Oprit klinkers invoegen tegen onkruid: tips and tricks + ervaringen gevraagd

Lijkt mij dat dit best wel een goeie oplossing is gezien de antwoorden. Wist niet dat dit zo 'effectief' zou zijn. Het leek mij dat het onkruid daar gewoon door kon groeien. Ik test het misschien eens uit met een kleiner stukje :)

Je kan ook een hoeveelheid keukenzout mengen bij dat witzand. Dat bemoeilijkt de groei ook wel. 1kg op 25kg zand ofzo.

Wij hebben een zelfde type oprit en ook al verschillende dingen geprobeerd.
  • alles uitkrabben, afspuiten met de hoge druk en opnieuw voegen met wit zand: heeft een paar weken geholpen
  • een brander met zo een kleine fles: dat ding werkt wel maar is niet krachtig genoeg (mss moet ik eens zo een krachtiger model kopen)
  • javel: werkt redelijk goed, maar de straat stinkt naar zwembad en dat is ook niet echt milieuvriendelijk
Ik heb eens gekeken naar zo'n elektrische voegborstels, maar daar ben je dan ook wel even mee bezig.

Uiteindelijk houden we dat nog wat bij met de hand en onze brander, maar binnen een paar jaar komt hier een nieuwe oprit met Eurodals van 1*1m...

Dat ligt ook aan het feit dat dat gewoon oude klinkertjes zijn. Serieus getrommeld (=meer voeg opp) en al wat poreus/uitgespoeld waardoor die langer nat blijven. Ideaal voor onkruid en groenaanslag.

Maar die liggen op stabilisé en dat is nu niet bepaald goede voedingsbodem. En witzand ook niet. Dus voeg (=allemaal grond geworden door de slijt) volledig uitspuiten zou toch veel langer dan enkele weken moeten werken.

Megategels worden normaal ook met 'open' voeg gelegd. Maar wegens strakker (dunnere voeg) en in opp veel minder voegen natuurlijk. Valt dat in de praktijk wel mee.

Ik gebruik thuis ook een brander (model met grote fles, zoals @Musk. Werkt prima en is best wel leuk om te doen. Ik brand ook alles weg om meteen resultaat te zien.

geen wit zand gebruiken. helpt niet. paar dage nadien terug onkruid . hebben wij ook gedaan....

polymeerzand heb je nodig. dit stopt alle soorten onkruidgroei... Maak niet dezelfde fout als ons. Heel ons teras de voegen leeggespoten met hogedruk, eens over gegaan met roundup zodat al het achterliggende onkruid en zaad toch dood zou zijn ( buurman heeft spuitlicentie), daarna gevuld met wit zand , en een maand nadien stond er terug onkruid in dat zich nestelt in het zachte wit zand. het is wel minder dan er voor maar helemaal geen oplossing.

betaal gewoon extra voor die zakken polymeerzand, anders is het toch dubbel werk.

geen wit zand gebruiken. helpt niet. paar dage nadien terug onkruid . hebben wij ook gedaan....

polymeerzand heb je nodig. dit stopt alle soorten onkruidgroei... Maak niet dezelfde fout als ons. Heel ons teras de voegen leeggespoten met hogedruk, eens over gegaan met roundup zodat al het achterliggende onkruid en zaad toch dood zou zijn ( buurman heeft spuitlicentie), daarna gevuld met wit zand , en een maand nadien stond er terug onkruid in dat zich nestelt in het zachte wit zand. het is wel minder dan er voor maar helemaal geen oplossing.

betaal gewoon extra voor die zakken polymeerzand, anders is het toch dubbel werk.
Toevallig zelf ook dan achteraf met polymeerzand gedaan en een aanrader qua tip? Is elk polymeerzand zand die hard wordt als je het bewatert?

Dat ligt ook aan het feit dat dat gewoon oude klinkertjes zijn. Serieus getrommeld (=meer voeg opp) en al wat poreus/uitgespoeld waardoor die langer nat blijven. Ideaal voor onkruid en groenaanslag.

Maar die liggen op stabilisé en dat is nu niet bepaald goede voedingsbodem. En witzand ook niet. Dus voeg (=allemaal grond geworden door de slijt) volledig uitspuiten zou toch veel langer dan enkele weken moeten werken.

Megategels worden normaal ook met 'open' voeg gelegd. Maar wegens strakker (dunnere voeg) en in opp veel minder voegen natuurlijk. Valt dat in de praktijk wel mee.

Ik gebruik thuis ook een brander (model met grote fles, zoals @Musk. Werkt prima en is best wel leuk om te doen. Ik brand ook alles weg om meteen resultaat te zien.
Bij ons staan er dan nog eens twee berkenbomen naast waar redelijk veel vuiligheid uit valt waardoor het onkruid nog wat meer voeding krijgt.
Ik ga mij eens zo'n brander halen, flessen gas heb ik hier toch al van in de caravan.

Wat ik dacht: de grijze betonklinkers van de oprit eens afspoelen, maximaal een uurtje werk!

Wat de realiteit is:
De grijze klinkers zijn beige gespikkelde met belachelijk veel vuil en mos op, na een uur heb ik ongeveer 1/4de gedaan (oprit van 40m2 ongeveer) en was ik getransformeerd naar een moddermonster.
Wel goed voor de huid zal ik maar denken? :unsure:
Maar de voegen zijn, nu het mos er al vantussen is, "leeg" dus eens verder uitpluizen naar wat polymeerzand!

herkenbaar... onze ramen, mezelf en muren hingen ook vol tot 2 meter hoog.

dit was de oplossing voor onze karcher :p

Wat ik dacht: de grijze betonklinkers van de oprit eens afspoelen, maximaal een uurtje werk!

Wat de realiteit is:
De grijze klinkers zijn beige gespikkelde met belachelijk veel vuil en mos op, na een uur heb ik ongeveer 1/4de gedaan (oprit van 40m2 ongeveer) en was ik getransformeerd naar een moddermonster.
Wel goed voor de huid zal ik maar denken? :unsure:
Maar de voegen zijn, nu het mos er al vantussen is, "leeg" dus eens verder uitpluizen naar wat polymeerzand!
Je hebt waarschijnlijk weinig inkijk van de buren als je de kleren buiten zo uitgooit? 🥳🤤

Omstreden maar het werkt even goed als roundup: 3 liter schoonmaakazijn, een halve kop (liefst epsom) zout en een scheut afwasmiddel.

Meng dat in een (goedkope) drukspuit en spuit dat een beetje op elk onkruid. Zie dat je geen planten raakt want alles brand/droogt kapot.

Disclaimer: dit is niet goed voor het bodemleven maar er liggen al klinkers en liters water verspillen met hogedruk is dat ook niet...
Is 'schoonmaakazijn' gewoon azijn die je in de supermarkt koopt? Epsom zout moet ik ook nog even opzoeken :p

Bedankt voor de tip!

Is 'schoonmaakazijn' gewoon azijn die je in de supermarkt koopt? Epsom zout moet ik ook nog even opzoeken :p

Bedankt voor de tip!
Je kan die perfect in de supermarkt kopen maar er is schoonmaak azijn en azijn voor in voeding. De eerste is meer geconcentreerd.

Heb er zowel uit Delhaize als Colruyt mee gehad recent.

met hogedruk reiniger uw klinkers zuiver spuiten zou ook niet zo goed zijn voor de klinkers zelf, hiervan worden uw klinkers ruw en kunnen stilletjes afbrokkelen

Zijn ze echt heel vuil.. dan helpt een hogedrukreiniger wel goed natuurlijk. Maar ipv met de gewone lans te doen, kijk of je het niet kan doen met een terrasreiniger/vloerreiniger dan zal je niet zo vuil worden zoals @Mulan.
Zo eentje bij een karcher is niet zo krachtig als de lans zelf, dus zal je al minder schade doen.

Vorig jaar natuurlijk niets meer verder gedaan met mijn oprit 🙈

Nu niet dat het een weelderig onkruidparadijs is, maar mijn ouders mopperen wel "dat het ne vuilen boel is".

Wat doe ik nu best?
Ik denk aan:
- onkruid besproeien, dat een weekje zijn werk laten doen?
- niet meer met de hogedrukreiniger maar met de tuinslang de oprit afspoelen om de klinkers niet te beschadigen
- polymeerzand kopen en invegen, na een paar dagen nog een laagje erop en nog eens invegen?
Iemand trouwens een idee van hoeveel je daarvan nodig hebt?

Nu niet dat het een weelderig onkruidparadijs is, maar mijn ouders mopperen wel "dat het ne vuilen boel is".

Wat doe ik nu best?
Ik denk aan:
- niet meer met de hogedrukreiniger maar met de tuinslang de oprit afspoelen om de klinkers niet te beschadigen
- polymeerzand kopen en invegen, na een paar dagen nog een laagje erop en nog eens invegen?

Beste wat je kan doen is je ouders gewoon laten mopperen ipv te sproeien met vergif.

Eens branden/maaien/uitkrabben/.. en wat zand erover en klaar.

Wat doe ik nu best?
Ik denk aan:

Onkruid sproeien zal tegenwoordig niet zoveel doen vrees ik, de middelen die nu nog in België verkocht worden pakken alleen de bladeren aan en niet de wortels.
Met de tuinslag je oprit afspoelen doet in mijn ervaring niet veel, kan je je hogedrukreiniger niet op een lagere stand zetten (iets harder dan een gewone tuinslang) of er een borstelkop op steken?

Beste wat je kan doen is je ouders gewoon laten mopperen ipv te sproeien met vergif.

Eens branden/maaien/uitkrabben/.. en wat zand erover en klaar.
Er is veel te weinig om te branden, maaien of uitkrabben, ik heb in juli wat kruid en grassprietjes uitgetrokken en mij stoort het niet. 😁

Onkruid sproeien zal tegenwoordig niet zoveel doen vrees ik, de middelen die nu nog in België verkocht worden pakken alleen de bladeren aan en niet de wortels.
Met de tuinslag je oprit afspoelen doet in mijn ervaring niet veel, kan je je hogedrukreiniger niet op een lagere stand zetten (iets harder dan een gewone tuinslang) of er een borstelkop op steken?
Ik heb nog geen jaar geleden urenlang de hogedrukreiniger erop gezet, zo een borstelkop heb ik voor dit merk niet gevonden. Naar wat ik lees vermijd je de hogedrukreiniger best omdat het de stenen poreuzer maakt en hierdoor de kans groter is op mos.

Terug
Bovenaan