Laptop aansluiten op 4k scherm @ 120hz (eventueel twee)

Marsu

Well-known member
Beste vrienden, mogelijks een domme vraag.

Ik heb een redelijk stevige laptop (MSI Vector GP66 UH12), maar ik ga binnnekort een bureau thuis inrichten en ik ga geen bijkomende desktop in mekaar flansen voorlopig.

Mijn laptop heeft een Mini Displayport, USB-C en een HDMI poort. Wat is de meest efficiënte manier om op de laptop één of twee externe schermen aan te sluiten om deftig te kunnen gamen zonder gemis van functionaliteit (refresh rate vooral)? Graag had ik een 4k scherm (Samsung O7 vermoedelijk) hierop aangesloten omdat ik ook mijn PS5 en Xbox Series X ga aansluiten op het scherm.

Alvast bedankt voor de suggesties.
 
Ik vermoed dat je de Samsung G7 bedoelt?

Je laptop ondersteund HDMI 2.1 & DP 1.4, de G7 monitor HDMI 2.0 & DP 1.4. Het scherm is in dit geval de bottleneck gezien HDMI 2.0 een kleinere bandbreedte heeft van 18Gbps tegenover DP 1.4 dat 32 Gbps kan doorzetten.

HDMI 2.0: ondersteunt tot 4K met 60Hz (en HDR met revisie a & b). DP 1.4 tot 8K 60Hz (of 4K met hogere refresh) en HDR.

TLDR: Displayport geniet de voorkeur.
 
Ik vermoed dat je de Samsung G7 bedoelt?

Je laptop ondersteund HDMI 2.1 & DP 1.4, de G7 monitor HDMI 2.0 & DP 1.4. Het scherm is in dit geval de bottleneck gezien HDMI 2.0 een kleinere bandbreedte heeft van 18Gbps tegenover DP 1.4 dat 32 Gbps kan doorzetten.

HDMI 2.0: ondersteunt tot 4K met 60Hz (en HDR met revisie a & b). DP 1.4 tot 8K 60Hz (of 4K met hogere refresh) en HDR.

TLDR: Displayport geniet de voorkeur.
Bedankt!

De Odyssey G7 ondersteunt ook HDMI 2.1, maar daar gaan de consoles insteken in eerste instantie. 4k gaming met deze laptop lijkt me niet echt top en ook niet echt noodzakelijk.

Ik vind wel geen Mini Displayport naar Displayport 1.4 kabels schijnbaar.
 
Bedankt!

De Odyssey G7 ondersteunt ook HDMI 2.1, maar daar gaan de consoles insteken in eerste instantie. 4k gaming met deze laptop lijkt me niet echt top en ook niet echt noodzakelijk.

Ik vind wel geen Mini Displayport naar Displayport 1.4 kabels schijnbaar.
Op zowel de site van Samsung staat er HDMI 2 en op Tweakers ook 2.0. Hier vind ik toch een kabel met 1.4 standaard.
 
Is er ook geen limiet op het aantal pixel dat een GPU kan aandrijven?
2x een 4K scherm is nog net de limiet maar dan kan je je laptop scherm niet gebruiken.
 
in de beginpost stond er een modelnummer van een MSI Vector laptop, die heeft behoudens vergissing een rtx 3060.
2 monitoren aan 4K zou geen probleem mogen zijn. (max tot 4 schermen à 4K)
 
Dit topic even gebruiken.
Heb net een lenovo legion 5 laptop gekocht en heb al een tijdje een LG 27GN850 scherm 144hz.
De eerste keer dat ik het aansloot via HDMI kreeg ik maar 100hz door op mijn scherm.
Na wat zoeken bleek dit een gekend 'probleem' te zijn, maar nog wat verder zoeken vond ik toch om de 'adaptive sync' uit te zetten op mijn scherm, hierdoor kreeg ik wel 144hz door.
Is dit de juiste keuze om het zo te doen of is die adaptiv sync toch wel belangrijker of grotere meerwaarde?
Voorlopig speel ik terug eens CSGO, in de toekomst misschien wat andere games.

Of zijn er andere oplossingen? De lenovo heeft geen displayport.
 
CSGO is een licht spel, dus ik zou adaptiv sync uitzetten en eventueel u framerate cappen op 144hz, tenzij je al geen tearing ervaart of het niet storend vindt.

Kan goed zijn dat de HDMI bandbreedte niet EN 1440p EN 144hz EN sync technologie kan doorsturen
 
Terug
Bovenaan