Plug-in thuisbatterijen

Een Marstek heeft geen verwarming aan boord. De Zendure batterijen daarintegen wel.
Het tuinhuis isoleren zal weinig uithalen.
Zeker? De Marstek kan tot -20 graden Celsius buiten staan, maar technisch kan de batterijtechnologie in de Marstek maar functioneren tot 0 graden of er ontstaat schade. Ik kan dus niets anders bedenken dan dat de Marstek verwarming aan boord heeft. In een video op Youtube werd ook vermeld dat thuisbatterijen vaak verwarming aan boord hebben zodat ze buiten kunnen staan, maar ik denk dan weer niet dat ze de Marstek daar specifiek vermelden.

Ook niet vergeten is vochtigheid, vochtigheid is veel schadelijker dan puur temperatuur voor alles qua Electronica en machines. En dat hangt dan wel samen met temperatuur omdat ge vaker/langer rond het dauwpunt gaat hangen en dan slaat uw luchtvochtigheid neer op uw componenten.
Verwarming is belangrijker om dat te vermijden dan om te zorgen dat uw kettingzaag niet bevriest hoor.

Ook niet vergeten is vochtigheid, vochtigheid is veel schadelijker dan puur temperatuur voor alles qua Electronica en machines. En dat hangt dan wel samen met temperatuur omdat ge vaker/langer rond het dauwpunt gaat hangen en dan slaat uw luchtvochtigheid neer op uw componenten.
Verwarming is belangrijker om dat te vermijden dan om te zorgen dat uw kettingzaag niet bevriest hoor.

Ik zal hem deze winter wel binnen zetten voor de zekerheid. Nu staat hij nog in een rommelkot buiten dat zeker niet vorstvrij is.

Binnen in de garage en op 800W. Of maakt dat geen fluit uit voor eventuele branden ?

Ik zal hem deze winter wel binnen zetten voor de zekerheid. Nu staat hij nog in een rommelkot buiten dat zeker niet vorstvrij is.

Binnen in de garage en op 800W. Of maakt dat geen fluit uit voor eventuele branden ?

Lifepo4 batterijen zijn eigenlijk brandveilig. Ze zullen in een brand opbranden, maar zullen niet in brand schieten.
Er is evenveel risico op brand als met uw omvormer, elektrische over, TV,…

Ik veronderstel dat je die ook niet buiten in iw kot of garage bewaart…

Sinds deze update vorige woensdag heb ik het niet meer gezien dat hem 's nachts van het net moet bijladen.

Ik heb de laatste firmware draaien van 9 oktober en het ook nietmeer gezien. De capaciteit is daarmee wel minder geworden omdat ze de minimum celspanning hoger gezet hebben, maar aangezien ik ze nietmeer volkrijg weet ik niet met hoevee natuurlijk.

Kan je op het Energy Display van HomeWizard het verbruik van een aparte kWh-meter zetten? Iemand?

Je kan individuele meters toevoegen. Die komen dan onderaan in het energy dashboard.
IMG-7990.png

Het komt wel niet in de source lijst.
IMG-7991.png

Laatst bewerkt:
Kan je op het Energy Display van HomeWizard het verbruik van een aparte kWh-meter zetten? Iemand?
Je kan individuele meters toevoegen. Die komen dan onderaan in het energy dashboard.
~snip screenshots~
Dit ziet er home assistant uit... De vraag was over dit product:

@Herman De Croo Ja, normaal wel, heb dat toch al bij iemand zo ingesteld. Als ik het mij goed herinner:
  • Ga naar instelling in de app
  • Ga naar Dashboards
  • Als je één van de cirkels wilt aanpassen, klik eerst op overview ofzo en kies dan 1 van de cirkels. Als je de 3 dingen rechts wilt aanpassen, kies dan 1 van die. (Ik heb ff moeten zoeken want men wou 1 van die cirkels aanpassen en dat hebben ze dus nog een klik verder gestoken...)
  • Klik op de ">" naast wat je wilt aanpassen (bv "Stroom Totaal" was dacht ik 1 van de defaults) en kies de kWh-meter die je wilt.
Kan zijn dat het niet 100% is want is al ff geleden en app kan ondertussen ook al aangepast zijn, maar het kan je misschien wel de goede richting al uitsturen ;)

Ik heb zonet een apart stopcontact geïnstalleerd voor de Marstek. Ik wou deze op 2500W zetten, maar dan bedacht ik me dat het in de herfst/winter misschien beter is om deze op 800W te zetten gezien de batterij niet meer volgeladen wordt. Zo kan ik de batterij niet te snel leegtrekken en langer pieken minderen in plaats van meer Watt van die pieken opvangen gedurende een kortere periode.

Goed idee om het daarom op 800W te laten staan gedurende de tussenseizoenen en de winter, of denk ik verkeerd?

