Plug-in thuisbatterijen

Lijkt mij qua prijs in lijn te liggen met de eerdere Solix lijnen van Anker. Met als grootste verschil grotere capaciteit per batterij unit en hoger vermogen. Maar nog altijd duur voor wat het is.

Ook geen idee of die gehomologeerd gaat raken met 3500W... Hier is bij mijn weten geen wettelijke verplichting voor maar dit lijkt mij gewoon om problemen vragen.
Op de website van Synergrid staat dat plug-in toestellen maximaal 2600W mogen leveren.

Op de website van Synergrid staat dat plug-in toestellen maximaal 2600W mogen leveren.
Waar? Je bedoelt in de FAQ dit puntje?
  • 14. Is er een beperking van het vermogen van ‘Plug&Play’ toestellen
    • In principe wordt het vermogen van Plug&Play toestellen vandaag beperkt tot 2.600 W, gezien ze op een stroomkring in de woonst kunnen worden aangesloten (cf. Algemeen Reglement op Elektrische Installaties (AREI)).
    • OPGELET:
    in de Gewesten wordt vandaag reeds door verschillende instanties aangeraden om het gecombineerd omvormervermogen van ‘Plug&Play’ toestellen te beperken tot 600 W à 800 W uit veiligheidsoverwegingen.
    De kans bestaat trouwens dat dergelijk vermogen zal worden opgelegd door de overheid.
Merk de "in principe" op. Het AREI zegt dit:
In de huishoudelijke installaties, wordt elk (verplaatsbaar) toestel met vaste standplaats of elke (verplaatsbare) machine met vaste standplaats met een nominaal vermogen groter of gelijk aan 2600 W afzonderlijkgevoed door een toegekende stroombaan. De wasmachine, de afwasmachine, de droogkast, het elektrischfornuis, de elektrische kookplaat en de elektrische oven worden ook afzonderlijk gevoed door een toegekende stroombaan. De toestellen van een elektrische verwarming met vaste standplaats worden gevoed door eenof meerdere toegekende stroombanen. De doorsnede van de elektrische leidingen bestemd voor de voedingvan deze elektrische toestellen of machines wordt in functie van het vermogen van deze elektrische toestellen of machines gekozen.
Een kookplaat van +2600W met een stekker mag ook gewoon verkocht worden hoor. Moet gewoon aangesloten worden op een afzonderlijke kring.

Ik vind nergens iets terug in de voorschriften of aanvraagdocumenten van Synergrid waar die limiet van 2600W afgedwongen wordt.
FOD Economie, K.M.O., Middenstand en Energie (die ook instaat voor AREI) zegt dit ook:
  • Check of de betrokken stopcontact en het circuit dat dit stopcontact voedt geschikt zijn, evenals uw elektrische installatie. Wij raden u aan een circuit te voorzien waarop alleen het toestel wordt aangesloten. Bij een vaste plaatsing in een woning, is dit afzonderlijke circuit een verplichting voor plug & play-zonnepanelen en -batterijen vanaf 2600 W.

Dat maakt het dan een stuk minder laagdrempelig voor velen en dat is net het idee achter een plug in denk ik?

Klopt, maar je kan de keuze laten eh. Ik zou het liefst mijn batterij vast aansluiten, zonder een stopcontact dat eigenlijk maar op 11A gerate is. Het stopcontact is hier de zwakke schakel en als er brand uitbreekt is het allicht daar.

Klopt, maar je kan de keuze laten eh. Ik zou het liefst mijn batterij vast aansluiten, zonder een stopcontact dat eigenlijk maar op 11A gerate is. Het stopcontact is hier de zwakke schakel en als er brand uitbreekt is het allicht daar.

Zijn de meeste stopcontacten niet op 16A?

Die Niko hydro’s wat ik hiervoor gebruikt hebt in de kelder stond dat toch op meen ik

Ja. 16A (1,5mm2) of 20A (2,5mm2)

16A (2,5mm2) is het maximum, langdurig gebruik zoals auto opladen met 2,5mm2 - 10A, elk ander scenario 10A of zelfs 8A. Met zo een datasheet zou ik geen 3500W voor 2h door een stopcontact rammen.

Niko-stopcontact.png

eerlijk? Vind het niet zo’n interessante optie. Ook wat verwarrend? Tot 800W teruglevering, maar in de specs, 1200W AC uitgang. Wat is het dan? En ik lees 1299€ voor net geen 4kWh nogal magertjes.
Is dan ook een hybride plug-in batterij met mogelijkheid om rechtstreeks zonnepanelen op in te pluggen zonder extra inverter. Ook al gebruik je die functionaliteit niet, ze zit er wel in en je betaalt ervoor.
Staat precies wel niet op de lijst van Synergrid
Is van Ecoflow, ik denk de EF-EA-HD-U4K-800. Die staat al sinds januari op de lijst.

Ik kwam net deze tool tegen:
Iemand die kan bevestigen dat de resultaten overeenkomen met in werkelijkheid gehaalde prestaties?
Lijkt er zeer dicht bij te zitten als ik mijn gegevens van voordat ik de batterij had upload. Hij zegt 1130kWh bespaart terwijl het in werkelijkheid zo'n 1200kWh is.

Is dan ook een hybride plug-in batterij met mogelijkheid om rechtstreeks zonnepanelen op in te pluggen zonder extra inverter. Ook al gebruik je die functionaliteit niet, ze zit er wel in en je betaalt ervoor.

Is van Ecoflow, ik denk de EF-EA-HD-U4K-800. Die staat al sinds januari op de lijst.
Klopt, als een batterij met mppt jou ding is vind ik de venus A of D een volwassener product (op voorwaarde dat je een te pakken krijgt)

Klopt, als een batterij met mppt jou ding is vind ik de venus A of D een volwassener product (op voorwaarde dat je een te pakken krijgt)
Ecoflow is toch een matuurder bedrijf met al meer ervaring en die al veel langer bekend is? En daarboven zijn de Marstek Venus A & D (nog) niet gehomologeerd...

Vorig jaar 8000 kwh opgewekt en daarvan slechts de helft zelf verbruikt en nog 3700 van het net gehaald.
Wil zelfverbruik verhogen. Welke capaciteit van batterij raden jullie aan? En wat is zowat de beste deal hiervoor?

Terug
Bovenaan