Religie in de Westerse Wereld

Nu, op zich is het een beetje onzin om te doen alsof er zo'n grote verschillen zijn tussen christendom en islam. Uiteindelijk zijn het beiden Abrahamistische religies, met veel meer gelijkenissen dan verschillen.
Als je kijkt naar puur de kern van het Christendom (geloofsbelijdenis van Nicea-Constantinopel) en de Islam dan komt er zo ongeveer niets overeen. Deze geloofsbelijdenis wordt door de meeste Christenen aangehangen (RKK, orthodoxie en meeste protestanten).

Dat ze verhalen/personages delen en soms overeenkomsten hebben wat betreft ethiek (wat is goed en wat is fout) is niet echt voldoende. Evengoed delen jij en ik het gros van onze ethische principes (niet stelen, niet moorden, niet vechten, niet bedriegen,... dat hoop ik alvast toch ;-) ), maar dat wil niet zeggen dat wij hetzelfde zouden geloven.

Ik ken toch niet veel vorsten binnen de rijken van het christendom die geen religieuze functie hadden. De zeer innige verwevenheid tussen onze monarchieën en het christelijke geloof loopt ook tot de dag van vandaag gewoon nog altijd door.
Opnieuw die verwevenheid wil niet zeggen dat het Christendom niet seculier in natuur is of kan zijn. Die functies waren bovendien vooral ceremonieel of financieel (lekenabt). Religie nam een zeer belangrijkere rol in, in die maatschappij, maar de standen (adel, clerus en het volk) bleven relatief goed gescheiden, maar werkten desalniettemin vaak samen.

Dat de wereldlijke leiders niet altijd zo goed luisterden naar de Paus kan je bijvoorbeeld terugvinden in het aan de laars lappen van het kruisboogverbod, steun voor de Paus in Avignon of de plundering van Rome in 1527. Uiteindelijk gebruikten sommige heersers de Kerk ook maar als ze die nodig hadden, om die even later doodleuk een beetje te negeren of zelfs aan te vallen.
 
Laatst bewerkt:
Omdat rabiaat atheïsme vaak een inherent onderdeel is van bepaalde ideologieën. Anarchisme, communisme,... .

Zeg dat trouwens bijvoorbeeld eens tegen de Oeigoeren.

Ik denk dat je een onderscheid moet maken tussen religie en mensen die claimen te handelen in de naam van religie (voornamelijk omdat dat een sterk mobiliserend karakter heeft). De bijbel als boek heeft veel regels en loopt over van vergiffenis, vergeving, uitspraken als: haat de zonde, niet de zondaar etc. Zo een vreselijk boek zal dat dan ook weer niet zijn.

Het nieuwe testament niet, maar het oude, man man.
 
Het nieuwe testament niet, maar het oude, man man.
Er zijn nogal weinig mensen die oud testamentisch leven ;-). Bovendien zie je dat het nieuwe testament altijd 'de regel' is geworden. Polygamie kwam bijvoorbeeld nog voor in het oude, maar werd verboden in het nieuwe. En na deze uitspraak ben ik er zeker van dat ik een paar mensen warm gemaakt ga hebben voor het oude testament... :p .
 
Mij gaat het specifiek over het principe van de tenenkrullende dwazigheid om anno 2023 te geloven in bepaalde mythische wezens waarvoor je moet bidden (wat is dit zelfs :-s ) vergezeld van boeken geschreven door pre-middeleeuwse lichtgelovigen.
Om nog maar te zwijgen van de eeuwenlange theologische traditie die hele bibliotheken kan vullen.

Ik vraag mij bij zo een uitspraken altijd af of je ooit zelfs fragmenten van een bijbel of een boek over de evolutie van het Christendom/religie hebt gelezen.
Ik heb de bijbel van bladzijde 1 tot het einde gelezen toen ik 17 was.
De koran heb ik ook liggen, daar heb ik slechts de helft van gelezen.

Veel gelachen, veel gekotst, en op het einde was de conclusie: wie dit serieus neemt, is compleet op zijn hoofd gevallen en 10 kilometer blijven botsen.

Vandaar dat ik er nogal hard durf tegen schoppen als het over religie gaat, net omdat ik er zoveel over gelezen heb.
Het interesseer(de) mij mateloos hoe een miljard mensen christen of moslim zijn en dat als leidraad nemen, hoe dit psychologisch werkt, hoe dit historisch gegroeid is etc.

Heel tof, maar dan ook weer niet. (wegens: anno 2023 en we zitten er op een IT-forum nog over te discussiëren)
 
Ik heb de bijbel van bladzijde 1 tot het einde gelezen toen ik 17 was.
Veel gelachen, veel gekotst, en op het einde was de conclusie: wie dit serieus neemt, is compleet op zijn hoofd gevallen en 10 kilometer blijven botsen.
Wat was de reden dat je de bijbel hebt lezen?

Mja is natuurlijk weinig respectvol om je zo over andersdenkenden uit te laten.
 
