Plug-in thuisbatterijen

grappig, de eerste persberichten waren anders. Ws omdat de venus A nog niet gehomologeerd is.
Wat doen die eerdere persberichten ertoe als die hier niet gelinked waren en de discussie enkel over het laatste ging? 🤷‍♂️

Maar eens opgezocht, je hebt het waarschijnlijk hierover?

Wat dus een compleet ander product/andere dienst was. Want dat was enkel voor hun eigen klanten...

Het persbericht nu, begint dan ook letterlijk met het feit dat ze hun aanbod uitbreiden. Eerste zin: "Na een eerste succesvolle uitrol van stekkerbatterijen zonder investering voor klanten met zonnepanelen van EnergyVision, breidt het bedrijf zijn aanbod van slimme energieoplossingen nu verder uit."

Wat doen die eerdere persberichten ertoe als die hier niet gelinked waren en de discussie enkel over het laatste ging? 🤷‍♂️

Maar eens opgezocht, je hebt het waarschijnlijk hierover?

Wat dus een compleet ander product/andere dienst was. Want dat was enkel voor hun eigen klanten...

Het persbericht nu, begint dan ook letterlijk met het feit dat ze hun aanbod uitbreiden. Eerste zin: "Na een eerste succesvolle uitrol van stekkerbatterijen zonder investering voor klanten met zonnepanelen van EnergyVision, breidt het bedrijf zijn aanbod van slimme energieoplossingen nu verder uit."
Ik heb ze ook eens gemaild met de vraag wat er gebeurd als deze defect gaan, of niet meer werken. Hun antwoord is dat zij dan voor alles zorgen en dat oplossen zonder meerkost.

Levering zou ook gratis zijn aan huis en als je wisselt van energieleverancier komen ze deze aan 250 euro opnieuw ophalen, of je betaalt een resterende bedrag uit om deze over te nemen.

Laatst bewerkt:
Ik ga toch ook 10 kwh marstek batterijen bestellen. Bij tubotek zijn ze precies voorradig.
Had het al vroeger moeten bestellen maar beter nu dan het nog uit te stellen.

Ik ga ook bestellen, was ook bij tubotek aan het kijken

Afhalen mogelijk vanaf: Donderdag 18 juni 2026
Verwachte levering vanaf: Donderdag 18 juni 2026
1594 euro incl bebat.

iemand die nog sneller kan?

1594 euro incl bebat.

Heb jij al een batterij of nog helemaal niks? Want een Marstek met een bestaande batterij installatie is om problemen vragen. Alle niet Marstek specifiek, maar 2 merken samen marcheert niet.

Heb jij al een batterij of nog helemaal niks? Want een Marstek met een bestaande batterij installatie is om problemen vragen. Alle niet Marstek specifiek, maar 2 merken samen marcheert niet.

Nee, heb er nog geen.

Zou dat zo een issue zijn? Die marstek gaat via de P1 injectie zien en de injectie opslaan alsof het een verbruiker is, nee?
Als ik aan mijn SMA omvormer toch nog batterijen zou hangen dan gaan die toch gewoon ook laden bij injectie, als de ene aan het laden is dan zal de SMA niks doen want er is niks beschikbaar, als de marstek dan vol zit dan zal de SMA overpakken.

Volgens mij ga je taferelen krijgen dat ze mekaar als verbruiker zien en dus mekaar gaan opladen?

1594 euro incl bebat.

Ik heb bij Marstek.nl besteld. 10-12 werkdagen zou het zijn. Maar afgaande van de reviews kan het wel eens langer worden.
1600eur is wel veel.

Ik heb bij Marstek.nl besteld. 10-12 werkdagen zou het zijn. Maar afgaande van de reviews kan het wel eens langer worden.
1600eur is wel veel.
Bij Tubotek betaal je natuurlijk wel de Bebat bijdrage (€202,82) zoals het hoort; wat marstek.nl niet aanrekent. Dit is een verplichting voor de verkoper; dus als marstek.nl dit niet aanrekent, is dit niet jouw verantwoordelijkheid of fout als klant...

Zonder Bebat bijdrage is het €1.421,75 incl BTW bij Tubotek (maar als je die optie kiest en je plaatst ze toch in België, ben jij wel in fout...). Nog altijd meer dan €1299 bij Marstek.nl.

Nee, heb er nog geen.

