Rellen en de aanpak ervan

Je kan het probleem weldegelijk weren uit de meeste plekken met de nodige maatregelen. Je gaat daarmee die mensen niet heropvoeden, maar ze gaan dan wat meer in hun coté's blijven (waar wij dan mooi kunnen wegblijven).
Zoals het hek nu. Met de aanpassing die eraan komt zullen zo een rellen wel minderen:

Maar grootsteden kampen altijd met dit soort problemen, dus het overal oplossen is wel whishfull thinking, maar je moet het wel proberen te containen (1 van de redenen dat ik niet in Antwerpen een huis heb gekocht, teveel slechte invloeden op school en op straat voor de kinderen).

In Amerika zijn de straffen super zwaar en kijk wat voor gang problemen ze daar hebben in sommige steden.
Deze hele discussie is eigenlijk redelijk zinloos. Zelfs als me er in slaagt om die mensen daar permanent buiten te houden, zitten we nog altijd met hetzelfde probleem. Een deel van de jongeren met migratie achtergrond heeft een wereldbeeld dat haaks staat op dat van de doorsnee autochtone Belg. En die kicken er gewoon op om onrust te zaaien, want ze hebben schijt aan de Belgen, ook al zijn ze (op papier) zelf vaak ook Belg.
Dan kan je feitelijk niet anders concluderen dat de integratie gefaald heeft. Mensen in hun 'coté' steken of 'containen' zijn toch geen begrippen die men na enkele generaties immigratie zou moeten gebruiken.
Ergens met dat conflict in Rusland en de recente winst van Erdogan mijmer ik soms wel eens met bepaalde 'wat als' vragen. Stel dat er nu een wereldoorlog uitbreekt. Ga je in België nog genoeg jongemannen vinden die voor het vaderland willen vechten en welk vaderland is dat nu eigenlijk.
 
Het blijft een moeilijke oefening. Werken met ID controle kan wel degelijk, zie maar in Gent bij Rozebroeken. Nu het probleem als het misloopt, ik hoor hier meer politie inzetten. Hou er rekening mee dat er een gemiddeld tekort van 10% is bij de meeste zones en dat in volle verlofperiode ook een politieman graag eens met zijn gezin op reis gaat. Het is dus niet evident om daar extra volk voor in te zetten. Als het misloopt ( zoals vroeger ook bij ons in het domein Puyenbroeck ) dan staat ge daar met 2 man ( ploeg interventie ) met direct 20 schreeuwende jongeren rond u die om ter stoers moeten doen en om de drie woorden racist staan te gillen tegen u. Reken ook op een paar man die direct staan te filmen want stel u voor dat ge iets verkeerd zou zeggen of enen zou aanraken, de wereld zou te klein zijn en politiegeweld wordt al gescandeerd voor ge begint. Laat ons zeggend at alles mee zit en dat ge deze jongeren zonder probleem mee krijgt naar buiten, dan begint de miserie helemaal. Parket gaat zeker niet meewerken dus TUP ( trek uw plan ). Minderjarige moogt ge niet verhoren zonder advocaat ( en meestal tolk ), kan daar geen afstand van doen dus daar staat ge. Meerderjarige heeft ook recht op advocaat dus moogt ge ook niet verhoren ( die doet zeker geen afstand in dat geval ). Dus met knarsende tanden moet ge die dan een afspraak tot verhoor geven ( waar ze toch niet aan voldoen ) en met een vriendelijke glimlach laten lopen. Gij moogt dan verder uw pvken afwerken en deze jongeren worden ontvangen als "helden " door hun vriendjes. In de goede ouwen tijd ( gelukkig nog meegemaakt ) mocht ge nog gebruik maken van "de opvoedende kaakslag" tegen dergelijke astrante jongeren maar in dee moderen tijd zeker uit den boze. Resultaat : veel frustratie bij de politie die zich moet laten uitschelden en uitdagen en veel onbegrip bij de burgers omdat ge dergelijk uitschot moet laten lopen . Dan krijgt ge de zin : de politie doet niets.
Oplossing : strenge toegangscontroles en jongeren van buiten de provincie gewoon weigeren, spijtig maar helaas.
 