Voor de liefhebbers die geen tijd hebben om de Bijbel door te lezen, hier de "Skeptics annotated bible":

Daar kan je passages terugvinden per categorie zoals 'absurditeiten', 'homohaat', 'vrouwendiscriminatie', 'seks', 'geweld', ...
Voor elk wat wils!

 
Wat was de reden dat je de bijbel hebt lezen?
Katholiek opgevoed.
Tot mijn 14 jaar elke zondag naar de mis.

Tot ik niet meer gewoon hersenloos daar zat met een andere vriend die ook verplicht moest gaan, maar effectief die teksten in die misboekjes begon te lezen (waar ze de liedteksten in zetten) uit verveling.
Die teksten waren zodanig hallucinant, zoals een gekke sekte, dat ik er een paar jaar later een punt van maakte om eens de hele Bijbel te lezen om zelf te zien wat daar allemaal in stond.
DE WILLIBRORD versie zeg, herinner ik mij nog :laugh:

Mja is natuurlijk weinig respectvol om je zo over andersdenkenden uit te laten.
Ik respecteer die mensen.
Ik respecteer het feit dat ze die opvatting/mening hebben.

Wat betreft de opvatting/mening zélf, heb ik het recht om die te bekritiseren en zelfs ridicuul te vinden.
Dat is vrije meningsuiting.
 
Als je kijkt naar puur de kern van het Christendom (geloofsbelijdenis van Nicea-Constantinopel) en de Islam dan komt er zo ongeveer niets overeen. Deze geloofsbelijdenis wordt door de meeste Christenen aangehangen (RKK, orthodoxie en meeste protestanten).

Dat ze verhalen/personages delen en soms overeenkomsten hebben wat betreft ethiek (wat is goed en wat is fout) is niet echt voldoende. Evengoed delen jij en ik het gros van onze ethische principes (niet stelen, niet moorden, niet vechten, niet bedriegen,... dat hoop ik alvast toch ;-) ), maar dat wil niet zeggen dat wij hetzelfde zouden geloven.
Tja, voor een gelovige is dat misschien moeilijk toe te geven, maar in wezen zijn het jodendom, christendom en islam van hetzelfde laken een broek. Je hebt zelfs een aantal historici die de theorie aanhangen dat de islam ontstaan is als christelijke sekte, en dat "Mohammed" oorspronkelijk een titel voor Christus was.

Dat er grotere verschillen zijn in geloofsbelijdenis tussen christenen en moslims dan tussen de verschillende christelijke stromingen onderling klopt uiteraard, maar dan nog delen joden, christenen en moslims in hun religie meer dan dat ze van elkaar verschillen.

Opnieuw die verwevenheid wil niet zeggen dat het Christendom niet seculier in natuur is of kan zijn. Die functies waren bovendien vooral ceremonieel of financieel (lekenabt). Religie nam een zeer belangrijkere rol in, in die maatschappij, maar de standen (adel, clerus en het volk) bleven relatief goed gescheiden, maar werkten desalniettemin vaak samen.
Dat is onzin hé. Het secularisme is er gekomen als reactie op de te grote invloed en macht van de verschillende Kerken op het politieke en maatschappelijke leven. Beweren dat het christendom in nature seculier is, is een contradictio in terminis en je reinste geschiedvervalsing. In de meeste stromingen van het christendom had je, deels door realpolitik, inderdaad al een soort scheiding tussen het wereldlijke en het geestelijke niveau. Maar die opsplitsing tussen die twee niveaus, wijst niet op een seculiere splitsing. Integendeel, want zoals gezegd waren beide niveaus onlosmakelijk met elkaar verbonden. En tegelijk zijn er honderden jaren aan conflicten tussen pausen en vorsten geweest, waarbij pausen enerzijds het wereldlijk gezag claimden, en vorsten het religieuze.

Kan het christendom blijven functioneren in een seculiere samenleving? Dat natuurlijk wel, dat zien we over quasi heel de wereld. Maar in veel landen zien we dat, zij het vanuit de Kerk, zij het vanuit de gelovigen zelf, er pogingen worden ondernomen om te zagen aan de poten van het secularisme, om terug meer invloed en grip te krijgen op samenleving en politiek. En ook hier is er feitelijk geen verschil met de islam. Turkije heeft bijna 100 jaar bewezen dat de combinatie daar ook kan werken.

Dat de wereldlijke leiders niet altijd zo goed luisterden naar de Paus kan je bijvoorbeeld terugvinden in het aan de laars lappen van het kruisboogverbod, steun voor de Paus in Avignon of de plundering van Rome in 1527. Uiteindelijk gebruikten sommige heersers de Kerk ook maar als ze die nodig hadden, om die even later doodleuk een beetje te negeren of zelfs aan te vallen.
Opnieuw: de geschiedenis van Europa leest niet zelden als een machtsstrijd tussen het wereldlijke en het geestelijke. En verder zijn er maar twee echt universele religies, die je eigenlijk ook gewoon als 1 kan beschouwen: geld en macht.

