Beiden toch gewoon enorm sterk, bijna x1.5 BW.
Geen idee of het een goede richtlijn is, maar af en toe geef ik mijn 1RM of zwaarste set hier eens in: https://strengthlevel.com.
Ja maar ik bedoel dat als je er niet specifiek voor traint dat zeer mooi is. Tussen de powerlifters voel je je dan natuurlijk al snel een sukkelaar. In mijn gewichtcategorie zitten "de goei" al snel boven de 200 kg. In de categorie van Koone (-93 kg) ken ik ook iemand die aan 190-200 kg zit. Op dat moment zie je wel echt het talent natuurlijk, dat zijn dan mensen met compacte lichaamsbouw (dus mechanisch beter) en waarschijnlijk ook genetisch "betere" spieren (meer snelle vezels, denk ik).

En ne zekere S.R. deed dus 140kg na 2 weken trainen é... 😬
:crazy:
Beetje dichterlijke overdrijving denk ik maar goed die kerel heeft talent, dat is duidelijk :)
 
Ja maar ik bedoel dat als je er niet specifiek voor traint dat zeer mooi is. Tussen de powerlifters voel je je dan natuurlijk al snel een sukkelaar. In mijn gewichtcategorie zitten "de goei" al snel boven de 200 kg. In de categorie van Koone (-93 kg) ken ik ook iemand die aan 190-200 kg zit. Op dat moment zie je wel echt het talent natuurlijk, dat zijn dan mensen met compact lichaamsbouw (dus mechanisch beter) en waarschijnlijk ook genetisch "betere" spieren (meer snelle vezels, denk ik).


Beetje dichterlijke overdrijving denk ik maar goed die kerel heeft talent, dat is duidelijk :)
One can only dream. Als ik ooit de magische 100kg nog haal ben ik al heel content.
 
Ik struggle nu ook met m'n BP op 77,5, op 5x5
Daar doe ik 5x5 mee, met nog een "opwarmset" van 15x20(gewicht van de baar).
Tussen iedere set 90 sec rust.

Wat zien jullie als een record eigenlijk? Is dat letterlijk 1RM, als in wat je 1 keer kan uitvoeren zonder 't te laten vallen?
 
Ik struggle nu ook met m'n BP op 77,5, op 5x5
Daar doe ik 5x5 mee, met nog een "opwarmset" van 15x20(gewicht van de baar).
Tussen iedere set 90 sec rust.

Wat zien jullie als een record eigenlijk? Is dat letterlijk 1RM, als in wat je 1 keer kan uitvoeren zonder 't te laten vallen?
Ik zie dat als 1RM alleszins, in de meeste krachtsporten wordt dat ook zo opgevat.

In jouw geval, doe jij nu echt 300 keer de lege bar als opwarming (waarschijnlijk moest er een - staan)? Ik zou die lege bar 5x doen, 5x 40 kg, 5x 60 kg,en dan mijn sets in jouw geval. Je wil je spieren, pezen, gewrichten voorbereiden, niet afmatten.

Wat bedoel je met "struggle"?
 
Dat is zeker mooi hoor. Ik doe/deed powerlifting, en bench press was altijd mijn zwart beest. Beter dan 167.5 kg aan 116 bw ben ik nooit geraakt.
Train nu al bijna 8 jaar met toch minimaal 3 trainingen per week, al combineer ik het sinds een jaar of 3 ook met lopen.
Op mijn zwaarst zat ik aan 105kg bw, maar toen slaagde ik er amper in om 100kg omhoog te duwen.
Geduld is een schone deugd merk ik, al vaak het gevoel dat ik op een plateau zat maar met mensen in de gym die weten hoe ze moeten spotten (en dus niet te snel helpen), blijf ik vooruitgang boeken.

Combinatie van 4x/week fitness en 4/5x lopen zorgt er wel voor dat het geen evidentie is om in kracht te winnen :unsure:
Maar goed, mijn enige doel is kunnen eten wat ik wil zonder mij zorgen te maken over mijn gewicht.
 
Ik struggle nu ook met m'n BP op 77,5, op 5x5
Daar doe ik 5x5 mee, met nog een "opwarmset" van 15x20(gewicht van de baar).
Tussen iedere set 90 sec rust.

