Monitor Q dual monitor desktop/switch laptop werk

horste

Well-known member
Crowdfunder FE
Hallo iedereen,

Ik vroeg me af of er een (makkelijke) manier is om volgende gedaan te krijgen:

Huidige situatie is dat ik een desktop heb met twee schermen. Dit is puur voor privé gebruik. Hiernaast heb ik een laptop van het werk.

Bestaat er een makkelijke manier om mijn schermen en eventueel muis/toetsenbord kan switchen tussen mijn desktop en laptop (heeft een hdmi aansluiting indien dat belangrijk is)? Ik wil graag meer gebruik maken hiervan, maar zie het niet zitten om telkens de kabels te switchen.

Hopelijk weet iemand iets :) alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Ik gebruik een LogitechMX Keys en MX master 3 muis. Beiden kunnen tot 3 toestellen koppelen en switchen is iets van 1 seconde op dat keyboard en 5 op de muis.

Schermen kan je doen door de 2e HDMI / DP kabel van elk scherm op een (usb-c) dock aan te sluiten. Als je PC af staat en je sluit je laptop op je dock aan, dan gaan die schermen normaal je actieve input kiezen (kan wat van het merk afhangen of dat automatisch gaat of niet), waardoor je via het dock die 2 schermen aanstuurt. Zo doe ik dat. Er zijn schermen die 2 simultane aansluitingen kunnen weergeven in een soort split view (vaker bij ultrawide toestellen), maar dat is niet noodzakelijk handig...
 
Bij ons werkt het ook met een docking station voor de laptop (usb-c).
De 2 vaste schermen zijn gelinkt aan de dockingstation en rechtstreeks met de vaste PC. Ze schakelen zelf over op de actieve input.
Bijkomend handig dat ook UTP en de stroomtoevoer verbonden is met die dockingstation, met 1 kabel op alles aangesloten.
We gebruiken wel nog een afzonderlijke muis en toetsenbord.
 
Ik zit zelf in dezelfde situatie: 2 schermen + desktop aan mijn ene bureau van waaruit ik ook telewerk.
Ik heb het op deze manier opgelost, om zo weinig mogelijk dingen te moeten versteken als ik wil switchen:
  • Desktop is verhuisd naar de grond zodat er altijd plaats op de bureau is voor de laptop.
  • Ook heb ik een HP G5 docking station gekocht (± € 150). (Mijn werk-laptop is van HP, maar heb er al andere merken bij gebruikt.)
    Al mijn input gebeurt dan ook grotendeels via dit docking station.
    Muis, toetsenbord en netwerkverbinding (RJ45) zijn dus enkel ingeplugd hierin.
    Daarnaast heb ik mijn 2 schermen hieraan gekoppeld.
  • Mijn schermen zijn daarnaast ook verbonden met de GPU in mijn desktop.
    Dus bij ieder scherm vertrekt er 1 HDMI- en 1 DP-kabel.
    Dit met lengtes van 1-1,5m en ± 3m (uiterst rechtse scherm dient tot links op de grond te geraken tot mijn desktop-GPU).
  • Als ik wil switchen, dien ik dus enkel de USB-C-kabel van mijn docking station te versteken van mijn laptop naar de front-USB-C van mijn desktop. (Werkt ook perfect als ge die in een convertor steekt van USB-C naar USB 3.0, als uw frontpaneel geen USB-C-poort heeft.)
    Zo hoef ik nie iedere keer naar achteren te reiken.
Het enige kleine nadeel hieraan, is dat ik "in theorie" mijn desktop niet zomaar kan gebruiken / aanzetten wanneer de docking station gekoppeld is aan mijn laptop. Dit omdat er tijdens het booten van mijn desktop geen toetsenbord (en muis) aanwezig zijn.
Dit zou je dus kunnen oplossen door een extra toetsenbord en muis, maar dat vind ik persoonlijk te rommelig.

Er zijn zo veel efficiëntere oplossingen (zoals ne KVM-switch), maar deze is voor mij het handigst.
Na een dag telewerk sluit ik de laptop af, versteek ik slechts één kabel en start ik mijn desktop (die toch binnen de 15 seconden opstart).
En tijdens het gamen moet ik mij geen zorgen maken over slechte performance, want niks van de beeldverwerking verloopt via de docking station.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan