Poetshulp

Hebben jullie poetshulp?


  • Totaal aantal stemmers
    235
Hier al 3 jaar dezelfde.
Komt 3u om de 2 weken. We wonen nu ook tijdelijk ergens anders en dan komt ze gewoon naar hier.

Ik denk dat ze wel graag bij ons komt want we kunnen in haar taal communiceren + zijn vrij relaxed (nog nooit geklaagd over hoe iets gekuist is, maar ze kuist volgens mij ook wel heel goed, als je de verhalen van anderen hoort..).
Kwa dag/uur wanneer ze komt durft ze nog is last minute om te smijten en toen het wat overdreven begon te worden even op onze strepen gestaan (als in ze begon 4 op 5 niet op te dagen en stuurde nadat ze geweest moest zijn een berichtje om te reschedulen. En dan kwam ze 1 op 2 ook op de reschedule niet af), en sindsdien is het wel doenbaar.

Ze klootte er vooral zichzelf mee want het was volgens mij gewoon een kwestie van 'bij die klanten kan ik reschedulen dus als ik echt geen goesting heb om op te staan doe ik dat', maar ja dan moest ze op hare vrije dag wel afkomen later.

Ze zegt ook wel al 3 jaar dat ze een andere job wilt zoeken maar de gemakzucht wint precies toch steeds :p
 
Mijn poetshulp ervaring:

1) Jaren geleden een eerste poetsvrouw gehad die 1x gekomen is en week nadien kreeg ik mail van het poetsbureau dat ze nieuwe uitdaging had gevonden.

2) Poetshulp gehad die toch 2 jaar gebleven is. Heel tevreden van geweest, maar is dan ook van job geswitched.

3) De volgende is ook 1x geweest. Dag nadien belde ze me op dat ze nog wou komen maar enkel in't zwart. Niet meer met dienstencheques. Dus vriendelijk zelf voor bedankt.

4) Dan terug 3 jaar goed geweest met iemand, maar de laatste 2 jaar is ze misschien nog 10x in totaal geweest. De rest van de periode steeds ziekteverlof. Het bureau communiceerde intussen ook bijna niet meer, dus dat heb ik dan zelf stopgezet.

5) Normaal gezien zou er morgen iemand nieuw beginnen van bij een ander bureau. Daarstraks al mail van bureau dat ze ziek is. Heb van haarzelf ook al sms gehad dat ze niet mag werken van controle arts. Dus geen idee of'k ze binnen 2 weken dan wel zie of niet.

Ter info, ben ook steeds vriendelijk tegen poetsvrouwen. Mogen gerust drinken uit de ijskast nemen. Bij kerst en pasen enzo geef'k altijd een klein presentje.
Maar 't zou echt fijn zijn om eens even iemand te vinden die niet continu met ziekteverlof is.
 
Als je nu een poetsvrouw hebt met dienstencheques en ze is ziek, moet je haar de uren betalen (bijv 1 X 8u per week) dat ze normaal bij jou moet werken?

Binnen een paar weken gaan we op zoek naar een dienstencheques bureau voor kuisvrouw.(eerste keer). Moet ik ergens op letten?
 
Als je nu een poetsvrouw hebt met dienstencheques en ze is ziek, moet je haar de uren betalen (bijv 1 X 8u per week) dat ze normaal bij jou moet werken?
Nee.
Binnen een paar weken gaan we op zoek naar een dienstencheques bureau voor kuisvrouw.(eerste keer). Moet ik ergens op letten?
Op de lokale fb pagina eens polsen met welk bureau mensen goede en minder goede ervaringen hebben.

En wachttijden zijn normaal.
 
Als je nu een poetsvrouw hebt met dienstencheques en ze is ziek, moet je haar de uren betalen (bijv 1 X 8u per week) dat ze normaal bij jou moet werken?

Binnen een paar weken gaan we op zoek naar een dienstencheques bureau voor kuisvrouw.(eerste keer). Moet ik ergens op letten?
Gelukkig niet, want dan had niemand nog poetshulp met dienstencheques (sorry 'k word wat cynisch 🤣).

Normaal gezien krijg je ook een contract waarin alles uitgelegd staat.

Hou er momenteel vooral rekening mee dat je zeer lang op een wachtlijst kan staan. Ik ben momenteel nog bij 7 bureau's ingeschreven en overal wachtlijst (alle bij eentje heb'k in theorie wel poetsvrouw als ze tenminste komt binnenkort).
 
Hier is vorige week iemand nieuw begonnen na toch weer een viertal maand niets.

Binnenkomer kon alvast tellen: "Het kan zijn dat ik binnen 2 weken niet meer kom want ik heb gesolliciteerd in de zorg."
Expectation management gewijs natuurlijk wel alvast een goeie...

