Het kan er misschien wel tegen in de zin van "niet direct kapot" maar heeft het geen negatief effect op de levensduur? DOD inperken zou langere levensduur als gevolg hebben? Ik lees hier en daar ook dat ideale percentage om zo'n batterijen langdurig te bewaren tussen de 40-60% is om degradatie tegen te gaan.
Ik weet niet of ze bij Marstek al zo hard wakker liggen van hoe deze batterijen het binnen een paar jaar gaan doen en of die 10 jaar garantie iets gaat betekenen als je binnen 7 jaar maar 1kWh meer uit die batterij krijgt.
11 en 20% zeggen toch niets op zich. Ik kan met zekerheid zeggen dat op 12% de batterij meer dan 12% capaciteit heeft, die blijft daar nog uren op hangen vooraleer hij 11% is. Bij 20% ga je de batterijcapaciteit veel meer verkleinen dan je denkt. Marstek had de 20% ook op celspanning van 11% kunnen zetten en dan was je wel tevreden.
Hoe lang (in jaren) die cellen meegaan is niet zo belangrijk, het gaat erom dat je er tijdens de levensduur genoeg kWh kunt uithalen, dat is wat de ROI bepaalt. Deze is sowieso beperkt tot de levensduur van de omvormer, hoe ouder die wordt, des te groter de kans op een failure. als je je vellen keigoed verzorgt en de omvormer gaat na 10 jaar en 1 dag stuk sta je daar alsnog, alles is in hars gegoten en de kans op reparatie is nagenoeg 0.
Mbt tot je vraag over 1kWh capaciteit na 7 jaar, het antwoord is afhankelijk van het aantal cycli. Zoals met elke batterij. Een EV battwrij is ook beperkt in tijd of gereden kilometers (cycli). Net zoals een batterij in een phone bvb.
4000 cycli van 90% is net hetzelfde als 4500 cycli van 80% voor slijtage, hier en daar mss een procentje verschil.
Storage is iets anders dan gebruik, Marstek laadt de batterij bij voordat de celspanning te hard zakt om schade te veroorzaken. Dat gebeurt niet als je een batterij maanden wegzet zonder gebruik natuurlijk.
Zou me er dus niet te druk in maken. Het blijft een verbruiksartikel met elektronica.
Een paar vragen voor de kenners.
Ik heb thuis een 3 fasen aansluiting en een homewizard p1 meter.
Kan ik de marstek gewoon inpluggen en gebruiken?
Of zou ik best de shelly kopen?
Laat ik best een aparte kring installeren met een 16A zekering en een stopcontact?
Gewoon die P1 meter gebruiken, op 7 maanden tijd heeft dat hier 0 keer gefaald.
Aparte zekering laten installeren (16 of 20A) kan, maar moet je laten keuren natuurlijk. Ik heb hier een paar lijnen met 1 stopcontact en heb die gebruikt. De ventilatie-unit hangt nu op dr kring van slpk 4 en 5 (dat mag).