Plug-in thuisbatterijen

Vaste batterijen moeten het meer hebben van grote verbruikers.
Plug-in batterijen zijn prima om 'sluipverbruik' op te vangen (stand-by toestellen, frigo schiet is aan, ...) en peak shaving te doen.

Zo'n vaste batterij kan bvb uw oven even laten draaien zonder stroom vh net te nemen terwijl uw plug-in dan juist (in de kleinere setups) peak shaving zal doen.
Of het de meerprijs van zo'n vaste batterij waard is, is nog een ander vraag natuurlijk.
Mm. Dit is helaas duidelijk een vb van iemand dat nog wat meer opzoekwerk moet verrichten. 1 a 2 plugin batterijen kunnen zonder probleem n0m geven in veel situaties (oven, ev, …). Buiten eilandmodus, zie ik nog weinig meerwaarde in een vaste batterij (ja de rte, deze is van weinig belang in zowel winter, zomer, als eind lente)

Waarom het risico nemen ? Gebruik het waarvoor het getest en gekeurd is.
We spreken over een materiaalkost van 4€ voor een stekker waar dat issue zich gewoon niet stelt...
Het is getest en gekeurd voor 16A tot 2 uur lang. Ik zie niet direct veel use cases, buiten een EV, waarbij je daar over zou gaan.

Het is getest en gekeurd voor 16A tot 2 uur lang. Ik zie niet direct veel use cases, buiten een EV, waarbij je daar over zou gaan.

EV, Sauna, zwembad warmtepomp, oven, EV, functie batterij (dus opladen/stroom leveren),...
Voor dezelfde reden als waarom men voor zeer veel zaken een vaste configuratie aanraadt.

Maar de pure reden is omdat het getest is voor tot 2 uur. Wat nog altijd niet 24/24 7/7 is. En met de industriële stekker is dat helemaal geen issue. Noch is de kostprijs van zo'n stopcontact een issue.
Is echt niet moeilijk om op zo'n toestel gewoon standaard een CEE stekker te voorzien. Met een versie om er zo'n adapter bij te steken. https://www.amazon.com.be/-/en/Schu...61762378092&psc=1&language=en_GB&gad_source=1

Of dat gewoon als optie te behouden.

Voor de meeste mensen wordt de terugverdientijd te lang. Die 3.5kW gebruiken veel huishoudens ook maar gedurende heel korte periodes, tenzij je ook een EV hebt etc. Het moment dat je die 3.5 kW wat langer kan gebruiken is ook (voor veel huishoudens) als de zon niet schijnt en dan is je batterij ook vaak niet vol / snel leeg.
En side note, de terugverdientijd van de goedkope Marstek is in veel gevallen al aan de langere kant, het gaat toch nog om vrij immature producten alvast op vlak van software zoals je hier in dit topic duidelijk kan zien. Hardware reliability? Nog te zien. Dan moet je er ook nog een P1 / smart plug / CT bij kopen, die kunnen ook nog eens vervangen moeten worden over x jaar, sommigen moeten een extra kring steken, enz. $$++ Het blijft imo voorlopig wat een niche product voor de hobbyist enz.

Voor de meeste mensen is het ook gewoon geen rendabele investering. Elektriciteit is zo al vrij goedkoop dus de winsr die je kan maken is beperkt. Het rendement in euro's na acht jaar zal niet veel schelen met het gecumuleerde rendement op een simpele spaarboek.

Fijn hobbyproject, maar ook niet meer dan dat.

Als techneut is dat voor mij gewoon een uitbreiding in de hobby en domotica. Tegelijkertijd gaan onze maandelijkse kosten in elektriciteit naar beneden, hoe minder van die kosten hoe beter. Ze komen goed van pas voor bv. nu de airco's, we kunnen 's avonds gerust nog droogkast/wasmachine opzetten en het helpt ook pieken af te toppen. Als energie nog eens in prijs stijgt gaat het zeker ook van pas komen.

In theorie kan ik elke dag de batterijen ook leegmaken in de EV wat win-win is. Maar daar ben ik niet echt met bezig.

De volgende stap is wel kijken hoe ik met dynamisch contract in de donkere maanden de batterijen kan laden op de goedkope momenten om daarna te gebruiken.

Laatst bewerkt:
Weinig nuttig qua info voor de mensen met problemen, maar ik heb 0 problemen.

3.0, V148, bekabeld aangesloten, modbus via LAN info naar HA. Draait ondertussen van 02/04 zonder issues.

