Complete AI desktop + laptop + gaming setup

Nada

Member
Ben op zoek naar een high end desktop setup met de RTX-4090 als grafische kaart voor AI toepassingen. Computer zal gebruikt worden voor basic office toepassingen, web browsing, programmeren, AI generaties en video editing.

Daarnaast zou ik ook graag 2 monitors hebben, met muis, ethernet, toetsenbord, externe microfoon en webcam.

Belangrijk is dat de computer weinig geluid maakt. Esthetics van de computer zijn onbelangrijk.

Verder heb ik ook een werklaptop die ik wil connecteren met die setup, zodat deze gebruik kan maken van alle peripherals en tegelijkertijd opgeladen kan worden. Deze switch zou heel makkelijk moeten kunnen gebeuren (met inpluggen usbc of docking station). Is het bijvoorbeeld mogelijk dat mijn werklaptop dan gebruik maakt van de grafische kaart?

Mijn computer staat op het eerste verdiep, het zou ook een nice to have zijn, als ik beneden zou kunnen gamen op mijn computer tot 4 controllers op mijn tv. Eventueel ook met een 3D headset. Is zoiets mogelijk?

Budget is onbeperkt, maar ben wel op zoek naar goede prijs kwaliteit.

Ik besef dat dit nogal complexe vereisten zijn en misschien zelfs niet mogelijk is, maar wou toch even jullie mening en suggesties horen.
 
Enkele aanwijzingen:

Wil je bij 1 4090 blijven of overweeg je multi GPU? In dat laatste geval, moet je naar Xeon CPU's kijken voor PCIe bandwith, dat is dan je bottleneck en ook ineens je PSU('s) begroten op het te verwachten vermogen. Als je vooral GPU loads draait, moet je ongeveer 4 cores per GPU hebben. Als je meer CPU gerelateerde workloads hebt, dan zijn ordes van 32/64 cores slimmer. Intel heeft een streepje voor op AMD als je Intel oneAPI gebruikt, anders kan je ook voor AMD gaan... Bij multi GPU zit je dus bij Xeon of Threadripper pro voor de pcie bandwith, als je dat niet nodig hebt kan je Intel Core en AMD Ryzen overwegen.

Qua RAM moet je 2x het VRAM vna je totaal aantal GPU's nemen. Dus 24Gb x2 = 64Gb system RAM voor 1 4090. Als je grotere datasets hebt, is het nuttig te overwegen om je RAM op te schalen zodat je je workload helemaal in RAM kan laden.

Storage, dat zie je zelf. Als je geen optie hebt om je RAM groot genoeg te nemen om alles in mem te draaien, is de snelheid van je SSD's determinerend. Neem dan het snelste dat je kan betalen, maar anders maakt dat minder uit.

Een 10Gbe NIC kan ook handig zijn om data snel op je machine te laden, als je de optie hebt om je netwerkbronnen ook tegen die snelheid te benaderen (nu of binnen 1-3 jaar).

Qua scherm zoek je dan iets met een ingebouwde KVM switch. Dell maakt er degelijke, maar die cappen op 60Hz. Prima voor office, less so for games... Een USB-C / Thunderbolt dock ingebouwd in een scherm is meestal bedoeld voor je primaire laptop en niet zo handig voor je secundaire machine. Ik gebruik een Caldigit TS4 dock samen met een Logitech MX master 3 / Logitech Options en een DAC met meerdere inputs om snel tussen 2 machines te kunnen schakelen. Ik heb hardware USB 3.1 switchers gehad maar dat is toch niet top, die zijn storingsgevoelig.

Er bestaan actieve optische Thunderbolt kabels. Die kan je gebruiken om een thunderbolt dock een verdieping lager te zetten en zo je machine remote te besturen. Die zijn prijzig, maar het kan. Als je toch overweegt om je pc elders te zetten, kan je ook een rack build overwegen. Dan heb je geen last van geblaas als je machine een lange load aan het draaien is. Ik heb een tijd een workstation met 2 1080Ti's gehad, dat heb ik op watercooling gezet omdat dat minder lawaai geeft dan all air (zeker met 2 of meer GPU's), maar je moet rekenen dat en naast extra risico (water en electronica) ook snel 1000 euro of zo bij komt enkel voor de koeling...

Er zijn ook remote streaming opties via een Nvidia shield en zo, maar daar ben ik niet in thuis...
 
Terug
Bovenaan