Renegadexxripxx
Well-known member
Omdat dit wettelijk niet mag bij de overheid.Netwerken yes, uiteraard.
Maar daar komen verder geeneens vacatures of andere kandidaten aan te pas. Waarom veel tijd verdoen als de juiste kandidaat al gekend is?
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Omdat dit wettelijk niet mag bij de overheid.Netwerken yes, uiteraard.
Maar daar komen verder geeneens vacatures of andere kandidaten aan te pas. Waarom veel tijd verdoen als de juiste kandidaat al gekend is?
Omdat dit wettelijk niet mag bij de overheid.

Wetgeving is dan ook niet altijd efficiënt of gemakkelijk. Maar dat wil nog altijd niet zeggen dat je daarom de wetgeving zomaar langs u neer kan leggen.De overheid staat dan ook niet bepaald bekend als een toonbeeld van efficiëntie![]()
Wetgeving is dan ook niet altijd efficiënt of gemakkelijk. Maar dat wil nog altijd niet zeggen dat je daarom de wetgeving zomaar langs u neer kan leggen.
Wil je dat dit veranderd, dan moet je de wetgeving maar veranderen. Maar zaag dan ook niet over het feit dat de overheid aan ons kent ons doet.

Omdat ik dit een non-discussie vind, wat ik al eerder zei. Privé is zo breed en divers en overheid is zo breed en divers dat je discussieert in het niets, want niets is van toepassing voor heel de privé of heel de overheid.
Maar ik geloof ook niet dat je persé een wortel aan een touwtje (opslag of promo) of een stok achter de deur (snel ontslag mogelijk) nodig hebt om gemotiveerde mensen te hebben. Dat zijn extrinsieke motivaties die tijdelijk en op korte termijn werken, maar die verankerd zitten in de organisatie en niet in de personen die er werken.
Ik vind mensen die intrinsiek gemotiveerd zijn om hun job goed te doen belangrijk. En dat krijg je door het creëren van een positieve werksfeer, teamspirit, zorgzaamheid voor elkaar in een team, open communicatie, goed opgeleide mensen die weten wat ze doen en waarom ze dat moeten doen, betrokkenheid bij de job, waardering geven en krijgen.... want dan willen mensen gewoon goed werk leveren ipv dat ze het enkel moeten.
En dat zijn dingen die meer afhangen van een goeie teamlead, dan van de ruimere organisatie. En zowel binnen privé als overheid heb je mensen die dat kunnen creëren en mensen die daar totaal in falen.
En op beide plaatsen heb je teams waar verdeel en heers, angst en terreur de dagelijkse realiteit zijn. En ook dat werkt voor een tijdje. Maar op een bepaald moment haken mensen af en als er dan geen intrinsieke redenen zijn om hun job te doen, ben je de volledig kwijt. Je krijgt dan personeelsverloop, slechte sfeer, burn outs, stress.....
Jij pleit duidelijk voor dat tweede. Dus daar verschillen wij essentieel. Dus wij gaan elkaar nooit vinden, waardoor ingaan argumenten gewoon zinloos is. Nog los van dat je zo overtuigd bent van de veralgemeningen die je spuit, dat geen enkel argument je kan overtuigen. Dus waarom proberen?
Achter ik heb dat verdiend zit natuurlijk altijd wel een portie subjectiviteit verscholen.Dat was verdiend maar ga nu toch niet verkondigen dat het ok is om xx-aantal kandidaten te laten afkomen (verlof nemen, voorbereiden, jury samenstellen...) als het een vacature is waar de uitkomst op voorhand bekend was.
Jouw verhaal bevestigt dat ook. Je promotie was een beloning voor je inzet maar tegelijk heeft daar weer een hele hoop mensen komen opdagen voor de vorm.
Netwerken yes, uiteraard.
Achter ik heb dat verdiend zit natuurlijk altijd wel een portie subjectiviteit verscholen.
(zonder hier iemand specifiek aan te wijzen)
Als we de overige kandidaten afgingen, waar heus ook wel enige competentie tussen zit, er zullen er nog wel geweest zijn die meenden dat ze het verdienden want ze hadden er zo hard voor voorbereid.
Mss hadden die personen op termijn een grotere meerwaarde betekent.
(alleen dikke pech, want spelregels)
--
Gwendolyn Rutten vindt ook dat ze die post verdiend heeft, en al de rest mag oprotten

Ik denk dat daar niet echt een goede oplossing voor is.