Ik heb ooit onderzoek gedaan naar of en hoe religie een factor speelde op de handel van de katholieken enerzijds en de protestanten anderzijds in het 17de eeuwse Istanboel. Uiteindelijk kwam het er op neer dat katholieken, protestanten en moslims plots in wisselende allianties inzagen dat ze eigenlijk toch echt niet veel van elkaar verschillen, naargelang het profijt dat er kon gemaakt worden. De ene keer spanden katholieken en protestanten samen tegen de moslims, de andere keer waren katholieken en moslims beste vrienden en nog een andere keer las je waarom het calvinisme toch echt wel niet veel verschilde van de islam.
 
Voor de liefhebbers die geen tijd hebben om de Bijbel door te lezen, hier de "Skeptics annotated bible":

Daar kan je passages terugvinden per categorie zoals 'absurditeiten', 'homohaat', 'vrouwendiscriminatie', 'seks', 'geweld', ...
Voor elk wat wils!
Dat is nu niet bepaald een hoogstaande site. bijvoorbeeld: https://skepticsannotatedbible.com/all/sex_list.html als je kijkt op seks heeft hij alle vermeldingen van seks gewoon aangeduid, precies of het is voor tieners geschreven die moeten gibberen wanneer het over seks gaat.

Tot ik niet meer gewoon hersenloos daar zat met een andere vriend die ook verplicht moest gaan, maar effectief die teksten in die misboekjes begon te lezen (waar ze de liedteksten in zetten) uit verveling.
Die teksten waren zodanig hallucinant, zoals een gekke sekte, dat ik er een paar jaar later een punt van maakte om eens de hele Bijbel te lezen om zelf te zien wat daar allemaal in stond.
DE WILLIBRORD versie zeg, herinner ik mij nog :laugh:
Om eerlijk te zijn moet je de bijbel niet los lezen van de interpretaties. Een theologische benadering is nodig. Het is een beetje te vergelijken met wanneer jij een werk van bijvoorbeeld Bertolt Brecht zou lezen vs. een letterkundige die dat gaat bestuderen. Jij zal sommige zaken niet verstaan of verkeerd gaan interpreteren, terwijl die letterkundige dat veel beter kan. Weet niet wat voor stroming je aanhing, maar uiteindelijk is wat jij deed, hetgeen de protestanten doen (zelf bijbels gaan lezen en dan zelf gaan interpreteren en in hun geval ook naar gaan leven). Je krijgt dan allerlei verschillende gemeentes met allemaal verschillende ideeën. Maar goed je hebt het tenminste gelezen.

Wat betreft de opvatting/mening zélf, heb ik het recht om die te bekritiseren en zelfs ridicuul te vinden.
Dat is vrije meningsuiting.
Dat mag uiteraard, maar " wie dit serieus neemt, is compleet op zijn hoofd gevallen en 10 kilometer blijven botsen." zegt over Christenen, is daarom niet echt respectvol naar die mensen toe,

Dat is onzin hé. Het secularisme is er gekomen als reactie op de te grote invloed en macht van de verschillende Kerken op het politieke en maatschappelijke leven. Beweren dat het christendom in nature seculier is, is een contradictio in terminis en je reinste geschiedvervalsing. In de meeste stromingen van het christendom had je, deels door realpolitik, inderdaad al een soort scheiding tussen het wereldlijke en het geestelijke niveau. Maar die opsplitsing tussen die twee niveaus, wijst niet op een seculiere splitsing. Integendeel, want zoals gezegd waren beide niveaus onlosmakelijk met elkaar verbonden. En tegelijk zijn er honderden jaren aan conflicten tussen pausen en vorsten geweest, waarbij pausen enerzijds het wereldlijk gezag claimden, en vorsten het religieuze.
De eerste Christenen (waarvan veel slaven) zijn jarenlang in schuilkerken samengekomen en werden een paar eeuwen actief vervolgd alvorens ze aanvaard werden. Die link is er veel later pas gekomen. In se is het Christendom ontstaan los van politieke macht.

Ik heb ooit onderzoek gedaan naar of en hoe religie een factor speelde op de handel van de katholieken enerzijds en de protestanten anderzijds in het 17de eeuwse Istanboel. Uiteindelijk kwam het er op neer dat katholieken, protestanten en moslims plots in wisselende allianties inzagen dat ze eigenlijk toch echt niet veel van elkaar verschillen, naargelang het profijt dat er kon gemaakt worden. De ene keer spanden katholieken en protestanten samen tegen de moslims, de andere keer waren katholieken en moslims beste vrienden en nog een andere keer las je waarom het calvinisme toch echt wel niet veel verschilde van de islam.
Weet niet welke bronnen je daarvoor geconsulteerd hebt en of dat er letterlijk instaat, maar daar baseer jij je dus op opportunisme van wat handelaars om het gebrek aan de verschillen tussen katholieken/protestantisme/islam af te gaan leiden. Waarschijnlijk oa Nederlandse handelaars want die waren goed vertegenwoordigd in Istanboel. Ik betwijfel of je die conclusie daaruit kan halen. Handelaars hebben historisch met ongeveer iedereen zaken gedaan en waren nooit vies van om geld te verdienen (en dus alles goed praten). Bovendien hadden ze niet de kennis of ervaring om de Koran en de Bijbel te gaan vergelijken. Laat staan dat ze de Koran ooit gelezen hebben, ook al bestond er al een indirecte Nederlandse vertaling in de 17de eeuw.