Wat zien jullie als een record eigenlijk? Is dat letterlijk 1RM, als in wat je 1 keer kan uitvoeren zonder 't te laten vallen?
1RM = PR voor mij ook inderdaad.
Ik probeer 10 sets van de bench te doen, doe in een push-sessie eigenlijk maar 4 oefeningen (10x bench, 4x military press, 4x incline dumbell en 4x dumbbell lateral raises)

In de bench ga ik wel omhoog en naar beneden in de piramide. Voorbeeld van deze week:

50x20 (warm-up)
10x70
5x100
2x120
1x125
1x130
1x125
2x120
3x110
6x100
6x100

Vermoedelijk te veel of niet ideaal in de meeste programma's, maar ik probeer altijd mijn eigen ding wat te doen en dit lijkt te werken voor mij.
 
Ik zie dat als 1RM alleszins, in de meeste krachtsporten wordt dat ook zo opgevat.

In jouw geval, doe jij nu echt 300 keer de lege bar als opwarming (waarschijnlijk moest er een - staan)? Ik zou die lege bar 5x doen, 5x 40 kg, 5x 60 kg,en dan mijn sets in jouw geval. Je wil je spieren, pezen, gewrichten voorbereiden, niet afmatten.

Wat bedoel je met "struggle"?
:laugh:, 20x15= 20 kg 15 keer liften ter opwarming.
Ik dacht altijd dat 5x5 betekende= 5 keer liften gedurende5 sets.
Bij mij: 77,5 liften, dan 90sec rust= 1 set en dan herhalen tot ik er 5 gedaan had.
Strugglen: na die laatste herhaling van de laatste set doe ik alles om die baar niet op me te laten vallen.
 
:laugh:, 20x15= 20 kg 15 keer liften ter opwarming.
Ik dacht altijd dat 5x5 betekende= 5 keer liften gedurende5 sets.
Bij mij: 77,5 liften, dan 90sec rust= 1 set en dan herhalen tot ik er 5 gedaan had.
Strugglen: na die laatste herhaling van de laatste doe ik alles om die baar niet op me te laten vallen.
Ja ok, mijn fout. 5x5 betekent inderdaad dat dus ik had die 15x20 zo opgevat.

Anyways, als het gaat, gaat het hé. Je zit waarschijnlijk op je limiet dus als je nu 80 kg begint te doen gaat dat niet meer in 5x5 lukken, je zou kunnen zien of sets van 4 gaan en elke week een set van 4 naar een set van 5 omzetten, of je zou kunnen 1 set met 80 doen en de rest met 75 of 77.5 en dat opbouwen.

Vergeet ook niet dat naarmate het gewicht zwaarder wordt en je in kleinere stappen vooruitgang maakt, het belangrijker wordt om niet elke training zwaar te gaan. Het kan bv. interessanter worden om trainingen met langere sets (5-8 reps) te alterneren met trainingen waar je kort maar zwaar gaat (2-3 reps).
 
Laatst bewerkt:
Ik struggle nu ook met m'n BP op 77,5, op 5x5
Daar doe ik 5x5 mee, met nog een "opwarmset" van 15x20(gewicht van de baar).
Tussen iedere set 90 sec rust.

Wat zien jullie als een record eigenlijk? Is dat letterlijk 1RM, als in wat je 1 keer kan uitvoeren zonder 't te laten vallen?
90 seconden rust tussen sets is ook niet zo veel om ATP-levels terug omhoog te krikken, mag gerust 4+ minuten zijn, grote kans dat je dan nog verder geraakt met 5x5. Daarna zou ik switchen naar 5x3 en nog later het aantal sets verder afbouwen naarmate je reps blijft falen zoals @Sylverscythe zegt.
 
Gedaan met de noob gainz precies!
Laatste setje geprobeerd het gewicht te verhogen tot 84kg maar de laatste rep van vijf was er toch te veel aan. Met de bar toch een totaal van +115% van mijn BW dat ik de lucht in krijg. Fijn dit! :love;
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Gedaan met de noob gainz precies!
Laatste setje geprobeerd het gewicht te verhogen tot 84kg maar de laatste rep van vijf was er toch te veel aan. Met de bar toch een totaal van +115% van mijn BW dat ik de lucht in krijg. Fijn dit! :love;
Wat voor een bar/schijven zijn dat om aan 84 kg te komen?

