Rellen en de aanpak ervan

Wat heeft krapul, dat gefilmd wordt wanneer ze in groep vechtpartijen uitlokt, nu juist met vooroordelen te maken?
Broodje aap verhalen ala 'scheermesjes in tunnels ' bestaan over alles en nog wat. Heeft niets met vooroordelen te maken maar de zieke psyche van de mens om zoiets te verzinnen en anderen om dat zomaar te geloven.

Ik snap ook niet wat Hilde Sabbe juist schrijft dat een kern van waarheid bevat want het relaas dat ze hier eerder over gaf was juist niets anders dan verdedigen of goedpraten. Jij doet dat niet maar zij deed dat wel.

Wanneer er een probleem is met hangjongeren, zinloos geweld, het verwonden van andere burgers, .... dan is afkomen over 'we mogen dit geen zwembadterrorisme noemen' de discussie proberen om te leiden naar iets anders dat zeer banaals is.
 
Dat er ook vooroordelen in het spel zijn. Dat in wat Hilde Sabbe schreef ook ergens wel een grond van waarheid kan zitten zonder dat je daarmee de relschoppers verdedigt of goedpraat. Of slachtoffers de schuld gaat geven. Want dat doe ik niet.

Maar als we zo graag willen aannemen dat die urban legends door allochtone jongeren gepleegd zijn, betekent dat misschien ook dat we zo eng naar een probleem kijken, of door een bepaalde bril. En dat mag ook niet beïnvloeden hoe je het probleem gaat aanpakken. Er wordt hier bijvoorbeeld al een paar keer geschreven dat dat al twintig jaar een probleem is in de Halve Maan. Relschoppers, marginalen. Hinderen op straat, overlast. Als je dat puur gaat bekijken vanuit de bril "Brusselse allochtonen", dan schiet je misschien wel voorbij aan het doel.

En hoe kunnen vooroordelen praktisch gezien een rol spelen in het feit dat er overlast wordt gepleegd of een groep meisjes wordt lastig gevallen door jongens uit Brussel?

En om nog een laatste keer terug te komen op die urban legend van die scheermesjes, ik heb dat de eerste keer opgepikt ergens in 1995 of 1996 en ik was toen een twintiger die studeerde. Geloof me maar dat wij toen totaal niet dachten aan allochtonen als 'daders' maar gewoon aan de algemene term 'krapuul'. Heel die problematiek rond allochtonen uit het Brusselse was toen bijlange nog niet aan de orde. Dus kunnen we nu alstublieft ophouden met steeds te verwijzen naar dat verhaal.
 
Dat er ook vooroordelen in het spel zijn. Dat in wat Hilde Sabbe schreef ook ergens wel een grond van waarheid kan zitten zonder dat je daarmee de relschoppers verdedigt of goedpraat. Of slachtoffers de schuld gaat geven. Want dat doe ik niet.

Er wordt hier bijvoorbeeld al een paar keer geschreven dat dat al twintig jaar een probleem is in de Halve Maan. Relschoppers, marginalen. Hinderen op straat, overlast. Als je dat puur gaat bekijken vanuit de bril "Brusselse allochtonen", dan schiet je misschien wel voorbij aan het doel.

Ik vraag me dan af over welke vooroordelen je het hebt. Ik kan me voorstellen dat sommige mensen, bewust of onbewust, gelijkaardig gedrag sneller storend vinden als het van Franstalige Brusselse jongeren komt, dan denk ik aan wild tussen zonnende mensen rennen, voetballen, zaken die irritant zijn maar niet noodzakelijk met kwaadaardige bedoeling. En dat dat dan sneller leidt tot ingrijpen en dus verongelijkte jongeren.