Kan het christendom blijven functioneren in een seculiere samenleving? Dat natuurlijk wel, dat zien we over quasi heel de wereld. Maar in veel landen zien we dat, zij het vanuit de Kerk, zij het vanuit de gelovigen zelf, er pogingen worden ondernomen om te zagen aan de poten van het secularisme, om terug meer invloed en grip te krijgen op samenleving en politiek. En ook hier is er feitelijk geen verschil met de islam. Turkije heeft bijna 100 jaar bewezen dat de combinatie daar ook kan werken.
Er is een verschil tussen Christelijke ideeën via parlementsleden in wetten gieten of bisschoppen die eventjes naar de koning zouden gaan om samen een wet op te stellen. Als je natuurlijk stelt dat er geen Christelijke ideeën meer in democratisch gestemde wetten teruggevonden mogen worden (bijvoorbeeld abortusdebat), begeef jij je wel op een gevaarlijke gebied.
 
De eerste Christenen (waarvan veel slaven) zijn jarenlang in schuilkerken samengekomen en werden een paar eeuwen actief vervolgd alvorens ze aanvaard werden. Die link is er veel later pas gekomen. In se is het Christendom ontstaan los van politieke macht.
Ja ... en dan is het meer dan 1500 jaar de staatsgodsdienst geweest van half de wereld, met een innige en onlosmakelijke band tussen wereldlijke en geestelijke macht en met continue pogingen (aan weerszijden van de medaille) om elkaars gezag minstens deels te usurperen. Enfin, het christendom van de eerste twee eeuwen, daar zou de gemiddelde gelovige zich vandaag totaal niet in herkennen. Beetje onzinnige discussie eerlijk gezegd.

Weet niet welke bronnen je daarvoor geconsulteerd hebt en of dat er letterlijk instaat, maar daar baseer jij je dus op opportunisme van wat handelaars om het gebrek aan de verschillen tussen katholieken/protestantisme/islam af te gaan leiden. Waarschijnlijk oa Nederlandse handelaars want die waren goed vertegenwoordigd in Istanboel. Ik betwijfel of je die conclusie daaruit kan halen. Handelaars hebben historisch met ongeveer iedereen zaken gedaan en waren nooit vies van om geld te verdienen (en dus alles goed praten). Bovendien hadden ze niet de kennis of ervaring om de Koran en de Bijbel te gaan vergelijken. Laat staan dat ze de Koran ooit gelezen hebben, ook al bestond er al een indirecte Nederlandse vertaling in de 17de eeuw.
Ik haalde dat aan als anekdote bij mijn bewering dat er maar 2 universele religies zijn: geld en macht. Ging trouwens verder dan 'wat' handelaars hé. De Republiek zocht actief een alliantie met de Ottomanen tegen de Spaanse Habsburgers, en gebruikten daar ook religieuze argumenten voor, waarbij de gelijkenissen benadrukt werden (zoals bijvoorbeeld rond afgoderij) ten opzichte van de verschillen met de katholieke kerk. Ze zijn daar overigens nooit in geslaagd, terwijl de katholieke Meest Christelijke Koningen van Frankrijk zich ruim 250 jaar bondgenoten van het Ottomaanse Rijk mochten noemen.

Er is een verschil tussen Christelijke ideeën via parlementsleden in wetten gieten of bisschoppen die eventjes naar de koning zouden gaan om samen een wet op te stellen. Als je natuurlijk stelt dat er geen Christelijke ideeën meer in democratisch gestemde wetten teruggevonden mogen worden (bijvoorbeeld abortusdebat), begeef jij je wel op een gevaarlijke gebied.
Wat kan ik zeggen, yolo gezien ik niet in een hiernamaals geloof? :)

Democratie is democratie, je kan dat niet verbieden of verhinderen. Maar ik ben er wel van overtuigd dat het onze maatschappij absoluut niet ten goede komt wanneer de tentakels van religie terug greep zouden krijgen op maatschappij en politiek. Dat zien we nu al in verschillende delen van de wereld, zowel in de christelijke als in de islamitische.
 
Democratie is democratie, je kan dat niet verbieden of verhinderen. Maar ik ben er wel van overtuigd dat het onze maatschappij absoluut niet ten goede komt wanneer de tentakels van religie terug greep zouden krijgen op maatschappij en politiek. Dat zien we nu al in verschillende delen van de wereld, zowel in de christelijke als in de islamitische.
En ik zeg nu maar: de vrijmetselaars die nu oververtegenwoordigd zijn in ons parlement zijn dan geen probleem?

Als je zoiets zegt moet je voorbeelden geven dat het kerkfunctionarissen op één of andere manier zeer sterk ondemocratisch invloed gaan uitoefenen en dat (aangezien het hier als een groep gekken beschreven wordt) ook nog eens gaat doen op een manier die groter en gevaarlijker is dan ondemocratische macht die atheïsten uitoefenen.

