Plug-in thuisbatterijen

Is ook maar een reseller die een goede domeinnaam heeft kunnen registreren hoor. :p

Niettegenstaande een nette prijs indien het een geregistreerde reseller is. De V3 heeft een LAN poort aan boord, als de prijzen wat gelijk liggen is dat wel een grote plus. De formfactor is meegenomen, maar als de V2 te bulky zou zijn en in de weg staan koop je die toch niet. Hier steekt die weg in de technische ruimte, waarbij de Marstek V2 het kleinste toestel is.

Niettegenstaande een nette prijs indien het een geregistreerde reseller is. De V3 heeft een LAN poort aan boord, als de prijzen wat gelijk liggen is dat wel een grote plus. De formfactor is meegenomen, maar als de V2 te bulky zou zijn en in de weg staan koop je die toch niet. Hier steekt die weg in de technische ruimte, waarbij de Marstek V2 het kleinste toestel is.
Ik vind de V2 persoonlijk beter. Heeft wieltjes, is waterdicht en was nog eens goedkoper ook. Ik weet niet of je nu nog ergens een V2 zal vinden dus dan heb je natuurlijk geen keuze. De V3 is iets mooier, maar de schoonheidsprijs winnen ze beiden niet dus ik zou ze sowieso ergens uit het zicht zetten. Ik heb geen wifi connectieverlies met de P1 meter meer sinds ik m'n app niet meer opendoe bij m'n ouders die ook een Marstek V2 hebben, dus ik zie geen added value voor die ethernet poort tenzij je slecht wifi bereik hebt in huis. Maar dan zou ik eerder kijken naar een uitbreiding van de wifi.

Is die V3 niet waterdicht?
Bij mij komt die op termijn in het tuinhuis/Fietsgarage/berghok.
Dit weekend eens langs bij de plaatselijke containerboer. Nog aan het twijfelen tussen zeecontainers of modulaire vouwcontainers. De wachtbuis voor de elektriciteit en internet ligt al.
Ik zou die container isoleren langs de binnenkant en daar de batterij in kwijt willen. Maar die moet wel waterdicht zijn.

In geval van brand is dan de container weg in plaats van ons huis.

In huis moet ik die ofwel in de berging beneden waarvan letterlijk een deel onder de trap ligt. Of in de berging op het zolderverdiep. Die grenst aan mijn kinderen hun slaapkamers.

De kans op brand is klein, maar nooit onbestaande. Als ge dan nog eens uw vluchtroutes gaat afsnijden...
Better safe than sorry.

Is die V3 niet waterdicht?
Bij mij komt die op termijn in het tuinhuis/Fietsgarage/berghok.
Dit weekend eens langs bij de plaatselijke containerboer. Nog aan het twijfelen tussen zeecontainers of modulaire vouwcontainers. De wachtbuis voor de elektriciteit en internet ligt al.
Ik zou die container isoleren langs de binnenkant en daar de batterij in kwijt willen. Maar die moet wel waterdicht zijn.

In geval van brand is dan de container weg in plaats van ons huis.

In huis moet ik die ofwel in de berging beneden waarvan letterlijk een deel onder de trap ligt. Of in de berging op het zolderverdiep. Die grenst aan mijn kinderen hun slaapkamers.

De kans op brand is klein, maar nooit onbestaande. Als ge dan nog eens uw vluchtroutes gaat afsnijden...
Better safe than sorry.

Staat je omvormer van de zonnepanelen dan ook buiten? Risico is namelijk identiek. Een lifepo4 batterij schiet namelijk niet in brand, het is geen lipo ofzo.

de LFP batterijen (lithium ijzerfosfaat cellen) gaan echter nooit gaan ontbranden, hooguit wat milde rookontwikkeling. ik zou zeggen, evenveel risico zoals uw zonnepanelen.

Serieuze korting op de Marstek batterij via hun site:
Linkje

Ik was nog aan het wachten tot Fluvius m'n premie stort maar ik ga ze toch al aanschaffen dan..
Is niet de site van Marstek zelf, iemand die hun naam gebruikt. :)

Bij thuisbatterij.nl kun je ze kopen voor 1325 euro

Ik heb der nu toch wel al wat over gelezen, maar het is me nog niet helemaal duidelijk.