Vervolgens:
- we vragen om haar tijd te nemen om alles grondig te doen > werkt ENORM oppervlakkig en doet op anderhalf uur waar je gemakkelijk 3 uur voor zou nodig moeten hebben
- we vragen om kuismiddel op de doek aan te brengen om daar dan de keukenkasten en voordeur mee te reinigen > luistert niet, spuit het er rechtstreeks op, door de spray heeft mijn vrouw mogen herdweilen
- we vragen om de ruiten te wassen > "oei nee dat is geen goed idee, ik kan dat echt niet, gaat vol strepen staan"

...
So tired of this shit he.
 
We hebben 4 poetsvrouwen gehad, over het algemeen was de ervaring niet heel super. We woonden toen in een groot huis en hadden wekelijks een poetsvrouw om ons te helpen. De afspraak was 1 week beneden en dan de andere week boven (met 6 slaapkamers, grote hal + badkamer genoeg te doen).

- een 18-jarige, kwam stipt op tijd en werkte redelijk goed. Maar heeft maar 2,5 maand gepoetst, dan bij de lokale Bruno's begonnen
- dan een vreemde, eerste wat ze vroeg was de wifi-code. Ook constant bellen etc. Dat je eens belt en pauze neemt cava, maar geen 20+ minuten in tijd die ik betaal. Ze luisterde ook niet goed, we hadden meegedeeld de zetels niet te hertrekken over het parket, toch gedaan en meterslange krassen in de parket. Ook eens een natuurstenen plint van de muur getrokken en dan teruggezet zonder iets te zeggen. Ze wilde steeds teveel doen in 1 dag.
- dan een man van vreemde origine, die was geweldig goed, na 9 maanden jammer genoeg ook gestopt
- De laatste was wederom een vreemde, ze had de dochter bij als tolk want ze kon geen Nederlands. Heb daarvoor bedankt en de deur dichtgedaan, het bureau vond mij racistisch, ik vind mijn eis dat ik in mijn eigen taal met mijn poetshulp kan communiceren wel het minste.

Heb toen al mijn dienstencheques terug ingewisseld tegen geld. Nu we verhuisd zijn is poetsen ook gemakkelijk, we hebben nergens verloren hoekjes, weinig prullen. Enkel 2 badkamers en grote keuken kruipt wel wat tijd in soms. Is ook de reden dat de grote inloopdouche nooit gebruikt wordt, dat is verreweg het meeste werk om telkens te poetsen :p.

Omdat we relatief veel glas hebben, hebben we wel een glazenwasser (doet binnen en buiten) en dat is een betere oplossing. Onze poetshulpen mochten niet op een ladder staan, dus ramen wassen ging nooit.
 
Onze eerste huishoudhulp was de beste. Een Poolse vrouw, die op 3u gans ons huis deed en soms nog wat strijk. Na de bijbouw wel een uurke extra per week en dan deed ze uit haar eigen soms nog is de ramen ofzo extra als ze tijd over had. Altijd op tijd, nooit geen klagen over gehad. De taal was ze niet machtig maar geen probleem voor ons vermits we beiden goed genoeg Engels kunnen. Spijtig genoeg is ze moeten stoppen omdat ze bij een andere klant iets had verschoven en daar bleef ze maar last van hebben. Uiteindelijk is ze dan ook terug naar Polen verhuist.

Haar opvolgster was het tegenovergestelde, kon enkel Pools en niks anders ook. En die had nog zo'n vieze zweetgeur bij altijd. Ik zal nooit snappen dat iemand zo'n slechte persoonlijke hygiëne kan hebben. Alles met handen en voeten moeten uitleggen maar das geen doen en die deed maar op terwijl het echt niet goed was. Via het bureau heb ik haar opgezegd. Die deden toen nog moeilijk ook omdat ze toch vonden dat ze goed poetste. Ik heb ze uitgenodigd om is te komen kijken als ze klaar was. Toen was het ineens een pak minder.

Een hele hoop vervangingen toen gehad daarna en meer die niet als wel kwamen opdagen. De strafste was een Surinaamse. Die had altijd een heel verhaal bij wat ze had mee gemaakt de afgelopen week. Op een dag zat ze is een 30mins tot 45mins in haar auto op mijn oprit te bellen en hevig gesticuleren. Kwam ze eindelijk binnen en begon ze weer met een gans verhaal dat ze door een vriendin was opgelicht. Dat was beetje de druppel toen voor mij, ik heb haar fatsoenlijk uitgelegd dat het niet kan dat ze 45mins op mijne oprit zit te te bellen ipv te werken. Kheb toen ook aan het poetsbureau laten weten dat dit niet meer zou lukken. Ik was blijkbaar niet de eerste met die klachten over haar. Ze was ook vaak ziek en daar sta je dan. Ik werk met een nachtdienst dus ik moest altijd vroeger opstaan om die binnen te laten. Plots stond ze toen ook aan mijn deur toen ik zelf aan het poetsen was. Ik heb haar binnen gelaten en ben eerlijk geweest toen tegen haar. Teveel drama en ik heb daar geen nood aan. Ze kon mijn eerlijkheid wel appreciëren en dat was het.

