Lijkt mij dat dit best wel een goeie oplossing is gezien de antwoorden. Wist niet dat dit zo 'effectief' zou zijn. Het leek mij dat het onkruid daar gewoon door kon groeien. Ik test het misschien eens uit met een kleiner stukje![]()
Je kan ook een hoeveelheid keukenzout mengen bij dat witzand. Dat bemoeilijkt de groei ook wel. 1kg op 25kg zand ofzo.
Wij hebben een zelfde type oprit en ook al verschillende dingen geprobeerd.
Ik heb eens gekeken naar zo'n elektrische voegborstels, maar daar ben je dan ook wel even mee bezig.
- alles uitkrabben, afspuiten met de hoge druk en opnieuw voegen met wit zand: heeft een paar weken geholpen
- een brander met zo een kleine fles: dat ding werkt wel maar is niet krachtig genoeg (mss moet ik eens zo een krachtiger model kopen)
- javel: werkt redelijk goed, maar de straat stinkt naar zwembad en dat is ook niet echt milieuvriendelijk
Uiteindelijk houden we dat nog wat bij met de hand en onze brander, maar binnen een paar jaar komt hier een nieuwe oprit met Eurodals van 1*1m...
Dat ligt ook aan het feit dat dat gewoon oude klinkertjes zijn. Serieus getrommeld (=meer voeg opp) en al wat poreus/uitgespoeld waardoor die langer nat blijven. Ideaal voor onkruid en groenaanslag.
Maar die liggen op stabilisé en dat is nu niet bepaald goede voedingsbodem. En witzand ook niet. Dus voeg (=allemaal grond geworden door de slijt) volledig uitspuiten zou toch veel langer dan enkele weken moeten werken.
Megategels worden normaal ook met 'open' voeg gelegd. Maar wegens strakker (dunnere voeg) en in opp veel minder voegen natuurlijk. Valt dat in de praktijk wel mee.
Ik gebruik thuis ook een brander (model met grote fles, zoals @Musk. Werkt prima en is best wel leuk om te doen. Ik brand ook alles weg om meteen resultaat te zien.