Zou dat zo een issue zijn? Die marstek gaat via de P1 injectie zien en de injectie opslaan alsof het een verbruiker is, nee?
Als ik aan mijn SMA omvormer toch nog batterijen zou hangen dan gaan die toch gewoon ook laden bij injectie, als de ene aan het laden is dan zal de SMA niks doen want er is niks beschikbaar, als de marstek dan vol zit dan zal de SMA overpakken.
Het probleem is dat niet beide batterijen tegelijk reageren. Een SMA installatie zal sneller reageren uw Marstek. Stel de wolk is weg en plots 1000W injectie. Uw SMA gaat 1000W sneller laden. 1 second later schiet de Marstek ook in gang en laadt ook 1000W met als gevolg 1000W afname. Uw SMA reageert direct met 1000W te ontladen. Nu is uw SMA de Marstek aan het voeden.

Zolang verschillende batterijen niet gestuurd worden door dezelfde controller/EMS, ga je taferelen krijgen waarbij de batterijen stroom tussen elkaar zitten uit te wisselen. En zo gaan uw batterijen leeg lopen aan conversie verliezen.

Dus of je stapt in het Marstek verhaal of je stapt in het SMA verhaal, maar niet beide. Je kan natuurlijk wel uw Marstek verpatsen als je ooit iets van SMA wil opzetten, maar dan gaat uw "winst" verloren zijn denk ik. Zeker aan Tubotek prijzen.

Zonder Bebat bijdrage is het €1.421,75 incl BTW bij Tubotek (maar als je die optie kiest en je plaatst ze toch in België, ben jij wel in fout...).

Ik heb mijn batterij, net zoals nog enkelen hier, in februari bij Tubotek gekocht. Toen was er die optie nog niet. Op de afrekenpagina stond er wel inclusief bebat maar op de factuur was er geen spoor. Als ik de serienummer ingeef op de bebat website, kan de batterij niet gevonden worden.

Als Tubotek de bebat in mijn geval niet betaalt, gaat hij in de fout.

Ik heb mijn batterij, net zoals nog enkelen hier, in februari bij Tubotek gekocht. Toen was er die optie nog niet. Op de afrekenpagina stond er wel inclusief bebat maar op de factuur was er geen spoor. Als ik de serienummer ingeef op de bebat website, kan de batterij niet gevonden worden.

Als Tubotek de bebat in mijn geval niet betaalt, gaat hij in de fout.
Ja, wat dus een andere situatie is dan nu, waar ik het over had 🤷‍♂️

Nu geven ze wel de optie. Als jij dan toch (nu) voor de optie kiest om buiten België te plaatsen (zonder Bebat bijdrage) maar ze toch in België plaatst, ben jij dus aan het frauderen.
Als zij in het verleden dit niet deden en die optie niet aanboden, waren zij in fout.

Zelfs nu zal het er vanaf hangen hoe het op de factuur staat als je de optie buiten België in de webshop aanvinkt. Want uiteindelijk is en blijft het de verantwoordelijkheid van de verkoper zoals ik al zei.

Ja, wat dus een andere situatie is dan nu, waar ik het over had 🤷‍♂️

Nu geven ze wel de optie. Als jij dan toch (nu) voor de optie kiest om buiten België te plaatsen (zonder Bebat bijdrage) maar ze toch in België plaatst, ben jij dus aan het frauderen.
Als zij in het verleden dit niet deden en die optie niet aanboden, waren zij in fout.

Zelfs nu zal het er vanaf hangen hoe het op de factuur staat als je de optie buiten België in de webshop aanvinkt. Want uiteindelijk is en blijft het de verantwoordelijkheid van de verkoper zoals ik al zei.

Ik heb daar zelfs niet over nagedacht vorig jaar toen ik de batterij bestelde. Wat dan?
Hij komt uit Nederland en de optie was er ook niet.

Ik heb daar zelfs niet over nagedacht vorig jaar toen ik de batterij bestelde. Wat dan?
Ik zou daar niet van wakker liggen. Dit gaat om een milieubijdrage die niet betaald is, maw je betaald al voor de recyclage die later gaat gebeuren. Ik wil het tegen dan wel eens zien welke containerpark medewerker om een serienummer gaat vragen om eerst te controleren of je bebat bijdrage wel in orde is. Het is trouwens ook de plicht van de verkoper om dit in orde te brengen, ook bij buitenlandse verkopers. Er is zelfs geen mogelijkheid als particulier om achteraf nog te registreren.

