Publieke vs. privésector

Je bent nu toch gewoon moeilijk aan het doen. Mac-bc zegt letterlijk dat ze hem vertelden dat ze hem "binnen de week" zullen contacteren en dat hij hen niet meer mag contacteren.

Dus de tegenpartij geeft u een deadline en zegt dat er voor dat punt geen contact mogelijk is. Dat is net wat hij ( en ik ook eigenlijk) aanklaagt dat je dat met overheidsdiensten niet kan doen. Zij zeggen dat ze u zullen contacteren en dan mag je hopen. Ik heb dat ook al geprobeerd hoor " we zullen u binnen de x dagen contacteren" .. ok hoe kan ik u bereiken op die laatste dag? "bel het algemene nummer". ok maar kan je me op die dag bellen? "ok" ( guess what? gebeurt niet)

Uw perspectief is anders omdat jij de overheid bent, jij kan de mede ambtenaar mss tot een vooropgesteld tijdspunt vastleggen. Als buitenstaander heb je daar nul vat op.

Het kwam bij mij over dat hij een miljoenenproject voor de overheid deed ( en dus goedkeuring ervan nodig had van hen). Niet dat hij een miljoenenproject deed waar hij input van de overheid voor nodig had. Als het dat laatste is, dan gaat dat niet. En weet je in uw project dat je daar de nodige tijd voor moet uittrekken.
Dat is exact hetzelfde als ik een vergunning nodig heb. Dat is dossier indienen op de wijze zoals zij dat graag aangeleverd krijgen. En hen dit laten behandelen. Maar ik kan niet verwachten dat ze mijn dossier even voornemen of sneller afhandelen omdat het over een miljoenenproject gaat.
Het neemt de tijd in die het inneemt. Dat is namelijk zoals het werkt in niet bananenrepublieken.

Wil je dat uw project wel voorrang krijgt dan moet het vanuit hogerhand voorrang krijgen op alles anders. Zoals een bananenrepubliek dus (ergo corruptie of politieke druk)

Niet ok... nooit, nergens. Collectieve sluiting tussen kerst en nieuw? Sure, by all means... 85% van de mensen hebben verlof (en de rest is blij met de rust). Maar als je op een permanentie dienst verlof wil buiten die enige obvious week (kerst-nieuw) dan spreek je dat af met collega's en zorg je ervoor dat de permanentie verzekerd is. Als je de eerste lijn niet kan verzekeren met 2 mensen dan moeten er gewoon meer mensen zijn punt. Op een dienst van 7 lijkt 4-5 mensen niet meer dan normaal tbh.
Dat hangt af van welk type van permanentie je wenst en nodig acht. Bij ons is dat niet nodig. Het is namelijk niet omdat je belt dat je direct moet geholpen worden. Geduld is een mooie zaak.
En iets dat we best terug opnieuw leren...

Ik ken weinig zaken die kritisch zijn. De gezondheidszorg is er 1 van.

Het kwam bij mij over dat hij een miljoenenproject voor de overheid deed ( en dus goedkeuring ervan nodig had van hen). Niet dat hij een miljoenenproject deed waar hij input van de overheid voor nodig had. Als het dat laatste is, dan gaat dat niet. En weet je in uw project dat je daar de nodige tijd voor moet uittrekken.

Het is dat laatste.
Zeg mij eens, hoeveel tijd moet ik exact uittrekken voor welke situatie? Bestaan daar tabellen van?

Dat is exact hetzelfde als ik een vergunning nodig heb. Dat is dossier indienen op de wijze zoals zij dat graag aangeleverd krijgen. En hen dit laten behandelen. Maar ik kan niet verwachten dat ze mijn dossier even voornemen of sneller afhandelen omdat het over een miljoenenproject gaat.
Het neemt de tijd in die het inneemt. Dat is namelijk zoals het werkt in niet bananenrepublieken.

Een omgevingsvergunning is ongeveer het enige bij de overheid waarbij je een afdwingbaar tijdsinterval krijgt.
(En laat het toeval nu wezen dat ik in mijn privé-leven nog maar 1 keer een omgevingsvergunning heb ingediend en dat uitgerekend op dàt moment alle termijnen voor omgevingsvergunningen wegens Corona voor onbepaalde duur werden verlengd. :sarcastic: Maar bon, dit terzijde.)

Wil je dat uw project wel voorrang krijgt dan moet het vanuit hogerhand voorrang krijgen op alles anders. Zoals een bananenrepubliek dus (ergo corruptie of politieke druk)

Voorrang? Gewoon een normale doorlooptijd is goed hoor. Of al was het alleen maar een afdwingbaar timeframe vooropstellen voor de doorlooptijd. Ik ben snel tevreden hoor.

Alles is goed, behalve hoe het vandaag loopt:
- Auto-reply: "We zullen ernaar kijken! Pinky promise."
- Telefonisch (als ze al opnemen): "Ik mag u de dossierbeheerder niet rechtstreeks doorverbinden, maar kan ik een boodschap overmaken?"

Geduld is een mooie zaak.

Lijkt me een mooie slogan voor de overheid. Maar dergelijke vaagheden zijn onwerkbaar voor de rest van het universum.

Definieer "kritisch"? De overheid zal geen enkele schade ondervinden natuurlijk, maar bedrijven riskeren miljoenen euro's afhankelijk van de desbetreffende ambtenaar die vandaag, dan wel morgen zin heeft om te beslissen. Die sense of urgency ontbreekt vaak compleet.

Ondertussen weer naar een overheidsdienst moeten bellen vanmorgen: er neemt al de hele voormiddag niemand op. :wtf: Al 3 keer gebeld. Niet op een persoonlijk nummer maar een algemeen nummer hé. :wtf:

Ze moeten beslissen over de voortgang van een miljoenenproject. Straks meeting met de CFO van onze klant (multinational) over de voortgang van dit project.
-> Sorry voor uw tijd man, de overheidsdienst beantwoordt hun mails niet en neemt hun telefoon niet op. Gelieve uw agenda opnieuw vrij te maken wanneer de desbetreffende ambtenaar de tijd en goesting heeft gevonden om zijn telefoon op te pakken.

Altijd hetzelfde liedje.
Als ik van één iets een burnout ga krijgen, dan is het wel om constant te moeten communiceren met ambtenaren en (semi-)overheidsdiensten. Dat is met voorsprong één van de grootste stressfactoren. Maar anders moet de overheid nog eens een campagne opzetten tegen burnouts? Of een duur studietje laten uitvoeren daarover. Zal vast wel goed besteed geld zijn. :thumb:
Ik moet daarentegen vaak contact opnemen met zelfstandige/werkgevers

Ook geen cadeau en al even vaak onbereikbaar hoor
Telefoons worden niet opgenomen, mails worden vaker niet als wel beantwoord (tot je hun sociaal secretariaat inschakelt of in Cc zet dan antwoorden ze op één mail, vervolg? Fck it.

Telefoons worden niet opgenomen, mails worden vaker niet als wel beantwoord (tot je hun sociaal secretariaat inschakelt of in Cc zet dan antwoorden ze op één mail, vervolg? Fck it.

Maar jij hebt een stok.

Mac-bc heeft geen stok/wortel. Ik ben absoluut geen voorstander van overheidsprocedures waar ze geen eigen termijn opzetten. Dat is geen principe van goed bestuur. :p

Maar jij hebt een stok.

Mac-bc heeft geen stok/wortel. Ik ben absoluut geen voorstander van overheidsprocedures waar ze geen eigen termijn opzetten. Dat is geen principe van goed bestuur. :p
Dat is ook zo. Zonder info over de concrete situatie kan dit ook niet beoordeeld worden. Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat hij afhankelijk is van "input" van de een overheidsinstantie voor een miljoenenproject zonder dat dit zich in een afgelijnd kader situeert.

Lijkt mij nog altijd vooral een gevalletje gebrekkig projectmanagement.

Niet ok... nooit, nergens. Collectieve sluiting tussen kerst en nieuw? Sure, by all means... 85% van de mensen hebben verlof (en de rest is blij met de rust). Maar als je op een permanentie dienst verlof wil buiten die enige obvious week (kerst-nieuw) dan spreek je dat af met collega's en zorg je ervoor dat de permanentie verzekerd is. Als je de eerste lijn niet kan verzekeren met 2 mensen dan moeten er gewoon meer mensen zijn punt. Op een dienst van 7 lijkt 4-5 mensen niet meer dan normaal tbh.

Is dat vervelend? Waarschijnlijk, maar het is niet alsof er niet meer gewerkt wordt vanaf 15 december... als ik verlof wil nemen moet ik dat ook afspreken met mijn rechtstreekse collega. Wij moeten ook niet met 2 dezelfde week gaan nemen... en wij zitten niet eens in een eerste-lijns functie.

