Publieke vs. privésector

Overloon =\= recuup.

LEIDENDE functie =\= doorsnee bediende.

En dat "noodwendigheden" niet hetzelfde is als "structureel" moet ik waarschijnlijk ook niet uitleggen?

Control F: "recup". Not found.
Leidende functie valt ook best mee hoor. Ik stuur wel wat mensen aan maar er moet niemand direct rapporteren aan mij.
Dat "noodwendigheden" voor ruime interpretatie vatbaar zijn, moet ik ook niet uitleggen? ;)

@JPV kan jij Mac een beetje helpen? Al zou "wil" hier waarschijnlijk beter passen...
Als het op die manier moet, laat maar hoor. Ik ga hier niet bedelen om "hulp" die ik niet gevraagd heb.
 
Mac heeft een prioriteit die de politie geen prioriteit vindt aangezien die geen gevaar/schade met zich mee brengt.
Mac besluit dus dat alle flikken luie donders zijn. Dat ze simpelweg een te grote werklast hebben in functie van de draagkracht, dat is geen optie. Zeker niet in/rond Gent. Geen enkel probleem te bespeuren dat dringender kan zijn!

Dan moeten ze dat gewoon eerlijk zeggen? Dan kan ik mijn pijlen richten op andere mensen. Niet staan liegen in mijn gezicht, om vervolgens als de stad het vraagt plots wél het nodige te kunnen doen en capaciteit te hebben.

Maar zoals altijd: voor de overheid gelden andere regels dan voor gewone stervelingen.
 
Control F: "recup". Not found.
Leidende functie valt ook best mee hoor. Ik stuur wel wat mensen aan maar er moet niemand direct rapporteren aan mij.
Dat "noodwendigheden" voor ruime interpretatie vatbaar zijn, moet ik ook niet uitleggen? ;)


Als het op die manier moet, laat maar hoor. Ik ga hier niet bedelen om "hulp" die ik niet gevraagd heb.


Leidende functie is gewoon een andere term voor kader, waarbij je extra loon krijgt ter compensatie van al die extra uren.

Zoals je zelf ook weet en in het verleden al aangaf, dekt jouw loon die extra verantwoordelijkheid niet. Toch blijf je er vrijwillig aan vasthouden, tot schade van jezelf en je gezin helaas.
 
Overuren? Wat zijn dat, overuren? Als bediende in de private sector bestaat dat niet.
Wat een onzin is dat nu weer. Ik ken veel bedienden en die krijgen hun overuren gewoon uitbetaald en dan nog onbelast in tegenstelling tot die van mij. Of pakken ze gewoon als recup. Net zoals ik ook deed op mijn vorige job.

Ik weet niet in welk bedrijf jij werkt, maar zo te horen trekt het daar op niks. Wie gaat er nu in godsnaam overuren doen als die niet gecompenseerd worden.
 
De NMBS. Een waar overheidsbedrijf.

Ik ken wat bestuurders en conducteurs.
Bestuurder is sowieso een zware job uiteraard. Dat treinverkeer leiden is ook niet simpel.

Conducteurs. Gewoon verlof opnemen is blijkbaar geen evidentie meer.
Eentje deed onlangs zijn verhaal.
Verlof wordt steevast geweigerd.
Of je kan het inplannen, maar de kans is groot dat je die moet laten schrappen later.
Men had recht op 1 gegarandeerde verlofperiode, mocht men niet schrappen.
Als je zo moet leven. Regelmatig ook agressie etc.

Anderzijds, op de hogere etages. Nog echte ambtenarijstroefheid.
Hoor ik ook verhalen van. Hard werken is daar dan weer niet de norm.

Dan lees je ook weer dit:

Een hoop directeurs voorzien, terwijl de dienstverlening helemaal niet verbetert, hopelijk niet allemaal statutair, anders is men helemaal gezien op termijn.
Dat gedoe met dat huurgebouw onlangs waarbij men geld vergooide.
Enz.

Lang verhaal kort.
Het is waar je terecht komt uiteraard.
Veel vooroordelen kloppen, maar je moet op de juiste plaats weten terecht te komen.

Hoe dichter je bij de burger en de dienstverlening staat, hoe meer shit je te verduren krijgt.

Maakt ook niet weg, dat er vaak gewoon slecht beheer is bij veel overheidsdiensten.
In de privé is het ook niet altijd alles idd, maar mochten veel bedrijven op zijn overheids werken, waren ze gauw failliet.
 
Laatst bewerkt:
Uit mijn arbeidscontract:
"Gezien de functie van de werknemer, aanvaardt deze ook de arbeidsprestaties te zullen verrichten buiten de gebruikelijke arbeidsduurregeling wanneer de noodwendigheden van de firma dit vereisen, zonder in dit geval recht te hebben op overloon. De werknemer erkent dat hij een leidende functie bekleedt in de zin van het KB van [datum] waardoor hij niet onderworpen is aan de bepalingen inzake arbeidsduur."

Dat zou dan illegaal zijn? Net zoals *checks notes* elke bediende in mijn omgeving die in de privé werkt? Hop, allemaal de barricades op.
Overloon... Je kan ze toch in recuup nemen? Als jij dat dan niet doet dan is dat jouw zaak maar dan ben je goed zot. Want het is je WG die er rijk van gaat worden.
 
Overloon... Je kan ze toch in recuup nemen? Als jij dat dan niet doet dan is dat jouw zaak maar dan ben je goed zot. Want het is je WG die er rijk van gaat worden.
Bij mijn laatste job als bediende werd ik plots gepromoveerd tot kader. Dat klonk mooi want mijn loon steeg dan een beetje, maar ineens waren overuren en wachtdiensten part of the job en niet meer uitbetaald als overuren. Aangezien ik heel veel overuren deed (ik had jaren van 800 overuren en meer) was dat nadelig voor mij. Ik heb m’n ontslag gegeven een week later en ben zelfstandige geworden. Ik wil heel graag meer dan 40u werken per week maar ik wil dan ook correct vergoed worden.

En ja, 800 overuren en meer. Ik kreeg 2 dagen recup per week wacht die ik deed. 40 weken x 2 dagen x 8u = 640 overuren. Reken dan nog geplande overuren (interventies buiten de kantooruren) en ongeplande overuren (wachtoproepen) en je zit snel aan 800u.
 
Laatst bewerkt:
Aantal overuren zegt niks hè

Kameraad van ons gaat elke zaterdag werken = overuren (150%), maar pakt wel elke vrijdag congè

Dan is het makkelijk opbouwen (aahja privé hè trouwens)
Wat een onzin is dat nu weer. Ik ken veel bedienden en die krijgen hun overuren gewoon uitbetaald en dan nog onbelast in tegenstelling tot die van mij. Of pakken ze gewoon als recup. Net zoals ik ook deed op mijn vorige job.
Dit dan ook nog. Eerste x aantal overuren fiscaal voordelig bij vele. Kan ik ook naar fluiten.
 
Overuren? Wat zijn dat, overuren? Als bediende in de private sector bestaat dat niet.

Als ambtenaar daarentegen kan je die recupereren of word je ervoor betaald. Althans waar ik werkte. Wat is dan het probleem?

Dat is ook geen algemene regel bij de ambtenarij. Uitbetaling van overuren is enkel als dat specifiek gevraagd wordt van jou.
(Lees: voor sommige functies bestaan geen overuren want niemand gaat jouw overuren "valideren" ookal doe je er in werkelijkheid.)

Alle nuance ontbreekt weer bij jou :p.
 
Aantal overuren zegt niks hè

Kameraad van ons gaat elke zaterdag werken = overuren (150%), maar pakt wel elke vrijdag congè

Dan is het makkelijk opbouwen (aahja privé hè trouwens)

Dit dan ook nog. Eerste x aantal overuren fiscaal voordelig bij vele. Kan ik ook naar fluiten.
Op mijn vorig werk waren er die 4/5de werkten om dan de 5de dag als overuren te komen doen. Verdienden dus meer dan ik die een fulltime deed. Maar in de privé wordt er dan geen overheidsgeld verkwist hoor volgens Mac. Want die 5de dag was dus ook niet belast aan 150%.
 
Dat is ook geen algemene regel bij de ambtenarij. Uitbetaling van overuren is enkel als dat specifiek gevraagd wordt van jou.
(Lees: voor sommige functies bestaan geen overuren want niemand gaat jouw overuren "valideren" ookal doe je er in werkelijkheid.)

Alle nuance ontbreekt weer bij jou :p.
Klopt idd. Burgerpersoneel bij ons kan ze ook niet laten uitbetalen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Saxa
Op een bepaald moment. Na 10j iets anders doen zijn weinig diploma's nog relevant.
Ik zie hier B's (hogeschool) complexere zaken doen en beter werk afleveren dan A2's (ingenieurs). Dat wringt wel.
Zelfs een A2 die momenteel een callcenterjob heeft en betaald wordt als A2.
En dan pakt die die telefoon vast, legt die in, en wordt doorgeschakeld.
Hard gewerkt die dag ha!

Hier zit men ook met een helpdesk die gewoon niet meer functioneert.