Laatst bewerkt:
Het blijft een moeilijke oefening. Werken met ID controle kan wel degelijk, zie maar in Gent bij Rozebroeken. Nu het probleem als het misloopt, ik hoor hier meer politie inzetten. Hou er rekening mee dat er een gemiddeld tekort van 10% is bij de meeste zones en dat in volle verlofperiode ook een politieman graag eens met zijn gezin op reis gaat. Het is dus niet evident om daar extra volk voor in te zetten. Als het misloopt ( zoals vroeger ook bij ons in het domein Puyenbroeck ) dan staat ge daar met 2 man ( ploeg interventie ) met direct 20 schreeuwende jongeren rond u die om ter stoers moeten doen en om de drie woorden racist staan te gillen tegen u. Reken ook op een paar man die direct staan te filmen want stel u voor dat ge iets verkeerd zou zeggen of enen zou aanraken, de wereld zou te klein zijn en politiegeweld wordt al gescandeerd voor ge begint. Laat ons zeggend at alles mee zit en dat ge deze jongeren zonder probleem mee krijgt naar buiten, dan begint de miserie helemaal. Parket gaat zeker niet meewerken dus TUP ( trek uw plan ). Minderjarige moogt ge niet verhoren zonder advocaat ( en meestal tolk ), kan daar geen afstand van doen dus daar staat ge. Meerderjarige heeft ook recht op advocaat dus moogt ge ook niet verhoren ( die doet zeker geen afstand in dat geval ). Dus met knarsende tanden moet ge die dan een afspraak tot verhoor geven ( waar ze toch niet aan voldoen ) en met een vriendelijke glimlach laten lopen. Gij moogt dan verder uw pvken afwerken en deze jongeren worden ontvangen als "helden " door hun vriendjes. In de goede ouwen tijd ( gelukkig nog meegemaakt ) mocht ge nog gebruik maken van "de opvoedende kaakslag" tegen dergelijke astrante jongeren maar in dee moderen tijd zeker uit den boze. Resultaat : veel frustratie bij de politie die zich moet laten uitschelden en uitdagen en veel onbegrip bij de burgers omdat ge dergelijk uitschot moet laten lopen . Dan krijgt ge de zin : de politie doet niets.
Oplossing : strenge toegangscontroles en jongeren van buiten de provincie gewoon weigeren, spijtig maar helaas.

Heel spijtig ...

Van Rozebroeken had ik ook al gehoord. De vrouw en vriendin van een collega van me, welke daar in het wellness deel constant begluurd werden door een groepje Afghanen (zo bleek). Constant tussen hun benen zitten kijken, naar hun borsten (in bikini natuurlijk) ... ze zijn er dan maar weg gebleven :(
 
In de Warande in Wetteren hebben ze er blijkbaar al sinds 2010 een oplossing voor, want daar hoor je niet veel meer over als het dat soort zaken betreft:
Zaterdag 3 juli 2010



De eerste hittegolf zorgt voor een massale volkstoeloop naar zwembad



De Warande



Ook dit jaar komen er traditiegetrouw veel jongeren uit het Brusselse - iets meer dan de helft van de bezoekers zelfs - naar Wetteren afgezakt. En die zorgen al te vaak voor overlast, diefstal en andere criminele feiten. Gevolg zijn draconische maar broodnodige maatregelen van politie en bewakers. Ook het gerecht gaat nu zijn duit in het zakje doen om de overlast te bannen.



De eerste zwemweek verliep niet tumultueuzer dan andere jaren, maar toch viel al wat criminaliteit te noteren. 'Afgelopen zondag werd op het nippertje een massale vechtpartij vermeden door kordaat optreden van de agenten', zegt sportfunctionaris Rudy Van der Heyden. 'Tonen dat wie voor overlast zorgt, meteen wordt aangepakt werkt, want de rest van de week is het vrij kalm gebleven. De procureur des Konings heeft ook beslist dat er tijdens de zomermaanden een consequent en snel vervolgingsbeleid wordt gevoerd voor Warande-dossiers. Processen-verbaal zullen niet blijven liggen of in de vuilnisbak belanden, maar meteen worden behandeld. Zo'n nultolerantie is een sterk signaal: wie zich niet gedraagt, gaat er onverbiddelijk uit. En wie eruit vliegt, krijgt een levenslang toegangsverbod.'



