Nee, maar iedere vorm van gemeenschapsvorming kan niet los worden gezien van macht. Mensen zijn sociale én politieke wezens. Je hebt wel meer egale maatschappijen, maar ook daar zit je met een machtsvorm. Misbruik is mogelijk omdat we menselijk zijn. We hebben ambities en soms steken we wel eens een grens over om die ambitie tegemoet te komen. Afhankelijk van de structuren waarbinnen dat machtsspel afspeelt, zijn er checks & balances om dat misbruik in toom te houden en af te straffen, maar soms staat dat misbruik centraal.
Tenzij je China, Sovjet-Unie of Noord-Korea bent?
Ik ben niet zo overtuigd van die stelling.
Opnieuw allemaal waar, maar opnieuw kan je dat niet echt gebruiken als pleidooi om religie terug het maatschappelijke leven te laten dicteren. Naar mijn gevoel zit er in de meeste religies inherent meer risico ingebakken. Zeker bij de Abrahamistiche religies, waar inherent een wij-zij en superioriteitsdenken ingebakken zit ten opzichte van wie niet intekent in het (al dan niet "zuivere") geloof, en waar inherent veroordelingen ingebakken zitten voor wie niet conformeert aan de geloofs-en gedragsregels.
En ja, je hebt gelijk met je voorbeelden. Maar dat zijn voorbeelden waar het democratisch stelsel het niet gehaald heeft, en in de plaats een autoritair of dictatoriaal regime is gekomen en waar de ideologie/de staat de rol van religie heeft overgenomen.
Homohuwelijk is zoiets. Wat in de bijbel staat is in principe toepasselijk op het Kerkelijk huwelijk. En opnieuw in de landen waar homohuwelijk erdoor is geraakt heb je toch amper/geen problemen met Christenen die burgerlijke ceremonies gaan blokkeren?
Alé jongens, dit is toch je reinste geschiedvervalsing en het licht van de zon ontkennen? Het homohuwelijk is nog maar in een 30-tal landen over de wereld legaal, en bij pionier Nederland is dat nog maar 22 jaar geleden. In de meeste andere landen spreken we over legalisering de afgelopen 5-10 jaar. Nog niet eens in de hele EU is het legaal. En in de meeste landen ging de legalisering gepaard met heel veel protest en tegenkanting vanuit kerk en religieuze groeperingen. In verschillende van die landen wordt er ondertussen ook alweer, onder impuls van opnieuw religieuze (en dus ook christelijke) groepen, geknaagd aan de rechten van lgbtq.
Het homohuwelijk is er niet dankzij de tolerantie van het christendom, het homohuwelijk is er
ondanks de, ook vandaag nog, grote tegenkanting van kerk en grote religieuze groepen.
Je hebt nu wel een heel pak landen bovenop elkaar gegooid, waar 1) niet altijd sprake is van democratische uitholling 2) niet altijd Christenen aan de macht zijn 3) niet altijd (openbaar) gelovig zijn (Vladje is zeer ambigue, Trump is ook niet echt een voorbeeld van religie en de meeste Amerikanen zagen hem niet eens als religieus). De neiging om alles op religieuzen te steken is soms wat overdreven hé.
In al die landen is er wel degelijk sprake van democratische uitholling. Dat het niet altijd om christenen gaat is waar, maar doet niet af van mijn punt, het christendom is een religie zoals de andere. En dat ze niet altijd openbaar of oprecht gelovig zijn, doet er weinig toe wanneer ze religie gebruiken om hun politiek discours door te duwen én daarin volop gesteund en gevoed worden door kerk en andere religieuze groepen. De Russisch-Orthodoxe Kerk is een sterke bondgenoot voor Poetin in zijn strijd tegen de "decadentie" van het Westen. En Trump had wel degelijk een grote christelijke aanhang.
Ik vind het altijd moeilijk om te spreken van een vrijere maatschappij terwijl de historische maatschappij ongelofelijk bruut was. Je kan de maatschappij sinds de 19de-20ste eeuw zeer moeilijk vergelijken met die ervoor. Hongersnoden, oorlogen, ... waren gewoon onderdeel van de maatschappij. Dat de Kerk daar een rol in speelt is onvermijdelijk, maar ik geloof zeker dat de Kerk juist vaak ook een rol van maatschappelijke stabilisatie speelde zoals Godsvrede's, charitatieve instellingen, hospitalen, onderwijs,... . Ik vraag mij werkelijk af hoe de wereld eruit had gezien had atheïsme toen verspreid geweest, maar dat is een stelling die je moeilijk/niet kan testen.
Opnieuw: ik erken voluit de verdiensten van de Kerk. Ook daar trouwens weinig onderscheid met andere religies, zoals de islam (waar het hier oorspronkelijk over ging). We kunnen inderdaad niet counterfactual achterhalen hoe de wereld er zou uitzien zonder religie, we kunnen wel zien hoe onze Westerse samenleving is geëvolueerd sinds de Verlichting en het secularisme. En dat draait, naar mijn mening, absoluut niet in het voordeel uit van Kerk en godsdienst.
Zoals
@Avondland aangeeft heb je een aantal voorbeelden van atheïstische regimes die zelf niet al te fris waren en zijn.
https://en.wikipedia.org/wiki/Antireligious_campaigns_in_China dit bijvoorbeeld.
Als je kijkt naar landen met het meeste (godsdienst)vrijheid zie je dat dat landen zijn waar het Christendom historisch belangrijk was/is, en waar de ontkerkelijking vrij recent is, de vrijheid het grootste is. De grote socialistische staten van weleer (China, USSR, Noord-Korea). Opmerkelijk was dat na de val van de muur, meer mensen religieus zijn geworden in de Oost-Europese landen die nu tot de EU behoren. Daar zie je dat meer vrijheid en sterkere religiositeit hand in hand gingen.
Dat zijn de landen waar de Verlichting heeft gestreden tegen de invloed van Kerk en christendom, en waar de welvaart het hoogst was (en nog altijd vaak is). Dankzij, of opnieuw ondanks het christendom? De islamitische wereld was op haar hoogtepunt welvarender en meer vooruitstrevend dan de christelijke wereld, met een grotere godsdienstvrijheid en vrijheid van denken en handelen dan de christelijke wereld. Het 'verval' naar een strenge, meer orthodoxe en minder tolerante wereld is iets wat ook de christelijke wereld terug kan overkomen. Opnieuw, die tendensen zie je nu al.
Tuurlijk. Iets als een Kathedraal roept bij mij bewondering op voor de ontwerpers, bouwers, kunstenaars en al wie er zijn steentje aan heeft bijgedragen. Maar tegelijkertijd is het ook een toonbeeld van de spilzieke en praalzuchtige Katholieke Kerk. Die tweedeling is er altijd.
Kerken hadden wel heel lang ook een grote gemeenschapsfunctie, als ontmoetingsplaats bij uitstek, niet zelden ook als marktplaats. Het serene karakter van de kerken nu, die je met eerbiedige stilte moet betreden, de religieuze verstilling, is eigenlijk maar iets van de laatste 200 jaar. Ook hier weer kon je het wereldse en het geestelijke ook in de kerkgebouwen zelf maar moeilijk van elkaar los zien.