Wat kan ik zeggen, yolo gezien ik niet in een hiernamaals geloof? :)
Ik had het meer over het uithollen van de democratie ;-)

Ik haalde dat aan als anekdote bij mijn bewering dat er maar 2 universele religies zijn: geld en macht. Ging trouwens verder dan 'wat' handelaars hé. De Republiek zocht actief een alliantie met de Ottomanen tegen de Spaanse Habsburgers, en gebruikten daar ook religieuze argumenten voor, waarbij de gelijkenissen benadrukt werden (zoals bijvoorbeeld rond afgoderij) ten opzichte van de verschillen met de katholieke kerk. Ze zijn daar overigens nooit in geslaagd, terwijl de katholieke Meest Christelijke Koningen van Frankrijk zich ruim 250 jaar bondgenoten van het Ottomaanse Rijk mochten noemen.
Dat was politiek (net als de halve maantjes, liever turks dan paaps), ideologisch is de vraag of die twee dicht bij elkaar zitten. Er is ooit een boekje verschenen van Erasmus, toch wel aanzien als een tolerante filosoof en humanist. Dat boek is getiteld: de turkenkrijg. Zeker een aanrader om eens een zicht te krijgen over wat de tolerante mens van die tijd over de Islam dacht.

Ja ... en dan is het meer dan 1500 jaar de staatsgodsdienst geweest van half de wereld, met een innige en onlosmakelijke band tussen wereldlijke en geestelijke macht en met continue pogingen (aan weerszijden van de medaille) om elkaars gezag minstens deels te usurperen. Enfin, het christendom van de eerste twee eeuwen, daar zou de gemiddelde gelovige zich vandaag totaal niet in herkennen. Beetje onzinnige discussie eerlijk gezegd.
Misschien herkennen Christenen (althans in het westen) zich zelfs meer dan ooit in die vroege Kerk... een minderheid waar steeds vreemder naar gekeken wordt. Het is niet makkelijk om als jonge mens nu Christelijk te zijn. Mensen lachen u uit, zijn soms hoegenaamd niet respectvol (soms zelfs agressief),... . Je ziet ook dat mensen (zoals hier een beetje) extreem overdreven reageren en totaal geen besef hebben wat Christenen denken. Die denken dat wij een soort van harteloze dogmatici zijn die graag andersdenkenden pesten en geen begrip hebben. Om nog maar te zwijgen van homo's en gescheiden mensen in de Kerk die zich dan nog eens extra moeten verantwoorden naar de buitenwereld.

Opnieuw het feit dat wereldlijke en kerkelijke macht soms gedeeld werden door één persoon wil 1) niet zeggen dat dat zo hoeft 2) dat er zelfs binnen die context geen onderscheid gemaakt kon worden tussen bijvoorbeeld een prinsbisschop in zijn functie als prins en zijn functie als bisschop.

De discussie gaat niet of die macht ooit gemengd is geweest, dat is ze uiteraard ooit wel geweest (maar naar mijn aanvoelen veel minder dan de algemene populatie denkt). Het gaat erover het Christendom dat nodig heeft of niet en dat bewijst zowel het vroege (wat uiteindelijk haar DNA is) als het huidige Christendom dat ze kunnen opereren zonder problemen in een staat waar de overheid anders gaat handelen dan het Christelijke moraal (en feitelijk gebeurde dat vroeger ook al met de soms extreem gewelddadige oorlogen die in se niet echt Christelijk zijn).
 
@Patj maar jij gelooft dus echt dat na dit leven nog iets komt? Heb je eigenlijk ook theologie gestudeerd?
 
Er zijn nogal weinig mensen die oud testamentisch leven ;-). Bovendien zie je dat het nieuwe testament altijd 'de regel' is geworden. Polygamie kwam bijvoorbeeld nog voor in het oude, maar werd verboden in het nieuwe. En na deze uitspraak ben ik er zeker van dat ik een paar mensen warm gemaakt ga hebben voor het oude testament... :p .
Ah, en nu zijn we er.
- Om het christendom te beoordelen (je vernoemt met opzet niet het katholicisme, vermoed ik), bekijken we de Bijbel liberaal en modern, laten we de fundamenten (!) vallen en zijn we blind voor alle orthodoxen nu en in het verleden, kijken alleen naar de tweede helft van het boek, én zijn we selectief blind voor de wetten en regels die erin staan.
- Om de islam te beoordelen, bekijken we de Koran letterlijk en ultraorthodox, en zijn we blind voor elke mogelijke nuance die gelovigen erin leggen. Enkel de letterlijke vertaling telt.

En dan komen we weer bij mijn vorige punt, dat nog altijd volledig geldt, ook als antwoord op:
Omdat het christendom in de 17e eeuw onderdrukkend was, wilt nog niet zeggen dat de huidige vorm dat is.

Exact wat ik dus zeg: Dat heeft niks met een fundamenteel verschil tussen beide religies te maken, maar met een fundamenteel verschil van toepassen van dat geloof. Patj stelt echter dat er een fundamenteel verschil is op basis van de teksten. Dat is niet zo.

