Oprit klinkers invoegen tegen onkruid: tips and tricks + ervaringen gevraagd

Bramstep

Active member
Crowdfunder FE
Hi allen,

Wij hebben sinds een jaartje en een half ons eigen huis en hebben onze eigen oprit. Deze is in totaal een goeie 100 vierkante meter en wij kampen met hardnekkig onkruid in de voegen.
Wij zijn te weten gekomen van de huidige buren dat de vorige eigenaar eens met de hogedrukreiniger de voegen heeft uitgespoten (en dus al het zand eruit gespoten heeft) maar erna niet deftig terug zand heeft ingevoegd. Onze oprit is dus 1 en al onkruid en dit groeit heel snel. Wij moeten wekelijks onze volledige oprit aanpakken met handenarbeid om het er een beetje deftig uit te laten zien.
Aangezien wij dit helemaal beu waren hebben we het voor nu gelaten voor wat het, ookal ziet dit er niet uit. Dit toont wel mooi aan hoeveel onkruid er groeit. Dit is van ongeveer 3 weekjes niets te doen.

Hieronder een foto van de huidige situatie:
C8a6ANS.jpg

We hebben een ruwe klinker met een voegbreedte die varieert (aangezien de klinkers geen vierkante vorm hebben maar aan de hoeken afgerond zijn). De klinkers zijn 10cmx10cm en de voegen varieren dus van laat ons zeggen 2 a 3mm tot een goeie 10mm op hun dikste punten.

Hieronder een foto van het bovenaanzicht om dit beter in te kunnen schatten:
15O8M5x.jpg

Nu ben ik aan het kijken voor een geschikte oplossing om dit eens drastisch aan te pakken en het onkruid iets meer de baas te zijn. Daarvoor pols ik hier graag eens naar ervaringen en eventueel mensen met hetzelfde in het verleden die hier een geschikte oplossing voor hebben.

Wij zien ons op dit moment met enkele opties:
  1. De voegen met een voegenkrabber uitkrabben. Heel veel werk maar dan zijn de voegen wel deels vrij. Hierna dan opvullen met fijn wit zand zoals dit als voorbeeld. Eventueel een trilplaat huren om dit goed in te trillen.
  2. De voegen helemaal leegspuiten met een hogedrukreiniger. Nog steeds veel werk maar zal de voegen grondiger reinigen. Hierna dan opvullen met wit zand zoals in puntje 1 reeds aangehaald. Eventueel een trilplaat huren om dit goed in te trillen.
  3. De voegen met een voegenkrabber uitkrabben. Heel veel werk maar dan zijn de voegen wel deels vrij. Hierna dan opvullen met een soort voegzand die na het bewateren blijkbaar uitdikt. Ik heb enkele merken gevonden die dit beweren waar te maken: Varistone PZ Easy, Terradec Easy Fit epoxy, Knauf EasyJoint.

    Hier hebben we nog enkele bemerkingen bij:
    1. Varistone PZ Easy lijkt ons het product maar geen flauw idee of dat op onze ruwere oprit gebruikt kan worden?
    2. Terradec Easy Fit: lijkt ons dat dit eerder is voor heel dikke voegen? Aangezien het wat dikker spul is zou dit wel eens op het oppervlak van onze klinker kunnen blijven hangen
    3. Knauf EasyJoint: lijkt ook een goeie keuze maar terug niet zeker of dit passend is voor onze klinker?
In het algemeen wil ik graag eens polsen wat jullie hiervoor gebruikt hebben en hoe blij jullie zijn met het resultaat. Volledig andere oplossingen zijn ook zeker welkom zodat we kunnen kijken of dit voor ons mogelijk is. Heraanleggen van de oprit is momenteel niet ter sprake.

Andere fora waar jullie denken dat ik betere feedback hierop kan krijgen zijn zeker ook welkom. Ik denk dan wel specifiek aan een doe-het-zelf forum achtig iets.

Bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Ik heb gewoon een degelijke brander en daarmee brand ik elke 2 weken alles weg. Gaat vlot en als je het een aantal keren gedaan hebt komt het minder en minder snel terug.

