Deze week de dochter "voltijds" dus een weekje overslaan uit noodzaak maar ik blijf, deze week uitgezonderd, netjes 3x per week gaan! 😇

Al snap ik niet wat ik in powertraining kom posten. 🤣
Ik ben ook in de war.

Anyway, twee weken terug het wat rustig aan gedaan na 3 weken nog eens zoals vanouds te kunnen trainen, en vorige week ook maar 2x wat kunnen doen wegens drukte op het werk en schoonmoeder die logeert.

Gisteren dan nog eens mijn meest intense training sinds lang gedaan, ik hoop deze week nog 2 keer te kunnen trainen al zal dat moeilijk worden.
 
Deze week de dochter "voltijds" dus een weekje overslaan uit noodzaak maar ik blijf, deze week uitgezonderd, netjes 3x per week gaan! 😇

Al snap ik niet wat ik in powertraining kom posten. 🤣

Ik ben ook in de war.

Anyway, twee weken terug het wat rustig aan gedaan na 3 weken nog eens zoals vanouds te kunnen trainen, en vorige week ook maar 2x wat kunnen doen wegens drukte op het werk en schoonmoeder die logeert.

Gisteren dan nog eens mijn meest intense training sinds lang gedaan, ik hoop deze week nog 2 keer te kunnen trainen al zal dat moeilijk worden.
Ik tagde maar omdat @515 tagde, ik zal er op letten!

@Sylverscythe en veel last van de intense training of valt het mee (morgen wordt nog erger!)?
 
Ik tagde maar omdat @515 tagde, ik zal er op letten!

@Sylverscythe en veel last van de intense training of valt het mee (morgen wordt nog erger!)?
Mijn benen, vooral rond de knie (word ik oud?) laten wel weten dat ze geschrokken zijn. Het waren zware back squats en snatch grip deadlifts dus ergens wel logisch.

Sinds de geboorte van mijn dochter was ik wel die laatste % kracht verloren denk ik, al zijn squat en bench terug op niveau so blijkt. Deadlift nog niet, maar dat ligt misschien ook wel aan mijn kortere sessies nu.

@exCite, hoe gaan de deadlifts?
 
Mijn benen, vooral rond de knie (word ik oud?) laten wel weten dat ze geschrokken zijn. Het waren zware back squats en snatch grip deadlifts dus ergens wel logisch.

Sinds de geboorte van mijn dochter was ik wel die laatste % kracht verloren denk ik, al zijn squat en bench terug op niveau so blijkt. Deadlift nog niet, maar dat ligt misschien ook wel aan mijn kortere sessies nu.

@exCite, hoe gaan de deadlifts?
Ik zou willen zeggen beter, maar ik ben voorlopig er geen aan 't doen. Momenteel probeer ik elke training (voor de keren dat ik momenteel in de gym geraak) een superset Pendlay Rows met RDLs te doen met veel lager gewicht dan de DLs (60kg, sets van 10 reps), ik voel aan mijn lijf dat dat duidelijk werkt voor mij en vooral dat ik goed kan focussen op vorm, wat nu het belangrijkste is voor ik terug naar zwaardere DLs ga denk ik.

Wel zeer mooi dat die laatste % er al terug zijn, impact van zo'n kleintje (vooral qua slaap en energieniveau) is niet te onderschatten. :support:
 
Ik zou willen zeggen beter, maar ik ben voorlopig er geen aan 't doen. Momenteel probeer ik elke training (voor de keren dat ik momenteel in de gym geraak) een superset Pendlay Rows met RDLs te doen met veel lager gewicht dan de DLs (60kg, sets van 10 reps), ik voel aan mijn lijf dat dat duidelijk werkt voor mij en vooral dat ik goed kan focussen op vorm, wat nu het belangrijkste is voor ik terug naar zwaardere DLs ga denk ik.
Whatever works! Als je geen wedstrijden powerlifting doet, is RDL zeker een mooi alternatief. En Pendlay rows zijn een geweldige oefening.
Wel zeer mooi dat die laatste % er al terug zijn, impact van zo'n kleintje (vooral qua slaap en energieniveau) is niet te onderschatten. :support:
Ik kan (nog) niet klagen natuurlijk, de vrouw geeft borstvoeding 's nachts en is nog thuis.
 
