Plug-in thuisbatterijen

De Marstek v3 is hier ondertussen 3 maand in gebruik.
Oplaadenergie: 499kWh
Ontlaadenergie: 409kWh

Komt neer op een efficiëntie van 82% en een kostenbesparing van een €100 - 120. Piek in capaciteitstarief is ook duidelijk lager met dat die overdag en 's avonds tijdens het koken (of bij wasmachine + droogkast + vaatwas tegelijk want mijn madam kan niet plannen) bijspringt.

Ik heb 2 marstek V3's lopen
Oplaadenergie 1: 260kWh
Ontlaadenergie 1: 206.22kWh
Oplaadenergie 2: 455kWh
Ontlaadenergie 2: 365kWh.

Iemand een idee waarom deze niet allebei evenveel ongeveer hebben? Er is toch een vrij groot verschil vindk.
Ik heb ze tijdens black friday kortingen besteld en in december geïnstalleerd gehad.
Vooral voor het piekverbruik tegen te gaan, de rest is meegenomen (mijn vrouw werd hier zot sinds de terugdraaiende teller weg was)

3 nieuwe modellen van Marstek.

De Mini, gewone Venus en de Venus Max

Die Venus Max 10kwh was nog wel interessant geweest met opladen/ontladen aan 3.6kwh, maar dan moet je denk ik best een zwaarder stopcontact steken zeker?

Iemand een idee waarom deze niet allebei evenveel ongeveer hebben? Er is toch een vrij groot verschil vindk.
Dat is hier ook, ik denk dat als het gevraagde vermogen beperkt is (s'nachts?) sowieso maar 1 batterij ontlaad. Waarom het algoritme steeds dezelfde batterij neemt, laat ik in het midden.

3 nieuwe modellen van Marstek.

De Mini, gewone Venus en de Venus Max

Die Venus Max 10kwh was nog wel interessant geweest met opladen/ontladen aan 3.6kwh, maar dan moet je denk ik best een zwaarder stopcontact steken zeker?

Qua afmetingen en gewicht valt het nog mee precies als je het vergelijkt met de huidige modellen.

Venus E v3 5.12kWh
620 × 480 × 160 mm
63kg

Venus E Max 10kWh
750 x 450 x 210mm
86kg

Ik blijf zeer sceptisch over "de grootste verbetering" van de Venus 4.0. die enorme sprong van 6.000 naar 10.000 cycli.
In de praktijk gaat het meestal niet om een revolutionaire nieuwe batterijcel, maar om een andere definitie van wanneer een batterij als "versleten" wordt beschouwd. 6.000 cycli wordt doorgaans gemeten tot 80% resterende capaciteit. Die 10.000 cycli? Vaak pas tot 60%.
Dat is een beetje alsof een bandenfabrikant plots beweert dat zijn banden 60% langer meegaan, niet omdat de band beter is geworden, maar omdat hij een volledig gladde band nu ook nog als "bruikbaar" meetelt. De band rijdt inderdaad nog, maar niemand zal beweren dat hij nog in dezelfde staat verkeert.
Ook die claim van 25 jaar levensduur verdient nuance. Het aantal cycli is niet het echte probleem; de tijd zelf is dat wel. Zelfs hoogwaardige LiFePO4-cellen verouderen chemisch, ook wanneer ze weinig gebruikt worden. Daarnaast heb je nog het BMS en de elektronica die in de praktijk vaak eerder de geest geven dan de cellen zelf.
Kortom: 10.000 cycli klinkt indrukwekkend, maar ik zie vooral een verschuiving van de meetlat, geen wonder van de batterijchemie.

Weet er iemand wat er met de prijzen van de Venus V2 is gebeurd nadat de V3 werd aangekondigd?
Voor zover ik me herinner, zijn die wat gezakt en de V3 werd in het begin veel te duur verkocht (1800 euro ofzoiets) totdat de stock van de V2 grotendeels op was. Ik zou nu precies geen prijswonderen verwachten gezien de grote vraag en de hogere prijs om uit te voeren uit China.

Is het geen nadeel dat ze nu 3kw injectie kunnen doen (en 3,6 voor de max)?
Nu kan je geen 2x 5,12 zetten op mono fase.
En 1 Max geeft ook geen 5kw injectie...

Ik ben al tijdje aan het denken aan 2x 5,12 te zetten en dan op 2 aparte kringen dat ik mijn capaciteits tarief kan opvangen.
Dat gaat met de v4's dus niet?