De laatste poetshulp was een Afghaan. Toffe kerel maar poetsen dat kon hij in mijn ogen niet. Hij vulde altijd 1 emmer water en deed daar dus letterlijk alles mee. Meermaals uitgelegd om dat water te wisselen maar deed dat dus nooit volgens mij ook al zei hij van wel. Uiteindelijk vond hij dat hij teveel uren werkte dus hij ging minder werken vertelde hij na de 4x te zijn gekomen.

Uiteindelijk poets ik zelf terug elk weekend alles en ik ga het zo houden. Enkel nog een glazenwasser want daar bak ik zelf niks van
 
Ik zit met een dilemma.Mijn Poolse poetsvrouw is twee keer geweest en daarna ziek.Volgende week komt ze misschien terug.
Moet ik die ne nieuwjaar geven nu ik die nog maar zo kort ken?
 
Wij geven altijd iets met kerst en zomervakantie. Zij geeft onze dochter ook wel regelmatig iets.
 
Bon, poetshulpen, bron van discussie hier ten huize. De vrouw wil er weer mee aan de slag, ik heb er hoegenaamd geen goesting in en stel dan ook mijn veto "op punt van scheiden". De ervaringen op heden:

- Een racistisch ("tzitten hier veel te veel brune an die kanten") mocht rap thuis blijven. Ze werkte zich ook iets te letterlijk in het zweet waardoor ons huis waarlijk stonk toen madam de deur achter zich dicht trok.

- een kleptomane die er klaarlbijkelijk een sport van maakte om te stelen. Met een madam die graag nogal in bulk aankoopt heb je dat niet meteen door maar toen de shampoo opeens wel heel hard ging toch eens stocktelling voor en na gedaan.

- een lieveke die goed haar werk deed en een normaal gesprek mogelijk was en mij deed denken "yes, het kan"... maar na drie maanden was die al weg uit de sector. Tkind was duidelijk iets te overgekwalificeerd om dat te blijven doen. Maar het is nu wel mijn standaard die ik voor ogen heb.

- als laatste ons, piece de resistence, een "sminkpoppe" die in de typische poetshulplegging (schoon poeptje, daar niet van) bij het binnenkomen eerst even de panne van iedereen moest vermaken en toch maar duidelijk maken dat ze poetste omdat ze nog zoveel andere bijprojectjes had. Bon, mij allemaal goed en wel maar ik had het gehad omdat madam wonderwel alles kapot maakte dat ze in handen kreeg. Ze knalde met de stofzuiger alle plinten in butsen en builen, ze trok op een myserieuze manier het ene na andere stopcontact uit de muren. Wc's kuisen doen we door een halve fles javel in de we te gieten, te frotten gelijk zot zodat het overal rondspetterde waardoor mijn vloer nog altijd sporen heeft. Echt , ik had compassie met die haar man want als die even hardhandig met zijn gerief aan de slag ging dan moet dat al een bizarre fetisch zijn eer een mens daar genot van heeft. Maar we dwalen af. Gebruik van kuisprodcuten was "naar eigen inschatting" en vooral niet luisteren naar wat de eigenaar te vertellen heeft. Resultaat douche in natuursteen aanvallen met viakall (of hoe het ook noemt) = geen goed idee. Dweilen deed ze door emmers water in het rond te gieten en het dan "min of meer" op te dweilen waardoor de plassen in de living bleven staan. Twas ook in coronatijden en je kan al raden hoe een dergelijk sujet aankeek tegen al die maatregelen. Nu, ik had het allemaal kunnen weten, toen ze een tweetal weken bij ons in dienst was en ik voor haar nieuwjaar een fles champagne wou geven "tjah, ik drink geen alcohol, ik ga het niet meenemen"..... daar sta je dan schaapachtig met een fles in je handen "allez bon, toch een gelukkig nieuwjaar e"

Als ik er weer aan terug begin te denken...ik krijg al weer de kriebels.
 
Bon, poetshulpen, bron van discussie hier ten huize. De vrouw wil er weer mee aan de slag, ik heb er hoegenaamd geen goesting in en stel dan ook mijn veto "op punt van scheiden".

