Plug-in thuisbatterijen

Draai jouw Fluvius cijfers eens door een simulator om het beste beeld te krijgen. Veel hangt er vanaf hoeveel je 's nachts verbruikt en in de winter.

Als die 3700kWh winter verbruik is, gaat een batterij niks doen.
Als die 3700kWh nachtverbruik is in de zomer, ga je veel winnen met een hele grote batterij.

Draai jouw Fluvius cijfers eens door een simulator om het beste beeld te krijgen. Veel hangt er vanaf hoeveel je 's nachts verbruikt en in de winter.

Als die 3700kWh winter verbruik is, gaat een batterij niks doen.
Als die 3700kWh nachtverbruik is in de zomer, ga je veel winnen met een hele grote batterij.

Hierbij wat ik op Fluvius terugvind. Daar staan precies wel geen gegevens over het eigen verbruik?

Laatst bewerkt:

Hierbij wat ik op Fluvius terugvind. Daar staan precies wel geen gegevens over het eigen verbruik?
Afbeelding niet zichtbaar.
Maar ja, dat is normaal. De gegevens op fluvius zijn enkel van de digitale meter. Eigenverbruik passeert niet langs de meter dus daar heeft de meter geen zicht op.

Maar uiteindelijk doet eigenverbruik er ook niet toe voor die simulaties, want eigenverbruik wordt toch verbruikt... Die simulaties kijken wat de impact zou zijn van een batterij die stroom opslaat die nu geïnjecteerd zou worden en hoe deze zou kunnen gebruikt worden i.p.v. netafname.

Afbeelding niet zichtbaar.
Maar ja, dat is normaal. De gegevens op fluvius zijn enkel van de digitale meter. Eigenverbruik passeert niet langs de meter dus daar heeft de meter geen zicht op.

Maar uiteindelijk doet eigenverbruik er ook niet toe voor die simulaties, want eigenverbruik wordt toch verbruikt... Die simulaties kijken wat de impact zou zijn van een batterij die stroom opslaat die nu geïnjecteerd zou worden en hoe deze zou kunnen gebruikt worden i.p.v. netafname.
Heb de afbeelding aangepast, zou nu wel moeten werken.

Heb de afbeelding aangepast, zou nu wel moeten werken.
Het is nog altijd het beste dat je op mijn fluvius je kwartier gegevens in een simulator steekt, dan krijg je het correctste antwoord. Maar je post dit in het plugin. Mijn vermoeden gaat dan ook dat je interesse daarin is? Ikzelf heb een verbruik iets minder als jou. 3000 kWh. En 7 a 8 kWh was de sweet spot. Dus 2 batterijen van 5 bvb?

Het is nog altijd het beste dat je op mijn fluvius je kwartier gegevens in een simulator steekt, dan krijg je het correctste antwoord. Maar je post dit in het plugin. Mijn vermoeden gaat dan ook dat je interesse daarin is? Ikzelf heb een verbruik iets minder als jou. 3000 kWh. En 7 a 8 kWh was de sweet spot. Dus 2 batterijen van 5 bvb?

Dat ligt dus aan zijn kwartiertotalen en dus zijn verbruik.

Mijn injectie (800-900kWh/jaar) bvb is gebasseerd op een aantal dagen hoge injectie (20+kWh), dan is theoretisch een extra 5kWh batterij goed. Maar in de praktijk krijg ik die mss 60 keer vol op een jaar, dat is 300kWh erin en 240kWh (of op zijn best 80€/jaar) winst. Ik krijg die nooit terugverdient.

Dat ligt dus aan zijn kwartiertotalen en dus zijn verbruik.
Yup, dat zeg ik duidelijk in mijn eerste zin.
Mijn injectie (800-900kWh/jaar) bvb is gebasseerd op een aantal dagen hoge injectie (20+kWh), dan is theoretisch een extra 5kWh batterij goed. Maar in de praktijk krijg ik die mss 60 keer vol op een jaar, dat is 300kWh erin en 240kWh (of op zijn best 80€/jaar) winst. Ik krijg die nooit terugverdient.
Elke situatie is anders. Als je zijn injectie bekijkt over het ganse jaar is zijn situatie in lijn met hier. Ja, een 2e batterij zal zeker langer duren. Dat is bij iedereen. Persoonlijk heb ik een 2e batterij nog toegevoegd voor de pieken en dus iets meer comfort wetende dat bij een volle (of half volle) batterij tijdelijk 6kW trekken geen probleem hoeft te vormen op vlak van distributie.

Ik ga toch ook 10 kwh marstek batterijen bestellen. Bij tubotek zijn ze precies voorradig.
Had het al vroeger moeten bestellen maar beter nu dan het nog uit te stellen.