Er was eerst wifi ingesteld maar de combinatie kabel + wifi gaf inderdaad problemen, wifi tijdelijk aangepast naar ander wachtwoord, Marstek laten verbinden met dat nieuwe wachtwoord en dan wifi terug naar het originele wachtwoord gezet zodat Marstek geen wifi verbinding meer kan maken.
Sinds ik dit veranderd heb, werkt alles terug probleemloos en de app werkt nu wel, merci voor de tip.

In theorie kan ik elke dag de batterijen ook leegmaken in de EV wat win-win is. Maar daar ben ik niet echt bezig.

Ik doe dat als ik haast heb of ik weet dat ik een tijdje wegga en er zon gaat zijn.
Het beste is nog steeds de zonne-stroom onmiddelijk in de auto steken. Je hebt maar 1 keer verlies en als je je elektriciteit van de werkgever terugbetaald krijgt is het verlies voor hem.

Ik doe dat als ik haast heb of ik weet dat ik een tijdje wegga en er zon gaat zijn.
Het beste is nog steeds de zonne-stroom onmiddelijk in de auto steken. Je hebt maar 1 keer verlies en als je je elektriciteit van de werkgever terugbetaald krijgt is het verlies voor hem.
Ja, het beste. Maar veel mensen zijn nu eenmaal gaan werken overdag 😅

Ja, het beste. Maar veel mensen zijn nu eenmaal gaan werken overdag 😅
Ook genoeg mensen waarvan de auto minstens twee niet-opeenvolgende dagen thuis staat (één thuiswerkdag en één dag in het weekend, bijvoorbeeld). Dat in combinatie met eventueel nog een avond of twee na thuiskomst bijladen, zal voor het overgrote deel van de bevolking al ruim voldoende zijn om hun wekelijkse kilometers te kunnen afleggen

Gezien ons zelfverbruik heel laag is (35%), ben ik al even aan het kijken naar een thuisbatterij. Op het tweakers forum staat er echter zodanig veel info, en vooral dan van Nederlandse gebruikers, dat ik even het bos door de bomen niet meer zie. Daarom enkele vragen hier:

Een simulatie op basis van onze kwartiertotalen over het laatste jaar geeft het volgende aan. Mij lijkt het dat een batterij van rond de 5 - 7 kWh dus het meeste zal renderen. In de praktijk zou dit dus een batterij van 5.12 kWh zijn. Of zie ik dit verkeerd?

Batterij.png

Ben ik juist dat de Marstek V3 op dit moment dan sowieso de beste optie is? Waar koop je deze in België momenteel het goedkoopst? Ik dacht hiervoor eens naar Duitsland te rijden voor een lagere prijs, maar blijkbaar heb je dan geen garantie, wat mij toch wel essentieel lijkt. Daarnaast is het een optie om te wachten tot volgende winter, wanneer de prijzen vermoedelijk weer wat lager liggen?

Ik kwam volgende groepsaankoop tegen van rebelenergie, waar hij beschikbaar is voor 1169 euro. Je moet wel meedoen aan hun bespaargarantie, maar dat lijkt zonder kosten te zijn? Hoe betrouwbaar is dit allemaal?
https://rebelenergie.be/marstek-venus-e-5-12-kwh/

Een simulatie op basis van onze kwartiertotalen over het laatste jaar geeft het volgende aan. Mij lijkt het dat een batterij van rond de 5 - 7 kWh dus het meeste zal renderen. In de praktijk zou dit dus een batterij van 5.12 kWh zijn. Of zie ik dit verkeerd?

Batterij.png
Hoe kom je op 5-7kWh? 3kWh naar 4kWh geeft al een kleinere opbrengst per kWh aan dan 2kWh naar 3kWh. En per kWh dat je hoger gaat, zakt de opbrengst per kWh.

Hoe kom je op 5-7kWh? 3kWh naar 4kWh geeft al een kleinere opbrengst per kWh aan dan 2kWh naar 3kWh. En per kWh dat je hoger gaat, zakt de opbrengst per kWh.
Wel ik baseer mij vooral op de huidige prijzen van batterijen (dus effectieve rendement): pakweg 1200 euro voor 5,12 kWh (realiteit 4 kWh). Een kleinere batterij (ca 2,5 kWh) kost zover ik kan zien niet zo veel minder, maar dan is de jaarlijkse besparing ook meteen 100 euro minder. Maar verbeter mij gerust :)

Daarnaast is het een optie om te wachten tot volgende winter, wanneer de prijzen vermoedelijk weer wat lager liggen?
beter is niet te wachten tot de winter. Kijk even naar het interview. Tussen 7:30-8:30 legt ze uit dat het rebate systeem in China dat momenteel 6% is zal zakken naar 0% op 1/1/27.

