Polybeton voor oprit

Avondland

Well-known member
We willen onze oprit opnieuw laten aanleggen - de huidige met typische klinkers dateert van 1968 en is helemaal verzakt. We kunnen dit met betonklinkers laten aanleggen maar mijn schoonzus suggereerde dat we de kosten kunnen drukken met polybeton. Wat zijn de pro's en con's hiermee? We zouden die een beetje laten hellen zodat het water weg van het huis zou aflopen en aangezien die ook afloopt richting onze vrijstaande garage zouden we daar een goot met aquadrain moeten voorzien zodat onze garage niet onderloopt. Oprit gaat eerst een beetje omhoog tot aan het huis en achteraan terug een beetje naar beneden. Gaat niet om grote hoogteverschillen maar die is wel aanwezig.

Gaat wel over een grote oppervlakte: ca. 38 meter diep.
 
Ja maar zal toch altijd wat oppassen zijn.

Mag je van de gemeente zulke oppervlaktes nog verharden? Zou het toch eerst eens navragen.
Het is ter vervanging van de huidige oprit, moet dat dan? Niet om een nieuwe verharding van een niet eerder verharde oppervlakte.

We gaan sowieso wel advies moeten vragen wat die gladheid betreft.
 
Het is ter vervanging van de huidige oprit, moet dat dan? Niet om een nieuwe verharding van een niet eerder verharde oppervlakte.

We gaan sowieso wel advies moeten vragen wat die gladheid betreft.

En was die eerste oprit al vergund? :)

Natuurlijk nu wel het uitgelezen moment om te ontharden. Je hebt zelf de redenen al aangehaald.
 
Het is ter vervanging van de huidige oprit, moet dat dan? Niet om een nieuwe verharding van een niet eerder verharde oppervlakte.

We gaan sowieso wel advies moeten vragen wat die gladheid betreft.
Gladheid kan je een beetje tegengaan door in te slijpen, maar als dat vochtig wordt en blijft in de winter dan zal daar mos op groeien. En met een hogedruk afspuiten mag dan weer niet, net zoals klinkers.

In 2020 heb ik 120m2 laten beklinkeren (vorig huis), net omdat polybeton zo duur was en ik dat nog zelf moest bekisten enzo.

En was die eerste oprit al vergund? :)

Natuurlijk nu wel het uitgelezen moment om te ontharden. Je hebt zelf de redenen al aangehaald.

Aan onze huidige woning hebben we 10x8m beklinkerd als parkeerplaats voor de 2 auto's. Volgend jaar wordt de straat vernieuwd en we moeten de klinkers beperken en sowieso nietmeer voorbij de rooilijn zoals nu. We hebben geklinkerd tot tegen de straat, er is geen fietspad of voetpad.
Het pad langst en achter het huis met kleine steentjes waarin grotere arduin tegels in liggen mag wel blijven (al is dat daaronder volledig gechapped).
De 2de oprit aan de zijkant in kiezel mag ook blijven (tot voorbij de rooilijn). Maar de laadpaal staat vooraan en heb die oprit dus wel nodig.

We gaan dus het 1 en ander moeten veranderen, er mogen zelfs geen kiezels meer voorbij de rooiilijn dus vrees voor een modderpoel op de oprit voor de deur bij een tijd veel regen (zoals deze winter bvb)..
 
Ik zou niet gaan voor polybeton maar eerder voor uitgewassen beton. Indien je moet ontharden kan je ook beton gieten met ingegoten drainageopeningen.
394081386_18029136034648632_5487875004879539027_n.jpg


De openingen worden dan gewoon opgevuld met grind of met grof zand of zelfs gras. Het grote voordeel hiervan is dat je de waterdoorlaatbaarheid hebt van grasdallen en de sterkte van beton. Maar voor huizen is dit niet echt esthetisch (net zoals grasdallen eigenlijk)
 
Je kunt ook 2 stroken beton doen voor met de autobanden over te rijden en het midden en zijkanten gras of kiezel. Dan beperk je het verharden tot een minimum.
 
Mijn ouders hebben nu al een jaar of 15 polybeton als oprit, dat ziet er nog altijd als nieuw uit, dus qua duurzaamheid geen probleem. Maar zoals hier al eerder gezegd kan het glad zijn. Ik ben in de herfst daar al serieus op mijn muil gegaan door groene aanslag die daar meteen een schaatspiste van maakt.
 
