Plug-in thuisbatterijen

Hier wordt soms een simulator tool gepost, werkt die ook als je je gegevens ingeeft mét al 2 batterijen? Zou willen kijken wat de impact is van een derde Marstek - om in de zomer bvb de airco’s langer te laten doordraaien ‘s nachts.
Ja, kan perfect. Alleen moet je dan een 5kWh batterij simuleren als je al 10kWh hebt en de resultaten van 15kWh wil zien.

Ik heb mijn marstek Venus E 2.0 via duravolt besteld in juli vorig jaar.
Nu wil ik ook 1 bestellen voor mijn schoonvader maar daar zijn ze uitverkocht.
Tubotek kan pas vanaf 2e helft juni leveren.
Zou ik durven gewoon bij Marstek.nl bestellen?
Of waar hebben jullie recent besteld?

Ik heb mijn marstek Venus E 2.0 via duravolt besteld in juli vorig jaar.
Nu wil ik ook 1 bestellen voor mijn schoonvader maar daar zijn ze uitverkocht.
Tubotek kan pas vanaf 2e helft juni leveren.
Zou ik durven gewoon bij Marstek.nl bestellen?
Of waar hebben jullie recent besteld?
Ik heb bij marstek.nl besteld.
Zou 10-12 werkdagen levertijd zijn. 6 mei besteld dus is nog te vroeg om te bevestigen dat die LT klopt.

Marstek blijft toch geen waterdicht systeem.
Alles werkte goed.
Ik bekijk app eens, ct003 niet meer geconnecteerd.
Die 2 kabels uit, effe wachten terug in, werkt terug.
Batterijen worden nog niet aangestuurd, beide even af en aan zetten, 30 seconde wachten en alles werkt terug.

Stom dat je er toch nog moet met bezig zijn.
Bekijk je het niet, zit je met verbruik en volle batterijen.

Alles werkte goed.
Batterijen worden nog niet aangestuurd, beide even af en aan zetten, 30 seconde wachten en alles werkt terug.

Mezelf citeren.
In de nacht heeft maar 1 van de 2 batterijen gewerkt. Geen idee waarom, sturen stond op ct003 en de batterij kreeg de info van verbruik binnen... de 5% die er gisteren al uit was wordt ook niet bijgeladen (al zon genoeg).
Dus me daar ook nog eens met bezig houden sebiet.

Mezelf citeren.
In de nacht heeft maar 1 van de 2 batterijen gewerkt. Geen idee waarom, sturen stond op ct003 en de batterij kreeg de info van verbruik binnen... de 5% die er gisteren al uit was wordt ook niet bijgeladen (al zon genoeg).
Dus me daar ook nog eens met bezig houden sebiet.

Lijkt me fun om dat elke dag op te volgen of alles wel goed loopt. Mezelf kennende zou ik elk moment op de gsm checken of het ok is.

Lijkt me fun om dat elke dag op te volgen of alles wel goed loopt. Mezelf kennende zou ik elk moment op de gsm checken of het ok is.
Ik check geregeld gewoon om te zien, leuk zo zien dat je niks moet betalen voor elektriciteit, maar dit is inderdaad onozel.

Nu niet dat een vaste installatie probleemloos is, daar kan mijn collega van meespreken 😉

Alles werkte goed.

Zou je dat niet via een of ander script in het oog kunnen laten houden (al dan niet via HA)? En dan zoiets ertussen https://www.homewizard.com/nl-be/shop/wi-fi-energy-socket/?

Dat speelt enkel als je 2 batterijen hebt. Mijn batterij staat er nu 355 dagen en ik heb welgeteld 0 uitvallen gehad. Die hangt overigens aan een energy socket van homewizard die mogelijks wel eens zou kunnen uitvallen ooit. Maar daar ga ik eens een alarm voor opzetten denk ik.
De terugverdientijd hinkt wel wat achterop, mijn all-in prijs is 27c,04 kWh doordat ik een facturatiepiek van 2725W heb. Ik heb 1100kWh in de batterij gekregen en 802 kWh eruit, met 3c/kWh missende injectievergoeding kom ik op:

802 kWh * 0,2704 - 1100 * 0,03 = 217 - 33 = 184 euro --> 1475 /184 = 8 jaar
Ik kom op een break-even punt van 8 jaar uit, wat op het randje is van econonisch aanvaardbaar.

