Laptop/desktop voor werk

Senn0

Member
Dag allen,

Een vraagstuk in verband met de vernieuwing van mijn ontwikkelomgeving. Om een beeld te schetsen van de ontwikkelingen:
- Docker met een aantal containers
- SQL management studio
- Rider

Toekomst gaat nog meer richting docker en containers gaan (veel geheugen + CPU met andere woorden).

Situatie nu:

Dell Precision 5440 laptop
i9-9880H
32GB, DDR4-2666MHz

Ik merk steeds meer dat deze aan de limiet van zijn prestaties zit. Batterij gaat ook maar +- 1uur mee.
Was in aankoop redelijk duur (+- 3k). Laptop wordt steeds gebruikt in combinatie met een dell scherm met ingebouwd docking station. Af en toe gebruik ik deze op verplaatsing. Dit kan occasioneel een dag remote werk zijn op een andere plaats, als ik ter plaatse moet gaan bij een klant, ...

Nieuwe situatie:

Sinds ik 95% van de tijd deze laptop op kantoor gebruik in combinatie met een docking, vraag ik mij af of ik deze niet beter kan vervangen door een desktop.
Prestaties gaan er sowieso een heel stuk op vooruit. Nu komt eigenlijk de belangrijkste vraag:
Kan ik mij een goedkopere laptop kopen (met goede batterijduur), om zo in 5% van de tijd, remote te werken met een verbinding naar deze desktop? Dit zou dan bijvoorbeeld met software zoals https://www.anyviewer.com/ kunnen.

Zijn hier personen die op dezelfde manier werken, of ervaring hebben met een soortgelijke setup? Ik ben vooral benieuwd naar ervaring over het werken over een remote connection. Dit zal niet heel vaak voorvallen, maar als het toch nodig is, wil ik dat dat redelijk deftig werkt.

Merci!
 
Je zou eens moeten kijken op je systeem nu tegen welke limieten je loopt. Is dat CPU, RAM, IOPS, GPU? Eens je dat weet, kan je een educated choice maken voor een nieuw systeem, ongeacht of het een desktop, laptop of server wordt. SQL zelf draait in productie vaak op zo weinig mogelijk, maar zo snel mogelijke cores omwille van de licensing. In laptops is meer, maar tragere cores doorgaans makkelijker te organiseren in relatie tot stroomverbruik en dus batterijcapaciteit / gewicht.

Desktops hebben toegang tot snellere hardware, maar dat zou je vooral merken als je veel meer CPU snelheid per core nodig hebt, of GPU limited zou zijn. Is het in jouw geval niet te overwegen om de containers op een remote Docker host te testen in plaats van local? Rider kan volgens mij naar een remote systeem connecteren om te deployen en om te debuggen? Een soort van beperkte CI/CD pipeline? Als je die host in je huis zet, en je hebt een VPN naar je thuis, dan kan je daar van eender waar aan.

Ik hou persoonlijk van een nogal uit de kluiten gewassen laptop, maar ik gebruik wel remote hosts voor Docker (ik develop er geen, dus je use case is anders dan de mijne).
 
Terug
Bovenaan