Maar hoe link je vooroordelen aan het feit dat de jongeren gisteren om te beginnen niet hadden gereserveerd, niet betaald, hekwerken openbraken en vervolgens iedereens dag verpestten door zich agressief te gedragen? Bij mijn weten is dat volledig aan henzelf. Een euro betalen en een reservatie indienen op een website is makkelijk, dat verzaken en vervolgens vernielen en mensen aanvallen en vechten heeft niets met vooroordelen te maken. Bedenk, die stappen hebben niks te maken met andere gasten die een potentieel racistische reflex hebben, noch met politieoptreden, want die werden pas achterna opgeroepen.

En niet om alles op Brusselse jongeren te steken, maar ik moet je helaas teleurstellen en aangeven dat de problemen bij Halve Maan in quasi alle gevallen liggen bij Brusselse jongeren. Natuurlijk zijn er continu kleine incidenten en daar zijn mensen van allerlei pluimage bij betrokken, maar als het gaat om andere gasten lastigvallen, agressief gedrag, meisjes betasten en naroepen... dan zijn dat toch altijd leden van dezelfde demografische groep. Het is niet voor niets dat de prijzen continu verhogen en de toegang steeds meer ontzegd wordt voor iedereen buiten Diest. Dat is simpelweg omdat je de slechte appels alleen niet buiten kunt houden. Het reservatiecircus in Blaarmeersen heeft exact dezelfde oorzaak. Je zult het niet graag horen, maar de meeste problemen zijn niet te herleiden tot een verdwaalde Antwerpse toerist in het park daar.
 
Op 2 pagina's staat het al 2 keer. 5 keer, als je de defensieve reacties meetelt zodra het geopperd wordt.
Dus ja, ik gebruik dat als een kapstok, omdat ik het zie.

Maar ik ben nog zo voorzichtig en duidelijk in mijn posts, omdat ik al weet hoe het gaat geïnterpreteerd worden, en nog doe je het. Nee, de problemen zijn niet voor een groot stuk perceptie. Nee, ik "verdedig" de relschoppers niet. Nee, ik plant geen hielen in het zand. En nee, mensen dagen de Brusselse jongeren niet uit. Dat staat er allemaal niet. Ik zeg zelfs letterlijk dat dat relschoppen een probleem is dat moet aangepakt worden, wat mij betreft zowel de oorzaak als het gevolg. Of dat de slachtoffers uiteraard geen schuld treffen.

Maar naast die rellen en die echte problemen, is er wel degelijk iets anders wat speelt ook. Maar het kind mag alleen benoemd worden als dat het kind van een ander is, blijkbaar.

Maar hoe spelen vooroordelen dan zogenaamd een rol in het nemen van een trein om ergens anders "blanke" tienermeisjes lastig te vallen?
 
Je geeft inderdaad al aan wat het grote probleem is, het gebrek aan consequenties. Dat is dus in eerste plaats waar aan gewerkt moet worden als je dit gedrag wilt ontmoedigen. Want ongeacht hoe vervelend je thuissituatie en/of gebrek aan tuin of wat dan ook is, mag geen vrijbrief zijn voor dit gedrag. Helaas vergoelijken vooral Brusselse politici dit maar al te graag, denk aan Pascal Smet bijvoorbeeld.
Dat is wat mij betreft echt wel de kicker, dat gebrek aan consequenties. Ik ken nu toevallig twee politiemensen die in Brussel werken (of hebben gewerkt, kan zijn dat ze daar ondertussen weg zijn) en daar is toch bij veel mensen blijkbaar een soort van 'vechten tegen de bierkaai' gevoel omdat kleine misdrijven eigenlijk de facto niet bestraft worden, dat zie je ook in programma's zoals Niveau 4 of Flikken BXL bijvoorbeeld. Zo'n jongere die de boel kort en klein mept en hier en daar nog eens iemand een lichte verwonding toedient staat gewoon de volgende dag (of soms zelfs enkele uren later) al opnieuw op straat. Natuurlijk luister je dan op een gegeven moment niet meer naar het gezag (politie, badmeesters, parkwachters, ...).

Het is een enorm moeilijk vraagstuk, want je kan je ook de vraag stellen of de plaatsing van zulke jongeren zelfs wel een positief effect heeft, en eigenlijk moet de bron van het probleem worden aangepakt (kansarme jongeren die met heel weinig ouderlijke opvolging heelder dagen op straat rondhangen, gebrek aan integratie van die ouders en dus ook vaak die hun kinderen, ...) maar dat is dan nog eens vele malen moeilijker.

Beginnen met een justitiesysteem dat wel toereikende straffen uitdeelt voor kleine vergrijpen (iemand die eens een fiets steelt moet je geen jaren wegsteken, maar mensen met een strafblad van pagina's lang vol kleine vergrijpen moeten wat mij betreft niet na 24 uur al opnieuw vrij lopen) is wat mij betreft toch al een begin, al zal dat zeker niet onmiddellijk zijn vruchten afwerpen en is een hervorming van justitie natuurlijk ook niet niks. Om maar te zeggen dat het allemaal enorm complex is.
 
Ik woon zelf twee jaar in Brussel en sinds kort in Molenbeek (wel de goede/dure coté) dus kan hier wel even m'n licht opschijnen.
Ik vind persoonlijk dat er meer dan voldoende faciliteiten zijn voor jongeren om zich bezig te houden. Kleine (kunst)voetbalterreinen, parken met calesthenics materiaal, zwembaden echter geen openlucht voor zover ik weet. Genoeg kleine clubs om te voetballen, krachttraining, basketbal te doen en die zeer makkelijk toegankelijk zijn. Er wordt voor zo'n projecten meer dan genoeg geld rondgeslingerd.

De jongeren die dan de trein nemen om elders de grote jan uit te hangen... Ik denk dat het voor hen een soort vakantie is om eens weg uit Brussel te zijn en bijkomend nog gevoel van ontastbaarheid want na ruzie gemaakt te hebben kunnen ze toch weer de trein thuiswaarts nemen zonder boe of ba.

Bijkomend het probleem van vrouwen lastigvallen. Da's een klassieker in Brussel die maar niet opgelost geraakt. Onlangs is er een actie opgestart met undercover agenten die op heterdaad zo'n kerels kunnen betrappen maar da's zo'n wijdverspreid probleem. Mijn vriendin kwam na tennis vorige week in sportoutfit uit de verkeerde metro in Anderlecht en werd quasi een hele straat lang aangesproken of uitgescholden.

Ik heb daar aan de kanaalkom gewoon een maand of 3 en van miserie moeten verhuizen en dan spreek ik over bijna 15 jaar geleden ondertussen.

Als mijn zus of vriendin de metro nam stapte ze af aan Sint Catherine om niet door Molenbeek te moeten wandelen tov Graaf van Vlaanderen en toch kan ik op één hand maar tellen de keren dat ze niet lastig werden gevallen.
En het verandert gewoon niet. Zoals ik zei: op TV, social media worden we de laatste jaren bijna doodgeslaan met campagnes tegen racisme en what not.

Maar dit soort racisme, seksisme, verbaal en fysiek geweld krijgt amper aandacht. Daarvoor zie je geen BV's, voetballers,... campagne voeren of zwarte vakjes posten op social media.
 
En om nog een laatste keer terug te komen op die urban legend van die scheermesjes, ik heb dat de eerste keer opgepikt ergens in 1995 of 1996 en ik was toen een twintiger die studeerde. Geloof me maar dat wij toen totaal niet dachten aan allochtonen als 'daders' maar gewoon aan de algemene term 'krapuul'. Heel die problematiek rond allochtonen uit het Brusselse was toen bijlange nog niet aan de orde. Dus kunnen we nu alstublieft ophouden met steeds te verwijzen naar dat verhaal.
Als niemand een bron kan vinden van dat 'allochtonen - scheermesjes' verhaal, dan is dat verhaal eigenlijk zelf een urban myth die gecreëerd werd rond een urban myth. :thinking:
 
En hoe kunnen vooroordelen praktisch gezien een rol spelen in het feit dat er overlast wordt gepleegd of een groep meisjes wordt lastig gevallen door jongens uit Brussel?

