Rellen en de aanpak ervan

Misschien ook wel omdat je de juiste mensen helemaal niet bereikt met dat soort campagnes?
En misschien ook wel omdat er gewoon geen oplossing in zicht is. Enkel LT zaken (integratie, onderwijs) waar we in dit land geen geduld voor hebben.
hoe oud is deze problematiek? Maar ja, we hebben geen geduld he.
 
Had beter gezwegen over die scheermessen :unsure:.

Moeten daar ook niet eindeloos over blijven lullen, Océade is al twintig jaar oud en daar was die problematiek net hetzelfde, jonge meisjes werden lastig gevallen, rebelleren in die tunnels, alles ophouden, afbreken. Je kon daar praktisch niet meer komen met kindjes.
 
De wortels liggen in 30-40 jaar slecht integratiebeleid. Verder weet ik niet goed wat je punt is.
Dus mag men nu toch gerust een poging ondernemen om beterschap te brengen. We kunnen niet enkel teren op integratie en onderwijs als we zien hoe lang we nu al problemen hebben. Tegen racisme helpt onderwijs ook hoor maar toch heeft men besloten die problematiek al aan te pakken. Laat men dat dan nu ook doen om problemen met krapuul te beperken.
 
Dus mag men nu toch gerust een poging ondernemen om beterschap te brengen. We kunnen niet enkel teren op integratie en onderwijs als we zien hoe lang we nu al problemen hebben. Tegen racisme helpt onderwijs ook hoor maar toch heeft men besloten die problematiek al aan te pakken. Laat men dat dan nu ook doen om problemen met krapuul te beperken.

Inderdaad.
Ten andere er zijn inwijkelingen genoeg uit andere regionen met andere geloofsovertuigingen, culturen... die niet voor dit soort problematiek zorgen.
Dus met moet niet alleen de oorzaak extern (beleid) leggen en niet op de eigen verantwoordelijkheid.
 

Lijkt erop dat men toch iets gaat doen, en ik vind enkele maatregelen zoals het voorgestelde aanklampbeleid waarbij gasten zonder reservatie eruit gepikt worden alvast een goede start.

Wat dan wel weer een totaal verkeerd signaal is, is het verlagen van de capaciteit voor niet Oost-Vlamingen naar 20 procent en de prijs verhogen naar 5 euro. Dit is wederom ontkennen waar het probleem gesitueerd is: deze relschoppers hadden niet betaald en niet gereserveerd, dus hiermee straf je wederom enkel mensen die geen keet komen schoppen.
 
Dus mag men nu toch gerust een poging ondernemen om beterschap te brengen. We kunnen niet enkel teren op integratie en onderwijs als we zien hoe lang we nu al problemen hebben. Tegen racisme helpt onderwijs ook hoor maar toch heeft men besloten die problematiek al aan te pakken. Laat men dat dan nu ook doen om problemen met krapuul te beperken.
Het is juist integratie en onderwijs dat een grote flop is. Ik heb geen idee hoe we dat kunnen oplossen. Denk dat veel mensen er moedeloos van worden.
Meer repressie? Dat is jullie mirakeloplossing?
Op korte termijn, voor het vrijwaren van die zwembaden en dergelijke, kan dat helpen. Geen probleem mee. Maar structureel blijf je met hetzelfde probleem zitten. Vererger je het misschien nog, gezien de reputatie van onze gevangenissen en jeugdinstellingen.
 

Lijkt erop dat men toch iets gaat doen, en ik vind enkele maatregelen zoals het voorgestelde aanklampbeleid waarbij gasten zonder reservatie eruit gepikt worden alvast een goede start.

Wat dan wel weer een totaal verkeerd signaal is, is het verlagen van de capaciteit voor niet Oost-Vlamingen naar 20 procent en de prijs verhogen naar 5 euro. Dit is wederom ontkennen waar het probleem gesitueerd is: deze relschoppers hadden niet betaald en niet gereserveerd, dus hiermee straf je wederom enkel mensen die geen keet komen schoppen.
Wat een belachelijk gedoe. Deze zomer nog maar 50 procent niet west vlamingen aan de kust en iedereen die op het strand wil moet 2 euro betalen? Straf het krapuul, maak ze het zo lastig mogelijk en laat voor de rest de gewone mens gerust ipv die ook mee te straffen.
 
“Er komt een zwarte lijst”, zegt De Clercq. “Wie zich op de Blaarmeersen misdraagt, komt er niet meer in
Die gasten die zich hebben misdragen die komen niet reserveren of gaan zich niet aanmelden. Hoe ga je ze dan tegenhouden ?

Ze kunnen het beter ook benoemen zoals het is want de gewone brave jongere in Brussel gaan zich nu ook nogal geviseerd voelen.
 