Is wat de afvalbak van statutairen.

Zet men daar extra volk op omdat het daar voor geen meter functioneert.
Bijzonder plezant is het niet voor die extra mensen uiteraard. Zullen zeer gemotiveerd blijven.

Erger nog, daar zitten fluppen op, niet statutair, die ook voor geen meter functioneren.
Maar die zitten blijkbaar wel in de running om nog statutair te worden.
Sommigen zijn daar dan tegen gekant tegen die benoemingen...gaat men daar nu een stokje voorsteken of niet...
Blijkbaar toch een heel gedoe.
 
Op een bepaald moment. Na 10j iets anders doen zijn weinig diploma's nog relevant.
Ik zie hier B's (hogeschool) complexere zaken doen en beter werk afleveren dan A2's (ingenieurs). Dat wringt wel.
Zelfs een A2 die momenteel een callcenterjob heeft en betaald wordt als A2.

Ja maar dat komt vaak voor. Zeker omdat die oude zakken hun graad behouden en omdat er al X aantal die graad hebben binnen een team, dan mag er dan geen één bijkomen.

Dus je hebt mensen met een lage graad complexere zaken moeten doen omdat die met zijn hoge graad geen verantwoordelijkheid meer wil hebben én door zijn aanwezigheid blokkeert hij een plaats voor iemand die wel competent is :p.


Maar in de privé heb je dat ook. Er wordt één als senior betaald binnen het team maar dien blijkt zo dom te zijn als iets en de juniors kennen het beter dan de senior. Maar omdat er al een senior is, is er geen budget meer om de junior een trede hoger te promoveren. :p
 
Op mijn vorig werk waren er die 4/5de werkten om dan de 5de dag als overuren te komen doen. Verdienden dus meer dan ik die een fulltime deed. Maar in de privé wordt er dan geen overheidsgeld verkwist hoor volgens Mac. Want die 5de dag was dus ook niet belast aan 150%.
Als dat 4/5e is met reden en dus bijgevolg een uitkering dan mag je volgens mij je prestaties niet vermeerderen 😊
 


Leidende functie is gewoon een andere term voor kader, waarbij je extra loon krijgt ter compensatie van al die extra uren.

Zoals je zelf ook weet en in het verleden al aangaf, dekt jouw loon die extra verantwoordelijkheid niet. Toch blijf je er vrijwillig aan vasthouden, tot schade van jezelf en je gezin helaas.

Mijn vorige job in de privé was nog erger. Dus de vraag is: wat is je benchmark wat betreft de verhouding verantwoordelijkheid/loon? Misschien ligt de lat in de privé niet te hoog, maar bij de overheid te laag? Eén ding is zeker: de verschillen zijn gigantisch.

Ter nuancering van mezelf denk ik ook wel dat ik de twee uitersten heb meegemaakt: van statutair ambtenaar naar consultancy in een competitieve omgeving.
 
Wat een onzin is dat nu weer. Ik ken veel bedienden en die krijgen hun overuren gewoon uitbetaald en dan nog onbelast in tegenstelling tot die van mij. Of pakken ze gewoon als recup. Net zoals ik ook deed op mijn vorige job.

Ik weet niet in welk bedrijf jij werkt, maar zo te horen trekt het daar op niks. Wie gaat er nu in godsnaam overuren doen als die niet gecompenseerd worden.
Wat een onzin is dat nu weer.

Er is hier ook een brutoloon-topic. Heel vaak zie je daar verschillen staan tussen officiële uren en effectief gewerkte uren. Zelden of nooit zie je bij bedienden bij het nettoloon overuren uitbetaald worden.

Ik weet niet in welk voormalig overheidsbedrijf jij gewerkt hebt, maar je bent daar met je gat in de boter gevallen.
 
Wat een onzin is dat nu weer.

Er is hier ook een brutoloon-topic. Heel vaak zie je daar verschillen staan tussen officiële uren en effectief gewerkte uren. Zelden of nooit zie je bij bedienden bij het nettoloon overuren uitbetaald worden.

Ik weet niet in welk voormalig overheidsbedrijf jij gewerkt hebt, maar je bent daar met je gat in de boter gevallen.
Ik zeg uitbetalen OF TERUGNEMEN. Jij doet alsof overuren niet bestaan en je ze maar moet werken en je ze niet uitbetaald krijgt en niet kan terugnemen.

Waarom zou je dat er ook bij zetten in het brutoloon topic? Dat heeft niks te maken met je basisloon en is iedere maand anders. Dus totaal niet relevant in dat topic.

