Oprit klinkers invoegen tegen onkruid: tips and tricks + ervaringen gevraagd

Ik mis de round-up met glyfosaat :(
Dat was 1 keer sproeien, 3 maand geen last van onkruid :(. Nu is alles terug na 3 weken max... ongeacht wat je doet... dus foert.
Glyfosaat kon je tot voor kort nog makkelijk kopen in Nederlandse webshops, maar dat is nu ook verleden tijd. Nog wat harder zoeken nu dus.
 
Stoppen met onkruid als onkruid te zien heeft mij al veel onnodige stress bespaard ;p

Sjieke inrit trouwens @stungunner, heb je daar dan een klein kasteel achterin liggen? :D

Ge kunt u zo misschien iets gelijk de gemeente hier heeft aanschaffen voor de voetpaden, geen idee hoe goed dat echt werkt, maar dat zijn dan eigenlijk gewoon 4 branders naast mekaar denk ik.

 
Of je gewoon aan de wet houden. Veel makkelijker.

Geen tuinwerkers hier die de wet is kunnen toelichten?
Ge kunt er wel gewoon nog altijd een vergunning voor halen: https://fytoweb.be/nl/fytolicentie
Dus wat mag/kan er nog met glysofaat?

Bvb de eerder genoemde opript in klinkers, mag je die zelfs met licentie nog besproeien?

Ik zit ook met manshoog onkruid en plan dat binnenkort wel met straf spul dood te spuiten via den tuinnier.
Ik heb ook geen reden omdat niét te doen, alles ligt vol beton.. het groeit gewoon langs de kieren.
 
Geen tuinwerkers hier die de wet is kunnen toelichten?
Ge kunt er wel gewoon nog altijd een vergunning voor halen: https://fytoweb.be/nl/fytolicentie
Dus wat mag/kan er nog met glysofaat?

Bvb de eerder genoemde opript in klinkers, mag je die zelfs met licentie nog besproeien?

Ik zit ook met manshoog onkruid en plan dat binnenkort wel met straf spul dood te spuiten via den tuinnier.
Ik heb ook geen reden omdat niét te doen, alles ligt vol beton.. het groeit gewoon langs de kieren.
“Gewoon een vergunning halen” . Ik wens je er veel succes mee.
In Frankrijk wordt er gepleit om de ziekte van Parkinson als beroepsziekte te erkennen voor mensen die glyfosaat sproeien… dus misschien toch even over nadenken ?
 
“Gewoon een vergunning halen” . Ik wens je er veel succes mee.
In Frankrijk wordt er gepleit om de ziekte van Parkinson als beroepsziekte te erkennen voor mensen die glyfosaat sproeien… dus misschien toch even over nadenken ?
Da's dan toch ook het nut van de vergunning, dat je enkel mensen die er voor opgeleid zijn het laat doen?
Vandaar dat ik het ook via den tuinier zou laten doen, ik ga er van uit dat die dat met de nodige beschermingsmiddelen doet.
En ook de vraag.. wat mag er zelfs nog met glysofaat? zelfs mét licentie?
 
Ik moet dat spul hier toch niet in de bodem hebben. Zelfs als een professional dat komt doen.
Sinds ik een roofingbrander gebruik kan ik het hier toch makkelijk bijhouden, enkel nu met die droogte heb ik het even uitgesteld.
 
Ik heb een licentie voor al die middelen.
Maar uit eigen principes maak ik daar geen gebruik van en ga ik ze ook laten vervallen.

Momenteel een vrij grote grap ook helaas. Een paar 'opleidingen' volgen (lees: bij de leverancier een verkoopspraatje luisteren en ze hun bedrijf eens laten voorstellen.)

Mag allemaal nog een pak strenger. Dat een doorsnee particulier dat al niet meer kan kopen is wel een positieve stap.
 
Glyfosaat kon je tot voor kort nog makkelijk kopen in Nederlandse webshops, maar dat is nu ook verleden tijd. Nog wat harder zoeken nu dus.
Ik dacht dat enkele nieuwe studies gevoerd waren die uitwezen hadden dat de zorgen rond glyfosaat onterecht waren dus misschien ligt het in Belgie binnenkort dan ook terug in de handel voor particulieren.

Het enige dat onkruid voor langer dan 2 weken weghoudt is spul dat de bodem ph wijzigt. Vegen, trekken, wegbranden, allemaal nutteloos. Ga voor javel, of azijn verdund met water. Dat is op dit moment de goedkoopste/gemakkelijkste oplossing.
Hou er wel rekening mee dat je niet te dicht naar de randen toe gaat als daar een haag staat die moet blijven staan.

@stungunner bij kasseien heb je nog een extra optie en dat is dat je ze laat invoegen met epoxy of cement. Maar laat dat dan door professionele vakmannen doen want je moet dat ook tijdig machinaal aftrekken of gans je kasseien zitten onder de smeurie. :p

Maar ja, voor die oppervlakte en kostprijs zou je je inderdaad kunnen verdiepen om het zelf te doen en de nodige machines te huren.
 
@stungunner bij kasseien heb je nog een extra optie en dat is dat je ze laat invoegen met epoxy of cement. Maar laat dat dan door professionele vakmannen doen want je moet dat ook tijdig machinaal aftrekken of gans je kasseien zitten onder de smeurie. :p

Maar ja, voor die oppervlakte en kostprijs zou je je inderdaad kunnen verdiepen om het zelf te doen en de nodige machines te huren.

Welja, invoegen gaf ik ook aan hé als optie. Maar dan moeten eerst alle voegen uitgespoten/uitgeschraapt worden, met de hogedruk zal dat nog wel vrij vlot gaan maar dat gaat wel een gigantisch vuile boel worden. En de kasseien liggen op enkele plaatsen ondertussen na al die jaren oneffen, die zouden we dan beter ineens herleggen. Ik moet er sowieso een pak opnieuw leggen die we hebben weggehaald op de binnenkoer om nieuwe leidingen binnen te brengen.
 
Ik dacht dat enkele nieuwe studies gevoerd waren die uitwezen hadden dat de zorgen rond glyfosaat onterecht waren dus misschien ligt het in Belgie binnenkort dan ook terug in de handel voor particulieren.

Het enige dat onkruid voor langer dan 2 weken weghoudt is spul dat de bodem ph wijzigt. Vegen, trekken, wegbranden, allemaal nutteloos. Ga voor javel, of azijn verdund met water. Dat is op dit moment de goedkoopste/gemakkelijkste oplossing.
Hou er wel rekening mee dat je niet te dicht naar de randen toe gaat als daar een haag staat die moet blijven staan.

@stungunner bij kasseien heb je nog een extra optie en dat is dat je ze laat invoegen met epoxy of cement. Maar laat dat dan door professionele vakmannen doen want je moet dat ook tijdig machinaal aftrekken of gans je kasseien zitten onder de smeurie. :p

Maar ja, voor die oppervlakte en kostprijs zou je je inderdaad kunnen verdiepen om het zelf te doen en de nodige machines te huren.

Spreek je dan over recent wetenschappelijk onderzoek dat gesubsidieerd is door Monsanto, of over echt wetenschappelijk onderzoek dat gepubliceerd wordt in tijdschriften zoals deze hier?
link tussen parkinson en round-up (science)
link tussen exposure van moeder aan glyphosaat en autisme bij kinderen (bij muizen getest)

En ja, je kan in de link van dat artikel in science ook een critical review lezen die beweert dat er allemaal geen issues zijn en dat er fouten in een aantal van die studies zijn. Maar wanneer je verder leest, zie je dat die studie is gefinancierd door glyphosaat producenten, en zelfs daar lees je in de conclusies
Although there were a few investigations that addressed other outcomes important for public health, e.g., developmental, cognitive, or other functional changes, these were not acceptable for inclusion according to the criteria set forth in this review.
Tsja...,

https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/10937404.2022.2083739

Dus de huidige situatie is dat recent wetenschappelijk onderzoek, gesponsord door Monsanto of licentiehouders voor productie geeft aan dat er geen problemen zijn.


De zieke van Parkinson is al sinds 2012 erkend als beroepsziekte voor mensen die werken met pesticides in Frankrijk, omdat er net in die beroepscategorie een statistisch significant aantal mensen Parkinson krijgen

1.4. La maladie professionnelle des salariés privés

La maladie de Parkinson, sous le terme plus large de syndrome parkinsonien, est reconnue comme maladie professionnelle :
  • dans le régime général de sécurité sociale en cas d’exposition au bioxyde de manganèse.
  • depuis mai 2012, reconnue comme maladie professionnelle dans le régime agricole, en cas d’exposition aux pesticides.

De gezondheidsproblematiek is in eerste instantie een probleem voor de mensen die het middel toepassen op het veld, maar dat zijn volgens mij ook mensen die recht hebben op een gezond leven, en het lijkt me perfect normaal dat de overheid dit dus verbiedt voor particulier gebruik en het mogelijkerwijze nog even toelaat in de landbouw.
Ik kan de beslissing van @GADGET dus alleen maar toejuichen. Ik ken trouwens nog enkele andere tuinaannemers die het niet meer willen gebruiken,.

Ik heb een licentie voor al die middelen.
Maar uit eigen principes maak ik daar geen gebruik van en ga ik ze ook laten vervallen.

Momenteel een vrij grote grap ook helaas. Een paar 'opleidingen' volgen (lees: bij de leverancier een verkoopspraatje luisteren en ze hun bedrijf eens laten voorstellen.)

Mag allemaal nog een pak strenger. Dat een doorsnee particulier dat al niet meer kan kopen is wel een positieve stap.
Ik merk wel dat een aantal voorwaarden toch wel impact hebben. Wanneer ik er met enkel landbouwers uit de adviesraad over sprak, kwamen ze vaak terug op hetzelfde "En we mogen absoluut geen round-up gaan verkopen een particulieren, want dan zijn we onze licentie kwijt"
 
  • Leuk
Waarderingen: Musk
Spreek je dan over recent wetenschappelijk onderzoek dat gesubsidieerd is door Monsanto, of over echt wetenschappelijk onderzoek dat gepubliceerd wordt in tijdschriften zoals deze hier?

