportsims door de fantastische nieuwe game mode Storylines: A New Game Experience. Maar valt net te kort in alle andere aspecten. Zo wordt het rap maar wat saai om de gewone modes te spelen en ziet de game er niet fantastisch uit. Voor baseballfans is dit de enige game die ze kunnen spelen, maar ik zou het toch houden bij het kijken naar de echte sport.

Pro

  • Nieuwe game mode: Storylines: A New Game Experience
  • De enige baseballgame
  • Veel details

Con

  • Na een tijd saai
  • Slechte graphics
6.5

Over

Beschikbaar vanaf

24 maart 2023

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PlayStation 4
  3. PlayStation 5
  4. Xbox One
  5. Xbox Series X|S

Genre

  1. Simulator
  2. Sport

Ontwikkelaar

  1. San Diego Studio

Uitgever

  1. Sony Interactive Entertainment
 
Terug
Bovenaan