Trouwens niks overheid. West-Vlaamse KMO en als je die plaats op basis van die 2 wettelijk verplichte dingen al ziet als met je gat in de boter gevallen dan weet ik niet in wat voor derde wereldplek jij daar aan het werken bent.
 
Overloon... Je kan ze toch in recuup nemen? Als jij dat dan niet doet dan is dat jouw zaak maar dan ben je goed zot. Want het is je WG die er rijk van gaat worden.
Ik zeg uitbetalen OF TERUGNEMEN. Jij doet alsof overuren niet bestaan en je ze maar moet werken en je ze niet uitbetaald krijgt en niet kan terugnemen.

Waarom zou je dat er ook bij zetten in het brutoloon topic? Dat heeft niks te maken met je basisloon en is iedere maand anders. Dus totaal niet relevant in dat topic.

Trouwens niks overheid. West-Vlaamse KMO en als je die plaats op basis van die 2 wettelijk verplichte dingen al ziet als met je gat in de boter gevallen dan weet ik niet in wat voor derde wereldplek jij daar aan het werken bent.

Zelfs al zou het nog kunnen, officieel is er geen recup te nemen. Het zit als volgt.
  1. Je moet al uw gewerkte uren bijhouden en toekennen aan een project.
  2. Voor elk project krijg je slechts een vooraf bepaald aantal uur om het project daarin af te ronden.
  3. Het aantal uren die je krijgt per project wordt zonder jouw tussenkomst beslist, daar zijn bepaalde richtlijnen voor maar het is uiteindelijk de sales die het project verkoopt aan x-aantal uur. Die sales zitten altijd in competitie met andere bedrijven en krijgen hun loon grotendeels op basis van commissie. Die willen dus koste wat kost projecten binnenhalen en proberen het aantal gebudgetteerde uren steeds zo laag mogelijk te zetten om competitief te zijn en te verkopen.
  4. Eens het verkocht is, moeten wij het project zien uit te voeren in dat aantal uur.
  5. Loonsverhoging of niet wordt (mede) bepaald hoe goed je uw projecten kan afronden binnen budget.
Dus wat denk je dat er gebeurt? Ga je uw effectief gewerkte overuren ook werkelijk registreren en dus ook officieel over budget gaan waardoor je minder kans maakt op loonsverhoging? Of ga je toch stiekem nog maar vlug dat uurtje overwerken zodat uw projecten blijven lopen en binnen budget blijven, zonder deze te registreren? Juist ja.
Officieel draait dus niemand overuren bij ons en valt er niets te claimen, maar zit je 's avonds op uw laptop dan zie je verschillende mensen nog online en off the record hoor je de achterliggende realiteit.
 
Zelfs al zou het nog kunnen, officieel is er geen recup te nemen. Het zit als volgt.
  1. Je moet al uw gewerkte uren bijhouden en toekennen aan een project.
  2. Voor elk project krijg je slechts een vooraf bepaald aantal uur om het project daarin af te ronden.
  3. Het aantal uren die je krijgt per project wordt zonder jouw tussenkomst beslist, daar zijn bepaalde richtlijnen voor maar het is uiteindelijk de sales die het project verkoopt aan x-aantal uur. Die sales zitten altijd in competitie met andere bedrijven en krijgen hun loon grotendeels op basis van commissie. Die willen dus koste wat kost projecten binnenhalen en proberen het aantal gebudgetteerde uren steeds zo laag mogelijk te zetten om competitief te zijn en te verkopen.
  4. Eens het verkocht is, moeten wij het project zien uit te voeren in dat aantal uur.
  5. Loonsverhoging of niet wordt (mede) bepaald hoe goed je uw projecten kan afronden binnen budget.
Dus wat denk je dat er gebeurt? Ga je uw effectief gewerkte overuren ook werkelijk registreren en dus ook officieel over budget gaan waardoor je minder kans maakt op loonsverhoging? Of ga je toch stiekem nog maar vlug dat uurtje overwerken zodat uw projecten blijven lopen en binnen budget blijven, zonder deze te registreren? Juist ja.
Officieel draait dus niemand overuren bij ons en valt er niets te claimen, maar zit je 's avonds op uw laptop dan zie je verschillende mensen nog online en off the record hoor je de achterliggende realiteit.
Als je "officieel" geen overuren draait, moet je toch ook niet klagen dat deze niet vergoed worden? Je kiest blijkbaar zelf om deze niet aan te geven, om toch maar op papier je werk gedaan te krijgen binnen de vooropgestelde deadlines.
Je werkgever heeft je mooi bij je pietje als je daar vrijwillig in mee gaat.
 
Terug
Bovenaan