Ik dacht hiervoor eens naar Duitsland te rijden voor een lagere prijs, maar blijkbaar heb je dan geen garantie, wat mij toch wel essentieel lijkt. Daarnaast is het een optie om te wachten tot volgende winter, wanneer de prijzen vermoedelijk weer wat lager liggen?
Je hebt sowieso 2j garantie, ook al koop je in Duitsland. Dat is de Europese wet waar verkopers en fabrikanten niet naast kunnen. De 8j extra garantie die Marstek geeft zou idd niet gelden als je de batterij aankoopt in een ander land dan waar je deze installeert, maar ben benieuwd of ze het echt zo hard gaan spelen. Een groot deel van de mensen hier hebben hun batterij(en) in NL gekocht alleszins. Weet wel dat je officieel niet mag aankopen zonder btw in Duitsland, want dat is enkel voor Duitsers. In de praktijk zijn er wel winkels die er niet zo moeilijk over doen.

Een groot deel van de mensen hier hebben hun batterij(en) in NL gekocht alleszins.
Mijn Duravolt batterij heeft zijn garantie gewoon geactiveerd in de Marstek app hoor. Marstek eist wel dat je hun spul aankoopt bij hun officiële verdelers. Er waren destijds een paar cowboys die blijkbaar verkochten zonder weten van Marstek en die vonden dat niet leuk.

Land van installatie ofzo heeft daar volgens mij nooit bij meegespeeld.

Mm. Dit is helaas duidelijk een vb van iemand dat nog wat meer opzoekwerk moet verrichten. 1 a 2 plugin batterijen kunnen zonder probleem n0m geven in veel situaties (oven, ev, …).
Eerlijk, ik was gewoon wat te lui om alle scenario's te gaan uittypen en wou een beknopt overzichtelijk antwoord geven.

Je hebt 100 merken die allemaal hun eigen varianten met desbetreffende specs aanbieden dus het enige correcte antwoord is 'anything is possible'. Maar met dat antwoord was de vraagsteller weinig verder geholpen.
Ik gaf hem maar het belangrijkste verschil tussen beide platformen. Als je natuurlijk plugin batterijen gaat stapelen kan je makkelijk net zoveel vermogen halen als op een andere batterijinstallatie.
Maar (en hier kan ik zeker verkeerd zijn), dan is de investering ook niet meer zo 'instap' en zal je ook al snel duizenden euro's kwijt zijn. En daar lukt het mij dan niet om het voordeel te zien ve plugin batterij

Land van installatie ofzo heeft daar volgens mij nooit bij meegespeeld.
Staat in de voorwaarden van de garantie van Marstek bij warranty limitations:

2.2. This Factory Limited Warranty is void if:

2.2.1. The product is installed or relocated outside the country of original purchase;

Bron: https://eu.marstekenergy.com/en-us/pages/warranty

Het feit dat de garantie geactiveerd is in de app, heeft niet per se veel waarde. Ze kunnen garantie nog altijd weigeren als je niet voldoet aan de voorwaarden. Maar nogmaals, geen idee of ze het zo hard gaan spelen.

En deze avond stond er ineens 1 van de 2 Marsteks op handmatig... en ook beetje afname van het net, nochtans automatisch volgeladen...
Omgezet en werkt weer zoals het moet.

Toch zeer slechte software.

Eerlijk, ik was gewoon wat te lui om alle scenario's te gaan uittypen en wou een beknopt overzichtelijk antwoord geven.

Je hebt 100 merken die allemaal hun eigen varianten met desbetreffende specs aanbieden dus het enige correcte antwoord is 'anything is possible'. Maar met dat antwoord was de vraagsteller weinig verder geholpen.
Ik gaf hem maar het belangrijkste verschil tussen beide platformen. Als je natuurlijk plugin batterijen gaat stapelen kan je makkelijk net zoveel vermogen halen als op een andere batterijinstallatie.
Maar (en hier kan ik zeker verkeerd zijn), dan is de investering ook niet meer zo 'instap' en zal je ook al snel duizenden euro's kwijt zijn. En daar lukt het mij dan niet om het voordeel te zien ve plugin batterij
Maar ook in een setup met 1 plug-in batterij klopt je voorbeeld niet noodzakelijk.

De plug-in batterij van het afgelopen jaar (Marstek Venus) kan ook het verbruik van je oven opvangen als je batterij op een aparte kring zit en je 2500W kan ontladen.

Ik heb in de maand mei tot nog toe afname van het net van 26,6kWh terwijl ik 346kWh stroom verbruikt heb. Het overgrote deel komt rechtstreeks van de zonnepanelen, maar er komt ook 90,2kWh uit de batterij. In mijn geval is dat alleszins meer dan wat sluimerverbruik en peak shaving.

Terug
Bovenaan