Rellen en de aanpak ervan

In welke mate is er hier überhaupt sprake van kansarmoede? Die gasten hebben evenveel kansen op onderwijs als iedereen en ze hebben financiële middelen genoeg om de laatste iphones en merkkledij te kopen.

Als je het nu had over een arme stam ergens in Rwanda, zou ik je nog kunnen volgen over "kansarmoede", maar daar is hier geen sprake van.
Ik wou zo hard dat je hier gelijk had en dat kansarmoede enkel een ver van mijn bed show was.

Misschien even dit lezen: https://www.klasse.be/235576/kansarmoede-inzichten-slangen

En anders nodig ik je graag uit om een dag met mij te komen werken...

Als je de discriminatie hierin niet ziet, tja, ... dan vraag ik me toch af hoe je de rest van de tekst op een scherm kan lezen.
Langs de andere kant is dat wel een systeem die men elders ook toepast. Had men het niet gekoppeld aan die situatie had er geen haan om gekraaid...

Hier een mooi artikel waarom er al jaren geen buitenzwembad of plek om buiten te zwemmen is in het Brusselse:
Let vooral op deze paragraaf:
"Met een gewone toegangsprijs ergens tussen 3 en 5 euro kan een buitenbad nooit rendabel zijn. Maximaal een derde van de financiering komt van de ticketverkoop, de rest moet publiek gefinancierd worden. "

En daar zit volgens Steinbrück de crux. "Er moet politieke wil zijn om een buitenbad aan te bieden. En daar was tot nu toe in Brussel blijkbaar gebrek aan. Kijk, je belt me nu in Wenen. Er zijn hier wel tien grote openluchtbaden, en je kunt daarnaast overal gratis in rivieren en meren zwemmen. Dat maakt hier gewoon deel uit van de cultuur. En eens dat in de cultuur zit, willen mensen ook moeite doen om die baden te ondersteunen en onderhouden."

Is het dan abnormaal dat een provinciaal domein zoals de Blaarmeersen (dat grotendeels draait op provinciale en gemeentelijke subsidies) ook voorrang verschaft aan de mensen die ertoe bijdragen? En dat ze mensen die hier niet toe bijdragen beperken en inkom vragen?

Bij andere provinciale domeinen wordt dit al jaar en dag gedaan.
De Ster in Sint-Niklaas bijvoorbeeld (ook een provinciaal domein) werkt ook met apparte prijzen en quota voor inwoners van Oost-Vlaanderen en erbuiten.

Langs de andere kant is dat wel een systeem die men elders ook toepast. Had men het niet gekoppeld aan die situatie had er geen haan om gekraaid...

Hier een mooi artikel waarom er al jaren geen buitenzwembad of plek om buiten te zwemmen is in het Brusselse:

Is het dan abnormaal dat een provinciaal domein zoals de Blaarmeersen (dat grotendeels draait op provinciale en gemeentelijke subsidies) ook voorrang verschaft aan de mensen die ertoe bijdragen? En dat ze mensen die hier niet toe bijdragen beperken en inkom vragen?

De Ster in Sint-Niklaas bijvoorbeeld (ook een provinciaal domein) werkt ook met apparte prijzen en quota voor inwoners van Oost-Vlaanderen en erbuiten.
Inwoners van een provincie dragen via de provincie inderdaad bij aan het bestaan van deze domeinen, in bijna elk provinciaal domein betaal je als inwoner van de provincie minder. Maar ik denk echr niet dat de discussie hier over gaat.

Inwoners van een provincie dragen via de provincie inderdaad bij aan het bestaan van deze domeinen, in bijna elk provinciaal domein betaal je als inwoner van de provincie minder. Maar ik denk echr niet dat de discussie hier over gaat.
Lees het stuk dat ik quote. Dat gaat dus over de discriminatie die hij hierin ziet:

Eigen volk eerst: de Groen/VLD versie: we kunnen de miserie die we mee hebben gecreëerd niet meer controleren, dus we voeren quota in op alles wat geen Oost-Vlaming is, omdat we niet durven/kunnen benoemen dat het probleem vnl. uit Brussel komt.