De beslissing van de procureur komt er daags nadat drie jongeren, een uit Schaarbeek en twee uit Sint-Lambrechts-Woluwe, aan het zwembad werden opgepakt. De jongeren - 17, 18 en 20 jaar - waren met de trein naar Wetteren afgezakt en stalen een fiets en een brommer. De feiten werden gefilmd met de bewakingscamera's en de politie rekende de daders in aan het zwembad. Een van hen verzette zich bij zijn aanhouding en het kwam tot een duw- en trekpartij met een Brussels officier van de federale politie. De twee minderjarige daders verschijnen door de snelrechtprocedure al op 19juli voor de correctionele vakantiekamer. Dat kan omdat geen bijkomend onderzoek nodig is.



De veiligheidsmaatregelen blijven hoog. Naast acht agenten in uniform, zijn ook constant agenten in burger op het domein aanwezig. De bewakingscamera's draaien. Wie het zwembad in wil, moet zijn pas kunnen tonen. Er is geen verbruik van sterkedrank meer toegelaten op de ligweide en de politie past de reglementen strenger dan ooit toe.

En dat is dus al 13 jaar geleden.
 
Wat ik wel als een (negatief) toekomstbeeld zie is een meer verdeelde maatschappij. De maatschappelijke bovenlaag die dezelfde locaties frequenteert, zij het dan veel meer afgeschermd dan nu, om de onderlaag buiten te houden. Een onderlaag die dan maar in hun eigen gebied en onder hun eigen leden elkaar moet bekampen. Mijn vrouw is gewoon van mening dat dit bij een goede opvoeding hoort: leren weg te blijven van bepaalde mensen omdat ze enkel maar problemen met zich meebrengen. Mensen beoordelen op hoe ze spreken en hoe ze eruit zien. De klassenmaatschappij die nooit echt is weggeweest.
Mmmm ook een beetje zoals in Zuid-Amerika... Op bezoek bij de familie van een vriend van Peruaanse afkomst ben ik in Miraflores geweest, een wijk van Lima. Het lijkt daar enorm op de betere suburb van een Amerikaanse metropool, alleen met meer bewaking: eigen bewakingsdiensten, camera's, honden, hekkens, ... Ik weet niet of zoiets in Mexico bestaat maar lijkt me plausibel.

Ik hoop dat we in België niet afglijden in een maatschappij met gated communities en compounds. Al vrees ik er een beetje voor.
 
Mmmm ook een beetje zoals in Zuid-Amerika... Op bezoek bij de familie van een vriend van Peruaanse afkomst ben ik in Miraflores geweest, een wijk van Lima. Het lijkt daar enorm op de betere suburb van een Amerikaanse metropool, alleen met meer bewaking: eigen bewakingsdiensten, camera's, honden, hekkens, ... Ik weet niet of zoiets in Mexico bestaat maar lijkt me plausibel.

Ik hoop dat we in België niet afglijden in een maatschappij met gated communities en compounds. Al vrees ik er een beetje voor.
Dat lijkt me zowat de realiteit in de meeste landen met grote inkomensongelijkheid. Mensen hebben hier nogal een Jommekes-beeld van bv. Latijns-Amerika, terwijl een grote groep mensen het daar zeer goed heeft (beter dan wij als brave middenklasse), enkel ten koste van een nog grotere groep die mag krabben.
 
Daarnet in Terzake het probleem volgens Brusselse jongere: teveel culturen bij elkaar en hij kan topless zonnen niet goedkeuren.

:D
 
Een eerste logische stap lijken mij aparte zwemuren voor wie niet tegen wat vrouwelijk bloot vlees kan. Als ik me niet vergis zijn er in sommige Gentse zwembaden al dergelijke regelingen.

Het zou wel jammer dat een stads zoals Gent die zich graag profileert als divers en inclusief - en recent nog twintig dagen verlof cadeau doet aan ambtenaren die in transisitie gaan - nu weer met zo een maatregel moet afkomen die volledig haaks op dat beleid staat.
 
  • Unsure
Waarderingen: math
Een eerste logische stap lijken mij aparte zwemuren voor wie niet tegen wat vrouwelijk bloot vlees kan. Als ik me niet vergis zijn er in sommige Gentse zwembaden al dergelijke regelingen.