En om nog een laatste keer terug te komen op die urban legend van die scheermesjes, ik heb dat de eerste keer opgepikt ergens in 1995 of 1996 en ik was toen een twintiger die studeerde. Geloof me maar dat wij toen totaal niet dachten aan allochtonen als 'daders' maar gewoon aan de algemene term 'krapuul'. Heel die problematiek rond allochtonen uit het Brusselse was toen bijlange nog niet aan de orde. Dus kunnen we nu alstublieft ophouden met steeds te verwijzen naar dat verhaal.
Dat is dus het punt net. Dat dat verhaal rondging over krapuul. En nu specifiek wordt gekeken naar afkomst. En als je dan ook voor de oplossing specifiek gaat kijken naar afkomst, terwijl de oorzaak daar niet ligt, dan ben je aan een foute oplossing aan het werken.

Ja, doe het dan niet he, als je op voorhand weet dat het hier ongepast is en alleen maar verkeerd geinterpreteerd kan worden.

En dat je het graag aangepakt ziet, zeg je wel, maar als daar in het verleden concrete maatregelen aangehaald werden om de straffeloosheid te minderen, gingen de hieltjes wel degelijk in het zand, en werden ze 1 voor 1 met hand en tand afgebroken.

Ben je het nu (na jaaaaren dat vruchteloos te proberen) dan wel eens dat motiveren met 1001 initiatieven gefaald heeft, en dat we deze jongeren of hun ouders nu toch beter met "repressieve" maatregelen moeten terecht wijzen? En neen, die gaan nooit perfect zijn. Maar wordt het niet hoog tijd dat er een paar van uitgeprobeerd worden?
Gaat het nu nog mijn schuld zijn dat je letterlijk alleen maar dingen schrijft die ik nooit gezegd heb? Je gaat er trouwens lustig mee verder in deze post. Ik ben nooit tegen een repressieve aanpak geweest van die relschoppers. Of concrete maatregelen. Alleen zijn dat misschien niet dezelfde als die jij zou voorstellen.
 
Maar hoe spelen vooroordelen dan zogenaamd een rol in het nemen van een trein om ergens anders "blanke" tienermeisjes lastig te vallen?
Niet, want ik heb nu al 3x geschreven: Naast die rellen, speelt er wel degelijk ook nog iets anders. En bij het zoeken naar oplossingen, of het voorstellen van het probleem, moeten we toch opletten dat we dat niet door die scheve bril doen, vind ik.
 
Dat is dus het punt net. Dat dat verhaal rondging over krapuul. En nu specifiek wordt gekeken naar afkomst. En als je dan ook voor de oplossing specifiek gaat kijken naar afkomst, terwijl de oorzaak daar niet ligt, dan ben je aan een foute oplossing aan het werken.

Maar wat wil je nu eigenlijk toch zeggen? Ik ontkracht gewoon dat dat scheermesjesverhaal iets te maken had met allochtonen omdat toen dat verhaal ontstond er gewoon zo nog geen problematiek rond was.

En hoe wordt er specifiek naar afkomst gekeken?
 
Ik heb daar aan de kanaalkom gewoon een maand of 3 en van miserie moeten verhuizen en dan spreek ik over bijna 15 jaar geleden ondertussen.

Als mijn zus of vriendin de metro nam stapte ze af aan Sint Catherine om niet door Molenbeek te moeten wandelen tov Graaf van Vlaanderen en toch kan ik op één hand maar tellen de keren dat ze niet lastig werden gevallen.
En het verandert gewoon niet. Zoals ik zei: op TV, social media worden we de laatste jaren bijna doodgeslaan met campagnes tegen racisme en what not.