Als het Vlaams-Belang of N-VA zouden voorstellen om Brusselaars of Walen uit een provinciaal domein buiten te houden, zou men ter linkerzijde al lang moord en brand aan het schreeuwen zijn over racisme, discriminatie... de helden van UNIA inroepen, etc.

Dus quota en (duurdere) inkom voor niet-bewoners van de provincie noemt hij discriminatie.

Mocht dit inderdaad niet gekoppeld zijn aan deze situatie, dan was hier niets mis mee geweest. Een abonnement is hier in het gemeentelijk zwembad ook goedkoper voor inwoners, dan niet-inwoners.

Hoe naïef moet je echter zijn om wanneer men deze maatregel neemt, te denken dat dit niet gekoppeld is aan deze overlast?
Dan is deze maatregel gewoon een schaamlapje voor mensen die gruwen van de partij die "eigen volk eerst" zegt, maar toch blijkbaar plots enige meerwaarde in die maatregel zien wanneer het op de overlast van andere volkeren, i.e. Brusselse zwemgasten, aankomt.

Mocht dit inderdaad niet gekoppeld zijn aan deze situatie, dan was hier niets mis mee geweest. Een abonnement is hier in het gemeentelijk zwembad ook goedkoper voor inwoners, dan niet-inwoners.

Hoe naïef moet je echter zijn om wanneer men deze maatregel neemt, te denken dat dit niet gekoppeld is aan deze overlast?
Dan is deze maatregel gewoon een schaamlapje voor mensen die gruwen van de partij die "eigen volk eerst" zegt, maar toch blijkbaar plots enige meerwaarde in die maatregel zien wanneer het op de overlast van andere volkeren, i.e. Brusselse zwemgasten, aankomt.
Maar jij was wel de persoon die, omdat het aan deze situatie gekoppeld is, spreekt over discriminatie. Dit terwijl het een systeem is die bestaat, en elders ook probleemloos toegepast wordt en waar dit niet als discriminatie aanschouwd wordt maar als een normale zaak :thinking:

Lees het stuk dat ik quote. Dat gaat dus over de discriminatie die hij hierin ziet:

Dus quota en (duurdere) inkom voor niet-bewoners van de provincie noemt hij discriminatie.
Als de reden is dat inwoners al bijdragen via hun belasting en er voor niet-inwoners een kleine extra bijdrage gevraagd wordt, dan zie ik daar geen discriminatie in. Wanneer men diezelfde reden gaat gebruiken om de toegangsprijzen voor niet-inwoners nog wat meer op te trekken in de hoop amokmakers uit Brussel buiten te houden, dan is dit ronduit walgelijk. Niet zozeer omdat ze de prijzen optrekken, maar eerder omdat men het niet expliciet durft aanpakken en dan maar een impliciete maatregel neemt om alweer rond de kern van het probleem te kunnen dansen.

Dit soort maatregelen en reacties merk je vaker en het lijkt een vrij bewuste tactiek.

Maar jij was wel de persoon die, omdat het aan deze situatie gekoppeld is, spreekt over discriminatie. Dit terwijl het een systeem is die bestaat, en elders ook probleemloos toegepast wordt en waar dit niet als discriminatie aanschouwd wordt maar als een normale zaak :thinking:

De wettelijke toets op strafbare discriminatie zal zo'n maatregel ook ongetwijfeld doorstaan, zoals je zegt, die maatregel bestaat elders ook.
Mocht dit een maatregel zijn die van in het begin was ingevoerd om de kosten van dit provinciale zwembad eerlijker te financieren (i.e. goedkoper voor mensen van binnen de provincie dan erbuiten) dan zou ik hier ook niet eens denken aan het woord discriminatie, hooguit betwijfelen hoe zinvol zo'n verschillende tarieven zijn, ...

Nu zit je echter met een situatie waar het financiële hooguit kan dienen als een schaamlapje, een excuus, ... de ware motivatie is dat men duidelijk én de Brusselse jongeren wilt buitenhouden, én niet al te expliciet wilt benoemen dat het probleem uit Brussel komt en niet uit West-Vlaanderen of Henegouwen. Ik zie eerder een soort van impliciete discriminatie in het feit dat nu alle niet-Oost-Vlamingen gestraft worden voor de daden van een groepje Brusselaars. Maar goed, ook hier zal dat juridisch wel allemaal in orde zijn, het is immers niet het eerste openluchtzwembad dat dergelijke maatregelen moet nemen tegen een vergelijkbaar probleempubliek.

De kern van de zaak is gewoon dat men deze ''oplossing'' aangrijpt om maar niet te moeten zeggen wat de bron van het probleem is, en in plaats daarvan maar iedereen buiten Oost-Vlaanderen dan maar extra laat betalen, om zo zichzelf op de borst te kunnen kloppen want er worden ''maatregelen'' genomen!

Als extra geld nodig was geweest voor het onderhoud dan was het logisch om dat bij de mensen te halen die niet bijdragen via gemeente of provinciebelastingen, maar dat is in deze gewoon een bliksemafleider.

Nee, dit lost geen enkel probleem op. Want de vechtersbaasjes komen niet binnen omdat het te goedkoop is. Zij reserveren of betalen niet eens! Waarom komt dit incompetent bestuur dan af met deze maatregel ter voorkoming van een herhaling van de gebeurtenissen van gisteren? Kan iemand dat in hun hoofd timmeren dat de amokmakers niet betaald hadden en de prijs verhogen dus NIETS doet?

De enige aangekondigde maatregel die eventueel zou kunnen helpen zijn de politiecontroles tussen het station en het park, maar dat zal snel teruggeschroefd worden onder mom van 'etnische profilering' (zie hysterische vrouw die 'etnische genocide' riep om dat een paar bruingekleurde Franstalige lastpakken uit het park werden verwijderd vorig jaar).

Prijs verhogen maakt dus niets uit. Zwarte lijst maakt ook niets uit als je 0 arrestaties verricht. Met andere woorden: allemaal holle woorden. Intussen kunnen de dames en heren politici wel doen alsof ze het probleem goed aan het aanpakken zijn.

Nu zit je echter met een situatie waar het financiële hooguit kan dienen als een schaamlapje, een excuus, ... de ware motivatie is dat men duidelijk én de Brusselse jongeren wilt buitenhouden, én niet al te expliciet wilt benoemen dat het probleem uit Brussel komt en niet uit West-Vlaanderen of Henegouwen.
Als extra geld nodig was geweest voor het onderhoud dan was het logisch om dat bij de mensen te halen die niet bijdragen via gemeente of provinciebelastingen, maar dat is in deze gewoon een bliksemafleider.

Alles hangt natuurlijk af van verwoording en interpretatie. En versta mij niet verkeerd, die tweet en de algemene communicatie vind ik ook problematisch ;)

Maar zeg nu eens eerlijk, hadden jullie het ook discriminatie, een excuus, een bliksemafleider, ... genoemd indien het zo verwoord was?
(Fictieve tekst die ik net uit mijn duim gezogen heb, maar het omschrijft exact dezelfde beleidswijzigingen)
"De #Blaarmeersen moeten absoluut een plek blijven waar kinderen en gezinnen zich thuis en veilig voelen. Farys zal bijkomende camera’s plaatsen, het hekwerk verstevigen en verdubbelen en meer security inzetten. We gaan vanaf heden ook met een verplicht registratiesysteem werken om zo de maximale capaciteit niet te overschrijden alsook een zwarte lijst te kunnen aanleggen van overtreders om deze te kunnen weren.
Om de meerkost van de uitgevoerde werken alsook het extra personeel (zowel security als toegangscontrole) te kunnen bekostigen, gaan we enkele beperkingen invoeren die al reeds van kracht zijn in andere provinciale domeinen. Zo wordt het aantal bezoekers die niet in Oost-Vlaanderen wonen beperkt tot 20% alsook zal hun een reservatiekost gevraagd worden. Op die manier kunnen we garanderen dat er een minimale impact is op onze bezoekers uit Oost-Vlaanderen.
"
PS: de eerste 2 zinnen komen letterlijk uit haar tweets.