Het idee ook dat het Nieuwe Testament geen wetten heeft, is leugenachtig het geloof verloochenen (en verboden volgens het Nieuwe Testament). Sowieso moet je maar eens aan alle orthodoxe katholieken (of de Pinkstergemeenschap) gaan vragen of homo's mogen trouwen, eens zien hoe snel het Oude Testament en Leviticus erbij wordt gehaald.

Slaven houden is geen probleem, en die slaven zijn verplicht dat fijn te vinden en zich niet te verzetten. Geen bloed eten. "Wees niet zoals heidenen in het gebed". Geen seks buiten het huwelijk, niet naar de hoeren, geen brood met desem, geen alcohol, niet omgaan met iemand die zich christen noemt en toch alcohol drinkt of geldbelust is, en "verwijder wie kwaad doet uit uw gemeente". Trouwens, de hele uiteenzetting van wat wel en niet tot de Bijbel behoort, hoe je die precies moet lezen... Allemaal verboden volgens het Nieuwe Testament, Jakobus 3:1: "Wees niet vele meesters." Het boek zegt wat het zegt, volg dat nu maar gewoon. Dus alle niet-letterlijke interpretaties zijn onterecht.
 
Laatst bewerkt:
En ik zeg nu maar: de vrijmetselaars die nu oververtegenwoordigd zijn in ons parlement zijn dan geen probleem?
Erm ...
Als je zoiets zegt moet je voorbeelden geven dat het kerkfunctionarissen op één of andere manier zeer sterk ondemocratisch invloed gaan uitoefenen en dat (aangezien het hier als een groep gekken beschreven wordt) ook nog eens gaat doen op een manier die groter en gevaarlijker is dan ondemocratische macht die atheïsten uitoefenen.
De conservatieve, religieuze politici die in landen als Hongarije, Polen, de VS, Rusland, Turkije, India, ... pogingen ondernemen om de democratie in hun respectieve landen uit te hollen, die hun conservatieve gedachtegoed trachten op te leggen wars van de wil van de bevolking, die de zo noodzakelijke scheiding der machten proberen te doorbreken en willen evolueren tot autoritaire staten, ... die worden bijna steeds gesteund en gevoed door de lokale geestelijke leiders.


Ik had het meer over het uithollen van de democratie ;-)
Mijn wens dat geloof zuiver een persoonlijke aangelegenheid is, en geen rol van betekenis meer speelt in politieke en maatschappelijke besluitvorming is democratisch even legitiem als jouw wens dat religie die plaats wél nog heeft.

Dat was politiek (net als de halve maantjes, liever turks dan paaps), ideologisch is de vraag of die twee dicht bij elkaar zitten. Er is ooit een boekje verschenen van Erasmus, toch wel aanzien als een tolerante filosoof en humanist. Dat boek is getiteld: de turkenkrijg. Zeker een aanrader om eens een zicht te krijgen over wat de tolerante mens van die tijd over de Islam dacht.
Ja, dat was politiek. Mijn punt: macht is de universele religie, en wanneer het mensen goed uitkwam dan waren de verschillende geloofsovertuigingen helemaal niet zo onoverkomelijk meer, en zocht men actief naar wat ze met elkaar deelden in het geloof in plaats van wat hen onderscheidde.

De Turkenkrijg van Erasmus was een aanklacht tegen het niet zuiver en gelovig genoeg zijn van de christenen, en leert dus meer over wat hij over het toenmalige christendom dacht dan wat hij over de islam dacht.
Misschien herkennen Christenen (althans in het westen) zich zelfs meer dan ooit in die vroege Kerk... een minderheid waar steeds vreemder naar gekeken wordt. Het is niet makkelijk om als jonge mens nu Christelijk te zijn. Mensen lachen u uit, zijn soms hoegenaamd niet respectvol (soms zelfs agressief),... .
In Vlaanderen kan je daar misschien iets van zeggen, op wereldvlak is dat onzin hé. Daarnaast ook schromelijk overdreven, gezien onze cultuur nog altijd dominant christelijk is.

