thuiswerk "docking" station

Riverdale27

Member
Dag allemaal,

Dit kan misschien een domme vraag zijn, maar ben tot op heden nog niets zoiets tegengekomen. Ik ben aan het nadenken om mijn bureau zo efficient mogelijk in te richten.

Ik heb een desktop PC met grote bak en daarop al mijn apperatuur aangesloten: toetsenbord, muis, scherm, kaartlezer en andere prul.
Daarnaast heb ik een laptop van mijn werk die apart ook een toetsenbord, muis, scherm, headset... heeft.
Eigenlijk heb ik dus twee werkplekken langs mekaar omdat ik alles dubbel heb.

Nu vroeg ik me af, is er een makkelijk toestel waarop je al je randapperatuur aansluit (incl. scherm) en dat je bijv. door een gemakkelijke switch aan de knop van toestel kan wijzigen?

Stel ik ben aan het werk, dus ik zet em op laptop. Al mijn randapperatuur stuurt nu de laptop aan. Tijdens de pauze wil ik effe wat persoonlijke mails beantwoorden, en met een switch van een knop kan ik al mijn randapperatuur opeens gebruiken voor mijn desktop PC.

Bestaat dergelijk toestel? Ik kan me inbeelden dat je dan al je randapperatuur op dat toestel insteekt, en dan dat toestel naar 2 "PC's" verbonden zal worden? Zal wel een soort docking station zijn maar ben zoiet nog niet tegengekomen voor twee toestellen.
 
Ja, maar KVM switchen geven meestal geen hoge resoluties en al zeker geen hoge refreshrates door. Die zijn gemaakt voor low res server admin taken. Er bestaan 2k en 4k KVM switchen maar die zijn erg duur.

Beste dat ik gevonden heb, is een beeldscherm met meerdere inputs nemen en op het beeldscherm zelf switchen tussen de respectievelijke native inputs, en dan een USB hub (best een powered versie) met switcher zoals die Ugreen die @CoBalT hier gelinked heeft. Dan kan je 1 set peripherals nemen, en dan kan je de "uplink" switchen tussen beide systemen.

Sommige higher end Logitech keyboards en muizen hebben ook de optie om tussen receivers (USB of van die dongles) te switchen. Ik gebruik zo MX3 Master bijvoorbeeld, dat werkt ook goed en vergt geen kabels.

't enige dat nooit echt goed lukt is high-end audio. Die switchers zorgen meestal voor een minder clean USB signaal met feedback en dat kan je horen in je speakers (buzz, static). Als je dat ook wil, zou ik zelf met DAC werken die 2 aparte inputs heeft (liefst 1 optisch) en die dan op dat toestel schakelen. Zo do ik het nu.

Er zijn ook schermen van o.a. Dell en ik denk ook LG die een ingebouwde USB-C dock hebben met netwerkkaart in. Dan kan je daar je laptop en zo aan docken, maar kan je een secundaire input aan je PC hangen met diens eigen peripherals. Dan moet je het toestenbord van je laptop wel gebruiken, en eventueel je muis manueel switchen, maar dat werkt ook wel vind ik...
 
Ja, maar KVM switchen geven meestal geen hoge resoluties en al zeker geen hoge refreshrates door. Die zijn gemaakt voor low res server admin taken. Er bestaan 2k en 4k KVM switchen maar die zijn erg duur.

Die KVM van Club3D kan volgens de specs 4K60Hz aan.


Zo heel duur t.o.v. vroeger zijn die nu niet meer.
 
Amai, die zijn serieus in prijs gezakt... Dat is al te overwegen tegen die prijs...
Toen ik een paar jaar (7?) geleden naar zo'n oplossing zocht was dat 300-400 euro geloof ik.
 
Ja, maar KVM switchen geven meestal geen hoge resoluties en al zeker geen hoge refreshrates door. Die zijn gemaakt voor low res server admin taken. Er bestaan 2k en 4k KVM switchen maar die zijn erg duur.

Beste dat ik gevonden heb, is een beeldscherm met meerdere inputs nemen en op het beeldscherm zelf switchen tussen de respectievelijke native inputs, en dan een USB hub (best een powered versie) met switcher zoals die Ugreen die @CoBalT hier gelinked heeft. Dan kan je 1 set peripherals nemen, en dan kan je de "uplink" switchen tussen beide systemen.

Sommige higher end Logitech keyboards en muizen hebben ook de optie om tussen receivers (USB of van die dongles) te switchen. Ik gebruik zo MX3 Master bijvoorbeeld, dat werkt ook goed en vergt geen kabels.

't enige dat nooit echt goed lukt is high-end audio. Die switchers zorgen meestal voor een minder clean USB signaal met feedback en dat kan je horen in je speakers (buzz, static). Als je dat ook wil, zou ik zelf met DAC werken die 2 aparte inputs heeft (liefst 1 optisch) en die dan op dat toestel schakelen. Zo do ik het nu.