Nu goed, normaal dat zo'n dingen vertragen hé. Op de duur kan je ook niet linear blijven je 5 reps verhogen, zie antwoord op Googke.

Soms is dat ook de ene dag tegen de andere, uiteindelijk heb je niet altijd even goed geslapen. Soms begin ik aan een training met het gevoel alsof ik een wrak ben, en na opwarmen blijkt dat ik een superdag heb. Het omgekeerde gebeurt evengoed, "knallen!!" om dan na opwarmen je af te vragen of een leven in de sofa eigenlijk wel zo slecht is.

---------------------------------

Ik heb een beetje een existentiële crisis, tijdsgebrek (werk en kind) zorgen ervoor dat ik niet meer moet hopen om nog boven oude competitieresultaten uit te stijgen. En eerlijk gezegd ben ik nooit een echt competitiebeest geweest. Ik vraag me dan ook af of ik mijn klassieke powerlift-trainingen die ik trouw blijf doen (squat - bench - deadlift, met wat variaties) niet beter eens zou overboord gooien om bv. ook pull ups en shoulder press deftig te beginnen doen. Vooral die laatste eigenlijk, veel leuker dan die domme bench press. Maar ik heb wat moeite met loslaten :unsure: Vroeger zou ik gewoon redeneren: training 30 min langer maken en klaar!
 
Laatst bewerkt:
Bar geen idee wat dat weegt, schijven combinatie van 20 10 5 en 2. Heb geen halfkes voorlopig.
De klassieke schijven zijn 25, 20, 15, 10, 5, 2.5, 1.25. Vandaar. Maar dat is ook voor "olympische" bars met een 50 mm sleeve (waar de schijven op komen). Die wegen dan meestal 20 kg, of 15 kg als het gewichtheffersmodel is voor vrouwen.

Je hebt ook de dunnere bars met 30 mm sleeves, geen idee wat die typisch wegen (10-15 vermoed ik).
 
Ik heb een beetje een existentiële crisis, tijdsgebrek (werk en kind) zorgen ervoor dat ik niet meer moet hopen om nog boven oude competitieresultaten uit te stijgen. En eerlijk gezegd ben ik nooit een echt competitiebeest geweest. Ik vraag me dan ook af of ik mijn klassieke powerlift-trainingen die ik trouw blijf doen (squat - bench - deadlift, met wat variaties) niet beter eens zou overboord gooien om bv. ook pull ups en shoulder press deftig te beginnen doen. Vooral die laatste eigenlijk, veel leuker dan die domme bench press. Maar ik heb wat moeite met loslaten :unsure: Vroeger zou ik gewoon redeneren: training 30 min langer maken en klaar!
Ik zit met dezelfde vraag.
Ik train al een tijdje niet meer op kracht maar toch blijf ik halsstarrig aan mijn compounds en 1rm chase vasthouden. Ik zou miss beter wat meer dumbell pressing en pull ups/dips doen maar als ik een compound (bench, shoulder press) uit mijn schema haal krijg ik het gevoel dat ik aan het cheaten ben. :unsure:
 
Ik zit met dezelfde vraag.
Ik train al een tijdje niet meer op kracht maar toch blijf ik halsstarrig aan mijn compounds en 1rm chase vasthouden. Ik zou miss beter wat meer dumbell pressing en pull ups/dips doen maar als ik een compound (bench, shoulder press) uit mijn schema haal krijg ik het gevoel dat ik aan het cheaten ben. :unsure:
Ik heb gisteren dan maar deadlift, bench, squat én overhead press gedaan. Kiezen is verliezen hé :unsure:

Vroeger nog redelijk deftig OHP gedaan, ondertussen al jaren geleden maar toch nog wat sets 3x80 kg kunnen doen. The DOMS is epic.
 

Vergelijkbare onderwerpen

D
Reacties
14
Weergaven
956
Terug
Bovenaan