Ik heb deze:


Er bestaat ook zand om terug in te voegen dat onkruidwerend zou zijn, maar aan 15 euro per zak vind ik dat nogal duur en ik weet niet of dat werkt:

 
Die klinkers doen me aan de oprit van mijn grootouders denken. Daar krabden we elk jaar de voegen eens uit, afspuiten met hogedrukreiniger en dan wit zand inborstelen. Kan me niet herinneren dat er dan nog zoveel onkruid was. Dezelfde oprit met grind en worteldoek nu is toch continue bijhouden.
 
Een product zoals round up of alternatief lijkt me hier zeker bruikbaar.
Het probleem van zo'n brander is dat dit verschrikkelijk lang duurt. Als je op elk stukje onkruid 10 seconden bezig bent, dan ben je wel voor enkele avonden zoet.
 
Een product zoals round up of alternatief lijkt me hier zeker bruikbaar.
Het probleem van zo'n brander is dat dit verschrikkelijk lang duurt. Als je op elk stukje onkruid 10 seconden bezig bent, dan ben je wel voor enkele avonden zoet.
Probleem is dat de echte round up (glyfosaat) verboden is, en niet meer verkrijgbaar in België voor particulieren.

De nieuwe round up is 'et zoals alle andere onkruidverdelgers een doekje voor het bloeden tegenwoordig. Haalt enkel het bovenste weg, de wortel blijft leven.
 
Wat ik wel eens durf gebruiken op het voetpad als ik het onkruid snel weg wil is een kantenmaaier. Werkt snel, maar je hebt natuurlijk niet de wortel mee. Of zoals @nTFs zegt, het onkruid bespuiten met azijn. Heeft hetzelfde effect als de onkruidbestrijders die je in België nog kan krijgen (onkruid zal bovengronds snel afsterven, maar wortel niet) en is veel goedkoper.

Onkruid zal je altijd hebben met zo'n klinkers voor zover ik weet. Onze klinkeroprit hebben we uitgebroken en grindmatten gelegd met worteldoek en dat houdt het onkruid toch redelijk goed tegen. Enkel heermoes blijft terugkomen, maar dat is met niets tegen te houden. Ik moet zeggen dat het onkruid ook veel minder opvalt in grind dan op een klinkeroprit. Maar je oprit opnieuw aanleggen voor wat onkruid is misschien wat drastisch. 😁
 
Ik heb gewoon een degelijke brander en daarmee brand ik elke 2 weken alles weg. Gaat vlot en als je het een aantal keren gedaan hebt komt het minder en minder snel terug.

Ik heb deze:


Er bestaat ook zand om terug in te voegen dat onkruidwerend zou zijn, maar aan 15 euro per zak vind ik dat nogal duur en ik weet niet of dat werkt:

Een brander had ik ook al eens gezien maar vroeg me af of dat geen plekken gaat maken op de steen zelf als je daar zo lang op moet branden?
 
Probleem is dat de echte round up (glyfosaat) verboden is, en niet meer verkrijgbaar in België voor particulieren.

De nieuwe round up is 'et zoals alle andere onkruidverdelgers een doekje voor het bloeden tegenwoordig. Haalt enkel het bovenste weg, de wortel blijft leven.
Exact. We hebben dit ook al met producten gedaan die nog te verkrijgen zijn, en het blad gaat inderdaad dood. Alleen is het terug na een weekje :D
 
Gewoon nog eens uitspuiten en inzanden met witzand.
Lijkt mij dat dit best wel een goeie oplossing is gezien de antwoorden. Wist niet dat dit zo 'effectief' zou zijn. Het leek mij dat het onkruid daar gewoon door kon groeien. Ik test het misschien eens uit met een kleiner stukje :)
 
Een brander had ik ook al eens gezien maar vroeg me af of dat geen plekken gaat maken op de steen zelf als je daar zo lang op moet branden?
Nee, maakt geen plekken en je moet helemaal niet lang branden. Gewoon even een thermoshock geven.

En aan die hierboven die zegt dat dat lang duurt. Je moet ook geen kaarsje kopen maar een echte brander he :p
 
Nee, maakt geen plekken en je moet helemaal niet lang branden. Gewoon even een thermoshock geven.