Ik ga toch ook 10 kwh marstek batterijen bestellen. Bij tubotek zijn ze precies voorradig.
Had het al vroeger moeten bestellen maar beter nu dan het nog uit te stellen.
Er staat op voorraad, maar tegelijkertijd staat deze boodschap er bij. Volgens mij is het dus een preorder.
En damn, das duur. Wetende dat je die voor 1150euro/stuk had in februari/maart incl. bebat en btw.

Afhalen mogelijk vanaf: Woensdag 17 juni 2026
Verwachte levering vanaf: Maandag 15 juni 2026

Yup, dat zeg ik duidelijk in mijn eerste zin.

Elke situatie is anders. Als je zijn injectie bekijkt over het ganse jaar is zijn situatie in lijn met hier. Ja, een 2e batterij zal zeker langer duren. Dat is bij iedereen. Persoonlijk heb ik een 2e batterij nog toegevoegd voor de pieken en dus iets meer comfort wetende dat bij een volle (of half volle) batterij tijdelijk 6kW trekken geen probleem hoeft te vormen op vlak van distributie.

Mijn gemiddelde jaarpiek is 3kW, ik kan daar nog weinig vanaf halen denk ik. Een 2de batterij terugverdienen duurt hier zo lang (en zorgt tevens voor 60kg afval opt einde van de rit) dat ik met dat geld liever iets anders doe dat mij meer opbrengst gaat geven.
Mijn doel was zoveel mogelijk zonne-energie opgebruiken, niet om een 0 factuur te hebben tegen elke kost.
Ik heb overigens evenveel in de auto geladen dan van het net getrokken, mijn elektriciteitsfactuur is netto 0 euro, wat goedkoper is dan een terugdraaiende teller. Want dan zou ik prosumententarief - 700kWh als extra kost hebben (maar geen Marstek hebben moeten kopen).
Schiet er nog 5-600m3 gas over op jaarbasis (24/24h 365 dagen per jaar warm), dat overleef ik wel.

Ik mankeer nog 20 dagen data, maar heel veel gaan die nummers nietmeer wijzigen.
jaarverbruik.png

Ik heb een mail gehad van energyVision om daar een stekkerbatterij te nemen aan 12 euro per maand. Is dat de moeite?

Je betaalt 12 * 12€ per jaar 144.
Aanschafprijs ligt rond de 1300€ voor 1 stekkerbatterij. Op 9,027777777777778 jaar heb je de aanschafprijs betaald.

Ik zou het nooit doen. Maar ik kan mij zonder issue zo'n stekkerbatterij permitteren. Maar sowieso is het enkel nuttig wanneer je door het gebruik van die stekkerbatterij meer dan 12€ per maand kan betalen. Ik verwacht ook niet dat je het abonnement voor die batterij even kan stopzetten in de winter om terug te activeren in zomer, lente en herfst om zo de kost en efficiëntie beter op elkaar af te stemmen.

Aanschafprijs ligt rond de 1300€ voor 1 stekkerbatterij. Op 9,027777777777778 jaar heb je de aanschafprijs betaald.

Ik zou het nooit doen. Maar ik kan mij zonder issue zo'n stekkerbatterij permitteren. Maar sowieso is het enkel nuttig wanneer je door het gebruik van die stekkerbatterij meer dan 12€ per maand kan betalen. Ik verwacht ook niet dat je het abonnement voor die batterij even kan stopzetten in de winter om terug te activeren in zomer, lente en herfst om zo de kost en efficiëntie beter op elkaar af te stemmen.
Ja ik vraag me ook af wat ze gaan doen indien de batterij het begeeft na pakweg 4 jaar. Uiteindelijk weet niemand of die batterijen een levensduur van 10 jaar gaan halen. Daarom ben ik een beetje scepsis daar tegen over. Ik kan zo een batterij ook zelf aankopen; dat is het probleem niet. Maar zelfde als hierboven: als die batterij het zou begeven na een jaar of 4, en je opnieuw moet aankopen, krijg je dat nooit terug verdiend.
We werken met 2 fulltime, dus wel meeste verbruik na de uren. Zeker in de winter veel afname, in de zomer veel injectie

Ik heb een mail gehad van energyVision om daar een stekkerbatterij te nemen aan 12 euro per maand. Is dat de moeite?