*verstopt zich*

Ik geraak er maar niet om regelmatig te trainen. Ik heb de voorbije twee jaar gestudeerd voor een 'carrièreswitch' waarbij ik nu aan de laatste (aka zwaarste) loodjes zit. Ik ben bezig aan een portfolio en een groot project voor erin en ik kan mij gewoon op niets anders concentreren. Die portfolio dient om werk te vinden wat momenteel natuurlijk prioriteit is en elk moment dat ik daar niet fysiek mee bezig ben zit dat in mijn hoofd en voel ik mij schuldig want ik heb nog geen werk en zou mij daar beter mee bezig houden. Tijdens het trainen ben ik daar ook constant mee bezig en afgeleid en ik voel mij nog gestresseerder erna. Ik blijf proberen en weet dat het als een flauw excuus klinkt voor de echt drukke mensen met kinderen enzo maar mentaal lukt het mij gewoon niet.

Dus ik probeer nu en dan te trainen en troost mij met het feit dat ik naar het werk fiets en zo toch quasi dagelijks wat sport.

MAAR WACHT MAAR, EENS IK WERK HEB, GE ZULT WAT ZIEN.
 
  • Support
Waarderingen: 515
*verstopt zich*

Ik geraak er maar niet om regelmatig te trainen. Ik heb de voorbije twee jaar gestudeerd voor een 'carrièreswitch' waarbij ik nu aan de laatste (aka zwaarste) loodjes zit. Ik ben bezig aan een portfolio en een groot project voor erin en ik kan mij gewoon op niets anders concentreren. Die portfolio dient om werk te vinden wat momenteel natuurlijk prioriteit is en elk moment dat ik daar niet fysiek mee bezig ben zit dat in mijn hoofd en voel ik mij schuldig want ik heb nog geen werk en zou mij daar beter mee bezig houden. Tijdens het trainen ben ik daar ook constant mee bezig en afgeleid en ik voel mij nog gestresseerder erna. Ik blijf proberen en weet dat het als een flauw excuus klinkt voor de echt drukke mensen met kinderen enzo maar mentaal lukt het mij gewoon niet.

Dus ik probeer nu en dan te trainen en troost mij met het feit dat ik naar het werk fiets en zo toch quasi dagelijks wat sport.

MAAR WACHT MAAR, EENS IK WERK HEB, GE ZULT WAT ZIEN.
Goh flauw excuus, da's zoals iets niet erg mogen vinden omdat andere mensen het nog slechter hebben, dat gaat niet op he. Als dat zoveel druk op u legt en ge daardoor u niet kunt concentreren tijdens het trainen, dan is dat zo, daar heeft niemand iets over te zeggen.







MAAR VANAF GE WERK HEBT, TRAINEN GODVERDOMME!
 
Bijna 20 kg verloren het afgelopen jaar (115kg naar 96, 185cm) en op zich slechts minimaal kracht verlies!

Mis mijn powerbelly wel bij het squatten en deadliften, ik gebruikte mijn buik echt wel bij het kracht zetten en nu is dat toch mijn techniek terug wat aanpassen. 😛
 
Ik beweeg over het algemeen voldoende (fietsen/lopen/wandelen), maar ik zou graag een component kracht training toevoegen in mijn routine. Doel daarvan is om mobiliteit en spierkracht te behouden (/ontwikkelen).

Hoe pak ik dit het best aan? Volstaat het om bij wijze van spreken een keer of twee in de week te squatten/deadliften, of ontbreekt er dan een component voor de mobiliteit?
 
Buuuuuh ik ben keihard aan het balen. Ik lig al ~9 maand grotendeels stil voor al mijn sporten door afwisselende blessures (opeenvolgend hielspoor, gebroken dikke teen, knieblessure, rugblessure, wat betrekkingen en nu tennis elleboog).

In een bepaalde hoek kan ik zelfs mijn lege drinkfles niet opheffen. Al 6 sessies kine bezig maar het schiet niet op. Gisteren de boodschap "ja bij sommige mensen geneest dat sneller dan anderen, verwacht u nog maar aan 3-6 maanden revalidatie". Fuck my life, echt waar :cry:.

Ik geef niet veel om stats en dat die achteruit gaan. Maar ik ben oprecht minder gelukkig omdat ik een belangrijke uitlaatklep in mijn leven mis.
 
Buuuuuh ik ben keihard aan het balen. Ik lig al ~9 maand grotendeels stil voor al mijn sporten door afwisselende blessures (opeenvolgend hielspoor, gebroken dikke teen, knieblessure, rugblessure, wat betrekkingen en nu tennis elleboog).

In een bepaalde hoek kan ik zelfs mijn lege drinkfles niet opheffen. Al 6 sessies kine bezig maar het schiet niet op. Gisteren de boodschap "ja bij sommige mensen geneest dat sneller dan anderen, verwacht u nog maar aan 3-6 maanden revalidatie". Fuck my life, echt waar :cry:.

Ik geef niet veel om stats en dat die achteruit gaan. Maar ik ben oprecht minder gelukkig omdat ik een belangrijke uitlaatklep in mijn leven mis.
Als dat te diep zit gaat kine zelfs gewoon niet helpen.
Ik ben met mijn elleboog naar een osteopaat geweest, heel de kring van mijn hand tot mijn nek bleek niet in orde, door enkele sessies met dry needling te doen ben ik er nu vanaf, ik was er eerst niet helemaal zeker van, maar op de punten waar hij iets voelt en daarna met die naaldjes "schiet" voel je effectief een verschil (heb eens gevraagd om dat te doen op een plaats waar niks "vast" zat en daar voel je dan niks).
 
Ik beweeg over het algemeen voldoende (fietsen/lopen/wandelen), maar ik zou graag een component kracht training toevoegen in mijn routine. Doel daarvan is om mobiliteit en spierkracht te behouden (/ontwikkelen).

Hoe pak ik dit het best aan? Volstaat het om bij wijze van spreken een keer of twee in de week te squatten/deadliften, of ontbreekt er dan een component voor de mobiliteit?
Je kan het best je inlezen in starting strength of stronglift 5x5.

1 of 2 keer per week gaat weinig uithalen, wil je vooruitgang dan toch minstens 3 keer per week
 
Ik beweeg over het algemeen voldoende (fietsen/lopen/wandelen), maar ik zou graag een component kracht training toevoegen in mijn routine. Doel daarvan is om mobiliteit en spierkracht te behouden (/ontwikkelen).

Hoe pak ik dit het best aan? Volstaat het om bij wijze van spreken een keer of twee in de week te squatten/deadliften, of ontbreekt er dan een component voor de mobiliteit?
Mobiliteit is ook wel een beetje een vaag modewoord IMO. Je gaat niets verliezen door te squatten of deadliften. Op zich doe je weinig voor het bovenlichaam dus pull ups of een shoulder/bench press zouden het completer maken. Maar dat hangt ook af van je doelen.

Zeker in het begin ga je met 2 keer per week wel effect hebben. En mits voldoende intensiteit daarna ook. Vergeet niet dat veel van die split programma's ook neerkomen op maar 2 keer dezelfde oefening per week.

Starting strength is zoals @pardal zegt een goed beginpunt.
 
Laatst bewerkt:
Gisteren gaan trainen, nog een keertje met preworkout, 't was nodig, ik was helemaal leeg achteraf, maar wel voldaan.