Kuis je dan ook zelf? Want de ervaringen zijn hier ook wisselvallig at best, maar het blijft wel beter dan het zelf doen...
 
Kuis je dan ook zelf? Want de ervaringen zijn hier ook wisselvallig at best, maar het blijft wel beter dan het zelf doen...

Er moet natuurlijk wel gekuist worden dus dan doen we het maar zelf. Er is nog geen enkele poetshulp gepasseerd die bovendien "beter" kan kuisen dan wanneer we het zelf doen. Integendeel, om de grote Meneer Roger te quoten "Wat je zelf doet, doe je meestal beter" Enige nadeel is dat je natuurlijk geen vaste kuisdag hebt (allez, wij toch niet) en het bijgevolg kan gebeuren dat het iets langer duurt eer bv. de slaapkamer een dweiltje krijgt. WC's en sanitair worden wel wekelijks eens aangepakt ofwel door mijn echtgenote ofwel door ikzelf.
 
Ja, "beter" heb ik fout uitgedrukt. Ik doel daarbij niet op kwaliteit (dat is wisselvallig), maar vooral op tijdsbesteding.
 
Wij zijn recent ook van wekelijks overgestapt naar tweewekelijks.

Doordat ik vaak van thuis werk en mijn partner niet (werkt lange dagen), kwam alle regeling die er bij komt wel bij mij terecht. Dat gaat dan van wat opruimen de avond voordien, afwas wegzetten maar ook altijd zien dat ik thuis ben, meetings inplannen dat ze binnen kan of niet te veel stoort, verhuizen doorheen de dag als ze bezig is, telefoons regelen als ze eens niet komt opdagen,... Wij zijn recent verhuisd naar een grotere woning en de kwaliteit van de poetsdienst is niet echt navenant. Steekt veel tijd in zaken die we niet belangrijk vinden en omgekeerd, spreekt bovendien enkel portugees dus krijg het maar eens uitgelegd.

Doordat ze nu tweewekelijks komt zullen we wel wat meer zelf moeten poetsen want ze komt ook soms gewoon niet (door dan een kwartier op voorhand te cancellen), maar dat neem ik er wel bij.
 
Wij zitten nu aan de onze 3de poetshulp (tweewekelijks)

De eerste was redelijk en een speciaal geval, niet superslecht maar ook niet tevreden (maarja beter iemand dan niemand) na een groot half jaar begon ze af en toe afwezig te zijn en daarom maar iemand anders gevraagd

De tweede hebben we nooit gezien

De derde is een nog vrij jong iemand die nu al 2 jaar bezig is bij ons.
Is enorm goed (nog nooit onverwacht afwezig geweest, poetst mooi , geen schade,...) daarom laten we ze gewoon doen
Er is ook nooit iemand echt thuis (enkel als ze toekomt eventjes) dus ze zit ook op haar gemak, wij zorgen dat alle stoelen al op tafel staan (dat ze haar rug wat kan sparen) Hopelijk blijft ze de rest van haar carrière daarom geven we ze af en toe een presentje dat ze bij ons graag blijft komen en uit dankbaarheid want ik denk dat we momenteel een van de betere poetshulpen hebben rondlopen 🤞
 
Twee poetshulpen: geen wachtlijsten, lieve vrouwen die hun werk goed deden/doen, stipt, slechts sporadisch afwezig/ziek (wat dus geheel normaal is), communicatie in een gemeenschappelijke taal... Ik durf het hier al bijna niet te schrijven uit angst het te jinxen! Als ik alles hier lees lijkt het geluk wel extreem aan onze kant te staan, misschien toch ook maar een lotje Euromillions kopen.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
@Spoiler ik had ook een schatje! Durfde om 9u30 zelfs geen koffietje te drinken met mij "want als we pauze nemen moeten we langer doorwerken" in het begin, heel gedienstig (maar strijken en ramen lappen heb ik maar 1x gevraagd, dat was duidelijk geen sterkte van haar 🤭), enorm dankbaar dat ze brave klanten had en altijd beleefd. Na verloop van tijd voelde ze zich ook duidelijk wat beter (dame van 50 jaar met weinig zelfvertrouwen) waardoor ze durfde vragen of ze in een hittegolf om 7u mocht starten, de dag uitzonderlijk eens verplaatsen omdat ze elders naar toe moest op de vaste dag en geen verlof wou opofferen,...
Omwille van de scheiding ze niet kunnen houden maar mocht ik haar morgen sturen dat ik iemand nodig heb, HEEL veel kans dat die wel gaat schuiven om terug bij mij te mogen komen ook. 😁
 
Terug
Bovenaan