Plug-in thuisbatterijen

Voorlopig lijkt alles nog oké met DoD op 21%. Dan laat hij de batterij zakken tot 19% voor hij begint te laden. Ik ga nog enkele weken afwachten, maar als ik dan nog geen problemen opgemerkt heb, ga ik die van m'n ouders ook upgraden zodat ik de DoD ook zo kan instellen bij hen.

Dod van 20%?
Dus de onderste kWh kan je niet gebruiken?

Er is 1 item in uw wagen.

Subtotaal: € 976,65

Verzending: € 85,00

Totaal (excl. BTW) € 1.061,65

Totaal (incl. btw) € 1.266,75

BTW: € 205,10

ik had er in begin ook overgekeken dat het (in kleine letterkes) exclusief belastingen was.

pas bij bestellen kwam btw bedrag erbij.

Ik kom nu hier op de goedkoopste Marstek uit... 1099 euro incl btw

Die prijzen zakken ziender ogen. Ik geloof dat ze nog onder de 1000 gaan... Nog even afwachten hier!

Ik kom nu hier op de goedkoopste Marstek uit... 1099 euro incl btw

Die prijzen zakken ziender ogen. Ik geloof dat ze nog onder de 1000 gaan... Nog even afwachten hier!

Ook al gezien, maar geen zin in deze adder onder het gras.

Door deel te nemen aan Rebel Safe activeer je onze 36-maanden bespaargarantie. We optimaliseren jouw energiecontract gemiddeld één keer per jaar, en alleen wanneer het nieuwe tarief lager ligt dan je huidige groepstarief. Zo blijf je altijd voordeliger uit.

zou es willen weten of je verplicht bent via hen gaan af te nemen op een door hen gekozen contract.

Kijk voor dat Rebel gedoe gerust even op Tweakers in die topic over Marstek of over thuisbatterijen. Ik ben er ook mee bezig geweest om die daar te kopen en een andere tweaker ook. Je moet dan idd zo 36 maanden aan hun "groepsaktie" meedoen, geen zin in.

Is wssch zo een zelfstandig reseller van Luminus contracten en dergelijke.

En mag je tot 100% laden of ook daar 80% limiet en dus maar 3kwh bruikbaar van de 5?
Standaard ontlaadt de Marstek tot 11% en laadt die tot 100%. Voor de ondergrens kan je een andere limiet instellen, voor de bovengrens niet.
Op 100% zal de batterij toch nooit lang staan, zelfs in de zomer niet door het nachtverbruik dus daar zie ik minder problemen in. Maar in de winter staat de batterij vaak aan het minimum en dan lijkt het me niet goed voor de levensduur van de batterij als het minimum op 11% ingesteld staat.

Ik heb Marstek ook eens gecontacteerd om die nieuwe firmware te ontvangen. Zie hem ook niet zo graag wekenlang quasi voortdurend op amper rond de 11 percent staan.

Ik heb Marstek ook eens gecontacteerd om die nieuwe firmware te ontvangen. Zie hem ook niet zo graag wekenlang quasi voortdurend op amper rond de 11 percent staan.

Bij 11% is de celspanning nog fors boven 3.0V. Een batterij kan daar tegen, anders zou Marstek zelf de grens wel hoger leggen.

Bij 11% is de celspanning nog fors boven 3.0V. Een batterij kan daar tegen, anders zou Marstek zelf de grens wel hoger leggen.
Het kan er misschien wel tegen in de zin van "niet direct kapot" maar heeft het geen negatief effect op de levensduur? DOD inperken zou langere levensduur als gevolg hebben? Ik lees hier en daar ook dat ideale percentage om zo'n batterijen langdurig te bewaren tussen de 40-60% is om degradatie tegen te gaan.

Ik weet niet of ze bij Marstek al zo hard wakker liggen van hoe deze batterijen het binnen een paar jaar gaan doen en of die 10 jaar garantie iets gaat betekenen als je binnen 7 jaar maar 1kWh meer uit die batterij krijgt.

Een paar vragen voor de kenners.
Ik heb thuis een 3 fasen aansluiting en een homewizard p1 meter.
Kan ik de marstek gewoon inpluggen en gebruiken?
Of zou ik best de shelly kopen?
Laat ik best een aparte kring installeren met een 16A zekering en een stopcontact?

Het kan er misschien wel tegen in de zin van "niet direct kapot" maar heeft het geen negatief effect op de levensduur? DOD inperken zou langere levensduur als gevolg hebben? Ik lees hier en daar ook dat ideale percentage om zo'n batterijen langdurig te bewaren tussen de 40-60% is om degradatie tegen te gaan.

Ik weet niet of ze bij Marstek al zo hard wakker liggen van hoe deze batterijen het binnen een paar jaar gaan doen en of die 10 jaar garantie iets gaat betekenen als je binnen 7 jaar maar 1kWh meer uit die batterij krijgt.

11 en 20% zeggen toch niets op zich. Ik kan met zekerheid zeggen dat op 12% de batterij meer dan 12% capaciteit heeft, die blijft daar nog uren op hangen vooraleer hij 11% is. Bij 20% ga je de batterijcapaciteit veel meer verkleinen dan je denkt. Marstek had de 20% ook op celspanning van 11% kunnen zetten en dan was je wel tevreden.