Er zijn ook schermen van o.a. Dell en ik denk ook LG die een ingebouwde USB-C dock hebben met netwerkkaart in. Dan kan je daar je laptop en zo aan docken, maar kan je een secundaire input aan je PC hangen met diens eigen peripherals. Dan moet je het toestenbord van je laptop wel gebruiken, en eventueel je muis manueel switchen, maar dat werkt ook wel vind ik...

Ik bedacht me inderdaad: mijn beeldscherm heeft twee HDMI inputs, DisplayPort, zelfs nog DVI en dat blauw ding waarvan ik al de naam vergeten ben... VGA zeker? :D

Dus gewoon laptop en PC op het scherm, kan ik zo switchen. En dan nog muis & toetsenbord & headset op iets zoals dit steken, en we zijn er:


Al de rest van kwaliteit zit gewoon op mijn desktop. De laptop is puur voor 't werk.

Top jongens, dit gaat me enorm veel plaats besparen, thanks voor de tips!
 
Ik gebruik ook zoiets maar dan nog grotere budgetversie. Powered usb hubke dat ik gewoon van usb poort wissel (rechtstreeks in laptop) of via usb-verlengkabel naar desktop. DIt is wel cleaner inderdaad.

Mijn scherm detecteert automatisch vanaf welke hdmi poort er input komt. Behalve als beide pc's simultaan zouden aanstaan moet ik nooit de input manueel wisselen.
 
Deze KVM kan hogere resoluties aan: 8k/30Hz of 4k/120Hz
https://tweakers.net/pricewatch/164...14-kvm-switch-8k30hz-met-usb-30-en-audio.html

Heb hem zelf ook. Mijn scherm heeft een resolutie van 3840*1600 en draait op 120Hz via de KVM op mijn desktop. Laptop haalt 85Hz; wellicht limitatie van de laptop zelf. Let erop dat je HDMI en DP niet kan combineren met deze KVM. Als je laptop geen DP poort heeft, kan Thunderbolt een uitweg zijn (welke ik ook gebruik). Met HDMI ben je snel gelimiteerd aan 60Hz, zeker op iets hogere resoluties. Dus als je scherm 120Hz of meer aan kan, ga je dat verliezen met gebruik van HDMI kabels. :)
 
Aangezien laptop enkel werk is, indien niets spectaculair grafisch, waarom niet gewoon rdp (remote desktop)?
Mijn vaste PC heeft drie schermen, en heb daar dikwijls op een ervan een rdp sessie met mijn laptop op staan, laptop zelf ligt ergens op een schap in de buurt met zijn scherm gewoon dicht, aan de lader.
Werkt perfect voor admin taken etc, gaan photoshoppen of videobewerking lukt uiteraard niet!
 
Werkt perfect voor admin taken etc, gaan photoshoppen of videobewerking lukt uiteraard niet!
Zware bewerkingen bedoel je dan?
Lichte photoshop en videobewerking deed ik toch remote. Spreek ik wel van foto wat bewerken max grootte 50mb fzo.
 
@Riverdale27 Waarom niet gewoon een monitor met ingebouwde KVM-switch?

Een goed voorbeeld hiervan is de Dell U2722DE. Die kan je eventueel nog met daisy chaining uitbreiden met een tweede scherm (USB-C).

Steek de desktop in de DisplayPort en de notebook in USB-C. Recente notebooks kunnen via die USB-C poort ook opladen. Dus een adapter voor de notebook is dan ook niet meer nodig.

"KVM-switchen" kan dan door andere input te kiezen (USB-C of DisplayPort).

En alle randapparatuur die is aangesloten op de monitor, schakelt dan mee naar het andere device.

Minpunt aan deze setup: de monitor heeft een Ethernet-poort, dus als je schakelt van device, moeten de devices switchen van Wi-Fi naar Ethernet of andersom. Ik heb een soortgelijke setup en ondervind dit niet als een probleem, want ik heb beide toestellen nooit tegelijkertijd nodig.

My 2 cents, maar hoe minder devices op mijn bureau (aparte KVM-switch), hoe liever ik het heb. :) De U2722DE is al 1 van de beste monitoren qua connectiviteit.
 
Bij ons heeft iedereen een laptop gezien we zowel bij klanten als op bureel moeten werken. Werkomgeving is een KMO, dus geen grote firma met eigen IT-afdeling.

Onlangs zijn we verhuisd naar een nieuw gebouw met nieuwe burelen. Continu werken op een laptop is nu ook niet het meest ergonomische. Extra vaste pc’s aanschaffen lijkt me nu ook weggesmeten geld.

De laptops zijn thinkpads van Lenovo. Ik denk erover na om een dockingstation aan te schaffen zodat er een gewoon scherm en toetsenbord kan op aangesloten worden en we toch iets ergonomischer kunnen werken. Ik had gezien dat Lenovo Universele thinkpad docking stations heeft.

Misschien een idiote vraag, maar de laptop kan die dan gewoon dicht blijven of moet deze altijd open staan? In het laatste geval kan ik even goed via HDMI een scherm en via usb een toetsenbord aansluiten en ontgaat mij het nut van dergelijk station of zie ik het verkeerd?
 
Misschien een idiote vraag, maar de laptop kan die dan gewoon dicht blijven of moet deze altijd open staan? In het laatste geval kan ik even goed via HDMI een scherm en via usb een toetsenbord aansluiten en ontgaat mij het nut van dergelijk station of zie ik het verkeerd?
Kan perfect. Gewoon bij de optie 'actie als ik het deksel sluit' in Energiebeheer aanpassen. Kan je aanpassen als die aan de netstroom hangt of enkel op batterij werkt.

 
Ja dit bestaat hoor.
Rap even het eerste beste opgezocht (dit is nu wel met maar met usb poorten), maar persoon hierboven gaf een interessant voorbeeld :)

Dat is wat ik gebruik om te switchen tussen mijn werk laptop en gaming PC. En dan sluit ik mijn werk-laptop aan via HDMI en mijn gaming desktop met displayport en switch ik via het scherm zelf.
 
https://www.coolblue.be/nl/product/...6_xieC6cOkoA7N552xcspCPGck3BksehoCZZQQAvD_BwE

Dit scherm kan dit. Zit een ingebouwde KVM-switch in voor USB/LAN/Webcam en meerder aansluitingen. Je kan ook PBP werken waarbij uw laptop op de ene helft staat en de desktop op de andere helft.
Nu, hét makkelijkste is gewoon muis/toetsenbord met meerdere verbindingen gebruiken he. Zowat alle "deftige" draadloze muizen/toestenborden kunnen dit ondertussen wel.
 
RDP naar je werklaptop en het is ook opgelost. waarom het u zelf zo moeilijk maken?
Vaak niet mogelijk om software voor Remote desktop op een werklaptop te installeren wegens beveiliging.
Op mijn firma is het zelfs zo erg dat mijn dockingstation nutteloos is omdat er een driver voor geïnstalleerd moet worden en de IT dienst weigert het te doen. Alleen docking stations die officieel op het werk gebruikt worden mogen, en waar de software dus van gekend is bij IT.

Eigenlijk goed op vlak van veiligheid, maar ik zit op die manier wel met een docking station van €200 dat ik enkel als boekengewicht kan gebruiken.

Ook opletten dus met hardware-oplossingen als je IT dienst niet mee wil werken.

Op mijn vorig werk was dat een prima oplossing omdat ik letterlijk één USB kabel moest versteken om te switchen tussen werklaptop en desktop, en toetsenbord, muis, koptelefoon, ethernet, en twee schermen kwamen direct mee.
 
Laatst bewerkt:
Vaak niet mogelijk om software voor Remote desktop op een werklaptop te installeren wegens beveiliging.
Op mijn firma is het zelfs zo erg dat mijn dockingstation nutteloos is omdat er een driver voor geïnstalleerd moet worden en de IT dienst weigert het te doen. Alleen docking stations die officieel op het werk gebruikt worden mogen, en waar de software dus van gekend is bij IT.

Eigenlijk goed op vlak van veiligheid, maar ik zit op die manier wel met een docking station van €200 dat ik enkel als boekengewicht kan gebruiken.

Ook opletten dus met hardware-oplossingen als je IT dienst niet mee wil werken.

Op mijn vorig werk was dat een prima oplossing omdat ik letterlijk één USB kabel moest versteken om te switchen tussen werklaptop en desktop, en toetsenbord, muis, koptelefoon, ethernet, en twee schermen kwamen direct mee.
de terminal client van MS zit ingebakken in windows hé.

ben zelf ook it manager. Moest die om één of andere reden uitstaan dan laat ik dat wel toe voor die gebruiker. docks geven wij van op kantoor zelf mee. Als ze weten hoe dat werk zijn ze meestal ook slim genoeg op andere vlakken. liever dat dan één of andere random kutdriver installeren :p

soit ja veel van die bedrijven overdrijven wel met hun security policies...
 
de terminal client van MS zit ingebakken in windows hé.

ben zelf ook it manager. Moest die om één of andere reden uitstaan dan laat ik dat wel toe voor die gebruiker. docks geven wij van op kantoor zelf mee. Als ze weten hoe dat werk zijn ze meestal ook slim genoeg op andere vlakken. liever dat dan één of andere random kutdriver installeren :p

soit ja veel van die bedrijven overdrijven wel met hun security policies...
Net eens gecheckt, die remote desktop die in windows zit. Is ingeschakeld, maar enkel voor netwerk-pc's. En gezien ik op een beveiligde VPN werk, zal dat dus niet lukken. Logisch ook.
 
Terug
Bovenaan