En ja, je kan in de link van dat artikel in science ook een critical review lezen die beweert dat er allemaal geen issues zijn en dat er fouten in een aantal van die studies zijn. Maar wanneer je verder leest, zie je dat die studie is gefinancierd door glyphosaat producenten, en zelfs daar lees je in de conclusies

Dus de huidige situatie is dat recent wetenschappelijk onderzoek, gesponsord door Monsanto of licentiehouders voor productie geeft aan dat er geen problemen zijn.
Dit klopt niet he.
Glyfosaat is voor particulieren van de markt gehaald omwille van vraagtekens rond kankerverwekkendheid en de betrouwbaardheid/bias van het verrichte onderzoek daarnaar, en niet voor een paar muizenstudiekes rond parkinsonisme of autisme.
Voor dat eerste zijn er dit jaar nieuwe evaluaties gedaan door het Europees Chemicaliënagentschap (ECHA) en de conclusie die 31/5/22 naar buiten kwam was dat er hiervoor onvoldoende bewijzen waren.
Based on a wide-ranging review of scientific evidence, the committee again concludes that classifying glyphosate as a carcinogen is not justified.

Daarnaast heeft bayer vorige week nog een nieuwe rechtzaak gewonnen over de mogelijke risico’s op kanker
na eerdere overwinningen in de rechtbank

Voor dat laatste zijn er om te beginnen weinig bewijzen voor het leggen van die linken bij mensen. Kwestie van nu ook weer niet te hard met de glyfocaat hysterie mee te gaan en wetenschappelijk onderzoek als 'niet echt' of 'echt' beginnen klasseren.
 
Ik heb ook +-200m2 van die boerenkasseien liggen, onkruid is niet bij te houden.
Op raad van mijn loodgieter van die zouttabletten uit onze oude waterverzachter gemalen en uitgestrooid, weg onkruid.
Gewoon vermalen en erop gestrooid en onkruid is gestorven?
Goeie tip, eens kijken hoe ik dat makkelijk kan vermalen! :D
 
Dit klopt niet he.
Glyfosaat is voor particulieren van de markt gehaald omwille van vraagtekens rond kankerverwekkendheid en de betrouwbaardheid/bias van het verrichte onderzoek daarnaar, en niet voor een paar muizenstudiekes rond parkinsonisme of autisme.
Tsja, voor jou is dat waarschijnlijk een fait divers, die boeren met Parkinson. Ik hoop dat onze regeringen daar met meer serieux over spreken
Voor dat eerste zijn er dit jaar nieuwe evaluaties gedaan door het Europees Chemicaliënagentschap (ECHA) en de conclusie die 31/5/22 naar buiten kwam was dat er hiervoor onvoldoende bewijzen waren.
Based on a wide-ranging review of scientific evidence, the committee again concludes that classifying glyphosate as a carcinogen is not justified.
Je vergeet er dan ook bij te vertellen dat diezelfde organisatie ook tot die conclusie kwam 5 jaar geleden, en dat die conclusie toen niet werd weerhouden? Omdat ze zich baseert op onderzoek, gefinancierd door de producenten?
Maar ik ga er ook van uit dat glyfosaat opnieuw een verlenging zal krijgt voor de landbouw. Maar wat je blijkbaar niet beseft is dat je appels met peren aan 't vergelijken bent? Die goedkeuring van glyfosaat in 2023 betreft het gebruik van dat product in de landbouw, door professionals, met phyto-licentie.
In de meeste Europese landen wordt het gebruik van pesticiden door particulieren steeds verder aan banden gelegd, in nasleep van de Monsantopapers. Daar zijn meerdere redenen voor, en die blijven nog altijd gelden. Dus daar gaat men gewoon niet op terugkomen.
Daarnaast heeft bayer vorige week nog een nieuwe rechtzaak gewonnen over de mogelijke risico’s op kanker
na eerdere overwinningen in de rechtbank

Voor dat laatste zijn er om te beginnen weinig bewijzen voor het leggen van die linken bij mensen. Kwestie van nu ook weer niet te hard met de glyfocaat hysterie mee te gaan en wetenschappelijk onderzoek als 'niet echt' of 'echt' beginnen klasseren.
Dat is een volledig andere zaak. De rechtbank heeft in die processen aangegeven dat het niet bewezen is dat de kankers van die eisers gelinkt zijn aan glyfosaat.
 
Gewoon vermalen en erop gestrooid en onkruid is gestorven?
Goeie tip, eens kijken hoe ik dat makkelijk kan vermalen! :D

Ik neem een grote betontegel, kap er wat van die tabletten op en plet die dan met een tweede betontegel.
Ik strooi het lichtjes uit en de regen doet de rest.
Opletten dat je niet teveel aan de kanten strooit want al uw planten/hagen gaan er ook van dood.
 
Terug
Bovenaan