Als ik nu zo'n Marstek Venus E 3.0 koop, dan plug ik ik dat gewoon in het stopcontact en ik plug daar een ethernet kabel in. In mijn P1 poort van de digitale meter steekt nu zo'n homewizard meter, maar van wat ik begrijp kan ik dat met zo'n splitter daar twee van die dongles aan hangen?

Kan ik dan zo'n batterij configureren dat die alleen oplaad met de "rest" die ik normaal terug naar het net zou duwen? Of moet ik daar ook aanpassingen voor aan mijn elektrische kast doen?

Ik heb der nu toch wel al wat over gelezen, maar het is me nog niet helemaal duidelijk.

Als ik nu zo'n Marstek Venus E 3.0 koop, dan plug ik ik dat gewoon in het stopcontact en ik plug daar een ethernet kabel in. In mijn P1 poort van de digitale meter steekt nu zo'n homewizard meter, maar van wat ik begrijp kan ik dat met zo'n splitter daar twee van die dongles aan hangen?
Marstek is compatible met de HomeWizard P1, er is dus geen splitter met extra dongle nodig.
Kan ik dan zo'n batterij configureren dat die alleen oplaad met de "rest" die ik normaal terug naar het net zou duwen? Of moet ik daar ook aanpassingen voor aan mijn elektrische kast doen?
Ja, opladen met overtollige zonnestroom dat is de "self consumption" mode. De batterij leest dan de P1 meter uit en gaat opladen wanneer je aan het injecteren bent, en ontladen op de momenten dat je aan het verbruiken bent van het net.

Komt dus min of meer neer op in de stekker steken, verbinding maken met je netwerk via WiFi (of Ethernet), een app downloaden op je gsm en wat basic instellingen configureren.

Ik zou er eigenlijk gewoon in investeren om mijn overschot van door de dag (voor een stukje) op te vangen en door de avond/nacht/ochtend te gebruiken. Met een prijs van 1350€ voor 5kwh kunde eigenlijk de gok toch wel al eens wagen lijkt me?

Ik zou er eigenlijk gewoon in investeren om mijn overschot van door de dag (voor een stukje) op te vangen en door de avond/nacht/ochtend te gebruiken. Met een prijs van 1350€ voor 5kwh kunde eigenlijk de gok toch wel al eens wagen lijkt me?
Als je al langer dan een jaar je digitale meter en zonnepanelen hebt kan je jouw kwartierdata downloaden van Fluvius, opladen in een tool en dan zie je wat je het afgelopen jaar bespaard zou hebben.

Dan wordt het al veel minder gokken.

Als je al langer dan een jaar je digitale meter en zonnepanelen hebt kan je jouw kwartierdata downloaden van Fluvius, opladen in een tool en dan zie je wat je het afgelopen jaar bespaard zou hebben.

Dan wordt het al veel minder gokken.
En welke tool is dat?

Let wel dat je hier de efficiëntie van de batterij (om en bij de 75%) niet in rekening kan brengen. Je kan wel bvb een lager aantal kWh nemen in de simulatie, en dan nog de habbekrats verloren injectie van het getoonde bedrag aftrekken.

Daarnaast gaat die tool er ook vanuit dat je batterij oneindig hoog vermogen, met perfecte reactietijd kan leveren. De Marstek kan (op eigen kring) tot 2500W terugleveren, maar standaard is dat 800W. Ruim voldoende voor standaard huis en tuin, maar geeft wel soms verschillen in de inschattingen.
Los van dit detail geeft die tool wel een goed idee van wat je zou kunnen verwachten.

Ik ben nu aan het twijfelen om die Marstek Venus E 3.0 binnen te halen met de blackfriday deals...
Ik zou volgens mijnthuisbatterij.be een 300 euro per jaar uitsparen, na 5 jaar dus zeker terugbetaald...
Ik heb al een P1 meter van homewizard. Dus ik zou die CT meter er niet bijnemen aangezien hierboven werd vermeld de batterij te kunnen aansturen met de P1 van homewizard.

Vraag me gewoon af of het niet beter is om nog een jaar te wachten. Als je zo de prijsevolutie opvolgt van de thuisbatterijen krijg je toch meer kWh opslag voor evenveel geld...

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan