^van military/shoulder press heb ik altijd gehoord dat dat niet zo goed is voor de schouders. Broodje aap?

Die marteling ga ik morgen eens proberen! Bedankt voor de tip!!
 
^van military/shoulder press heb ik altijd gehoord dat dat niet zo goed is voor de schouders. Broodje aap?

Die marteling ga ik morgen eens proberen! Bedankt voor de tip!!
Zolang je de barbell voor je hoofd laat zakken ipv achter je hoofd is er geen probleem. De barbell achter het hoofd laten zakken is een vrij onnatuurlijke beweging en je gaat voelen dat je schouders vast komen te zitten.
 
^van military/shoulder press heb ik altijd gehoord dat dat niet zo goed is voor de schouders. Broodje aap?

Die marteling ga ik morgen eens proberen! Bedankt voor de tip!!
Zoals @Carrion zegt. Als je dat wat gewoon wordt voelt dat zelfs heel natuurlijk aan.
*cries in btn snatch grip squat press*
Als je een snatch kan uitvoeren moet dat lukken, er zijn zelfs gewichtheffers die een squat jerk doen :unsure:
 
Je kan ook military/shoulder press (of push press) doen i.p.v. bench press, maar dan moet je wel eerst een beetje deftig je gewicht leren cleanen (schouderen in mooi Nederlands). Dat is dan schouders i.p.v. borst + armspieren, maar voor de niet-powerlifter maakt dat minder uit.

Om de squat te vervangen is er ook deze marteling:

Nice!
Een Zecher Squat moet ook lukken dan van de grond af, denk ik?
Als je een bankje en DBs hebt, seated shoulder press? Die doe ik soms als variatie op de gewone staande BB shoulder press.
Dan kan DB Bench Press ook nog.
 
Dan is (dumbbell) Bulgarian Split Squat ook wel een optie tot je een rack hebt.
Second that. Ik vind die oefening leuk omdat je daar ook fel op vorm/stabiliteit dient te letten wanneer je het gewicht wat opdrijft.

ATG split squats voel ik ook steeds met relatief weinig gewicht en doe ik met dumbells. Da's imo ook een goeie oefening die kracht aan lenigheid koppelt. kneesovertoesguy zal daar wel een goed filmpje van hebben over vorm en de mogelijke progressies.
 
Second that. Ik vind die oefening leuk omdat je daar ook fel op vorm/stabiliteit dient te letten wanneer je het gewicht wat opdrijft.

ATG split squats voel ik ook steeds met relatief weinig gewicht en doe ik met dumbells. Da's imo ook een goeie oefening die kracht aan lenigheid koppelt. kneesovertoesguy zal daar wel een goed filmpje van hebben over vorm en de mogelijke progressies.
Persoonlijk vind ik dat men al eens overdrijft met lenigheid/mobility zaken. Zo'n beweging op één been is zeer goed hé, mooie oefening die zijn plaats heeft, maar uiteindelijk moet er wel een zekere hoeveelheid "progressive overload" gebeuren. En dat doe je dan vanuit een stabiele beginpositie zoals een gewone squat op twee benen, waar je niet gelimiteerd wordt door destabiliteit en dergelijke.

En "voelen" is ook zoiets trouwens, ik wil best geloven dat je een ATG split squat voelt...maar er bekruipt me nogal een "novelty" gevoel bij. Je moet serieus flexibel zijn in je enkel (achillespees), en dat houdt een risico in voor velen. Ik denk dan ook persoonlijk dat voor de gemiddelde persoon die aan (functionele) kracht wil werken, als doel op zich of als ondersteuning, beter gewoon met een veelvoud van het gewicht dat je daarvoor gebruikt een deftige squat (met twee benen) op diepte leert uitvoeren.
 
Lang geleden dat ik Bulgarian split squats en leuk in één zin zien staan heb 😀. Vind ik persoonlijk niet alleen een lastige oefening maar ook vaak pijnlijk aan de voet die op het bankje rust.
 
1) Persoonlijk vind ik dat men al eens overdrijft met lenigheid/mobility zaken. Zo'n beweging op één been is zeer goed hé, mooie oefening die zijn plaats heeft, maar uiteindelijk moet er wel een zekere hoeveelheid "progressive overload" gebeuren. En dat doe je dan vanuit een stabiele beginpositie zoals een gewone squat op twee benen, waar je niet gelimiteerd wordt door destabiliteit en dergelijke.

2) En "voelen" is ook zoiets trouwens, ik wil best geloven dat je een ATG split squat voelt...maar er bekruipt me nogal een "novelty" gevoel bij. Je moet serieus flexibel zijn in je enkel (achillespees), en dat houdt een risico in voor velen. 3) Ik denk dan ook persoonlijk dat voor de gemiddelde persoon die aan (functionele) kracht wil werken, als doel op zich of als ondersteuning, beter gewoon met een veelvoud van het gewicht dat je daarvoor gebruikt een deftige squat (met twee benen) op diepte leert uitvoeren.
1) Daarom dat ik ook verwijs naar iemand die uitlegt hoe je opbouwt naar die oefening.

2) Met 'voelen (met weinig gewicht)' bedoelde ik in die zin dat je die oefening met relatief weinig gewicht doet.

3) We zochten alternatieven voor een squat voor iemand die geen squatrack heeft, dan kom ik uit bij oefeningen waar je niet al te veel gewicht voor nodig hebt.

Daarnaast traint iedereen voor iets anders. Als ik me niet vergis loopt Niklas ook af en toe. Dan zijn die asymmetrische oefeningen zeker geen slechte aanvulling op je training.
 
Ik ging zondag eens voor een nieuw PR bench (PR is momenteel 70kg), dus 75kg, fail, dan 70kg geprobeerd, fail, gelukkig ging 65kg nog wel :headshake:.
 
Ik ging zondag eens voor een nieuw PR bench (PR is momenteel 70kg), dus 75kg, fail, dan 70kg geprobeerd, fail, gelukkig ging 65kg nog wel :headshake:.
Wat @Tanuki_ zegt, doorgaans zit in een standaard set gewichten toch ook 1.25 kg, zodat 72.5 kan. Eigenlijk vrij normaal dat op de duur je (zeker in bench) geen 5 kg meer springt. En na een gefaalde PR is de training ook om zeep :)
 
Heb je geen kleinere onderverdeling dan 5kg?

Wat @Tanuki_ zegt, doorgaans zit in een standaard set gewichten toch ook 1.25 kg, zodat 72.5 kan. Eigenlijk vrij normaal dat op de duur je (zeker in bench) geen 5 kg meer springt. En na een gefaalde PR is de training ook om zeep :)
Absoluut waar en in hindsight (komt altijd te laat he) had ik gewoon voor 72.5 moeten gaan. Een beetje te veel willen, omdat ik echt boven BW (74 a 77) wil kunnen benchen uiteindelijk, al weet ik al te goed dat rustig opbouwen de manier is.
Nu, ik heb mij er niet bij neergelegd en de rest van m'n training was echt wel zeer goed, gelukkig.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515

Vergelijkbare onderwerpen

D
Reacties
14
Weergaven
980
Terug
Bovenaan