Tis overal hetzelfde... mensen hoarden verlof en dan komen ze half november klagen dat ze hun verlof niet "mogen/kunnen" opnemen om iedereen diezelfde dagen net voor kerstmis nog wil aanvragen. Ik houd meestal ook nog wel nen dag 2 in reserve naar het einde van het jaar toe voor noodgevallen maar geen volle week en ik neem dan gewoon in december eens ergens ne random dag ipv plots een hele afdeling te sluiten 15 december. Ge kunt zo met Sinterklaas al kerstsluiting doen ook...
Ik kan nu alleen over mijn dienst spreken maar wij draaien nu ook op absolute minimumbezetting en doen bijna alleen echt dringende zaken buiten uit hoor.
En dat is niet omdat wij allemaal "verlof hoarden" maar gewoon omdat we door chronische onderbemandheid en een net afgelopen drukke periode simpelweg opt einde van het jaar eindigen met nog veel verlof en overuren die op moeten. Van pakweg eind september tot begin december kunnen/mogen we geen verlof nemen behalve zo de occasionele dag hier en verzamelen we ook nog eens vlot 30-40 overuren. Dus nu is er altijd wel ongeveer de helft van het team afwezig en is het nog een hele puzzel om die minimumbezetting te garanderen.
Normaal kregen we vanaf februari 2 man versterking bij (na al meer dan 2j continu vacatures open) maar daar heeft net al ene van afgebeld.

Dat hangt af van welk type van permanentie je wenst en nodig acht. Bij ons is dat niet nodig. Het is namelijk niet omdat je belt dat je direct moet geholpen worden. Geduld is een mooie zaak.

Zolang de telefoon wordt opgenomen is dat ok. Het is idd niet omdat je belt dat je meteen moet geholpen worden in elk geval.

Maar een dienst die van buitenaf telefonisch bereikbaar moet zijn voor klanten daar is het alvast niet acceptabel dat er 3 keer gewoon niet opgenomen wordt, al is het maar om te zeggen "we zijn er mee bezig". Ook het alternatieve 10 minuten in wacht en lijn dicht die iedereen vast wel al eens meegemaakt heeft: niet acceptabel.

Wat is de nodige tijd dan juist? Ik ga mac-bc zijn voorbeeld blijven gebruiken. De overheid vertelt "binnen de week", hoeveel mag je dan van die overheid verwachten dat ze zich aan hun woord houden tov hun klant aka de burger? Als ik u hier lees.. niet? En zelfs niet dat ze u verwittigen wanneer ze fout geweest zijn?

Weerom niemand sprak van voorrang maar wel over het zich houden aan de termijn gegeven door die overheid zelf.

Haha, grappig eigenllijk. Het is vooral dat soort arrogantie dat ik vermoed bij velen het verkeerde keelgat inschiet. Ik ken er ook zo eentje ( in belgië). Ook veel neerkijken op de idiote burger die altijd zaagt dat ze te traag zijn, dat mensen niet moeten denken dat hij zich dat aantrekt want toch +/- niet te ontslaan.
Wrijft het er ook nog eens geregeld in dat hij 2+ jaar thuis heeft mogen zitten op kosten van de staat wegens een of ander medisch probleem wiens job dan ook mooi op hem stond te wachten bij terug komst. Met de woorden "als ik er 2 jaar niet kan zijn zonder dat het een probleem is moet ik mij nu ook niet haasten" :ironic: Maar als je daar dan iets op zegt is dat cru want ocharme hij had kanker. QQ Terwijl dat uiteindelijk gewoon een verlieslatende zaak is voor de staat maar dan neemt emotie wel ineens de overhand.

Zeg mij eens, hoeveel tijd moet ik exact uittrekken voor welke situatie? Bestaan daar tabellen van?
Zoveel als nodig.

Voorrang? Gewoon een normale doorlooptijd is goed hoor. Of al was het alleen maar een afdwingbaar timeframe vooropstellen voor de doorlooptijd. Ik ben snel tevreden hoor.
Ben ik het niet mee eens. Als je het afdwingbaar maakt, dan ga je het geval kunnen hebben dat een partij de goedkeuring krijgt wegens een niet gehaalde timing. Beeld u in dat uw buren een bouwvergunning goedgekeurd krijgen ten nadelen van uw comfort. Dat is dan toch ook geen goed bestuur ?

Begrijp ik de frustratie. Tuurlijk dat. Net zoals dat ik gefrustreerd ben bij de zoveelste belofte van de aannemer dat die zeer zeker volgende week dinsdag dit gaat bezorgen of de hernieuwde belofte dat de informatie die nodig is om het project af te sluiten gegarandeerd volgende maand in mijn e-mail zit. Belofte van volgende maand nummer 24 ondertussen. Zelfs als ik wekelijks aan de lijn hing om te vragen wanneer ik dit kreeg, geen impact...

Maar ik heb geen zicht op de andere zaken die die allemaal nog moet doen. Ik heb enkel zicht op hetgeen voor mij van belang is. Dat beperkte kader. En dus heb ik leren relativeren in alles dat ik doe.

Opnieuw irritant, maar liever een goede beslissing dan een overhaaste. Zeker omdat op het moment dat je er een effectieve termijn op zet, je ook het personeel moet voorzien als overheid om die termijnen te halen. Wat mogelijks de overheidssector nog groter maakt inclusief het eraangekoppelde overheidsbeslag. Of je anders het spelletje krijgt van ik zie een fout, ik keur het dossier af. En de aanvraag is binnen de termijn behandeld, volgende introductie zelfde termijn. Waarvoor ik liever bedank.
Of opnieuw gezegd, ik heb liever een kwaliteitsvolle behandeling, dan een behandeling binnen een arbitrair gestelde termijn.