De wortels liggen in 30-40 jaar slecht integratiebeleid. Verder weet ik niet goed wat je punt is.

Ik heb de tijd nog meegemaakt dat migratie en integratie totaal geen topic was. Waar nu vooral met de vinger gewezen wordt naar jongeren uit Brussel of met een bepaalde etnisch-culturele achtergrond was dat 30 jaar geleden anders. Kwajongens en krapuul is van alle tijden. Maar in mijn tijd en in zowel de gemeente waar ik opgegroeid ben als de stad waar ik uit ging was de gemene deler van diegene die nogal vaak voor overlast zorgden, de wijk waar ze woonden. Als er een fuif of kermis was, en er werd gevochten, dan waren het er vaak van 'de wijk'. En dat waren stuk voor stuk blanke Vlamingen.

De problematiek die we vandaag kennen is eigenlijk een beetje hetzelfde. Mensen uit een sociaal zwak milieu, die in ghetto's leven, en bijna overal waar ze komen voor problemen zorgen. Alleen sprak er toen niemand over discriminatie als een vechtersbaas uit de wijk pro forma geweigerd werd aan de deur van een fuif, terwijl dit nu wel een enorm issue zou zijn moest iemand uit Brussel niet binnen mogen in een openbaar zwembad.
 
Het is juist integratie en onderwijs dat een grote flop is. Ik heb geen idee hoe we dat kunnen oplossen. Denk dat veel mensen er moedeloos van worden.
Meer repressie? Dat is jullie mirakeloplossing?
Op korte termijn, voor het vrijwaren van die zwembaden en dergelijke, kan dat helpen. Geen probleem mee. Maar structureel blijf je met hetzelfde probleem zitten. Vererger je het misschien nog, gezien de reputatie van onze gevangenissen en jeugdinstellingen.
Waar zeg ik dat enkel repressie werkt? Misschien kan men die repressie wel linken aan educatie. Maar men mag toch wel wat harder beginnen omgaan met mensen die het niet goed menen met de samenleving
 
Zegt wie? En wie zegt dat je met die andere campagnes de oerwoud-roepers in het voetbalstadion bereikt bijvoorbeeld?

Ik hoor van dat soort campagnes dat we allemaal moeten inzien dat racisme niet kan en allemaal moeten optreden als we het zien en niet door de vingers zien gaan.
De daders gaan nu plots niet stoppen met racistische slogans omdat Lukaku dat heeft gezegd op canvas.
En dat geldt ook voor de daders die mensen zitten lastig te vallen.

Waarom zouden we nu dan plots een uitzondering moeten maken?

Ten andere en misschien nog wel belangrijker: er wordt al jaren voorbij gegaan aan een gevoel dat bij héél veel mensen leeft.
Met name dat aan elk mogelijke vorm van racisme enorm veel aandacht wordt gegeven, dat daar campagnes voor komen, dat bekende gezichten er op springen, studies die overal gepubliceerd worden etc,...

Maar als het dan over dit soort ontoelaatbaar gedrag gaat waarvan we ook al decennia lang weten dat het bestaat dan zien we dat allemaal niet of toch in véél mindere mate.
(om even terug te komen op het lange-termijn gebeuren)

Er leeft gewoon een enorm gevoel bij veel mensen dat het alles "racisme" is wat de klok slaat tegenwoordig terwijl aan veel andere maatschappelijke problemen die minstens even erg zijn gewoon voorbij gegaan wordt.

En nee, dat wil niet zeggen dat je geen anti-racisme campagnes en what not moet doen. Maar het zou fijn zijn als we nu ook eens een gelijkaardige "beweging" zien over dit soort racisme/geweldpleging tov jonge vrouwen, homo's,...

Ik ben ervan overtuigd dat als er meer aandacht is voor ook dit soort zaken dat de mensen minder snel zullen wegzappen of een "degout" krijgen van het zoveelste racisme-campagne'ke, nieuwsitem, programma,...

Mensen voelen zich echt in de steek gelaten op dat vlak, hoor.