@Tanuki_ @Mulan @515 't is aan jullie!
Vandaag na 5 dagen reizen op reis en 2 dagen lui terug gestart! 💪🏻
Al snap ik niet wat ik in powertraining kom posten. 🤣
Gemotiveerd blijven en sociale druk voelen, dát doe je hier. Deze thread mag ook voor gymers zijn. @exCite is hier 1 van de bazen dus als die je tagt mag het.
Ik ben ook in de war.
Omdat Mulan hier verschijnt?
*verstopt zich*

Ik geraak er maar niet om regelmatig te trainen. Ik heb de voorbije twee jaar gestudeerd voor een 'carrièreswitch' waarbij ik nu aan de laatste (aka zwaarste) loodjes zit. Ik ben bezig aan een portfolio en een groot project voor erin en ik kan mij gewoon op niets anders concentreren. Die portfolio dient om werk te vinden wat momenteel natuurlijk prioriteit is en elk moment dat ik daar niet fysiek mee bezig ben zit dat in mijn hoofd en voel ik mij schuldig want ik heb nog geen werk en zou mij daar beter mee bezig houden. Tijdens het trainen ben ik daar ook constant mee bezig en afgeleid en ik voel mij nog gestresseerder erna. Ik blijf proberen en weet dat het als een flauw excuus klinkt voor de echt drukke mensen met kinderen enzo maar mentaal lukt het mij gewoon niet.

Dus ik probeer nu en dan te trainen en troost mij met het feit dat ik naar het werk fiets en zo toch quasi dagelijks wat sport.

MAAR WACHT MAAR, EENS IK WERK HEB, GE ZULT WAT ZIEN.
En kan je onregelmatig beginnen, gewoon om jezelf wat te proberen te relaxen, op een moment dat je anders toch niets zou doen voor je sollicitaties ofzo? Ik snap wel dat het extra stress met zich meebrengt. :support: Keep strong (maarja daarvoor moet je wel trainen hé :fingerguns::oi22:)
 
@515 1 van de bazen :rofl:

OT: eigenlijk geen intentie om te trainen vandaag maar gymbuddy stuurde ineens dat hij in de gym was, snel sportkledij aangetrokken en toch getraind :coolbrows:
 
is de SL 5x5 (nog altijd?) goed om gewichtheffen terug op te nemen na 2 jaar?

Ik heb tussendoor wat bodyweight en Taekwondo gedaan.

Mijn beste DL 2 jaar geleden was 180 kg bij een gewicht van 90 kg.
 
Ik film me zelf bij iedere set deadlifts om zo mijn houding te corrigeren indien nodig.
Zijn er misschien tips/hulpmiddelen om dat tijdens de set ook te kunnen als je maar alleen bent?
 
Ik film me zelf bij iedere set deadlifts om zo mijn houding te corrigeren indien nodig.
Zijn er misschien tips/hulpmiddelen om dat tijdens de set ook te kunnen als je maar alleen bent?
Er zijn wel wat "cues", maar je bent sowieso best dat je het achteraf bekijkt (of iemand anders het terplekke bekijkt):

- je armen zijn gewoon kabels die de bar vasthouden. Zo ontspannen mogelijk houden.
- de beweging traag beginnen zodat je de controle niet verliest, dus van je startpositie je rug opspannen en zuiver (zonder dit plots te doen) op je benen duwen. Zo wil je tegengaan dat je aan de bar "snokt", wat velen doen, waardoor je je houding verliest.
- denk eerder aan de grond wegduwen en je heupen naar voor te brengen (een pelvic thrust).
- laat de bar je benen volgen.
- mogelijk je startpositie wat veranderen, achterste wat lager bij begin of bar iets breder (1 of 2 vingers) vasthouden kan het ook eenvoudiger maken om correct te deadliften.

Persoonlijk ben ik een voorstander van een snatch grip deadlift (dus zeer breed de bar vastnemen, best straps gebruiken) omdat je daarop veel moeilijker kan "valsspelen" door op de rug te trekken. Het is dus een goede assistentieoefening om te leren je rug te fixeren en zuiver op de benen te drukken. Wel ook een pak zwaarder, en het vereist meer lenigheid.
 

Vergelijkbare onderwerpen

D
Reacties
14
Weergaven
1K
Terug
Bovenaan