Maar dit soort racisme, seksisme, verbaal en fysiek geweld krijgt amper aandacht. Daarvoor zie je geen BV's, voetballers,... campagne voeren of zwarte vakjes posten op social media.
Misschien ook wel omdat je de juiste mensen helemaal niet bereikt met dat soort campagnes?
En misschien ook wel omdat er gewoon geen oplossing in zicht is. Enkel LT zaken (integratie, onderwijs) waar we in dit land geen geduld voor hebben.
 
Het start natuurlijk allemaal wel bij de opvoeding. Ik begrijp dat ge uwe tiener geen 24/24 thuis kunt hebben zitten. Ook vaak onder de armoede grens. Maar dat wil niet zeggen dat er geen respect en vaardigheden rond moraliteit kunnen worden gekweekt.

Het zijn letterlijk hangjongeren waar de verdeling straat/huis al niet meer in verhouding is. Eten, drinken en een paar uurtjes slaap en voor de rest of het nu koud, warm, regent zitten ze buiten. Veel verantwoordelijkheid van ma of pa zit daar niet bij. Kan je het die jongeren dan wel effectief kwalijk nemen?

Vrouwen lastig vallen is een probleem maar zonder nuance te geven, wanneer val je een vrouw lastig? Van zodra je "eh meisje meisje" begint te roepen of waar ligt de effectieve grens? Ongewenste aanrakingen? Dan zit het uiteraard al ferm verkeerd.

Structuur en achtergrond zouden hier veel van die problemen oplossen. Nu moeten we zelf ook niet heiliger als de paus worden, vroeger als wij er op uit trokken naar ergens werd er ook wel eens wat kattenkwaad uitgestoken en werd er ook al eens gevochten, zonder dat daar een macht van politie stond. Dat werd toen onderling wel uitgeklapt erna.

Maar ik denk ondertussen dat het hek van de dam is en dit een onomkeerbaar fenomeen gaat worden en de prijzen duurder maken? Zij zullen wel het nodige doen om aan die gelden te komen, dan straf je alleen de goede burger.
 
Dat is dus het punt net. Dat dat verhaal rondging over krapuul. En nu specifiek wordt gekeken naar afkomst. En als je dan ook voor de oplossing specifiek gaat kijken naar afkomst, terwijl de oorzaak daar niet ligt, dan ben je aan een foute oplossing aan het werken.
Een oplossing die werkt, is een oplossing die ook juist is.

Zolang men oplossing op basis van moralisme juist of fout noemt, in plaats van te kijken naar het vermogen om de problemen op te lossen, zullen deze problemen jaar na jaar blijven verergeren.
 
Een oplossing die werkt, is een oplossing die ook juist is.

Zolang men oplossing op basis van moralisme juist of fout noemt, in plaats van te kijken naar werkzaamheid, zullen deze problemen jaar na jaar blijven verergeren.
Behalve als je in je oplossing gaat discrimineren, of een pleister op een houten been hangt en niks doet aan de onderliggende problemen. Of als je oplossing eventjes lijkt te werken, maar op lange termijn het omgekeerde effect blijkt te hebben. Of als je oplossing maakt dat armere gezinnen nog minder op uitstap kunnen, bijvoorbeeld. Allemaal redenen waarom een "oplossing" misschien toch geen oplossing is.
 
Misschien ook wel omdat je de juiste mensen helemaal niet bereikt met dat soort campagnes?
En misschien ook wel omdat er gewoon geen oplossing in zicht is. Enkel LT zaken (integratie, onderwijs) waar we in dit land geen geduld voor hebben.

Zegt wie? En wie zegt dat je met die andere campagnes de oerwoud-roepers in het voetbalstadion bereikt bijvoorbeeld?

Ik hoor van dat soort campagnes dat we allemaal moeten inzien dat racisme niet kan en allemaal moeten optreden als we het zien en niet door de vingers zien gaan.
De daders gaan nu plots niet stoppen met racistische slogans omdat Lukaku dat heeft gezegd op canvas.
En dat geldt ook voor de daders die mensen zitten lastig te vallen.

Waarom zouden we nu dan plots een uitzondering moeten maken?

