Plug-in thuisbatterijen

De 2e screenshot geeft toch ook duidelijk grid/load aan? Alleen de groene lijn van de PV lijkt mij specifiek aan de omvormer.
Ja, maar kunt uw totale verbruik niet track en als je niet weet wat de PV heeft opgebracht. Niemand heeft hier Marstek PV omvormers want ze zijn (nog) niet goedgekeurd in België.

In HW kun je allerlei omvormers toevoegen. En je hebt ook gas en waterverbruik. Als je HW meter vervangt door een Marstek meter, verlies je dus veel.

Ja, maar kunt uw totale verbruik niet track en als je niet weet wat de PV heeft opgebracht. Niemand heeft hier Marstek PV omvormers want ze zijn (nog) niet goedgekeurd in België.

In HW kun je allerlei omvormers toevoegen. En je hebt ook gas en waterverbruik. Als je HW meter vervangt door een Marstek meter, verlies je dus veel.
Ik heb een marstek 800W pv (micro)omvormer. Ze zijn inderdaad nog niet goedgekeurd. Hopelijk snel.

Auch. 1249 € vandaag. Ze hadden verwittigd...

Laatst bewerkt:
Achter paywall, maar zal er 1 uitpikken:

Ik hoop dat die Vincent hier zit, want ik wil zijn reken-je-rijk berekening wel eens zien :p
Vincent begon met twee stekkerpanelen die hij online kocht voor 494 euro, inclusief montagemateriaal. “Op een zonnige zomerdag zullen die me 3,5 kWh opleveren, maar gisteren kreeg ik al 2 kWh.” Gesterkt door dat succes plaatste hij zes extra panelen en een batterij van 6 kWh.

Het effect is spectaculair. “Ik laad de batterij ’s nachts op aan superdaltarieven. Ik ga ervan uit dat ik maandelijks 70 euro kan besparen en mijn investering op 3,5 jaar terugverdien.
6EbJ7m6.png

Ook heel lomp om met die foto in de gazet te komen met zijn volledige naam, want zowel die Marstek omvormers voor zijn panelen als de Jackery batterij zijn niet gehomologeerd ^^

494euro voor 2 panelen met omvormer... Zo goedkoop is dat al niet meer. Op Multi Solar vind je prijs/kWh betere sets.

En die 70euro op een maand zal wel incl. zijn 8 zonnepanelen zijn. Die Jackery batterij zou een standby verbruik van 35Wh/h hebben. Op Tweakers zijn de over de slechte efficientië allesinds niet te spreken.

Maar de eerste zonnepanelen en batterij capaciteit is het snelst terug verdiend he. Als je wat rekent zonder verliezen enzo, kom je misschien wel aan 70euro/maand. En zal wellicht enkel voor deze maand gerekend hebben want 70euro ga je in de winter niet halen.

Als je van 500kWh afname naar 250kWh zakt door PV en batterij, dan heb je +- wel 70euro bespaart op de elektriciteitsrekening.

Als je wat rekent zonder verliezen enzo, kom je misschien wel aan 70euro/maand. En zal wellicht enkel voor deze maand gerekend hebben want 70euro ga je in de winter niet halen.
Zonder verliezen rekenen en enkel naar een goede maand kijken, dat bedoelde ik dus met reken-je-rijk. Want hij doet uitschijnen in zijn uitspraak dat het elke maand zo zou zijn en dat trek ik in twijfel ;)

Zeker als hij er dan ook nog die uitspraak bij betrekt van de batterij opladen bij superdaltarieven waarbij je, rekening houdend met de verliezen van de batterij, er eigenlijk verlies op maakt :p

Het opladen aan superdaltarieven doet wel het slechtste vermoeden qua kennis.

Superdaltarief is vermoedelijk Engie, dat is (met korting) nog ongeveer €0,01 voor energie, daar komen uiteraard nog taksen bij.

Als hij daarmee 6kWh kan opslaan (basis + 2 uitbreidingen op foto) kost het opladen hem €1,14 (6 x €0,19/kWh) en bespaart hij met een RTE van 80% (betwijfelbaar blijkbaar) €1,344 (4,8 * €0,28).

Dat is een besparing van €0,204 per dag in de veronderstelling dat hij die 6kWh zou verbruiken op piekmomenten en niet op daluren, als hij alles zou besparen op daluren wint hij nog maar €0,012 per dag. Het zal vermoedelijk ergens tussen die 2 bedragen liggen.

Als we daarnaast (pessimistisch?) rekening houden met een levensduur van 6000 cycli wil dat zeggen dat de investeringskost €0,27 per cyclus is (€1652,02 kon ik vinden, delen door 6000). Ongeacht wanneer hij zijn aangekochte energie verbruikt: hij draait er verlies op.

Hopelijk is zijn berekening ivm zonnepanelen beter...

Mijn batterij is ondertussen ook toegekomen :clap:

Eens tijd moeten zoeken dit weekend om te installeren

Mijn batterij is ondertussen ook toegekomen :clap:

Eens tijd moeten zoeken dit weekend om te installeren
Het is letterlijk op 2min gebeurd. Eenvoudiger kan niet.

Ik was de eerste avond op zoek naar mijn 0 verbruik in de Homewizard app, maar daar was ik live toch mijn gebruikelijke van het net aan 't aankopen.
Blijkt dat het stopcontact in mijn elektriciteitshok onder de carports aan het appartement beneden toebehoort.
Die hebben dus 5kw stroom voor niks gehad van me! :)
De ochtend erna toch maar naar mijn berging overgezet. Inderdaad zwaar die krengen!