Hier staat die sinds begin maart en heb 1 keer gehad dat die niks meer deed. Eens uitgeschakeld en terug in en die begon onmiddellijk terug te laden. Was net na de v148 firmware update.

Ik stel mij vooral vragen bij de vaste thuisbatterijen als je jouw plug-in maar na 8j terugverdiend hebt.

Hier kom ik ongeveer op 100kWh minder van het net per maand (gemiddelde van maart en april).
De batterij zelf heb ik wel maar +/-1100€ betaald bij tubotek.

Laatst bewerkt:
Hier is het vooral de app van marstek zelf die het laat afweten als ik niet thuis ben.
Ik kan wel altijd de status van de batterij zien in het overzichtsbeeld van de app maar van zodra ik op de batterij zelf klik, dan is ze "offline"

Dit is al zo sinds ik via utp modbus verbonden ben met mijn HA, deze laatste werkt wel altijd en de batterij zelf doet wel altijd wat ze moet doen.
Dus ik lig er niet echt wakker van, maar als je wat opzoekt, merk je toch wel veel problemen met de app en connectiviteit van de batterij.

Hier is het vooral de app van marstek zelf die het laat afweten als ik niet thuis ben.
Ik kan wel altijd de status van de batterij zien in het overzichtsbeeld van de app maar van zodra ik op de batterij zelf klik, dan is ze "offline"

Dit is al zo sinds ik via utp modbus verbonden ben met mijn HA, deze laatste werkt wel altijd en de batterij zelf doet wel altijd wat ze moet doen.
Dus ik lig er niet echt wakker van, maar als je wat opzoekt, merk je toch wel veel problemen met de app en connectiviteit van de batterij.
In veel gevallen ligt dit aan de wifi verbinding van de mensen zelf. Iets waar heel veel mensen niet bij stilstaan.

Zijn hier in de thread al meerdere mensen geweest die dit soort problemen opgelost hebben door dingen aan wifi te veranderen (Marstek niet meer laten roamen maar fixed op 1 specifiek AP zetten, AP ver/bijplaatsen, batterij verplaatsen, ...).

In veel gevallen ligt dit aan de wifi verbinding van de mensen zelf. Iets waar heel veel mensen niet bij stilstaan.

Zijn hier in de thread al meerdere mensen geweest die dit soort problemen opgelost hebben door dingen aan wifi te veranderen (Marstek niet meer laten roamen maar fixed op 1 specifiek AP zetten, AP ver/bijplaatsen, batterij verplaatsen, ...).

Ik heb dezelfde problemen maar beiden zijn via UTP verbonden - ik heb vooral de indruk dat die app van Marstek op niks trekt.

Indien Venus 3, zeker upgraden naar firmware v148. Ervoor waren er problemen wanneer verbonden met UTP en de app.

Indien Venus 3, zeker upgraden naar firmware v148. Ervoor waren er problemen wanneer verbonden met UTP en de app.
Deze was tot voor kort niet beschikbaar in mijn app terwijl ik inderdaad hier en daar al las dat deze versie die problemen oploste.
Zonet gekeken en nu is deze beschikbaar.

Edit:
Deze morgen begon batterij niet op te laden.
Ik dacht, GVD ik update dan eens en tis weer miserie.
Was vergeten dat bij elke update om 1 of andere reden alle instellingen terug naar std gaan.
Baterij stond weer op handmatig en 800W.

Laatst bewerkt:
Deze ochtend stond alles weer op std, dus 800W en handmatig.
Als het morgen weer zo is, dan zal het weer alles naar fabrieksinstellingen zijn en van 0 beginnen.

Terug
Bovenaan