Voor de rest is dat ook heel afhankelijk van hoe je je geloof uitdraagt. Als je je religieuze overtuigingen probeert op te dringen aan de maatschappij, dan ga je daar inderdaad bij velen niet veel liefde meer voor krijgen.
Je ziet ook dat mensen (zoals hier een beetje) extreem overdreven reageren en totaal geen besef hebben wat Christenen denken. Die denken dat wij een soort van harteloze dogmatici zijn die graag andersdenkenden pesten en geen begrip hebben.
Tja, jijzelf toont in het abortusdebat al aan dat je je dogmatische overtuigingen boven het zelfbeschikkingsrecht van individuen wil stellen. We zien zowel in het verleden als in het heden, zowel hier als elders in de wereld, dat wanneer religie grip krijgt op de maatschappij, dat wie niet past in het religieuze, dogmatische kader het slachtoffer wordt.
Opnieuw het feit dat wereldlijke en kerkelijke macht soms gedeeld werden door één persoon wil 1) niet zeggen dat dat zo hoeft 2) dat er zelfs binnen die context geen onderscheid gemaakt kon worden tussen bijvoorbeeld een prinsbisschop in zijn functie als prins en zijn functie als bisschop.
Wat ook geldt voor de islam.
De discussie gaat niet of die macht ooit gemengd is geweest, dat is ze uiteraard ooit wel geweest (maar naar mijn aanvoelen veel minder dan de algemene populatie denkt). Het gaat erover het Christendom dat nodig heeft of niet en dat bewijst zowel het vroege (wat uiteindelijk haar DNA is) als het huidige Christendom dat ze kunnen opereren zonder problemen in een staat waar de overheid anders gaat handelen dan het Christelijke moraal (en feitelijk gebeurde dat vroeger ook al met de soms extreem gewelddadige oorlogen die in se niet echt Christelijk zijn).
Geldt ook basically voor elke religie. Maar mijn punt is dat zowat elke religie streeft naar wereldlijke macht, en verregaande invloed op het maatschappelijke leven. En dat het onzin is om te stellen dat het christendom inherent secularisme in zich draagt. Dat slaat echt nergens op.

Ik heb, for the record, overigens niets tegen geloof. Geloof is iets heel menselijks en natuurlijks, kan iets heel mooi zijn. Het geeft steun en troost, een houvast in een onbekende wereld. Maar geloof moet voor mij iets zuiver persoonlijk zijn. Ik heb een diep wantrouwen voor georganiseerd geloof, voor religie. Hoewel ik ook de goede dingen zie van religies, zowel nu als in het verleden - op reis met Sir. Killalot is een reis langs kerken, abdijen, tempels, moskeeën en synagogen :unsure: - ben ik door en door antiklerikaal.
 
Sola scriptura de Bijbel lezen en het letterlijk nemen, wat sommigen hier blijkbaar doen, is een typisch modern verschijnsel (in de zin van: typisch voor de moderne tijd). De katholieke traditie vindt de Bijbel uiteraard belangrijk, maar het is niet het nec plus ultra van het geloof. Je kan als onwetende leek héél gemakkelijk de Bijbel lezen en van daaruit het ganse geloof aanvallen, maar dat wil niet zeggen dat je begrijpt wat er in de Bijbel wordt gezegd. Er is ook een verschil in hoe protestanten (en tal van denominaties) de Bijbel lezen en hoe katholieken de Bijbel lezen. Die lezen niet eens dezelfde Bijbel: andere vertalingen, andere interpretaties, andere stukken die er wél of niet bij worden gelaten.

Je leest de Bijbel met andere woorden niet als een handleiding of handboek.

Het is frappant hoe een relatief erotisch stuk zoals het Hooglied van Salomon in de Bijbel is geraakt, bijvoorbeeld. Werkelijk prachtig stukje poëzie.
 
Mijn wens dat geloof zuiver een persoonlijke aangelegenheid is, en geen rol van betekenis meer speelt in politieke en maatschappelijke besluitvorming is democratisch even legitiem als jouw wens dat religie die plaats wél nog heeft.

...

Geldt ook basically voor elke religie. Maar mijn punt is dat zowat elke religie streeft naar wereldlijke macht, en verregaande invloed op het maatschappelijke leven. En dat het onzin is om te stellen dat het christendom inherent secularisme in zich draagt. Dat slaat echt nergens op.

Ik heb, for the record, overigens niets tegen geloof. Geloof is iets heel menselijks en natuurlijks, kan iets heel mooi zijn. Het geeft steun en troost, een houvast in een onbekende wereld. Maar geloof moet voor mij iets zuiver persoonlijk zijn. Ik heb een diep wantrouwen voor georganiseerd geloof, voor religie. Hoewel ik ook de goede dingen zie van religies, zowel nu als in het verleden - op reis met Sir. Killalot is een reis langs kerken, abdijen, tempels, moskeeën en synagogen :unsure: - ben ik door en door antiklerikaal.

Vond ik sterk verwoord en ook absoluut punten waar ik me in kan vinden.

Ik denk ook dat geloof iets positiefs kan zijn als mensen er steun uit putten, maar zodra er macht bij komt kijken duurt het niet lang voor er machtsmisbruik bij komt en dan is het meteen een zeer negatief verhaal.
 
Vond ik sterk verwoord en ook absoluut punten waar ik me in kan vinden.

Ik denk ook dat geloof iets positiefs kan zijn als mensen er steun uit putten, maar zodra er macht bij komt kijken duurt het niet lang voor er machtsmisbruik bij komt en dan is het meteen een zeer negatief verhaal.
Macht is toch onvermijdelijk in dat verhaal? Mensen zijn bovendien feilbaar, dus overal waar je mensen met macht hebt zit je met dat risico op machtsmisbruik. Dat religieuze potentaten in het verleden serieus de kantjes ervan afliepen is door iedereen wel geweten, maar zij zijn lang niet de enigen die misbruik nemen van een machtspositie. Het is niet omdat religie verdwijnt dat machtsmisbruik verdwijnt en toch wordt religie automatisch gekoppeld aan machtsmisbruik.