En dat soort zaken zijn mede de oorzaken dat een deel mensen (en dan vaak vrouwen) zich niet veilig voelt als een groep jonge allochtonen passeert of ergens rond hangt.
Dat heeft er niets maar dan ook niets mee te maken dat die mensen diep van binnen racistisch zouden zijn, maar alles met gedrag waarvan iedereen weet dat het gebeurt en waarvan iedereen ook weet dat het in de meeste gevallen gebeurt door allochtonen (for lack of a better word)

En ik begin er, samen met veel mensen, dan ook stilletjes genoeg te hebben met mensen die dan naar het vingertje wijzen naar dat "racistische" meisje en voorbij gaan aan het gedrag van het krapuul dat daar de oorzaak van is.
Maar wat verwacht je dan precies? Vind dit een heel onduidelijke post. Door wie wordt hieraan voorbijgegaan? Door de media? Nee toch? Door de overheid? Lijkt me sterk.
Je zou dus een campagne willen om meer aandacht te krijgen voor dit soort problematiek? Maar aandacht is helemaal de kwestie niet. Er is aandacht genoeg. Wat er echter niet is, is een duidelijk pad naar een oplossing. Er is een jarenlange negatieve spiraal. Het verloren menselijke kapitaal wordt jaar na jaar groter. We lappen maar wat op hier en daar met wat repressie, of een sociaal projectje van tijd tot tijd. Alles halfslachtig.
Dat ligt helemaal anders bij breder maatschappelijk racisme, waar er een positieve evolutie is, waar velen menen dat meer bewustwording ons nog verder gaat brengen. En waar praten, debateren... inherent is aan de oplossing.
 
Dat ligt helemaal anders bij breder maatschappelijk racisme, waar er een positieve evolutie is, waar velen menen dat meer bewustwording ons nog verder gaat brengen. En waar praten, debateren... inherent is aan de oplossing.
Het idee dat repressie enkel een kortetermijnsoplossing is, is een misvatting. Repressie is juist een langetermijnsoplossing die structureel problemen oplost door ongewenst gedrag systematisch bij te sturen, tot dat een automatisme wordt.

Praten en debateren is alleen maar nuttig wanneer mensen niet snappen dat ze iets fout doen. Dat is hier helemaal niet het geval.
 
Ik heb de tijd nog meegemaakt dat migratie en integratie totaal geen topic was. Waar nu vooral met de vinger gewezen wordt naar jongeren uit Brussel of met een bepaalde etnisch-culturele achtergrond was dat 30 jaar geleden anders. Kwajongens en krapuul is van alle tijden. Maar in mijn tijd en in zowel de gemeente waar ik opgegroeid ben als de stad waar ik uit ging was de gemene deler van diegene die nogal vaak voor overlast zorgden, de wijk waar ze woonden. Als er een fuif of kermis was, en er werd gevochten, dan waren het er vaak van 'de wijk'. En dat waren stuk voor stuk blanke Vlamingen.

De problematiek die we vandaag kennen is eigenlijk een beetje hetzelfde. Mensen uit een sociaal zwak milieu, die in ghetto's leven, en bijna overal waar ze komen voor problemen zorgen. Alleen sprak er toen niemand over discriminatie als een vechtersbaas uit de wijk pro forma geweigerd werd aan de deur van een fuif, terwijl dit nu wel een enorm issue zou zijn moest iemand uit Brussel niet binnen mogen in een openbaar zwembad.
Akkoord dat het van alle tijden is. Maar ik denk dat de schaal tegenwoordig anders is. En de culturele verschillen compliceren het allemaal nog.
 
Het idee dat repressie enkel een kortetermijnsoplossing is, is een misvatting. Repressie is juist een langetermijnsoplossing die structureel problemen oplost door ongewenst gedrag systematisch bij te sturen, tot dat een automatisme wordt.

Praten en debateren is alleen maar nuttig wanneer mensen niet snappen dat ze iets fout doen. Dat is hier helemaal niet het geval.
Over dat laatste ben ik het eens, sterker nog het is juist mijn punt: de parallel tussen beide issues is juist mede daarom niet zomaar te trekken.

Over het eerste ben ik het eigenlijk ook deels eens, in die zin dat repressie in het algemeen structurele effecten heeft en bijdraagt aan laten we zeggen, het maatschappelijke evenwicht.
Waar ik serieus mijn twijfels over heb, is dat bijkomende (zware) repressie in dit geval veel zoden aan de dijk brengt (behalve dan misschien het uit het zicht verschuiven van de problemen). D.w.z., wat is het "marginaal" afschrikkend effect van extra repressie in deze doelgroep. Binnen deze generatie en naar de volgende generaties toe? En wat is anderzijds het negatieve effect van extra repressie (sentiment tegenover de overheid, maatschappij, radicalisering, etc). Op basis van vele internationale voorbeelden ben ik daar redelijk pessimistisch over. Maar we hebben dat nog nooit serieus uitgeprobeerd in België. Met LT visie en met voldoende middelen dan bedoel ik. Maar dat geldt voor álle aanpakken.
 
Maar wat verwacht je dan precies? Vind dit een heel onduidelijke post. Door wie wordt hieraan voorbijgegaan? Door de media? Nee toch? Door de overheid? Lijkt me sterk.