Ik ben al tijdje aan het denken aan 2x 5,12 te zetten en dan op 2 aparte kringen dat ik mijn capaciteits tarief kan opvangen.
Klopt, officieel kan dat niet met de V4. Er zijn veel mensen die (onbewust?) hun Marstek V2/V3 aanmelden Bij Fluvius met een 800W omvormer omdat ze hem limiteren op 800W, maar het is en blijft een 2500W omvormer natuurlijk. Ik begrijp ook niet goed dat er een 800W versie in de Synergrid lijst staat, want die is in België bij mijn weten nooit geleverd. Zo kan je dus in principe 6 Marstek batterijen goedgekeurd krijgen door Fluvius op éénfase.

Ik heb 2 Marstek V3s elk op een aparte kring op 2500W ontladen staan en beiden ook als 2500W aangemeld en goedgekeurd door Fluvius op éénfase.

Hier toch ook speciaal 3 (2 batterijen besteld, maar just in case...) extra zekeringen/kringen in de kast aangemaakt en 3 aparte stopcontacten voorzien in m'n kelder hoor. 2 op 1 kring lijkt me flirten met de marges.

18 mei 2 besteld op marstek.nl, nog altijd 'in behandeling' op de site, en voor de rest geen nieuws. Hmmm.
Ondertussen zoveel kwh het net in zien gaan, om dan iedere nacht 8kwh er terug uit te trekken makes me sad :(

De maand mei zit er op. Eerste volledige maand met 2 batterijen (V2 van 1 jaar oud en een nieuwe V3).

930kWh verbruikt waarvan 7.4kWh afname. 99.2% zelf voorzienend dus :)
240kWh kwam uit de batterijen.

Klopt, officieel kan dat niet met de V4. Er zijn veel mensen die (onbewust?) hun Marstek V2/V3 aanmelden Bij Fluvius met een 800W omvormer omdat ze hem limiteren op 800W, maar het is en blijft een 2500W omvormer natuurlijk. Ik begrijp ook niet goed dat er een 800W versie in de Synergrid lijst staat, want die is in België bij mijn weten nooit geleverd. Zo kan je dus in principe 6 Marstek batterijen goedgekeurd krijgen door Fluvius op éénfase.

Ik heb 2 Marstek V3s elk op een aparte kring op 2500W ontladen staan en beiden ook als 2500W aangemeld en goedgekeurd door Fluvius op éénfase.
Dus ik zou eigenlijk nu nog asap 2 v3's moeten bestellen idealiter 😔

Alleen geen 2500€ op overschot staan

Op Tweakers zijn er mensen met een monofase die 3x Marsteks hebben aangemeld en goedkeuring van Fluvius gehad hebben. Dus die zitten ook over hun 5kW vermogen.

Op Tweakers zijn er mensen met een monofase die 3x Marsteks hebben aangemeld en goedkeuring van Fluvius gehad hebben. Dus die zitten ook over hun 5kW vermogen.
Aangemeld als 2500W omvormervermogen per batterij? Want heb ook al verschillende verhalen gehoord van mensen die een afkeur hebben gekregen omdat ze over 5000W omvormervermogen gingen. Als ze het aanmelden als 800W omvormervermogen, zal Fluvius het goedkeuren maar zijn ze in principe niet in orde.

Aangemeld als 2500W omvormervermogen per batterij? Want heb ook al verschillende verhalen gehoord van mensen die een afkeur hebben gekregen omdat ze over 5000W omvormervermogen gingen. Als ze het aanmelden als 800W omvormervermogen, zal Fluvius het goedkeuren maar zijn ze in principe niet in orde.
Ja, als 2500W. Er was zelfs iemand die een mail gestuurd had met de vraag als het mag en die had een positief antwoord ontvangen.

Het wil wel zeggen dat die V4 een nieuwe homologatie zal nodig hebben.

@strijkkeiZer? Kunt ook zo'n Venux E Max batterij zetten he. Dat is maar 3.5kW vermogen en 10kWh opslag. Dan ga je niet over de 5kWh en heb je toch 10kWh aan capaciteit zonder het nadeel van 2 batterijen te hebben.

Ja, als 2500W. Er was zelfs iemand die een mail gestuurd had met de vraag als het mag en die had een positief antwoord ontvangen.

Het wil wel zeggen dat die V4 een nieuwe homologatie zal nodig hebben.

@strijkkeiZer? Kunt ook zo'n Venux E Max batterij zetten he. Dat is maar 3.5kW vermogen en 10kWh opslag. Dan ga je niet over de 5kWh en heb je toch 10kWh aan capaciteit zonder het nadeel van 2 batterijen te hebben.
Dan is het dus eigenlijk Russische roulette naargelang welke medewerker je aanvraag nakijkt. :D Maar zelfs als het zo goedgekeurd wordt, ben je nog steeds niet in orde volgens de officiële regels (for what it's worth ofc).

Terug
Bovenaan