Als de mensheid duizenden jaren atheïstisch was geweest, zaten we vandaag wel te vitten op andere vormen van misbruik.
 
Macht is toch onvermijdelijk in dat verhaal? Mensen zijn bovendien feilbaar, dus overal waar je mensen met macht hebt zit je met dat risico op machtsmisbruik. Dat religieuze potentaten in het verleden serieus de kantjes ervan afliepen is door iedereen wel geweten, maar zij zijn lang niet de enigen die misbruik nemen van een machtspositie. Het is niet omdat religie verdwijnt dat machtsmisbruik verdwijnt en toch wordt religie automatisch gekoppeld aan machtsmisbruik.

Als de mensheid duizenden jaren atheïstisch was geweest, zaten we vandaag wel te vitten op andere vormen van misbruik.

Inderdaad onvermijdelijk maar dan nog vind ik het een zeer kwalijk neveneffect. Bij de ene religie zie je al meer neiging om macht te grijpen of de eigen religie op te dringen aan anderen.

En klopt, helaas meer dan genoeg andere vormen van machtsmisbruik die niet met religie te zien hebben (bv. politiek, nepotisme in de bedrijfswereld,...)
 
Macht is toch onvermijdelijk in dat verhaal? Mensen zijn bovendien feilbaar, dus overal waar je mensen met macht hebt zit je met dat risico op machtsmisbruik. Dat religieuze potentaten in het verleden serieus de kantjes ervan afliepen is door iedereen wel geweten, maar zij zijn lang niet de enigen die misbruik nemen van een machtspositie. Het is niet omdat religie verdwijnt dat machtsmisbruik verdwijnt en toch wordt religie automatisch gekoppeld aan machtsmisbruik.

Als de mensheid duizenden jaren atheïstisch was geweest, zaten we vandaag wel te vitten op andere vormen van misbruik.
Da's absoluut waar, idelogieën hebben vaak de plek ingenomen van religies en wanneer mensen daar al hun identiteit aan koppelen krijgen die ook gewoon een religieus kantje. Maar dat kan je niet gebruiken als pleidooi voor religie hé.

Je kan ook moeilijk ontkennen dat waar religie op de achtergrond wordt geduwd, waar secularisme wordt doorgevoerd, we in regel een vrijere, meer tolerante en meer democratische maatschappij zien ontstaan.
 
Sola scriptura de Bijbel lezen en het letterlijk nemen, wat sommigen hier blijkbaar doen, is een typisch modern verschijnsel (in de zin van: typisch voor de moderne tijd). De katholieke traditie vindt de Bijbel uiteraard belangrijk, maar het is niet het nec plus ultra van het geloof. Je kan als onwetende leek héél gemakkelijk de Bijbel lezen en van daaruit het ganse geloof aanvallen, maar dat wil niet zeggen dat je begrijpt wat er in de Bijbel wordt gezegd. Er is ook een verschil in hoe protestanten (en tal van denominaties) de Bijbel lezen en hoe katholieken de Bijbel lezen. Die lezen niet eens dezelfde Bijbel: andere vertalingen, andere interpretaties, andere stukken die er wél of niet bij worden gelaten.

Je leest de Bijbel met andere woorden niet als een handleiding of handboek.

Het is frappant hoe een relatief erotisch stuk zoals het Hooglied van Salomon in de Bijbel is geraakt, bijvoorbeeld. Werkelijk prachtig stukje poëzie.
Daar ben ik het niet echt mee eens. Zelfs echt niet. Maar het belangrijkste punt komt hierna, in de tweede alinea ;) Tenzij je het protestantisme (onderdeel van het christendom) bedoelt, en dan nog. Hangt er maar vanaf wat je modern noemt, natuurlijk. Het is inderdaad in het katholicisme niet de bedoeling om sola scriptura de Bijbel te lezen. Dat doet de pastoor voor jou, en die dicteert hoe je moet leven, gebaseerd op wat de Bijbel zegt. "Heb geen vele meesters", enkel de pastoor. En dié volgt het wel degelijk letterlijk in die geloofsbelijdenis: het Woord is heilig en de paus onfeilbaar.

Dus doen alsof het nooit letterlijk werd gezien, is niet correct. Daarna zijn de protestanten gekomen met een soort "persoonlijk geloof". Die wel de teksten wilden lezen, en daarbinnen een orthodoxe beweging die die teksten zeer orthodox zijn gaan lezen. Opnieuw, is dat modern? Tja. 1519. Relatief modern misschien.

Maar dan voor deze discussie het belangrijkste punt: Ik hoop dat je niet mijn post bedoelt als "aanvallen van het geloof"? Want het is het omgekeerde, hè. Patj benoemt de islam als zijnde "inherent politiek en strijdzuchtig" en inherent onmogelijk om samen te leven in andere staatsstructuren. In tegenstelling tot het vergevingsgezinde en milde christendom. Vergevingsgezind is echter niet hetzelfde als "doe maar op".
 
Terug
Bovenaan