Ik was de eerste avond op zoek naar mijn 0 verbruik in de Homewizard app, maar daar was ik live toch mijn gebruikelijke van het net aan 't aankopen.
Blijkt dat het stopcontact in mijn elektriciteitshok onder de carports aan het appartement beneden toebehoort.
De ochtend erna toch maar naar mijn berging overgezet. Inderdaad zwaar die krengen!
Zie dat het op een aparte kring staat als je aan 2400w wil ontladen he. Anders op 800w houden

Zie dat het op een aparte kring staat als je aan 2400w wil ontladen he. Anders op 800w houden
Yup, heb 'm nu op 800w staan.
Eerst eens zien of 2400w wel nodig is.

De eerste signalen zijn alvast gunstig, ik heb echt wel wat aan de batterij. Ik heb bijna geen aangekocht verbruik meer (de nacht is sowieso helemaal gecoverd).
De pieken tijdens koken/haardroger/... zou ik enkel nog kunnen weghalen door naar die 2400w ontladen te gaan.

Wat hebben de meesten hier? 800w of aparte kring en 2400w?

Hier 2 aparte kringen en 2x2400

Mijn kookplaat alleen al kan zotte pieken trekken

Iemand zijn Marstek in Home Assistant geïntegreerd? Bestaande integraties zijn precies heel prematuur.

Verlengkabel en je kan nog meer besparen dan een batterij 😀

Mijn HA Green komt binnen 2 weken toe. Mijn code staat al klaar.

Plan is om een profiel of 6 in Marstek te definieren en in functie van EV laden, PV productie, tijd van de dag,... een specifiek profiel te kiezen:
Meter op de 0
Manueel laden/injectie 0W
Laden aan 500W
Laden aan 1000W
Laden aan 1500W
Laden aan 2000W
Laden aan 2500W
Iemand zijn Marstek in Home Assistant geïntegreerd? Bestaande integraties zijn precies heel prematuur.

Wat hebben de meesten hier? 800w of aparte kring en 2400w?
Het belangrijkste is om je afnamepieken van het net laag te houden, dus in de winter en tussenseizoenen is het vaak interessanter om de Marstek op 800W te zetten zodat die niet meteen leeggetrokken is.

Ondertussen ook een V3 hier naast de V2 en die is toch een pak strakker en kleiner. Wel veel moeilijker te verplaatsen en niet buiten te plaatsen door de klepjes die open moeten blijven. Ben aan het denken om m'n V2 te vervangen door een V3 zodat ik de 2 voor elkaar kan zetten bij de gasketel. Met de V2 kan ik de V3 er enkel bovenop plaatsen wegens plaatsgebrek (of ophangen aan de muur, maar dat doe ik niet graag).

Had wel al problemen om de 2 batterijen tezamen te laten werken op de Marstek CT-003 in een actieve P1 splitter van Homewizard. Nu ik de splitter ertussenuit gehaald heb werkt het wel. Nog iemand dit probleem gehad? De CT003 hangt apart aan de stroom.

Laatst bewerkt:
Het belangrijkste is om je afnamepieken van het net laag te houden, dus in de winter en tussenseizoenen is het vaak interessanter om de Marstek op 800W te zetten zodat die niet meteen leeggetrokken is.
Natuurlijk wel 2 kanttekeningen erbij want het hangt allemaal van je profiel/verbruik af:
  • Langs de onderzijde/kleine verbruiker: Minimum maandpiek is 2,5kW voor fluvius voor het capaciteitstarief, heeft geen impact om eronder te gaan shaven. Mijn gemiddelde facturatiepiek van het afgelopen jaar was 2,551kW en hoogste maandpiek 2,718 kW. Daar valt weinig af te scheren :P
  • Langs de bovenzijde/grote verbruiker: Als hij op 800W staat kan hij ook maar 800W peak shaven...

Natuurlijk wel 2 kanttekeningen erbij want het hangt allemaal van je profiel/verbruik af:
  • Langs de onderzijde/kleine verbruiker: Minimum maandpiek is 2,5kW voor fluvius voor het capaciteitstarief, heeft geen impact om eronder te gaan shaven. Mijn gemiddelde facturatiepiek van het afgelopen jaar was 2,551kW en hoogste maandpiek 2,718 kW. Daar valt weinig af te scheren :p
  • Langs de bovenzijde/grote verbruiker: Als hij op 800W staat kan hij ook maar 800W peak shaven...
De kleine verbruiker: volledig akkoord. Ik wist niet dat het mogelijk was om zo'n lage pieken te hebben zonder een batterij. Wij zijn kleine gebruikers en hebben al pieken van 3,7kW.

Bij de grote verbruikers lijkt het mij ook slim om 800W te blijven peak shaven, want het is beter om alle pieken 800W te verlagen t.o.v. maar enkele pieken met 2500W volledig op te vangen terwijl je niks kan opvangen een ander deel van de dag wanneer je batterij leeg is. Natuurlijk hangt het ook af van hoeveel zonnepanelen je hebt.

Ik heb nu 2 batterijen en vind het spijtig dat ik nu 2x 800W heb als ontlaadlimiet. Had liever 2x 400W gehad zodat ik nog steeds een totale ontlaadlimiet van 800W had.

Terug
Bovenaan