Hangt allemaal van onbekende factoren af...
  1. Wat gaat de levensduur van een Marstek batterij zijn? Ik zie velen hier gokken op 10j+ maar ik zie bepaalde componenten (daarom niet de batterij) rapper falen. En dan is da vraag hoe herstelbaar ze zijn...
  2. Wat ga je met het geld doen? Ik vind de berekening van @Renegadexxripxx hierboven niet echt correct, want dan vergelijk je €12/maand vs €1300 éénmalig betalen; wat dus betekent dat je dat bedrag nu over hebt. Als je inderdaad dat geld in een enveloppe ergens legt, klopt zijn 9j. Als je het echter belegt en jaarlijks €144 uithaalt zal het al naar 12j gaan (als je 7% rendement haalt). En dan verwijs ik naar puntje 1.
  3. Blijft de abonnementsprijs €12 bij EnergyVision? Als ze binnen paar jaar opslaan, ziet het er ook al compleet anders uit.
  4. Zijn er nog verborgen kosten bij EnergyVision? Het persbericht is niet gedetailleerd daarover. Ik vermoed al zeker verzendkosten als je het niet gaat ophalen.
  5. ...

Hangt allemaal van onbekende factoren af...
  1. Wat gaat de levensduur van een Marstek batterij zijn? Ik zie velen hier gokken op 10j+ maar ik zie bepaalde componenten (daarom niet de batterij) rapper falen. En dan is da vraag hoe herstelbaar ze zijn...
  2. Wat ga je met het geld doen? Ik vind de berekening van @Renegadexxripxx hierboven niet echt correct, want dan vergelijk je €12/maand vs €1300 éénmalig betalen; wat dus betekent dat je dat bedrag nu over hebt. Als je inderdaad dat geld in een enveloppe ergens legt, klopt zijn 9j. Als je het echter belegt en jaarlijks €144 uithaalt zal het al naar 12j gaan (als je 7% rendement haalt). En dan verwijs ik naar puntje 1.
  3. Blijft de abonnementsprijs €12 bij EnergyVision? Als ze binnen paar jaar opslaan, ziet het er ook al compleet anders uit.
  4. Zijn er nog verborgen kosten bij EnergyVision? Het persbericht is niet gedetailleerd daarover. Ik vermoed al zeker verzendkosten als je het niet gaat ophalen.
  5. ...
Dit is de uitleg in de mail:

Wat mag je verwachten?

• Geen investering, wel maximaal voordeel 🔋

Je betaalt € 12/maand, all-in (incl. aanmelding Bebat en bij de netbeheerder).

• Meer halen uit je zonne-energie ☀️

Sla je overschot op en gebruik het wanneer stroom duurder is. Je besparing kan oplopen tot € 230 netto per jaar.

• Krachtige en eenvoudige oplossing 🔌

Capaciteit van 5,12 kWh, volledig plug & play. Bekijk hier alle details.

• Sneller ophalen = sneller genieten 📦
    Haal vanaf 1 juni je batterij op in onze ophaalpunten in Gent of Jette en benut je zonnestroom optimaal. Liever levering aan huis? Leveringsslots gaan open vanaf 21 juni.

Voor je de stekkerbatterij aanvraagt, check je best even volgende zaken:
  • Je hebt een digitale meter
    Zo kan je het verbruik via de batterij correct opgevolgd worden.

• Je P1-poort staat open
    Zo kan de batterij slim inspelen op je energieverbruik. Via de website van Fluvius kan je eenvoudig volgende stappen volgen om je P1-poort open te zetten. Let op: na je aanvraag kan het tot 72 uur duren voor je P1-poort geactiveerd is.

• Een stopcontact in de buurt van je meterkast
    De batterij wordt aangesloten via een standaard stopcontact.

• Een stabiele WiFi-verbinding
    De batterij gebruikt je WiFi om je verbruik te optimaliseren en je maximale voordeel te garanderen. Zorg er ook voor dat je je WiFi-wachtwoord bij de hand hebt voor een vlotte installatie.

In de persberichten lees je dat ze het hebben over 2,12 kWh. Op de afbeelding laten ze een marstek Venus A zien. Deze staat in de betere winkel voor 600€

Dit is de uitleg in de mail:

~knip~
Staat dus niet meer info in dan in het persbericht.
In de persberichten lees je dat ze het hebben over 2,12 kWh. Op de afbeelding laten ze een marstek Venus A zien. Deze staat in de betere winkel voor 600€
Dubbel nee.
Dit zie ik toch staan in de tekst:
"EnergyVision kiest bewust voor een laagdrempelige oplossing. De stekkerbatterij heeft een capaciteit van 5,12 kWh en is beschikbaar via een abonnement van € 12 per maand, inclusief alle kosten zoals de Bebat-bijdrage en de aanmelding bij de netbeheerder."

En dit is een Marstek Venus E 3.0 in de afbeelding in hetzelfde persbericht:
0e0RIzr.png

Terug
Bovenaan