Multi-solar die geen bebat bijdrage aanrekent bv. lost dit zo op in hun algemene voorwaarden:
Wij hechten veel waarde aan een verantwoorde verwerking van thuisbatterijen. Daarom hanteren wij een eigen terugname- en recyclingregeling voor afgedankte accu’s en batterijsystemen, conform de geldende Nederlandse wet- en regelgeving.

Klanten die vanuit andere Europese landen bij ons bestellen, kunnen desgewenst ook gebruikmaken van deze terugnameservice. Hiervoor dient vooraf of bij het afvoeren van de batterij contact met ons opgenomen te worden via [email protected] of telefonisch via +31 (0)10 261 3368. Wij verstrekken dan heldere instructies over de wijze van retourname, transport en verwerking.

Laatst bewerkt:
Je moet er ook niet van wakker liggen, de klant moet er eigenlijk nooit van wakker liggen. Bebat is iets dat degene die het op de Belgische markt brengt, moet regelen; niet de klant.

Zie ook deze post:

Het probleem is dat niet beide batterijen tegelijk reageren. Een SMA installatie zal sneller reageren uw Marstek. Stel de wolk is weg en plots 1000W injectie. Uw SMA gaat 1000W sneller laden. 1 second later schiet de Marstek ook in gang en laadt ook 1000W met als gevolg 1000W afname. Uw SMA reageert direct met 1000W te ontladen. Nu is uw SMA de Marstek aan het voeden.

Zolang verschillende batterijen niet gestuurd worden door dezelfde controller/EMS, ga je taferelen krijgen waarbij de batterijen stroom tussen elkaar zitten uit te wisselen. En zo gaan uw batterijen leeg lopen aan conversie verliezen.

Dus of je stapt in het Marstek verhaal of je stapt in het SMA verhaal, maar niet beide. Je kan natuurlijk wel uw Marstek verpatsen als je ooit iets van SMA wil opzetten, maar dan gaat uw "winst" verloren zijn denk ik. Zeker aan Tubotek prijzen.

Thx!

Dan zal ik idd moeten kiezen.

Maar zelfs aan Tubotek prijzen zou marstek al een no-brainer moeten zijn. Voor 6000 euro heb ik bv een 20kWh systeem (waarvan dan mss 16kwh bruikbaar wegens boven & onderlimiet), waarbij ik voor dat geld bij SMA 2 modules heb van 3.2kWh.

Laatst bewerkt:
Thx!

Dan zal ik idd moeten kiezen.

Maar zelfs aan Tubotek prijzen zou marstek al een no-brainer moeten zijn. Voor 6000 euro heb ik bv een 20kWh systeem (waarvan dan mss 16kwh bruikbaar wegens boven & onderlimiet), waarbij ik voor dat geld bij SMA 2 modules heb van 3.2kWh.
Inderdaad. Dat was ook de keuze om voor Marstek te gaan.

Ik heb nu bijna 2 maand een V3 draaien en die is toch wel wat efficënter dan mijn V2. 16kWh haal je zeker uit 4 Marsteks.

Hier wordt soms een simulator tool gepost, werkt die ook als je je gegevens ingeeft mét al 2 batterijen? Zou willen kijken wat de impact is van een derde Marstek - om in de zomer bvb de airco’s langer te laten doordraaien ‘s nachts.

Hier wordt soms een simulator tool gepost, werkt die ook als je je gegevens ingeeft mét al 2 batterijen? Zou willen kijken wat de impact is van een derde Marstek - om in de zomer bvb de airco’s langer te laten doordraaien ‘s nachts.
Het zijn en blijven simulators dus blijven beperkt zowel in output als correctheid. Die enkel kijken naar wat er langs je meter passeerde in de tijdspanne die je aanlevert.

Dus ja en nee.
Dat zal kijken naar wat je nu injecteert en hoe dat zou ingezet worden met een extra batterij voor je netafname in de vorige periode. Maakt dus niet uit of je al batterijen hebt of niet.
Maar als je nu opeens meer gaat verbruiken, zal die simulator daar geen rekening mee houden natuurlijk. Die kijkt enkel naar de netafname die je aanlevert...

Terug
Bovenaan