Er zijn twee zaken.
De oplossing van het probleem, daar zijn al een aantal zaken hierover geschreven. Daar beweer ik ook niet van dat ik hét antwoord heb.
Repressie ja,... Maar wat heb je met repressie als je die kerels op pakt en ze de dag erna terug vrij lopen en/of gewoon naar een ander zwembad gaan?

Maar ook is een zaak hoe een groot deel mensen zich voelt in deze maatschappij.
Enerzijds wordt er constant gehamerd op de gevolgen van racisme en hoe erg dat is voor iemand van kleur.

Maar anderzijds voelen die mensen die die boodschappen constant te zien krijgen zich ook compleet in de kou gelaten. Want al decennia lang hebben zij ook problemen waar geen spotjes op TV voor zijn, BV's de kar voor trekken of vakjes op social media zwart kleuren.

In die anti-racisme campagnes vaak benadrukt dat wel allemaal moeten optreden als we racisme zien en bewust moeten worden van het probleem. Waarom gebeurt dat hier niet?

Dàt is mee een van de reden waarom mensen hun maag draait als ze het zoveelste anti-racisme project in de media zien passeren of de les gespeld erover worden door allerlei campagnes, interviews,...

En ik zeg dat met een reden. Een groot deel mensen voelt zich geviseerd in deze maatschappij en het gebrek aan oa campagnes over dit soort gedrag en het constant gehamer van het racisme van de "blanke" man/vrouw is daar 1 van de redenen van.

En mijn punt is dat als je dit racisme hetzelfde gaat bespreekbaar maken als het andere racisme dat je wél meer volk mee aan boord krijgt in het anti-racisme verhaal zonder dat mensen zich tekort gedaan voelen en wegzappen.


Je zou dus een campagne willen om meer aandacht te krijgen voor dit soort problematiek? Maar aandacht is helemaal de kwestie niet. Er is aandacht genoeg.

Er is persaandacht ja omdat het nu eenmaal spectaculair is. Maar daar stopt het. Dan valt het verder in handen van VB en consoorten die het uitbuiten voor electoraal gewin.

Wat er echter niet is, is een duidelijk pad naar een oplossing. Er is een jarenlange negatieve spiraal. Het verloren menselijke kapitaal wordt jaar na jaar groter.

Ook logisch want er blijft meer en meer migratie gebeuren.

We lappen maar wat op hier en daar met wat repressie, of een sociaal projectje van tijd tot tijd. Alles halfslachtig.

Repressie gebeurt ook halfslachtig. En laat dat net nog een reden zijn waarom mensen een degout krijgen van het "establishment" dat constant zit te wijzen op de gevaren van racisme.
Mensen zien hoe verkrachters amper gestraft worden, politiemoordenaars vrij rond lopen, moordverdachten in afwachting van hun proces gearresteerd worden in Antwerpen met zware wapens of rondlopen met een enkelband,...


Dat ligt helemaal anders bij breder maatschappelijk racisme, waar er een positieve evolutie is, waar velen menen dat meer bewustwording ons nog verder gaat brengen. En waar praten, debateren... inherent is aan de oplossing.

Maar dit is ook een vorm van racisme. Je kan dat draaien of keren hoe je wil. Het zijn zo goed als altijd blanke meisjes die er uit gezocht worden en meer dan eens zal je "salle flamand" horen roepen.
 

Ongelooflijk, dat laatste beeld.
Op iemand zijn hoofd trappen die op de grond ligt op die manier, dat is al poging tot moord.
En het is volgens mij ook een meisje (?) waar zo op getrapt wordt..
Mijn bloed begint echt te koken van zoiets. Ik stel mij dan al direct voor dat één van mijn dochters zo wordt aangepakt. De meeste bloederige wraakacties doemen dan al in mijn brein op. En ik laat mezelf niet leiden door dat soort emoties op het moment dat ik naar de stembus moet, maar heb er alle begrip voor dat sommige mensen dat (tegen beter weten in) toch doen.
 

Ongelooflijk, dat laatste beeld.
Op iemand zijn hoofd trappen die op de grond ligt op die manier, dat is al poging tot moord.
En het is volgens mij ook een meisje (?) waar zo op getrapt wordt..
En wat zegt de politiek? We gaan het niet langer pikken. Dat zeiden ze vorig jaar ook. En twee jaar geleden ook. Er wordt al meer dan twintig jaar gezegd dat men het niet langer gaat pikken. Vroeg of laat gaan hier doden vallen.
 
Het bepamperen mag echt eens stoppen, er moet toch een manier zijn om die ouders eens te laten inzien dat die heel slecht bezig zijn. Luisteren willen ze niet dus dan moet je ze misschien op een andere manier raken (financieel via het kindergeld). Nu niets doen en de situatie gaat alleen maar erger worden bij de kinderen voor deze generatie jongeren.
 
Terug
Bovenaan