En aan die hierboven die zegt dat dat lang duurt. Je moet ook geen kaarsje kopen maar een echte brander he :p
Is die brander van u echt goed? Ik heb er ene maar ik ben daar eigenlijk niet super tevreden van, mag wat krachtiger zijn. Ook aan het kijken voor een andere brander. Je moet het natuurlijk ook een beetje kunnen aan gewend zijn om ermee te werken. Ik zie soms ook mensen hun onkruid volledig verkolen met zo'n brander. Dat is natuurlijk niet de bedoeling.
 
Is die brander van u echt goed? Ik heb er ene maar ik ben daar eigenlijk niet super tevreden van, mag wat krachtiger zijn. Ook aan het kijken voor een andere brander. Je moet het natuurlijk ook een beetje kunnen aan gewend zijn om ermee te werken. Ik zie soms ook mensen hun onkruid volledig verkolen met zo'n brander. Dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Ik vind die perfect. Meer kracht heb je echt niet nodig. Heeft ook elektrische ontsteking enzo..
 
Wij hebben een zelfde type oprit en ook al verschillende dingen geprobeerd.
  • alles uitkrabben, afspuiten met de hoge druk en opnieuw voegen met wit zand: heeft een paar weken geholpen
  • een brander met zo een kleine fles: dat ding werkt wel maar is niet krachtig genoeg (mss moet ik eens zo een krachtiger model kopen)
  • javel: werkt redelijk goed, maar de straat stinkt naar zwembad en dat is ook niet echt milieuvriendelijk
Ik heb eens gekeken naar zo'n elektrische voegborstels, maar daar ben je dan ook wel even mee bezig.

Uiteindelijk houden we dat nog wat bij met de hand en onze brander, maar binnen een paar jaar komt hier een nieuwe oprit met Eurodals van 1*1m...
 
Die branders met zo een flesje gas aan.. da's echt niet veel meer dan een BIC aansteker. Echte brander kopen met slang en gasfles. (zo eentje waar ze roofing mee branden)
 
Die branders met zo een flesje gas aan.. da's echt niet veel meer dan een BIC aansteker. Echte brander kopen met slang en gasfles. (zo eentje waar ze roofing mee branden)
Kan je eens uitleggen hoe je deze dan juist gebruikt? Je moet dus niet branden tot het onkruid volledig zwart in as is, maar gewoon even erop branden en dan trekt het na enkele dagen vanzelf weg omdat het dood is?
 
Kan je eens uitleggen hoe je deze dan juist gebruikt? Je moet dus niet branden tot het onkruid volledig zwart in as is, maar gewoon even erop branden en dan trekt het na enkele dagen vanzelf weg omdat het dood is?
Gewoon een seconde ofzo erop. Dan springen te cellen kapot en sterft het blad af.

Eerlijkheidshalve brand ik vaak alles meteen weg om ook gewoon direct resultaat te hebben.. maar ik heb dan ook maar een +-30m²
 
Kan je eens uitleggen hoe je deze dan juist gebruikt? Je moet dus niet branden tot het onkruid volledig zwart in as is, maar gewoon even erop branden en dan trekt het na enkele dagen vanzelf weg omdat het dood is?
Hangt ook van het soort onkruid af. Bij de meeste zie je meteen de blaadjes bewegen/verschrompelen als je met de vlam in de buurt komt. Dan heb je al genoeg gedaan. De dag nadien zal je zien dat het onkruid afgestorven is. Helaas moet je dit vaak herhalen omdat de wortel in de grond doorgaans wel gewoon blijft leven.
 
Hangt ook van het soort onkruid af. Bij de meeste zie je meteen de blaadjes bewegen/verschrompelen als je met de vlam in de buurt komt. Dan heb je al genoeg gedaan. De dag nadien zal je zien dat het onkruid afgestorven is. Helaas moet je dit vaak herhalen omdat de wortel in de grond doorgaans wel gewoon blijft leven.
+Een serieus risico op brand.

Sinds het verbod op onkruidverdelger is er al menig pand afgebrand door het incorrect (of incompetentie) gebruik van die gasbranders.

Op dat vlak weet ik echt niet wat gevaarlijker is tbh
 
Terug
Bovenaan