Als je geen algemene openstelling van een vacante plaats doet, ga je sowieso de schijn wekken van vriendjespolitiek en ons-kent-ons. Dat wil je als overheid sowieso vermijden, dus kan je niet anders dan die plek algemeen open te stellen.
Maar soms zit je in een positie waar iemand die job al een tijd doet, als contractueel, als rosetta (startbaanovereenkomst) of als interim in een hogere functie. En eigenlijk wil je dan die persoon daar houden, als die die job goed doet. Want dat is iemand die niet meer moet ingewerkt worden, waarvan je weet dat het klikt met de rest van het team, die de job kan en goed doet....
Maar ook in die gevallen moet je dan een algemene openstelling doen, omdat dat nu eenmaal zo verankerd zit in de wetgeving, die bestaat om die vriendjespolitiek te vermijden. En dan heb je dus al je perfecte kandidaat en moet het showtje worden opgevoerd.
Als je showtjes moet opvoeren van de wetgeving, dan lijkt het me dat er iets heel verkeerd zit in de wetgeving. Mensen weten immers in no-time dat die show opgevoerd wordt, en dat gaan verdedigen onder het mom van "de wet", voedt alleen wetenschap (aangezien het dan al geen perceptie meer is) dat de overheid een inefficiënt zootje zelfbedruipers zijn.
De schijn van vriendjespolitiek kan je trouwens prima vermijden; in mijn nieuwe COO rol heb ik ook twee vacatures openstaan, waarvan ik nu al weet wie op die posities moet komen, al was het maar omdat die twee personen exact de skills en expertise hebben om te doen wat moet gebeuren. Ook al zijn dat allebei +10k per maand/+1k/dag functies, daar gaan geen selecties meer aan te pas komen, maar dat is dan ook alleen maar mogelijk omdat mijn CEO de logica, strategie en kennis achter die twee mannen mee onderschrijft. Als dat niet zich niet zou materialiseren, dan gaan die (en wellicht mezelf ook) er als eersten terug uit. Moesten er intern wel geschikte kandidaten zijn, dan zou ik die move ook nooit kunnen doen zonder extra checks.
Volgens mij heeft Mac toch een ander beeld bij de promotie mogelijkheden bij de (federale)overheid.
Zal nog eens even schetsen hoe het hier is gegaan:
Misses Silence heeft een Bachlor diploma, werkt bijgevolg als niveau B. Doet haar werk graag en goed.
Overheid/regering beslist "voor die functie gaan we enkel nog niveau A's aanwerven" maar huidige mensen krijgen ook "de kans" om door te groeien naar niveau A. Lees: 100% dezelfde functie blijven uitvoeren, maar beter betalen
Wat verstaat men onder "de kans geven"
Stap 1: Je legt een examen af bij Selor (wat je al hebt gedaan voor je indiensttreding maar soit) Geslaagd -> ga naar stap 2
Niet geslaagd? Helaas je mag nu 6 maanden wachten voor je je opnieuw kan inschrijven. Met wat pech is de einddatum van de volgende inschrijvingsperiode 5 maand en 25 dagen later dus ja wacht nog maar tot wij zin hebben om opnieuw deze testen uit te schrijven
Stap 2: Ga 4 master vakken van minimum 4 studiepunten volgen aan de unief (in overeenstemming met je P&O die liefst iets heeft ivm je vakgebied - logisch, maar dan zijn de meeste wel meer dan 4 studiepunten)
Stap 3: Zoek naar een unief om die vakken te volgen als werkstudent (ze staan hier niet allemaal voor te springen)
Stap 4: unief gevonden? proficiat! Hier zijn 120 vrijstellingsuren per jaar om uw vakken te gaan volgen incl verplaatsing en te studeren voor uw examen. Niet voldoende? Pakt wat verlof. Inschrijving betalen we terug als je geslaagd bent, cursus en wetboeken is op eigen kost.
Uw werkdruk? die blijft uiteraard gewoon hetzelfde
Alle vakken geslaagd? Proficiat! Je mag nu wachten tot er een vergelijkend examen wordt uitgeschreven om promotie naar niveau A te maken.