Ten andere en misschien nog wel belangrijker: er wordt al jaren voorbij gegaan aan een gevoel dat bij héél veel mensen leeft.
Met name dat aan elk mogelijke vorm van racisme enorm veel aandacht wordt gegeven, dat daar campagnes voor komen, dat bekende gezichten er op springen, studies die overal gepubliceerd worden etc,...

Maar als het dan over dit soort ontoelaatbaar gedrag gaat waarvan we ook al decennia lang weten dat het bestaat dan zien we dat allemaal niet of toch in véél mindere mate.
(om even terug te komen op het lange-termijn gebeuren)

Er leeft gewoon een enorm gevoel bij veel mensen dat het alles "racisme" is wat de klok slaat tegenwoordig terwijl aan veel andere maatschappelijke problemen die minstens even erg zijn gewoon voorbij gegaan wordt.

En nee, dat wil niet zeggen dat je geen anti-racisme campagnes en what not moet doen. Maar het zou fijn zijn als we nu ook eens een gelijkaardige "beweging" zien over dit soort racisme/geweldpleging tov jonge vrouwen, homo's,...

Ik ben ervan overtuigd dat als er meer aandacht is voor ook dit soort zaken dat de mensen minder snel zullen wegzappen of een "degout" krijgen van het zoveelste racisme-campagne'ke, nieuwsitem, programma,...

Mensen voelen zich echt in de steek gelaten op dat vlak, hoor.

En dat soort zaken zijn mede de oorzaken dat een deel mensen (en dan vaak vrouwen) zich niet veilig voelt als een groep jonge allochtonen passeert of ergens rond hangt.
Dat heeft er niets maar dan ook niets mee te maken dat die mensen diep van binnen racistisch zouden zijn, maar alles met gedrag waarvan iedereen weet dat het gebeurt en waarvan iedereen ook weet dat het in de meeste gevallen gebeurt door allochtonen (for lack of a better word)

En ik begin er, samen met veel mensen, dan ook stilletjes genoeg te hebben met mensen die dan naar het vingertje wijzen naar dat "racistische" meisje en voorbij gaan aan het gedrag van het krapuul dat daar de oorzaak van is.
 
Laatst bewerkt:
Mijn inziens ligt de bal toch voornamelijk bij de ouders. Als je uit een gezin komt waarbij moeder de vrouw niet buiten mag komen en gecommandeerd wordt door de mannen in huis, zus niks mag maar broer alles, dan is het niet verwonderlijk dat men zich slecht gaat gedragen, en is het ook niet verwonderlijk dat die gasten vrouwen die zich niet bedekken of niet laten commanderen uitschelden voor hoer/slet/andere mooie bewoordingen.

Daar komt ander grensoverschrijdend gedrag volgens mij ook vandaan, zoals aanrandingen tijdens het uitgaan. Als je een goede opvoeding krijgt van je ouders ga je je ook wel gedragen (behoudens gevallen die mentaal niet goed zijn in hun hoofd uiteraard).

En dat probleem blijft bestaan hoor tegenwoordig. Gastjes die niet willen luisteren naar een lerares omdat ze een vrouw is, jongens die rond mogen hangen op straat en doen wat ze willen en daar absoluut geen backlash van zien terwijl hun zusje een doek op haar hoofd krijgt en niet eens de deur uit mag.

Hell, bij 'Belgen' bestaat die reflex al dan niet bewust ook nog vaak. Mijn ouders lieten ondanks hun gelijkwaardige relatie en het inpeperen dat vrouwen gelijk zijn aan mannen toch mij makkelijker langer uitgaan, ook al was dat uit ongerustheid en niet vanuit het idee dat een man superieur is aan een vrouw.