Het zou wel jammer dat een stads zoals Gent die zich graag profileert als divers en inclusief - en recent nog twintig dagen verlof cadeau doet aan ambtenaren die in transisitie gaan - nu weer met zo een maatregel moet afkomen die volledig haaks op dat beleid staat.
Eigenlijk bestaat zoiets al in de omgekeerde richting: wie geen problemen heeft met bloot kan naar thermen gaan of naar het naaktstrand in Bredene. Plekken die niet in het nieuws komen door rellen.

Als mijn vriendin en ik op een warme dag beslissen om naar zee te gaan dan kiezen we steevast voor het naaktstrand wegens veel rustiger. Voorbije weekend hebben we een dagje in Katara doorgebracht en daar waren geen jonge relzoekers te bespeuren. Hoe bloter het volk hoe rustiger de sfeer, zo lijkt het wel :)

Mijn vriendin merkte trouwens op dat zelf nooit topless zou gaan op de Blaarmeersen, terwijl ze in Bredene helemaal uit de kleren gaat. Ook een stringbikini zou ze in Gent vermijden... gewoon om niet te choqueren. Waarmee ik niet wil zeggen dat de betreffende jongeren op die manier hadden moeten reageren op een vrouw die topless wou zwemmen.

Wat mij betreft loopt iedereen binnen de context van een strand/zwembad zo bloot of bedekt rond als ze willen. Maar moest ik in pakweg Aqualibi een corpulente man in string tegenkomen dan zou ik dat toch ook ongepast vinden.
 
Laatst bewerkt:
Een eerste logische stap lijken mij aparte zwemuren voor wie niet tegen wat vrouwelijk bloot vlees kan. Als ik me niet vergis zijn er in sommige Gentse zwembaden al dergelijke regelingen.
Dus in de toekomst :
- apart uurtje voor moslima's
- apart uurtje voor jongeren die niet tegen wat vrouwelijk vlees kunnen
- apart uurtje voor de LGBT+ groep
- apart uurtje voor bejaarden
- apart uurtje voor mensen zonder kinderen ( die zich storen aan al dat lawaai )
- apart uurtje voor prikkelgevoelige mensen
-apart uurtje voor zwemclubs
-apart uurtje om met karpers te smijten als ge goesting hebt

En dan nog uurtje voor de gewone gezinnen bvb 's avonds tussen 21 en 22u (als dat nog vrij is )

Serieus nu , al ge niet met dergelijke dingen omkunt blijf thuis hé jongens.

Die relschoppers zullen altijd wel iets vinden om hun daden goed te praten. Geef daar gewoon niet aan toe hè .

Nogmaals strenge toegangscontrole, enkel mensen uit de eigen provincie en zwarte lijst die echt wordt toegepast.
 
Een eerste logische stap lijken mij aparte zwemuren voor wie niet tegen wat vrouwelijk bloot vlees kan. Als ik me niet vergis zijn er in sommige Gentse zwembaden al dergelijke regelingen.

Het zou wel jammer dat een stads zoals Gent die zich graag profileert als divers en inclusief - en recent nog twintig dagen verlof cadeau doet aan ambtenaren die in transisitie gaan - nu weer met zo een maatregel moet afkomen die volledig haaks op dat beleid staat.
We hebben eeuwenlang onder de knoet gezeten van een verstikkende kerk die zich tot in de kleinste details met het leven van de mensen bezig hield. Nu zijn we daar sinds eind jaren '60 zo goed als van af. Nu moeten we er niet opeens opnieuw mee beginnen, alleen maar om toch maar verdraagzaamheid, tolerantie en inclusie te etaleren om zo de aanhangers van een godsdienst ter wille te zijn die twee à drie generaties geleden hier quasi niet aanwezig was.
 
Een eerste logische stap lijken mij aparte zwemuren voor wie niet tegen wat vrouwelijk bloot vlees kan. Als ik me niet vergis zijn er in sommige Gentse zwembaden al dergelijke regelingen.

Het zou wel jammer dat een stads zoals Gent die zich graag profileert als divers en inclusief - en recent nog twintig dagen verlof cadeau doet aan ambtenaren die in transisitie gaan - nu weer met zo een maatregel moet afkomen die volledig haaks op dat beleid staat.

Een maatregel waarbij known relschoppers geweerd worden staat haaks op een divers en inclusief beleid ?

Ze geven iedereen het voordeel van de twijfel. Voor 1 euro kan je binnen mits online reservering en pas als je echt problemen maakt ben je niet meer welkom.