Goh, op zijn minst de politie bellen is al een eerste stap, he. Moeten die natuurlijk ook durven ingrijpen en daar loopt het dan ook weer spaak.
Toen ik als klein mannetje 15 jaar geleden naar de halve maan ging liepen daar al patrouilles met gemuilkorfde honden. Ondertussen is het zo geëscaleerd dat zelfs dat geen zin meer heeft. Letterlijk dweilen met de kraan open. Wie Flikken BXL heeft gezien weet dat een opzichter en zelfs een agent zijn leven niet meer wil riskeren voor jongeren die straffeloos de dag erna daar terug staan. Echt om uw bloed te laten koken dat hier nog mensen het durven minimaliseren. Mijn dochter moet zich maar met jongeren uit de buurt amuseren in ons privézwembad. Erg dat het zo ver is moeten komen.

In een ander topic lees ik dan dat wij als Vlaming geen normen en waarden hebben om te beschermen :rofl:

Allee ik kan het typisch gedrag mij weeral voorstellen van dat soort krapuul 🤮

Het is overigens niet alleen daar dat soort problemen gebeurt met wat steevast als jongeren of Brusselse/Franstalige jongeren omschreven wordt.

In Diest was dat ook schering en inslag, dat zal deze zomer niet anders zijn.
Waar toen enkele jaren geleden een kind van 14 betast door Brusselse jongeren.
Was 25 jaar geleden ook al toen we met ons kliekske gingen zwemmen. Halve Maan Diest , Kapermolen Hasselt , De Plas in Houthalen , Terlaemen Zolder , Heidestrand Zonhoven , enz....
Toen had je ook al die kliekjes 'stoerdoeners' die iedereen gingen lastig vallen en sigaretten gingen schooien om de eerste die weigerde eens in elkaar te kloppen voor de fun.
Viel me toen al op dat het altijd om dezelfde bevolkingsgroep ging.

Wij (puberende gastjes van 15 à 16) duwden ook al eens een meisje van de rand in het bad. Was allemaal onschuldig en de meisjes vonden het geweldig. Nadien betaalde je een cola of ne Calippo om nadien samen naar een rustig gedeelte van de ligweide wat te gaan lebberen.
Als die gasten dat deden ging het er meestal los over en als de meisjes duidelijk lieten merken dat ze niet geïnteresseerd waren ging het van kwaad naar erger.
Andere waarden en normen zeker ?

Zolang er niets aan het onderliggend probleem wordt gedaan, gaan we dit blijven zien.

Het heeft niets met cultuur te maken, maar wel met hun sociaal economische situatie. Vele van die jongeren leven in een groot gezin (in armoede) op een klein appartement.

Hun gedrag is een reactie op hun leefsituatie. Zolang de overheid niet ingrijpt bij de basis (goed armoedebeleid, huisvesting enz..) gaan straffen het probleem echt niet oplossen.

Wat niet wilt zeggen dat wij dit gedrag mogen toestaan maar de jongeren zijn ook slachtoffer van hun situatie.
Het heeft alles met cultuur te maken en de bijhorende normen en waarden. In veel van die gezinnen worden jongens aan hun lot overgelaten terwijl vrouwen de deur niet uit mogen. Doe daar inderdaad nog wat socio-economische problemen bij en je hebt een zeer agressieve cocktail.

Het allergrootste probleem is dat die jongeren niet betrokken zijn in onze maatschappij. Ze groeperen en versterken elkaar. Men zou beter eens beginnen met omgekeerde quota in te voeren in probleemwijken. Overheden hebben de fout gemaakt ze allemaal samen te laten hokken. Eigen buurt, eigen winkels, eigen scholen, eigen dokters, eigen drugshandel. Sommige buurten zijn equivalent Chinatown, maar uiteraard mogen ze niet naar hun herkomst vernoemd worden. Alles wat niet in het straatje past moet nagefloten worden en lastiggevallen.

Het heeft alles met cultuur te maken en de bijhorende normen en waarden. In veel van die gezinnen worden jongens aan hun lot overgelaten terwijl vrouwen de deur niet uit mogen. Doe daar inderdaad nog wat socio-economische problemen bij en je hebt een zeer agressieve cocktail.