Lijkt me een mooie slogan voor de overheid. Maar dergelijke vaagheden zijn onwerkbaar voor de rest van het universum.
Tuurlijk niet, deze zijn evengoed van toepassing in de rest van het universum. We zijn echter meer en meer gewend geworden aan instant gratificatie.
Al ben ik het wel eens dat het minste wat men kan verwachten een correcte communicatie is.

Definieer "kritisch"? De overheid zal geen enkele schade ondervinden natuurlijk, maar bedrijven riskeren miljoenen euro's afhankelijk van de desbetreffende ambtenaar die vandaag, dan wel morgen zin heeft om te beslissen. Die sense of urgency ontbreekt vaak compleet.

Kritisch is voor mij hetgeen staat tussen leven en dood. Al de rest is een afweging die je moet maken in functie van de kost ervan. Het valt mij echter wel op dat tegenwoordig alles super dringend is maar dat het tegelijkertijd wel allemaal niets meer mag kosten terwijl men altijd zijn eigen beslissingen als super belangrijk ziet maar die van anderen enkel bekijkt als die doet enkel hetgeen waar hij zin in heeft.
Dat begint mij tegenwoordig wel een beetje te irriteren.

Wat is de nodige tijd dan juist? Ik ga mac-bc zijn voorbeeld blijven gebruiken. De overheid vertelt "binnen de week", hoeveel mag je dan van die overheid verwachten dat ze zich aan hun woord houden tov hun klant aka de burger? Als ik u hier lees.. niet? En zelfs niet dat ze u verwittigen wanneer ze fout geweest zijn?
Als iemand mij zegt na een week. Dan zet ik mijn deadline niet op een week. Juist omdat mijn ervaring is dat dit in 9/10 keren verkeerd uitdraait. Overheid of niet.

Ik zou het proper vinden dat men mij zou verwittigen wanneer hun inschatting foutief is. Aan de andere kant, acht ik het tegenwoordig niet abnormaal, zowel bij de overheid als in de private sector, dat men dit wel eens verkeerd of te positief inschat. Of dat men een geef een tijdsframe datum geeft zodanig dat je van de lastpak af bent. (ja, dat gebeurt ook in de private sector) Ik ben soms in hetzelfde bedje ziek... dat ik een timing ingeef die perfect correct is als er niet 101 andere zaken tussenin fietsen met al dan niet hogere prioriteiten.
Maar ik zou het hen niet kwalijk nemen, of onmiddellijk dit gelijkschakelen aan het feit dat het een luie ambtenaar is. Wij hebben geen enkel zicht op de complexiteit van het gevraagde. Noch op de werklading van die ambtenaar. Desondanks is de conclusie direct getrokken. Het is een typische luie ambtenaar die geen zin heeft om te werken of mij een antwoord te geven.
Iets anders wat waarschijnlijk veel logischer is... neen. Het moet wel mijn vooroordeel zijn.

Haha, grappig eigenllijk. Het is vooral dat soort arrogantie dat ik vermoed bij velen het verkeerde keelgat inschiet. Ik ken er ook zo eentje ( in belgië). Ook veel neerkijken op de idiote burger die altijd zaagt dat ze te traag zijn, dat mensen niet moeten denken dat hij zich dat aantrekt want toch +/- niet te ontslaan.
Ik zag daar geen arrogantie in. Gewoon logisch redeneren dat het allemaal misschien toch niet zo evident of noodzakelijk is.
Al zie ik mij persoonlijk nu niet direct neerkijken op de idiote burger. Maar vind ik wel dat men de kosten baten analyse eens deftig moet maken. Misschien moet men eens minder willen met minder volk in plaats van altijd maar meer?
Als je samensmelt tot een grotere entiteit dan kan je daar gededieerde diensten opzetten. Als je een kleine gemeente bent dan niet. Maar dan moet je ook verstaan dat bij een Gent vb alles veel vlotter en deftiger georganiseerd gaat zijn dan als het in bommerskonten (ik hoop dat dat een effectief gehucht is...) het geval is. En ze allemaal over 1 en dezelfde kam scheren is gewoon nonsens.

Zolang de telefoon wordt opgenomen is dat ok. Het is idd niet omdat je belt dat je meteen moet geholpen worden in elk geval.

Maar een dienst die van buitenaf telefonisch bereikbaar moet zijn voor klanten daar is het alvast niet acceptabel dat er 3 keer gewoon niet opgenomen wordt, al is het maar om te zeggen "we zijn er mee bezig". Ook het alternatieve 10 minuten in wacht en lijn dicht die iedereen vast wel al eens meegemaakt heeft: niet acceptabel.
Onze dienst moet niet voor buitenaf telefonisch bereikbaar zijn. Er is enkel permanentie voor interne vragen. Daarom dat ik ook stelde dat dit afhangt van de dienst die je dient te verlenen.

Maar jij hebt een stok.

Uiteraard, maar die gebruik je liever niet

Ik wil maar zeggen dat in de privé eveneens de telefoon zeer vaak niet wordt opgenomen. Boodschappen niet worden doorgegeven (of ze er niks mee doen)
Beloftes als "Ik stuur het vandaag nog door" of "Je hebt het deze week nog" zijn ook vaak loze woorden.

Ik heb nog bij een grote overheidsdienst gewerkt met een contact center en daar kon je zien: wie beschikbaar was en wie in gesprek, hoelang men in gesprek was, hoelang het geleden was sinds het vorige gesprek, na 30 sec of 1 minuut ging je teamsstatus ook automatisch op afwezig.
Dus je kan dat 1 dag zo'n spelletje spelen, maar geen week en zeker niet met 5 of 6 tegelijk

Daarentegen konden we ook zien hoeveel het nummer al aan de lijn had gehangen de laatste 24u en 7dagen. Dan wist je ook al wel aan wat een type ge u kon verwachten 😅

Ik snap dat dat ook geen cadeau is, maar zoals DogFacedGod ook al beschreef: jullie als overheid zitten altijd in een machtspositie.

Dat staat in schril contrast met de machteloosheid die je ervaart wanneer je aan "de andere kant van de tafel" zit. We kunnen het alleen vriendelijk vragen. Niet teveel want je wil niet op hun systeem werken zodat uw dossier niet onderaan de stapel vliegt. Niet te weinig want je wil niet dat uw dossier vergeten wordt. Dus wat kun je doen? Vragen? Smeken? Bidden?

Ik snap dat dat ook geen cadeau is, maar zoals DogFacedGod ook al beschreef: jullie als overheid zitten altijd in een machtspositie.

Dat staat in schril contrast met de machteloosheid die je ervaart wanneer je aan "de andere kant van de tafel" zit. We kunnen het alleen vriendelijk vragen. Niet teveel want je wil niet op hun systeem werken zodat uw dossier niet onderaan de stapel vliegt. Niet te weinig want je wil niet dat uw dossier vergeten wordt. Dus wat kun je doen? Vragen? Smeken? Bidden?
Maar dat is niet eigen aan de overheid.

Dat is eigen aan elke relatie. En daar, zoals altijd, probeer je zo goed als mogelijk te navigeren in dat "mijnenveld". Maar daarom moet je dat nog niet direct gelijk stellen aan die luie ambtenaar.

Goh machtspositie.
Als ik een document nodig heb kan ik bellen, mailen, worst case kan ik langs gaan (hebben ze heel graag, heel vaak met open armen ontvangen) 😅

Als ik dan nog de documenten niet krijg kan ik een pv maken en kan men vervolgen of een geldboete opleggen (lees kan, men kan ook seponeren)

Maar daarmee heb ik dan nog steeds mijn gevraagde documenten niet hè

Als het echt niet lukt kan je ook waarschijnlijk wel een klacht indienen of via een bemiddelingspersoon gaan? Niet dat ge dan uw documenten hebt natuurlijk
Nu ik begrijp wel uw frustratie hoor, voor mijn eigen bouwvergunning ben ik ook via de schepen moeten gaan (ik was ook een luie ambtenaar met teveel tijd dus ik belde en mailde precies wat te vaak naar de bevoegde dienst, als je daar nog wat wetgeving bijplakt leggen ze uw dossier volgens mij onder hun bureau zodat het nietmeer zou wiebelen 😅)

Maar dat is niet eigen aan de overheid.

Dat is eigen aan elke relatie. En daar, zoals altijd, probeer je zo goed als mogelijk te navigeren in dat "mijnenveld". Maar daarom moet je dat nog niet direct gelijk stellen aan die luie ambtenaar.

Dat is nu uitgerekend wél eigen aan de overheid.

Als wij niet tevreden zijn met de prestaties, resultaten, bereikbaarheid, ... van een privébedrijf dan gaan wij escaleren. Tot en met (dreigen om) de samenwerking stop te zetten, contractueel vastgelegde schadevergoedingen te claimen, etc.

In dit geval heb ik het niet over de "luie" ambtenaar maar eerder de onverschillige ambtenaar, die volgens mij geen enkel benul heeft van de impact van (de timing) van zijn handelingen.

Dat is nu uitgerekend wél eigen aan de overheid.
Neen.

Als wij niet tevreden zijn met de prestaties, resultaten, bereikbaarheid, ... van een privébedrijf dan gaan wij escaleren. Tot en met (dreigen om) de samenwerking stop te zetten, contractueel vastgelegde schadevergoedingen te claimen, etc.

Dat kan enkel als er al een contract is. Er zijn evengoed voorbeelden waar er nog geen contract is. Zoals de aanvraag van een offerte voor het uitvoeren van de werken. Of waar je een afspraak maakt met een aannemer om te komen kijken en die meerdere keren zijn kat stuurt of niet bereikbaar is als je vragen hebt.

Dan heb je natuurlijk wel de mogelijkheid om ermee niet in zee te gaan, hetgeen je niet hebt in uw geval van de overheid. Maar het is verdomme even goed irritant. En is iets waar je geen sikkepit tegen kan doen.
Of als je de persoon bent van het nieuws die 60k€ aan voorschotten betaald heeft en daar tot op heden nog geen sikkepit van is uitgevoerd. Veel plezier met dreigen dat je de samenwerking gaat stop zetten als die uw 60k heeft.
Die natuurlijk failliet is wanneer je het voor de rechter hebt getrokken. En dan ga je er vanuit dat er een contractuele schadevergoeding is, of die firma in goed vertrouwen die schadevergoeding gaat betalen. Ik heb voorbeelden gezien zowel professioneel ALS persoonlijk waarbij dat evengoed allemaal een grote grap is. Of waar de schadevergoeding ingesteld is op 0.5% van de aanneming en men gewoon die kost slikt omdat dat goedkoper is dan het in orde te brengen. Opnieuw, daar ben je dan evengoed vet mee.

Desondanks, bij zo'n entiteit zijn er evengoed mogelijkheden om te escaleren. De eerste stap is de afdelingsverantwoordelijke. Dan divisieverantwoordelijke. Met daarna de mogelijkheid van schepen/administrateur generaal/burgemeester/minister of elke vorm ertussen. Wil dat zeggen dat dit gegarandeerd zeker lukt ? Neen, net zoals ik ook geen teamverantwoordelijke van FNAC aan de lijn kreeg na mijn klacht terwijl ik er wel om vroeg. En het enige dat ik kon doen was om de beslissing van de klantendienst verantwoordelijke te slikken.
Natuurlijk doe je dat evengoed niet graag, aangezien dat meestal niet echt positief is voor de samenwerking. Maar als je die stappen in een private omgeving neemt zit je evengoed met een vertroebelde relatie en dat is, zoals je zelf ook in basis toegaf, allemaal zo evident niet om die stappen te ondernemen.

In dit geval heb ik het niet over de "luie" ambtenaar maar eerder de onverschillige ambtenaar, die volgens mij geen enkel benul heeft van de impact van (de timing) van zijn handelingen.

Het punt is dat die ambtenaar geen rekening moet houden met de impact van de timing van zijn handeling. Die ambtenaar moet neutraal zijn. Je zou toch ook niet graag hebben dat De Wever rekening houdt met de impact van de timing van zijn handelingen met immo ontwikkelaars. Je hebt toch ook liever dat dit allemaal neutraal gebeurd. En dat er geen quid pro quo is? Of dat hij zijn beslissing neemt ZONDER die inmenging.

Begrijp ik dat dit irritant is wanneer jij verantwoordelijke bent van zo'n project. Tuurlijk dat. Ik zou mij daar even goed in opjagen. Maar als ik dat vanaf een afstand bekijk en als ik niet weet wat de oorzaak is, dan zou ik persoonlijk er gewoonweg die conclusie niet aan aanhangen dat het een luie, onverschillige ambtenaar is die zijn werk niet doet. Ik, net zoals jij, weet te weinig over de omstandigheden. En het is perfect oneerlijk om dat te stellen.

Maar opnieuw, als dat uw ergernis is dan kan ik daar begrip voor opbrengen. Dat zou evengoed ook mijn ergernis zijn. Maar om dit in deze thread als typisch ambtenarengedrag te stellen (ik parafraseer een beetje veel) dat kan ik gewoon niet aanvaarden.

Ik snap Mac-bc echt ook wel. Vrouw en kinderen hebben Britse Nationaliteit, paspoort vervangen simpel. 1 Website doorlopen en betalen. Een vraag, 1 telefoonnummer en direct antwoord.

Ik als Belg zijnde het grote niets, telefoon pakken ze sporadisch op met als antwoord altijd email ons. Al 1000x gedaan maar nooit geen antwoord.

Dit is echt wel de dagelijkste kost voor mensen die met ambetenaren moeten werken. Pure incompetentie en geen communicatie. Zelfs F* ZA is op sommig gebied efficiënter dan België.

Paar jaren geleden stond ik aan te schuiven aan het gebouw buitenlandse zaken in Bxl voor iets wat ze normaal zouden kunnen doen voor mij online/email. Maar als niemand het doet zit er dan maar niets anders op maar ff naar Bxl te vliegen voor een documentje.

Daar sta je dan om 7u in de rij met opzet om vroeg behandeld te kunnen worden als ze om 8h30 open gaan. Er staat 15man al voor mij, plots komt er security persoon af die zegt tegen mij en iedereen achter mij dat er teveel mensen zijn, iedereen naar huis. Ik zeg beleefd ik wacht liever af want ik kan niet geloven dat ze maar een 15man kunnen behandelen op 1 dag. Zijn antwoord als mij niet aanstaat moet ik maar terug keren naar mijn eigen land. Mij echt ff moeten inhouden om geen vuist te geven, maar gewoon gewoon gelachen en mijn paspoort getoond.

Dan duren open en dan begint de grote stoelendans. Dus constant van stoel naar stoel schuiven volgens een systeem die alleen dezelfde security gast snapt. Dan kom je uiteindelijk naar ticket systeem waar je kan kiezen wat je nodig hebt in welke taal. Dan terug een stoelen dans. Dan naar ander verdiep gestuurd worden, terug stoelen dans, terug ticketjes nemen met terug stoelen dans. Uiteindelijk om 15h30 mag ik naar het loketje voor mijj printoff. Natuurlijk in het Frans, want in het Nederlands beholpen worden is iets dat niet kan in Bxl. Die zelfde security gast liet nog zeker 100 man achter mij binnen ook, ze sloten pas de rij rond 12u.

Dat is voor mij typisch Belgische ambetenaren. En elke keer iets nodig heb zelfde zever.

Daar sta je dan om 7u in de rij met opzet om vroeg behandeld te kunnen worden als ze om 8h30 open gaan. Er staat 15man al voor mij, plots komt er security persoon af die zegt tegen mij en iedereen achter mij dat er teveel mensen zijn, iedereen naar huis. Ik zeg beleefd ik wacht liever af want ik kan niet geloven dat ze maar een 15man kunnen behandelen op 1 dag. Zijn antwoord als mij niet aanstaat moet ik maar terug keren naar mijn eigen land. Mij echt ff moeten inhouden om geen vuist te geven, maar gewoon gewoon gelachen en mijn paspoort getoond.

15 man maar voor u? Prijs u gelukkig. Jaren geleden had de overheid een grote achterstand met de inschrijving van oldtimers. Dat kon weken tot maanden duren, terwijl dat normaal 1, max 2 werkdagen zou mogen duren eer je je nieuwe nummerplaat in de brievenbus kreeg. Nogal wat eigenaren van oldtimers hadden weinig zin om na hun aankoop of restoratie met uitschrijving zo lang te wachten om hun auto ingeschreven te zien. De snelste manier was toen om naar het "lokale" DIV kantoor te gaan.

Lokaal is nogal relatief want er is er maar één per provincie: https://mobilit.belgium.be/nl/weg/inschrijven-en-schrappen/afspraak-bij-een-div-loket
Mijn lokale garagist, een kleine hardwerkende zelfstandige, had mij ervoor gewaarschuwd maar ik was toch niet mentaal voorbereid op wat ik daar meegemaakt heb. Hij raadde mij aan daar ook om 7:00 al te zijn ook al opent het DIV kantoor pas om 8:30. Ik plande geen verlof maar had toen nog glijdende uren als bediende en waagde aan mij het grootste staaltje ambtenarij wat ik ooit gezien heb. Als het kantoor opent om 8:30 ben ik toch om 9:00 buiten en niet veel later op kantoor, toch?

Vol goeie moed kwam ik daar aan, goed ingeduffeld want het was een ijskoude winterdag. Ik was er al voor 7:00 zelfs. Je raadt het al: een ellenlange rij mensen voor mij. Red flag nr 1. Ik vraag aan een vriendelijke man of dat de rij was voor het DIV kantoor en hij zei "ja hoor, schuif maar aan". Ik geraak met die man een beetje aan de praat en hij is zelf garagist en duidelijk meer vertrouwd met dit soort "procedures". Die had zijn eigen vouwstoeltje bij, een thermos warme koffie en zelfs zijn ontbijt in de vorm van koffiekoeken. Het voelde echt als die sukkelaars van ouders die voor een schoolpoort moeten kamperen.

Om 8:45 (uiteraard een kwartier te laat, wat had je gedacht?) komt daar een vrouw aangefietst met een fluohesje van het ACV. Laten we zeggen dat vakbonden en ik het veel vaker oneens zijn met elkaar dan we het eens zijn met elkaar. Red flag nr 2 voor mij. Een hoop gefezel en gevloek in de groep die duidelijk mijn mening over vakbonden deelden. Die vrouw parkeert haar fiets, doet de deur los en zegt "volg mij maar, jullie mogen plaats nemen in de wachtkamer". De hele kudde gaat naar binnen. Die vrouw doet ergens een zijdeur los en uiteindelijk verschijnt die achter het loket zelf. Die pakt haar brooddoos en begint een boterham te eten, ostentatief achter haar loket terwijl iedereen erop zit te zien. Red flag nr 3. Het is al bijna 9:00 als ze haar computer eindelijk opzet. In de wachtzaal worden mensen uiteraard ongeduldig.

Die vrouw pakt haar telefoon en belt naar iemand. 30 sec later verschijnt er een mannelijke collega die wel direct zijn computer opzet. Die man leunt voorover naar een microfoontje en vraagt "zijn hier ook mensen om boten in te schrijven?". Geen reactie in de wachtzaal. Opnieuw: "ik herhaal, zijn er ook mensen hier om boten in te schrijven?". Geen reactie. Die man knikt goeiedag en staat op. Die heb ik niet meer gezien. Red flag nr 4.

Die vrouw die haar boterhammetjes ondertussen op had gaat ook naar die microfoon en zegt "de eerste 50 mensen mogen blijven, al de rest mag deze namiddag terugkomen. Ik herhaal: enkel de eerste 50". Ik was nummer 50. True story. Ongeveer een even grote hoop kon meteen terug vertrekken. Je kunt al raden dat er hard gevloekt werd. Blijkbaar mochten ze maar 50 voertuigen inschrijven per halve dag. Red flag nr 5.

Aangezien ik nr 50 van de 50 was heeft dat geduurd tot half 12 's middags. Nochtans is het effectieve contact met die vrouw aan het loket beperkt tot 2 minuten. Ik was pas in de namiddag op kantoor en heb dan maar retroactief een halve dag verlof ingeboekt. Die vrouw wist mij nog te zeggen dat die mannelijke collega van 's morgens "enkel boten mag inschrijven, maar geen auto's". Red flag nr 6.

Ondertussen heb ik die oldtimer nog steeds. Ik durf hem niet te verkopen uit schrik dat ik terug dit soort frustraties moet meemaken als ik een andere oldtimer zou kopen. Ik voelde mij 200% @mac-bc.

Laatst bewerkt:

Dat is juist de clue: ook in BE moet je dat doen. Niet eens om voorrang te krijgen, gewoon al om de normale tijdslijnen te laten respecteren.

Wij rekenden indertijd de normale tijden voor vergunningen and then some, maar konden tegelijk de kabinetten aflopen om de druk hoog genoeg te houden dat die timings gerespecteerd werden. Hadden we dat niet gedaan, dan was ook die tijdslijn vlotjes meerdere maanden over tijd gegaan. Als je leveranciers hebt klaar staan om van start te gaan, en je tegelijk (van maanden op voorhand al) zowat elke betoncentrale in een grote straal gaat reserveren en monopoliseren, dan is dat respect voor tijdslijnen wel degelijk kritisch, tenzij de overheid alle schade gaat vergoeden die ze zelf veroorzaken door vertraging.

En natuurlijk staat deze thread ondertussen vol met negatieve anekdotische situaties die mensen dan maar extrapoleren naar gans de ambtenarij.

Als ik goed terugdenk naar al mijn ervaringen: een mix van goede en slechte. Zowel bij overheidsinstanties als privé. Maar wat blijft er prominent aanwezig in het geheugen, dat zijn de slechte ervaringen. En als je dan al een afkeer hebt van de ambtenarij, wordt dat enkel versterkt.

Gemeente geen klagen, elke keer ik daar moest zijn (nieuw paspoort, nieuwe eID, inschrijving, ...) niet lang moeten wachten en vlot geholpen; dit was in meerdere gemeentes zo eigenlijk.

Vlaamse & federale overheid is gemengd, soms vlot en soms frustrerend. Mijn ervaring met de DIV is soortgelijk als hierboven die 1e keer dat ik in het verleden naar daar moest. Gelukkig zat ik op wandelafstand ervan te werken, dus ik had 's ochtends ticketje gehaald en elk uur eens gaan kijken aan welk nummerke ze zaten :P

Maar dat komt overeen met mijn ervaringen met privé firma's. Daar is het ook gemengd.

En soms vind ik het ook niet meer dan normaal dat ze de telefoon niet opnemen. Als ik met iemand in gesprek ben, voor gelijk wat, vind ik het heel onrespectvol als ze dat even onderbreken om de telefoon op te nemen. En dat geldt zowel voor privé als publieke sector. En als je met een kleine/beperkte dienst zit of een specifiek persoon, dan moeten die zowel fysiek met klanten omgaan als telefonisch...

Terug
Bovenaan