Lijkt mij een stuk inclusieve dan apparte zwemuurtjes. Zoiezo beetje vreemd concept in een openlucht zwembad waar iedereen wat ligt te chillen om dat dan voor een uurtje te doen. + Geloof je nu echt dat de relschoppers braaf enkel tijdens dat uurtje gaan afkomen ? Ik geloof niet dat iemand zo naïef is.
 
Véééél te soft imo.

Kijk naar de Blaarmeersen en al die andere recreatieparken... Een hele politiemacht. precies even goed beveiligd als het Fort Knox in Kentucky :wtf:.
Wat moet dat allemaal niet kosten??

En voor wat? enkele jongeren die zich niet aan de regels houden..... Veel korter op de bal spelen aub. Databases linken, en amokmakers weren in heel België voor minstens 1 jaar.
 
Véééél te soft imo.

Kijk naar de Blaarmeersen en al die andere recreatieparken... Een hele politiemacht. precies even goed beveiligd als het Fort Knox in Kentucky :wtf:.
Wat moet dat allemaal niet kosten??

En voor wat? enkele jongeren die zich niet aan de regels houden..... Veel korter op de bal spelen aub. Databases linken, en amokmakers weren in heel België voor minstens 1 jaar.
Het jammere is dat wat ge nu zegt 20 jaar geleden, op ditzelfde forum, ook al gezegd werd. (zo lang gaat dit topic al mee. Toen ging het vooral over Hofstade en De Nekker, nu over Blaarmeersen. Het zijn niet eens meer dezelfde amokmakers, want die zijn nu, net als wij, dertigers, maar de generatie er achter).

Toen CD&V enkele weken terug zo'n ballonetje op liet kreeg ik ook zo'n gevoel van: "komen we daar nu pas achter?"

Het is mij een compleet raadsel waarom we een heel wetgevend kader kunnen uitwerken voor voetbal, met stadionverboden, maar dit voor provinciale domeinen dan weer niet kan. Hooligan hier of hooligan daar, veel verschil?
Het is niet dat het een recent fenomeen is. Er is voldoende tijd geweest om er al eens over na te kunnen denken...
 
Laatst bewerkt:
Hier in de streek, efkes opgezocht hoelang dat geleden is, zelfde fenomeen , 13 jaar geleden
 
Hier in de streek, efkes opgezocht hoelang dat geleden is, zelfde fenomeen , 13 jaar geleden
Als je even googled vind je ook artikelen van 2003, 2005, ...
vb:
 
Als je even googled vind je ook artikelen van 2003, 2005, ...
vb:
Ach, in het Antwerpse was het zelfs nóg eerder.


Officieel werd het complex gesloten na een technische panne. Gust Schoenmakers, bijgenaamd Jef Mechanicus, was de enige die de technische kant van de zaak goed kende. Toen hij plots overleed, zat men met een groot probleem. Maar de relletjes die er waren, hebben toch ook meegespeeld.

"De problemen met jongeren waren volgens mij de hoofdreden voor de sluiting in 2001”, zegt Luc Van Uffelen, vroeger hoofdredder. We trokken met hem, en met Robi Budts, redder en druk gebruiker van de tienmeterplank, naar de locatie waar nu Sportoase is verrezen.

In juni van het jaar 2000 waren vechtpartijen, diefstallen, pesterijen en bedreigingen schering en inslag. Het gemeentebestuur besloot dan zerotolerantie te hanteren. Agenten patrouilleerden tot aan de rand van het zwembad en er kwam camerabewaking.

“Ik heb het zien aankomen einde jaren 90”, zegt Luc Van Uffelen, die 31 jaar werkzaam was in het zwembad. “In het jaar 2000 liep het soms de spuigaten uit. We hadden dagen dat er tussen de 12.000 en de 15.000 bezoekers waren. We stonden daar met acht redders. Het was eigenlijk niet onder controle te houden. Maar we hebben ook gouden tijden gekend. Er waren veel dagen dat het hier ’s ochtends zalig rustig was. De mensen kwamen dan in de namiddag en alles verliep toen zeer rustig. We hadden massaal veel gezinnen met kleine kinderen. Die zijn jammer genoeg met de jaren meer en meer weg gebleven”, vertelt Luc Van Uffelen.
 
Terug
Bovenaan