Mijn ouders hebben nu al een jaar of 15 polybeton als oprit, dat ziet er nog altijd als nieuw uit, dus qua duurzaamheid geen probleem. Maar zoals hier al eerder gezegd kan het glad zijn. Ik ben in de herfst daar al serieus op mijn muil gegaan door groene aanslag die daar meteen een schaatspiste van maakt.
Hier ook polybeton en dat kan idd glad worden door water, en al helemaal bij ijzel.
 
Is printbeton geen optie? Zo heb je een beetje van beide.
Maar natuurlijk opnieuw geen doorlaatbaarheid van water
 
Zou ik geen slapende honden wakker maken als ik bij het kadaster informeer of mijn oprit, dat vermoedelijk in 1968 is gebouwd, wel vergund is of niet? Twee stroken beton voor de autobanden met daartussen grasdallen is ook wel een optie, valt wellicht goedkoper uit. Ik zou me alleszins wel moeten informeren hoe de gemeente hier staat tegenover renovaties van bestaande verhardingen. Zijn er premies voor ontharding waar ik rekening mee kan houden als ik bijvoorbeeld ga voor twee betonnen rijstroken voor de autobanden?
 
Zou ik geen slapende honden wakker maken als ik bij het kadaster informeer of mijn oprit, dat vermoedelijk in 1968 is gebouwd, wel vergund is of niet? Twee stroken beton voor de autobanden met daartussen grasdallen is ook wel een optie, valt wellicht goedkoper uit. Ik zou me alleszins wel moeten informeren hoe de gemeente hier staat tegenover renovaties van bestaande verhardingen. Zijn er premies voor ontharding waar ik rekening mee kan houden als ik bijvoorbeeld ga voor twee betonnen rijstroken voor de autobanden?
Ik vermoed dat alles al lang verjaard is 😁
 
Ik weet niet of ze dergelijke zaken bij het kadaster weten. Ik zou eerder bij de gemeente informeren.

Als de oprit al dateert van 1968, moet je je geen zorgen maken over het eventuele niet-vergund karakter (tenzij de woning in natuurgebied ofzo gelegen is). Normaal kan je voor zo'n oude zaken wel genieten van het vermoeden van vergunning.

Sommige gemeentes zijn wel heel streng op het gebruik van gepolierde beton, net omwille van het nefast effect op de waterhuishouding.
 
Veel hangt af van in welke gemeente je woont en je buren. Als die klacht indienen heb je problemen.

Wanneer je later iets wil verbouwen of bijbouwen met vergunning kun je ook problemen krijgen want dan kijken ze naar naar alles. Buurman hier had bouwvergunning gevraagd voor een verande achter. Hij had vroeger van zijn voortuin een parkeerplaats gemaakt voor zijn 2de auto en grind op de zijberm. Hij moest dat eerst allemaal verwijderen.
 
Polybeton hier.

Totaal geen last van gladheid. Ook mag ik daar elk jaar met de hogedruk op in het voorjaar.

Wel langs weerszijden een 30 cm kiezelsstrook met drainaige moeten steken, er zijn geen afvoeren in verwerkt naar de riolering. Alles gaat de grond in, behalve de voorste 3 meter omdat die afhelt naar de straat.
 
Wij hebben ook getwijfeld aan polybeton, zowel oprit als terras. We hebben best wat keerwanden staan en beton zou daar mooi op aangesloten hebben. Maar omdat het teveel nadelen had (glad bij nat weer, kan barsten (2 elektrische wagens van 2500 kilo), mogelijke vlekken van wijn/vetresten/de hond op terras) zijn we voor een waterdoorlatende oprit gegaan in wat beton-look: https://www.hilfra.be/product/4887/aviena-square

Voor het terras hebben we keramische tegels in betonlook genomen van 1m op 1m.

Qua prijs zal die aviena-square wel in de buurt komen van polybeton, is geen goedkope oplossing.
 
Wij hebben gewoon kleiklinkers. Polybeton bij een oudere woning past imo niet zo mooi.
 
Terug
Bovenaan