Ik heb zonet een apart stopcontact geïnstalleerd voor de Marstek. Ik wou deze op 2500W zetten, maar dan bedacht ik me dat het in de herfst/winter misschien beter is om deze op 800W te zetten gezien de batterij niet meer volgeladen wordt. Zo kan ik de batterij niet te snel leegtrekken en langer pieken minderen in plaats van meer Watt van die pieken opvangen gedurende een kortere periode.

Goed idee om het daarom op 800W te laten staan gedurende de tussenseizoenen en de winter, of denk ik verkeerd?
Het is interessanter bij de hogere vermogens om en masse terug te geven dan lang aan 200-500W bij wijze van.

In deze periode gaat dat over eurocenten in rendement, ik zou het gewoon laten staan op 2500W.

Ik begrijp waar je naartoe gaat. Sommige batterijen hebben een "peak shaving" algoritme in hun BMS. Helaas heeft de Marstek dit (nog) niet. De RTE is ook niet denderend bij een laag vermogen. Dus @Klopgeest heeft daarin een punt om dan beter te laten op 2500W

Mogelijk kan je wel de Marstek in manuele modus tijdens piekmomenten (s'avonds met koken ofzo?) dit opvangen. Heb je hoge pieken? In dat geval zou je met een Dynamisch tarief bvb s'nachts of s'middags opladen en dan op piekmomenten de batterij laten bijspringen.

Maar ik denk dat zelfs dit scenario om de omvormersverliezen te compenseren je in het beste geval break even bent. Batterijen renderen (bijna) niet de komende paar maanden.

Ik heb zelf wel al het idee gehad om bijvoorbeeld de batterijen 's nachts te laten opladen, en dan in manuele modus te laten tot er een capaciteitstarief overschrijden komt (bij het koken) en ze dan even te laten bijspringen.

Maar ik heb het nog niet deftig uitgeteld of het (met de redendementsverliezen) interessant gaat zijn.

Als je zo je gemiddelde capaciteitstarief op jaarbasis van bv 5 (jn mijn geval), naar 3 kan verlagen, scheelt dat toch +/- 100€ op de jaarfactuur.

Al gaat er, zeker in de wintermaanden, altijd wel 1 dag in de maand zijn waar je dan toch iets langer kookt of wast gelijktijdig en je die batterij dan snel leeghebt en je er alsnog aan hangt.

Ik heb zelf wel al het idee gehad om bijvoorbeeld de batterijen 's nachts te laten opladen, en dan in manuele modus te laten tot er een capaciteitstarief overschrijden komt (bij het koken) en ze dan even te laten bijspringen.

Maar ik heb het nog niet deftig uitgeteld of het (met de redendementsverliezen) interessant gaat zijn.

Als je zo je gemiddelde capaciteitstarief op jaarbasis van bv 5 (jn mijn geval), naar 3 kan verlagen, scheelt dat toch +/- 100€ op de jaarfactuur.

Al gaat er, zeker in de wintermaanden, altijd wel 1 dag in de maand zijn waar je dan toch iets langer kookt of wast gelijktijdig en je die batterij dan snel leeghebt en je er alsnog aan hangt.
Heb je al gekeken wat uw gemiddelde piek gaat zijn over 12 maanden met de batterij?

In mijn geval zal ik op jaarbasis maar +/- 4 maanden hebben waarbij een sturing interessant zou zijn voor peakshaving. Maar om daarvoor energie aan te kopen met rendementsverlies en een deel van de capaciteit van de batterij op te offeren is het niet waard. Dat kost ook geld.

Als ik het zou omzetten naar euro's. zou ik maximaal €24 kunnen besparen op jaarbasis aan capaciteitstarief. Ik vind het dan niet erg dat ik in de winter eens pieken trek. Maar dat is uiteraard van woning tot woning verschillend.

Maar dat werkt enkel als je de batterij enkel voor peak shaving gebruikt. En dan nog is er geen garantie op consistent de piek zo te verlagen, zoals je zelf aanhaalt.
Als je zonnepanelen hebt, ga je hoogstwaarschijnlijk meer return halen door niet-gebruikte zonnestroom op te slaan en te gebruiken. En gaat je piek waarschijnlijk ook lager liggen in de zomermaanden wanneer de zon nog schijnt als je aan het koken bent.

Maar dat werkt enkel als je de batterij enkel voor peak shaving gebruikt. En dan nog is er geen garantie op consistent de piek zo te verlagen, zoals je zelf aanhaalt.
Als je zonnepanelen hebt, ga je hoogstwaarschijnlijk meer return halen door niet-gebruikte zonnestroom op te slaan en te gebruiken. En gaat je piek waarschijnlijk ook lager liggen in de zomermaanden wanneer de zon nog schijnt als je aan het koken bent.
Juist, op Manual ga je natuurlijk ook niet opladen doorheen de dag.

End of use case

Terug
Bovenaan