Wie ben 'je'?
Ik leid een team van 40 mensen in een overheidsdienst. Dus ik sta niet volledig onderaan de piramide. Binnen mijn team kan ik dingen organiseren hoe ik wil, uiteraard binnen het wettelijk kader en zolang de doelstellingen behaald worden.
Maar zodra er een probleem hogerop wordt aangekaart kan ik wel wat roepen en spartelen, maar daar stopt het wel bij. Want er zitten nog zo veel niveautjes boven mij, dat het al zot is als mijn geroeptoeter ver genoeg rijkt. En dan gaat het nog niet over dingen die wetswijzigingen vereisen.
Dus ik weet dat ik 'je' niet ben. Want ik kan een idee hebben, dat op mail zetten, me al eens in een of andere werkgroepje wringen om toch een beetje het gevoel te hebben te mogen mee denken, maar daar stopt het wel. En ik kan dat aanvaarden of ik kan blijven spartelen en doodongelukkig worden door constant op een muur te botsen.
Maar dat wil dus zeggen dat 'je' al boven mij op de piramide zit. En ik vermoed wel meer dan 1 niveautje, want mijn chef roeptoeterd al eens mee en dat heeft ook gelijk niet verl effect.
Ik ben echt wel benieuwd hoe jij dat ziet. Als ik 'je' ben, wat moet ik dan in praktijk doen? Mij vastketenen aan de deur van het kabinet tot er geluisterd wordt?
"Je" is in deze effectief wel jij, ja.
Leiders verschuilen zich niet achter anderen, achter "kan niet, mag niet, zal niet", of achter "word ik niet voor betaald"/"above my paygrade", die zorgen er voor dat ze gehoord worden als ze een punt hebben, zeker als ze hogerop de piramide moeten.
De vraag is eerder: als jij het al niet bent, wie dan wel?
.