Ben je voor deze test geslaagd -> Ga door naar het gesprek -> geslaagd? -> Proficiat je bent nu eigenlijk niveau A, maar wacht nu tot we een vacature uitschrijven voor deze functie (meestal is dat wachten tot volgend jaar want er moet opnieuw budget zijn) -> Vacature daar -> Geef je voorkeur door waar je wil werken -> Heb het geluk dat er voldende plaatsen zijn op je huidige werkplek of je kan A. verkassen naar een andere provincie of B. blijven zitten als niveau B
Uiteraard als men weet dat er in Limburg 2 interne dat hele traject doorlopen gaat men niet 1 maar 2 plaatsen open stellen. Heb je echter pech dat er in Leuven op Antwerpen ééntje zegt van "Ah ma ik verhuis binnenkort naar Limburg dus dat spreekt me wel aan" en die staat hoger als u op de laureaten lijst. Dan kan je er alsnog naar fluiten en mag je opnieuw wachten.
Langs de andere kant heb je wel de externe vacatures (waar je niet aan mag deelnemen omdat je geen niveau A bent of geen masterdiploma hebt) voor mensen met een master diploma.
Het kan dus perfect dat er een 21 jarig kind met een onbenullig masterdiploma (pak geschiedenis, journalistiek of taal en letterkunde) dat in de verste verte niets te maken heeft met de vereiste kennis van de vacature (maar je hebt wel een juiste diploma) meedoet aan de selectie en de job heeft
Best of all is dan nog dat men tegen jou als niveau B met kennis en ervaring komt zeggen "Kan jij de eerste maanden deze stagiair onder je hoede nemen en opleiden"
Uiteraard mag een diploma nog wat waarde behouden, maar als je enkel gaat selecteren op diploma is het ook niet correct natuurlijkTja, een diploma mag toch nog altijd wat waarde hebben? Of moet tegenwoordig de lat nog lager gelegd worden zodat iedereen er onderdoor valt ?
Zo een bevorderingstraject is een gedoe. Een masterdiploma halen is dat echter ook, dat wordt gemakkelijkheidshalve nogal graag vergeten.
Een diploma in de richting van de job (sociale en arbeidswetgeving in uw voorbeeld) is uiteraard beter dan een diploma in een andere richting. Maar een diploma in het andere geval zomaar wegzetten als een kladpapiertje zonder enige meerwaarde is totale onzin.Als je echter in een sector terecht komt met sociale wetgeving en arbeidswetgeving en je hebt 3-4-5 jaar unief gevolgd in een richting geschiedenis/journalistiek met 0 lessen recht of wetgeving is je diploma voor die job gewoon een kladpapiertje en heeft het geen enkele meerwaarde.
Ga ik ook mee akkoord.Een diploma in de richting van de job (sociale en arbeidswetgeving in uw voorbeeld) is uiteraard beter dan een diploma in een andere richting. Maar een diploma in het andere geval zomaar wegzetten als een kladpapiertje zonder enige meerwaarde is totale onzin.
Een universitair diploma bewijst dat iemand in staat is om grote hoeveelheden informatie eigen te maken op relatief korte tijd op een relatief zelfstandige manier. Dat is voor eender welke werkgever erg interessant.
Ervaring buiten beschouwing gelaten is een diploma een enorme grote troef, zelfs als het niet in de richting van de job is. Bij mij in het team heb ik 2 handelsingenieurs zitten, een universitair wiskundige, een ITer en een psycholoog. Allemaal universitaire diploma's, en die werken alleen binnen een specifieke tak in IT.
fout. Typische redenering die vaak gemaakt wordt door mensen die dat diploma niet hebben.Uiteraard mag een diploma nog wat waarde behouden, maar als je enkel gaat selecteren op diploma is het ook niet correct natuurlijk
En een masterdiploma halen is uiteraard ook een gedoe. Als je echter in een sector terecht komt met sociale wetgeving en arbeidswetgeving en je hebt 3-4-5 jaar unief gevolgd in een richting geschiedenis/journalistiek met 0 lessen recht of wetgeving is je diploma voor die job gewoon een kladpapiertje en heeft het geen enkele meerwaarde.
dat kan uiteraard ook niet de bedoeling zijn, tenzij ze daarmee aangeven dat de B-niveaus boven hun niveau werken.Ga ik ook mee akkoord.
Alleen is de jobinhoud voor iemand met een bachelor of master diploma 100% hetzelfde (enkel heeft men nu beslist enkel nog A-niveau's aan te werven)
Komkomdat kan uiteraard ook niet de bedoeling zijn, tenzij ze daarmee aangeven dat de B-niveaus boven hun niveau werken.
Is in ieder geval niet de maatstaf voor "de overheid".