Hoe lang (in jaren) die cellen meegaan is niet zo belangrijk, het gaat erom dat je er tijdens de levensduur genoeg kWh kunt uithalen, dat is wat de ROI bepaalt. Deze is sowieso beperkt tot de levensduur van de omvormer, hoe ouder die wordt, des te groter de kans op een failure. als je je vellen keigoed verzorgt en de omvormer gaat na 10 jaar en 1 dag stuk sta je daar alsnog, alles is in hars gegoten en de kans op reparatie is nagenoeg 0.

Mbt tot je vraag over 1kWh capaciteit na 7 jaar, het antwoord is afhankelijk van het aantal cycli. Zoals met elke batterij. Een EV battwrij is ook beperkt in tijd of gereden kilometers (cycli). Net zoals een batterij in een phone bvb.
4000 cycli van 90% is net hetzelfde als 4500 cycli van 80% voor slijtage, hier en daar mss een procentje verschil.
Storage is iets anders dan gebruik, Marstek laadt de batterij bij voordat de celspanning te hard zakt om schade te veroorzaken. Dat gebeurt niet als je een batterij maanden wegzet zonder gebruik natuurlijk.

Zou me er dus niet te druk in maken. Het blijft een verbruiksartikel met elektronica.

Een paar vragen voor de kenners.
Ik heb thuis een 3 fasen aansluiting en een homewizard p1 meter.
Kan ik de marstek gewoon inpluggen en gebruiken?
Of zou ik best de shelly kopen?
Laat ik best een aparte kring installeren met een 16A zekering en een stopcontact?

Gewoon die P1 meter gebruiken, op 7 maanden tijd heeft dat hier 0 keer gefaald.

Aparte zekering laten installeren (16 of 20A) kan, maar moet je laten keuren natuurlijk. Ik heb hier een paar lijnen met 1 stopcontact en heb die gebruikt. De ventilatie-unit hangt nu op dr kring van slpk 4 en 5 (dat mag).

Laatst bewerkt:
4000 cycli van 90% is net hetzelfde als 4500 cycli van 80% voor slijtage, hier en daar mss een procentje verschil.
Gezien je de vergelijking maakt met EV's, wil ik wel even meegeven dat dit een grotere impact kan hebben dan 'hier en daar mss een procentje verschil'.
Een cyclus heeft niet altijd dezelfde belasting. Twee cycli van 80% naar 30% is belastender dan 4 cycli van 65% naar 40% bijvoorbeeld. Hoe dichter bij de 100% en 0%, hoe belastender de cyclus is.
De impact verschilt wel serieus naargelang het type batterij je hebt. En om het nog complexer te maken, de ene batterij heeft liever non-stop belasting terwijl de andere batterij er geen problemen mee heeft dat je heel de tijd start/stopt met de belasting.

Ik overweeg om zo 2 van die Marsteks te zetten. (1 woning + zorgwoning dus ook aardig wat verbruik. Ligt voor 10kwp aan zonnepanelen op het dak)

Vandaag bijvoorbeeld so far (we zijn thuis vandaag dus proberen te verbruiken door de dag: 7.7kwh van het net genomen, 7kwh geïnjecteerd..

Lijkt me dus wel interessant. Ik denk er ineens 2 te zetten, want we injecteren met momenten echt veel zodra de zon uitkomt.

Ik heb nog 2 reserve automaten (20A) in de kast steken. Ik neem aan dat het dan ideaal is om voor elke batterij zo een reserve te gebruiken?

Ik kan de batterijen gewoon in de kelder bij de elektriciteitskast plaatsen. Dus ik denk dat het niet meer is dan een stopcontact voor elke batterij te plaatsten?

Mag ik die gerust op 2400w zetten aangezien het apart afgezekerd is? 800w lijkt me wat weinig.

En met zo 2 batterijen, wil dat zeggen dat ik dan aan 4800w kan onladen? Want dat zou mijn piekvebruik, wat best hoog is, serieus naar omlaag kunnen brengen. (2 woningen dus ook 2 keer inductieplaat, 2x alles eigenlijk..)

Nog eens wat opgezocht en voor een LFP batterij zoals de Marstek is diep ontladen of laden tot 100% eigenlijk niet echt een probleem. Dus misschien heeft het dan toch niet veel nut om de DoD op 20% SoC in te stellen.

Langs de andere kant hebben sommigen al problemen gehad dat de batterij niet meer wou bijladen en eens je batterij onder de 3% komt kan je je batterij wel beschadigen. Nu heb ik een mooie veiligheidsmarge en kan ik maatregelen treffen als de batterij bvb. plots op 15% staat. Als 11% SoC de DoD is, heb je veel minder tijd en marge om te reageren wanneer je merkt dat de batterij niet meer wil bijladen. Zo waren er mensen waarbij de batterij op 0% stond na een tijd en ze nog niet meteen aan de praat kregen, dan kan je er bijna zeker van zijn dat je batterij schade heeft of toch alleszins degradatie.

Ik ga het nog een tijdje zo laten staan en eens ik merk dat de batterij te snel op 100% komt en we te veel injecteren op het net kan ik het nog altijd aanpassen. Daar is nu totaal geen sprake van. Ik denk dat we in de winter niet snel op 100% zullen komen en in de zomer gaan we te weinig verbruiken om tot 20% te geraken, dus enkel in de tussenseizoenen zal ik er mogelijk voordeel uit halen door het in te stellen op 11%. Maar zelfs dat valt nog te bezien.

Terug
Bovenaan