Daarom is het ook van belang dat iedereen die zich niet zo gedraagt alle kansen krijgt en een uitgestoken hand moet ontvangen, terwijl dat gedrag veel zwaardere consequenties moet kennen. En die consequenties moeten zo zijn dat ze een weg terug niet onmogelijk maken terwijl ze wel zo vervelend als mogelijk zijn. Daarom dat ik werk zoals graffiti van treinen halen of de straat ontdoen van vuilnis uitstekende straffen vind. Nederigheid ontwikkelen is vaak een eerste stap op weg naar beter gedrag.
 
Gaat het nu nog mijn schuld zijn dat je letterlijk alleen maar dingen schrijft die ik nooit gezegd heb? Je gaat er trouwens lustig mee verder in deze post. Ik ben nooit tegen een repressieve aanpak geweest van die relschoppers. Of concrete maatregelen. Alleen zijn dat misschien niet dezelfde als die jij zou voorstellen.
Ok, en in plaats van errond te blijven dansen, in welke concrete maatregelen zie jij dan wel heil?

En nog belangrijker, gezien dat de enige invloed is die jij en ik hebben op deze problematiek, jij had voor een Vivaldi partij gestemd, niet?

Vanuit welke Vivaldi partij zie jij nuttige voorstellen komen om dit aan te pakken? Want zij zijn eerder de architecten van dit probleem, neen? Denk jij dat zij dit gaan of zelfs willen oplossen?
 
Behalve als je in je oplossing gaat discrimineren, of een pleister op een houten been hangt en niks doet aan de onderliggende problemen. Of als je oplossing eventjes lijkt te werken, maar op lange termijn het omgekeerde effect blijkt te hebben. Of als je oplossing maakt dat armere gezinnen nog minder op uitstap kunnen, bijvoorbeeld. Allemaal redenen waarom een "oplossing" misschien toch geen oplossing is.

Ik heb hier in dit topic nog niemand horen pleiten om de toegang aan zwembaden of recreatiedomeinen te ontzeggen op basis van huidskleur of afkomst, dus vanwaar het idee dat geopperde oplossing bestaat uit discrimineren?

Stel dat we echt iedereen toelaten, zonder enige vorm van vooroordelen, maar er wordt wel duidelijk afgesproken dat iemand die zich één of twee keer misdraagt op een zwarte lijst komt voor de rest van het seizoen. Is het weigeren van de toegang dan discrimineren?
 
De oplossing is poepsimpel, stop gewoon met dit gedrag onbestraft te laten en treed er keihard tegenop als rechterlijke macht.
Vorig jaar was het weer zo ver trouwens, tal van rellen met Brusselse allochtone jongeren aan de kust. Die gasten worden daar nauwelijks voor bestraft en kunnen gewoon verder doen.
 
Behalve als je in je oplossing gaat discrimineren, of een pleister op een houten been hangt en niks doet aan de onderliggende problemen. Of als je oplossing eventjes lijkt te werken, maar op lange termijn het omgekeerde effect blijkt te hebben. Of als je oplossing maakt dat armere gezinnen nog minder op uitstap kunnen, bijvoorbeeld. Allemaal redenen waarom een "oplossing" misschien toch geen oplossing is.
Dat oplossingen die werken, op lange termijn zullen stoppen met werken is puur speculatie langs jou kant. Zolang die oplossingen werken, werken ze.
Typisch aan dit soort tegenkanting tegen werkende oplossingen is dat het probleem in kwestie altijd opgeblazen wordt tot een ander maatschappelijk probleem rond armoede dat geen fluit mee te maken heeft met en geen excuus is voor zwembadterrorisme.
Het is niet omdat je arm bent, dat je niet fatsoenlijk kan zijn.

De onwil en laksheid om mensen op basis van ongewenst gedragen te discrimineren, is juist de reden dat de onderliggende problemen in de eerste plaats ontstaan zijn.

De toegang tot openbare zwembaden mag voor mijn part verboden worden voor alle mensen uit Brussel zolang ze zich niet gedragen. Ofwel passen ze zich aan, ofwel kloppen ze bij hun eigen gemeentebestuur aan voor meer badplaatsen in Brussel zelf.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan