Publieke vs. privésector

Die showtjes zijn schering en inslag bij de overheid.

Dat maakte ik al uit vanuit het topic hier, maar dat is (inclusief wat je zelf beschrijft) toch complete waanzin?

Ik mag me niet inbeelden wat dat met de eigen geloofwaardigheid binnen mijn netwerk zou doen, moest ik dat doen met welke functie dan ook. Zelfs mijn close headhunters steek ik geeneens in gang als ik op voorhand al weet wie de functie moet gaan doen én ik weet dat die persoon dat ook wil.

Tja, een diploma mag toch nog altijd wat waarde hebben? Of moet tegenwoordig de lat nog lager gelegd worden zodat iedereen er onderdoor valt ?
Zo een bevorderingstraject is een gedoe. Een masterdiploma halen is dat echter ook, dat wordt gemakkelijkheidshalve nogal graag vergeten.

Daar bestaat een naam voor: diplomafetisjisme.

Een masterdiploma betekent an sich weinig tot niets (uitgezonderd sommige specifieke vakgebieden); skills en competencies betekenen alles.
Een master betekent hoogstens dat je een bepaald denk-niveau mag verwachten, maar ik kan de straat plaveien met mensen die één of meerdere masters hebben (bij voorkeur met een extra MBA direct na de studies), die basis-skills en competencies missen...

Komkom

Ik heb het bij Financiën meegemaakt dat een A - B en C niveau inhoudelijk gewoon hetzelfde werk deden hoor.
Uiteraard was het dan dat de C en de B niveau's boven hun niveau werkte, maar dat was door de jaren heen zo gegroeid en men deed het nu toch al.

+ Ik maak het nu mee en bij mijn partner maak ik het nu mee.
Allé bij ons is het nog beter geregeld (je werkt op A niveau, je hebt de graad A niveau, maar je krijgt betaald op B niveau lol - en vol verbazing reageren als weer iemand het afbolt)

ja dat is dan een aardig staaltje mismanagement. Waarom zou je als organisatie mensen op A-niveau aanwerven als het werk klaarblijkelijk ook door iemand op C niveau gedaan kan worden?

Ongeacht dat dit ongetwijfeld voorkomt is dit zeker niet de norm. In de organisatie waar ik werk is er een hemelsbreed verschil tussen jobinhoud op A niveau en C niveau. Ook niet meer dan normaal.

Daar bestaat een naam voor: diplomafetisjisme.

Een masterdiploma betekent an sich weinig tot niets (uitgezonderd sommige specifieke vakgebieden); skills en competencies betekenen alles.
Een master betekent hoogstens dat je een bepaald denk-niveau mag verwachten, maar ik kan de straat plaveien met mensen die één of meerdere masters hebben (bij voorkeur met een extra MBA direct na de studies), die basis-skills en competencies missen...

Ja wat is uw punt? Ik kan ook de straat plaveien met mensen zonder diploma die basic competenties ontberen om in een organisatie te functioneren.

Uw diploma garandeert een zeker denkniveau. Competenties zijn aanvullend nodig en zullen gescreend worden, net zoals het diploma, in een aanwervingsprocedure.

Heeft daarom iedere master de nodige competenties? Zeker niet. Dat heb ik ook nergens gezegd.

Dat maakte ik al uit vanuit het topic hier, maar dat is (inclusief wat je zelf beschrijft) toch complete waanzin?

Ik mag me niet inbeelden wat dat met de eigen geloofwaardigheid binnen mijn netwerk zou doen, moest ik dat doen met welke functie dan ook. Zelfs mijn close headhunters steek ik geeneens in gang als ik op voorhand al weet wie de functie moet gaan doen én ik weet dat die persoon dat ook wil.

Play stupid, get stupid prizes.

Als de volledige overheid publieke vacatures wil, dan schiet ze haar zelf in de voet.

Bijvoorbeeld, promotor heeft thesis studenten, is content van iemand en die wil ook een doctoraat doen bij de prof. Prof heeft project centen om doctoraten te laten doen. Ah nee, hij kan niet zomaar iemand pakken. Hij moet een publieke vacature opstellen en door een shitstorm gaan. Daar komen dan typisch 200 debiele Indiers op solliciteren die een visum willen, een paar kuisvrouwen die de loonbarema's gezien hebben, gevolgd door 50 plussers die interessant willen doen met "SUPER VEEL ERVARING" maar totaal niet aan de diploma vereisten voldoen, 0,0 research ervaring hebben en van toeten noch blazen weten. Je mag dus 50 keer motiveren waarom je iemand reject.

OF, je stelt een vacature op zodat de evaluatie comissie alles op voorhand afknalt, behalve je voorziene kandidaat.

Bij ons in de multi-national niet veel beter. Ik zag dat ze tegenwoordig in het HR systeem voor de managers een nieuwe tabel hebben. F average wage, M average wage. F/M ratio. US/nonUS ratio. etc etc etc. Ik heb niet veel reports, dus zijn allemaal 0 33 50 100%. Maar als division head word je nu ook al gepusht om aan bepaalde ratios te voldoen....

Ze hebben ook net op de website een vacature gepost voor Sr vice President van een business die > 1 lb revenue draait. Compensation: 750-1mln + variable stock bonus. Good luck met die vuiligheid triage te doen als recruiter :laugh: (zal ook wel een of andere diversity vereiste of iets anders onnozel zijn, wie zet er nu zulke posities op een job website...)

Play stupid, get stupid prizes.

Als de volledige overheid publieke vacatures wil, dan schiet ze haar zelf in de voet.

Bijvoorbeeld, promotor heeft thesis studenten, is content van iemand en die wil ook een doctoraat doen bij de prof. Prof heeft project centen om doctoraten te laten doen. Ah nee, hij kan niet zomaar iemand pakken. Hij moet een publieke vacature opstellen en door een shitstorm gaan. Daar komen dan typisch 200 debiele Indiers op solliciteren die een visum willen, een paar kuisvrouwen die de loonbarema's gezien hebben, gevolgd door 50 plussers die interessant willen doen met "SUPER VEEL ERVARING" maar totaal niet aan de diploma vereisten voldoen, 0,0 research ervaring hebben en van toeten noch blazen weten. Je mag dus 50 keer motiveren waarom je iemand reject.

OF, je stelt een vacature op zodat de evaluatie comissie alles op voorhand afknalt, behalve je voorziene kandidaat.

Bij ons in de multi-national niet veel beter. Ik zag dat ze tegenwoordig in het HR systeem voor de managers een nieuwe tabel hebben. F average wage, M average wage. F/M ratio. US/nonUS ratio. etc etc etc. Ik heb niet veel reports, dus zijn allemaal 0 33 50 100%. Maar als division head word je nu ook al gepusht om aan bepaalde ratios te voldoen....

Ze hebben ook net op de website een vacature gepost voor Sr vice President van een business die > 1 lb revenue draait. Compensation: 750-1mln + variable stock bonus. Good luck met die vuiligheid triage te doen als recruiter :laugh: (zal ook wel een of andere diversity vereiste of iets anders onnozel zijn, wie zet er nu zulke posities op een job website...)

Nuja, je kan je op die manier ook wel zelf in de voet schieten. Ok, op 'publieke' vacatures komt heel wat 'rommel' af (zeker als je de vereisten niet streng genoeg maakt, zoals alleen 'ervaring' vragen en geen bepaalde 'harde' kennis/diploma's/...), maar het kan ook zo maar eens even zijn dat er een enorm geschikte kandidaat op reageert die zelfs nog geschikter is dan de persoon die ze a priori sowieso al wilden aannemen. Dat soort vriendjespolitiek (vergelijkbaar met politieke benoemingen) verblindt vaak en levert zelden de beste kandidaat op.

Ja wat is uw punt? Ik kan ook de straat plaveien met mensen zonder diploma die basic competenties ontberen om in een organisatie te functioneren.

Uw diploma garandeert een zeker denkniveau. Competenties zijn aanvullend nodig en zullen gescreend worden, net zoals het diploma, in een aanwervingsprocedure.

Heeft daarom iedere master de nodige competenties? Zeker niet. Dat heb ik ook nergens gezegd.

Wel nee, dat is dus de definitie van een diplomafetisj (waar de overheid idd prat op gaat). Een diploma suggereert je een zeker denkniveau, maar het garandeert het absoluut niet.

Wel nee, dat is dus de definitie van een diplomafetisj (waar de overheid idd prat op gaat). Een diploma suggereert je een zeker denkniveau, maar het garandeert het absoluut niet.

Ja correct, deze geef ik u nog mee.

Het is een indicatie van een zeker denkniveau. Als je op zoek bent naar een zeker denkniveau is de kans groter dat je dit gaat vinden bij iemand met een diploma dan bij iemand zonder het diploma.

Dit test je samen met de benodigde competenties in een selectieprocedure.

Het is een indicatie van een zeker denkniveau. Als je op zoek bent naar een zeker denkniveau is de kans groter dat je dit gaat vinden bij iemand met een diploma dan bij iemand zonder het diploma.

En ook dat is een diplomafetish - denkniveau is niet recht evenredig gecorreleerd met diploma.

En ook dat is een diplomafetish - denkniveau is niet recht evenredig gecorreleerd met diploma.
Dan mag jij dat een diplomafetish vinden. Ik zeg gewoon dat een diploma nog altijd waardevol kan zijn om aan te werven.

Mijn ervaring is trouwens dat er binnen de overheid hoe langer hoe minder diploma's gevraagd worden, behoudens specifieke functies.

Maar uiteindelijk is het voor veel 'hoge' functies ook gewoon raar als mensen geen master (of hoger) hebben. Los van het hebben van dat diploma is studeren zelf toch ook een belangrijke vorming, bv. qua internationale mindset. Iemand die op z'n 18 jaar direct is beginnen werken die 'mist' uiteindelijk toch wel iets, ook al heeft die een denkniveau dat niet moet onderdoen voor een 'goede' master.

Dat is allemaal correct in het begin van je loopbaan maar eenmaal je 15-20 jaar werkt, is een diploma nog maar zelden een meerwaarde. Je kan ondertussen door je ervaring ook aantonen dat je een bepaald denkniveau aankan of niet

Dat is allemaal correct in het begin van je loopbaan maar eenmaal je 15-20 jaar werkt, is een diploma nog maar zelden een meerwaarde. Je kan ondertussen door je ervaring ook aantonen dat je een bepaald denkniveau aankan of niet
Dat klopt ja, niemand ontkent het belang van relevante ervaring. Maar reken eens uit wat je extra verdient op 15-20 jaar door te starten met een hoger loon dankzij een diploma? Dat hoger loon draag je heel uw carrière mee.

Ivm diploma versus denkniveau: dat zal zeker gelden voor bepaalde generaties.
Maar ik zou de vjjftigers en een resem veertigers geen eten willen geven die absoluut de capaciteiten hebben maar simpelweg nooit de kans kregen om hogere studies aan te vatten. En dat alsnog doen als je een gezin en hypotheek hebt is een totaal ander gegeven dan een 18jarige die studies aanvat.
Dankzij de immense mogelijkheden nu kan je idd niet meer zeggen tegen jongeren dat ze "de kans nooit hebben gekregen". Je kan studeren via afstandsonderwijs en je traject spreiden (ik ken iemand die op die manier 10j gedaan heeft over haar bachelor: job, gezin, scheiding, kind met een beperking, you name it, zij had de extra belasting. Maar ze heeft het toch maar gehaald dus tonnen respect voor haar!), je kan open universiteit volgen, je kan avondschool volgen of 1 dag per week naar de hogeschool gaan, er is opleidingsverlof,...
Natuurlijk zullen er uitzonderingen zijn voor wie het niet lukt ondanks voldoende capaciteiten. Maar die kunnen dan waarschijnlijk via een ander traject (bewezen ervaring) wel capaciteiten aantonen doorheen de jaren.

Interessant.

12 jaar in de privé gewerkt met verschillende functies in multinationals of KMO's en nu al ruim een half jaar bij de overheid.

Mijn huidige job heeft een stuitende hoeveelheid aan verlof (ik kom aan min. 52 dagen) en zelfsstandigheid waardoor er van die torenhoge stress die ik bij die familiale KMO's had, niks meer over is. Ik doe mijn werk naar eer en geweten en vooral graag, maar zie rondom mij dat je dat eigenlijk allemaal zelf invult. Als je een beetje van kwade wil bent, kan je makkelijk links en rechts door de mazen van net net glippen of het systeem naar uw hand zetten. Het komt er eigenlijk op neer dat je best je kop niet boven het maaiveld steekt en verder doe je wat je wil. Ik zit op een dienst die zwaar gesubsidieerd wordt en dat is dan ook een van de zaken waar ik mij vragen bij stel. Er is zo'n kluwen aanwezig van premies, subsidies, tegemoetkomingen in Vlaanderen dat je merkt dat sommigen daar heel bedreven in zijn om daar het maximale uit te halen terwijl er anderen die het wel goed kunnen gebruiken de tijd of de capaciteiten niet hebben om door die nestel heen te kijken.

Mààr, dat was ook zo bij die multinational waar ik werkte. Behalve op vlak van verlof had je daar ook managers, sales personen en dergelijke die dik betaald werden, maar weinig bijdrage leverden aan de organisatie.

Bij famiale KMO's heb je dan weer de tweede of derde generatie die in rijkdom is opgegroeid en dan een deel van het bedrijf kreeg en het behandelde als melkkoe voor de persoonlijke spaarboek.

Ik zie mezelf hier nog een heel groot deel van mijn carrière hier verder zitten, maar ik vermoed dat de doorgroeimogelijkheden die er amper tot niet zijn ooit zullen beginnen te wringen. Ook de verloning is mager doordat ik geen hoog diploma heb, maar door slimme carrierezetten en dom geluk had ik een hoog loon in de privé. Dit is hier deels verdampt, maar blijf ik hier lang genoeg dan stijgt dit ook goed door.

Ik heb wel het gevoel dat de het 'midden' van werkdruk aan beide kanten teveel doorslaat. In de privé heb je vaak de terreur van de manager hierarchie waarbij iedereen iedereen onder druk zet om de targets te halen en zo de bonus binnen te rijven. Aan de overheid wordt er dan weer erg veel naar die work life balance gekeken en zijn de financiele checks te weinig aanwezig en is heel die work/life bijna een cultuur op zich.

Laatst bewerkt:
1 van de voordelen natuurlijk als je voor de overheid werkt.

Het vele verlof.

Tussen kerst en nieuwjaar thuis. (Voor mensen die treinen rijdend houden etc., geldt dat natuurlijk anders. Die mensen zijn echt nuttig, dus pech voor hun.)
>=35 dagen los op te nemen.
+ extra feestdagen.

Op maar weinig plaatsen in de privé hebben ze meer. In de chemie krijg je bv. ook veel dagen verlof.
Velen die maar een 20-26 dagen hebben of zo. De meer gelukkigen zitten rond de 30 dagen.
(Ah ja, die moeten bijwerken voor onze vrije dagen.)

Ook bij teamevents en recepties.
Veelal tijdens de uren, met de notie de rest van de dag krijg je vrijaf.
(Ook veel van die stomme dingen, uwen kop eens laten zien, iets drinken, en voila naar huis.)
In de privé is dat vaak enkel na de uren, als ze goed gezind zijn om 16 uur al.
In het weekend zelfs vaak. Gezinsdag, of bbq, ... op een ... zaterdag jeej.

Laatst bewerkt:
1 van de voordelen natuurlijk als je voor de overheid werkt.

Het vele verlof.

Tussen kerst en nieuwjaar thuis. (Voor mensen die treinen rijdend houden etc., geldt dat natuurlijk anders. Die mensen zijn echt nuttig, dus pech voor hun.)
>=35 dagen los op te nemen.
+ extra feestdagen.

Op maar weinig plaatsen in de privé hebben ze meer. In de chemie krijg je bv. ook veel dagen verlof.
Velen die maar een 20-26 dagen hebben of zo. De meer gelukkigen zitten rond de 30 dagen.
(Ah ja, die moeten bijwerken voor onze vrije dagen.)

Ook bij teamevents en recepties.
Veelal tijdens de uren, met de notie de rest van de dag krijg je vrijaf.
(Ook veel van die stomme dingen, uwen kop eens laten zien, iets drinken, en voila naar huis.)
In de privé is dat vaak enkel na de uren, als ze goed gezind zijn om 16 uur al.
In het weekend zelfs vaak. Gezinsdag, of bbq, ... op een ... zaterdag jeej.
Wel een kanttekening erbijzetten natuurlijk.

Vlaams is het 36 vakantiedagen en ik dacht de week tussen kerstmis en nieuwjaar + de normale feestdagen.
Federaal is het redelijk recent : 26 dagen + 12 forfaitaire ADV dagen wegens 40h week + de feestdagen en eventuele brugdagen (max 2 à 3 per jaar), waarbij de feestdagen die op een zaterdag of een zondag vallen gerecupereerd worden om de dagen tussen kerst en nieuw op te vangen, zodanig dat je dan een week vrij hebt.
Dat is het principe van de bluts met de buil. Of zo heeft men het mij toch ooit gezegd, met name dat je in tegenstelling zoals in de privé (naar mijn ervaring) zo'n feestdag niet gegeven wordt op de eerstvolgende maandag, maar dat men die dagen recupereert maar wel niet zelf mag kiezen. Zo heb ik het in de private sector toch zelf ervaren dat dit gedaan wordt.

Kortom er zijn wel wat extra verlofdagen. Maar het is niet zo exceptioneel als je doet overkomen. Grootste verschil zit zich in die 6 basisdagen. En de flexibele omgang van goedkeuring van verlof. Al is dat ook niet overal het geval (politie, gevangeniswezen, NMBS,...).
Maar overal waar de vakbond sterk aanwezig is, vind je dergelijke correct geregelde procedures. Waar er geen vakbond is, is de kans groter dat je als werknemer als een citroen gezien wordt.

Terug
Bovenaan