Het allergrootste probleem is dat die jongeren niet betrokken zijn in onze maatschappij. Ze groeperen en versterken elkaar. Men zou beter eens beginnen met omgekeerde quota in te voeren in probleemwijken. Overheden hebben de fout gemaakt ze allemaal samen te laten hokken. Eigen buurt, eigen winkels, eigen scholen, eigen dokters, eigen drugshandel. Sommige buurten zijn equivalent Chinatown, maar uiteraard mogen ze niet naar hun herkomst vernoemd worden. Alles wat niet in het straatje past moet nagefloten worden en lastiggevallen.
Dit gedrag komt in elke buurt voor met de gezinnen met dezelfde sociaal economische status ongeacht hun cultuur of afkomst.

Ik kan u hier in de buurt genoeg plaatsen aanduiden waar je hetzelfde gedrag ziet en die "onze cultuur" hebben.

Dit gedrag komt in elke buurt voor met de gezinnen met dezelfde sociaal economische status ongeacht hun cultuur of afkomst.

Ik kan u hier in de buurt genoeg plaatsen aanduiden waar je hetzelfde gedrag ziet en die "onze cultuur" hebben.
Ja, sociale wijken zijn nog zo’n typisch fenomeen uitgevonden door wereldvreemde politiekers. Het zijn veredelde sloppenwijken van de westerse wereld. Het zorgt alleen maar voor uitholling van de middenklasse en een vlucht naar not in my back yard. Nog even en we hebben hier ook gated communities om de realiteit maar niet te moeten zien.

Om nog even in te pikken op normen en waarden. Hier in Limburg zijn enorm veel Italianen vanwege ons mijnverleden. Die zijn ondanks dezelfde sociaal economische situatie wel vrij goed geïntegreerd. Niet toevallig ook een westerse cultuur. Idem met moderne gastarbeiders uit Polen waar in veel mindere mate problemen mee zijn.

Integratie en gemeenschap begint bij een gezonde diversiteit. Terugplooien op oud en vertrouwd is nefast, in beide richtingen.

Laatst bewerkt:

Als ze dit op belgisch niveau zouden toepassen zou het een mooie deeloplossing zijn om het migratieprobleem op te lossen.

Eerst bijdragen, dan pas profiteren.

Oplossing: gevangenissen/instellingen bijzetten en elk irritant ventje opsluiten en heropvoeden zolang de openlucht zwembaden en provinciale domeinen open zijn. Feitelijk zouden we terug de arbeidskolonies kunnen openen. Er is een grote overlap in de periode waarin er het meeste werk is in de landbouw en die kerels met hun asociaal gedrag andere mensen hun zomer verpesten.

Ja ik weet niet of er in en rond de zwembaden veel aan te doen is. De problematiek met die jongeren begint al vanaf hun geboorte door de omgeving waarin ze opgroeien, hun opvoeding, gangstercultuur,... Het is in Brussel zelf dat er in de eerste plaats verandering moet komen.

Mensen lijken wel bezeten van "Brussel" sinds de Vlaams-nationalistische verdeel-en-heerstactiek. Dat discours slaat goed aan precies?

Het gaat hier niet om een Brussels probleem, maar om een probleem bij bepaalde groepen kansarme allochtone jongeren. En die komen uit Brussel, Vilvoorde, Antwerpen, Borgerhout, Gent, Oostende, Turnhout, etc.

Die "oplossingen" die hier ook gesuggereerd worden à la: "bouw een openluchtzwembad in Brussel!". Euh ja, want de normale, beleefde, welopgevoede Brusselse jeugd, die mogen we wél opzadelen met dat krapuul ofzo?

Komaan jongens, jullie halen hier terechte punten aan en jullie geven terechte kritiek die ik volledig steun. Maar ik moet Loser toch wat bijtreden in deze discussie: verval nu aub niet in van die onnozele broodje-aap verhalen, urban legends, verhalen die niet waar zijn maar "waar hadden kunnen zijn" en Brussel-bashing.

De oplossing is gewoon veel meer politiemacht inzetten en u geen zak aantrekken van eventuele ongegronde klachten van racisme die nergens op slaan. Consequent optreden. Over de omheining klimmen = oppakken. Direct. Het is al tig keer bewezen dat "hen laten doen om niet te escaleren" niets uithaalt. Wel integendeel. Kort opzitten.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan