Plug-in thuisbatterijen

Dat is wat anders natuurlijk, mijn absolute top is 3,4kW dat ik in de auto steek, goede 3,6kW opwekking.
Op een volle zomerdag van smorgens tot savonds kon ik zo +-20kWh in de auto steken met enkel zon.
Maar nu als er eens wat zon is zet ik het eigenlijk ook niet hoger dan 2kW, nog altijd interessanter dat klein beetje overschot in de wagen te steken ipv injectie, moest ik batterij hebben zou het inderdaad in de batterij gaan en auto ergens anders opladen.

Dat is wat anders natuurlijk, mijn absolute top is 3,4kW dat ik in de auto steek, goede 3,6kW opwekking.
Op een volle zomerdag van smorgens tot savonds kon ik zo +-20kWh in de auto steken met enkel zon.
Maar nu als er eens wat zon is zet ik het eigenlijk ook niet hoger dan 2kW, nog altijd interessanter dat klein beetje overschot in de wagen te steken ipv injectie, moest ik batterij hebben zou het inderdaad in de batterij gaan en auto ergens anders opladen.

Ik laat wegens slechte RTE van de Marstek de auto voorgaan. Daar zijn ook laadverliezen, maar de werkgever betaald die integraal aangezien de laadverliezen in de auto gebeuren. Ale, in de winter. In de zomer maakt dat niet uit, want dan wek ik meer op dan ik kan oprijden. Dan mag de batterij wel volladen (tegelijkertijd indien er voldoende zon is).

Onder de 1.4kw doet hij niks. Maar dat maakt niet uit. Want laden aan 1.4kw, pretty useless anyway.

Er staat hier ook een batterij van 5kW. Dan kan de batterij beter gevuld worden ipv aan 1.4 kw te laden en op het einde van de dag een lege batterij te hebben.

Er ligt hier 11kwp. In de zomer is er 8kW productie rond 13h. Dan is de auto batterij gevuld op 1 dag.
Ik snap niet goed waarom een lege batterij iets slecht is als je toch vergoed wordt voor het autoladen. Dan is elke kWh zon ook in de auto gegaan en dik betaald.

EVCC houd mijn Marstek op 30% en dan mag de auto beginnen laden met de overschot. Die 30% in de thuisbatterij is om wat wolkjes en stevige zonnestralen te bufferen.

Ik snap niet goed waarom een lege batterij iets slecht is als je toch vergoed wordt voor het autoladen. Dan is elke kWh zon ook in de auto gegaan en dik betaald.

EVCC houd mijn Marstek op 30% en dan mag de auto beginnen laden met de overschot. Die 30% in de thuisbatterij is om wat wolkjes en stevige zonnestralen te bufferen.
Dat is met een MQTT Hame relay of modbus koppeling vermoed ik?
Is dat dan ingebouwd in evcc of gaat dit nog via een tussenstap in HA?

Dat is met een MQTT Hame relay of modbus koppeling vermoed ik?
Is dat dan ingebouwd in evcc of gaat dit nog via een tussenstap in HA?
Via modbus. EVCC praat rechtstreeks met de Marstek via modbus.
En in HA heb ik ook een modbus koppeling met Marstek batterij zitten.

Vroeger ging ik manueel sturen vanuit HA met een paar modi die ik gebouwd had voor het EV laden, maar EVCC doet da eigenlijk veel beter.

Via modbus. EVCC praat rechtstreeks met de Marstek via modbus.
En in HA heb ik ook een modbus koppeling met Marstek batterij zitten.

Vroeger ging ik manueel sturen vanuit HA met een paar modi die ik gebouwd had voor het EV laden, maar EVCC doet da eigenlijk veel beter.
Misschien moet ik dan toch maar eens kijken naar een modbus plugje voor de mijne. Heb het afgehouden in afwachting van de lokale API, maar dat UDP-gebaseerde gedrocht dat je momenteel kan laten openstellen, lijkt me nog niet echt veel soeps, laat staan dat iemand hier al integraties in evcc heeft gemaakt.

Misschien moet ik dan toch maar eens kijken naar een modbus plugje voor de mijne. Heb het afgehouden in afwachting van de lokale API, maar dat UDP-gebaseerde gedrocht dat je momenteel kan laten openstellen, lijkt me nog niet echt veel soeps, laat staan dat iemand hier al integraties in evcc heeft gemaakt.
Voor 15euro heb je alles denk ik. En het integreerd heel goed met HA en EVCC op die manier. Loopt hier al 4 maand stabiel.

Deze nacht is het volgende gebeurd.
De batterij was leeg (11%) en heb rond 22h het laden van de auto gestart aan 2kW, de marstek valt dan automatisch naar standby waar die niet laad/ontlaadt.
Midden van de nacht begint de Marstek (vermoed omdat de SoC te laag was) gedurende 40 minuten te laden aan 1kW. Omdat ik dit niet check, is mijn capaciteitspiek nu dus 1 kW hoger. Nog steeds maar 3kW, maar toch, dit was niet verwacht gedrag.

Check nu tijdens het laden dus wel of er power (meer dan 500W) naar de batterij gaat en pauzeer de laadsessie zolang het laden duurt.

De batterij was leeg (11%) en heb rond 22h het laden van de auto gestart aan 2kW, de marstek valt dan automatisch naar standby waar die niet laad/ontlaadt.
Midden van de nacht begint de Marstek (vermoed omdat de SoC te laag was) gedurende 40 minuten te laden aan 1kW. Omdat ik dit niet check, is mijn capaciteitspiek nu dus 1 kW hoger. Nog steeds maar 3kW, maar toch, dit was niet verwacht gedrag.

Check nu tijdens het laden dus wel of er power (meer dan 500W) naar de batterij gaat en pauzeer de laadsessie zolang het laden duurt.
Dat is toch rommelen in de marge? Hoeveel tijd spendeer je dan niet om 0.5kw extra piek te vermijden?

Ik laat wegens slechte RTE van de Marstek de auto voorgaan. Daar zijn ook laadverliezen, maar de werkgever betaald die integraal aangezien de laadverliezen in de auto gebeuren. Ale, in de winter. In de zomer maakt dat niet uit, want dan wek ik meer op dan ik kan oprijden. Dan mag de batterij wel volladen (tegelijkertijd indien er voldoende zon is).
Los van je RTE moet je rechtstreeks verbruik sowieso prioriteit geven... zelfs als je RTE 100% zou zijn. Je batterij heeft een kost en levensduur dus elke kWh die door de batterij gaat kost u sowieso een paar cent. Ik meen dat @MorGo7h een tijdje terug over €0,05/kWh sprak voor de Marstek.

Rechtstreeks verbruik: €0,04-0,05c/kWh (injectietarief) > Verbruik uit batterij: €0,09-0,10c/kWh (injectie + kost batterij VS cycli) > NET: afhankelijk van contract.

Daarom moet je eigenlijk ook niet malcontent zijn als je batterij eens een dag bijna niks gedaan heeft. Dat wil zeggen dat je eigen verbruik quasi 100% was, wat in de kern ook de reden zou moeten geweest zijn om een batterij in huis te halen: maximaal eigen vebruik.

Dat is toch rommelen in de marge? Hoeveel tijd spendeer je dan niet om 0.5kw extra piek te vermijden?
Welkom in het Bouwen & Wonen subforum, waar mensen 4/5de werken om voldoende tijd te hebben om alles aan het huis te mini-maxen om €100 uit te sparen op jaarbasis :tongue:

Ieder zijn bezigheid. :D

Geen mogelijkheid om iets in de laadpaal in te stellen?
Bv. Laadpaal mag max 2kW laden van het net. Als er een andere verbruiker in huis begint te verbruiken dat die dan tijdelijks terugschroeft of stopt?

Een vraag stellen aan chatgtp om een script te maken en dat implementeren in HA kost mss 5 minuten :).
Heel de plug-in batterij is in essentie rommelen in de marge, maar wel plezant rommelen. Ze moet niet eens de investering terugverdienen, maar ik wil er ook geen geld in bijpompen...

Ieder zijn bezigheid. :D

Geen mogelijkheid om iets in de laadpaal in te stellen?
Bv. Laadpaal mag max 2kW laden van het net. Als er een andere verbruiker in huis begint te verbruiken dat die dan tijdelijks terugschroeft of stopt?

Ik weet dat eigenlijk niet. Ik laad altijd in Solar mode met een minimum (nu was dat 2kW). Dat betekend dat hij altijd aan 2kW laad, tenzij er meer overschot is. Als de noodzaak er is (of koud) zet ik dat op 3kW, omdat die dan soms de batterij moet verwarmen.
Volgens mij kan ik de alfen wel in normale mode zetten, met load balancing op 3kW. Moet dat eens opzoeken eigenlijk

Of EVCC koppelen met Alfen. Dan kun je een load balancer in EVCC instellen.

Ik heb een laad balance licentie staan op de alfen.

Net getest, als ik solar laad aan 1,4kW en ik zet de loadbalancer op 2kW, dan slaat de alfen uit als er 2kW van het net wordt genomen. Als het verbruik zakt, dan herneemt de Alfen. Mijn load balancing current stond dus niet goed.

Laatst bewerkt:

Heb eergisteren hetzelfde gehad. Batterij zat enkele uren op 11 percent en heeft dan 0.5kWh van het net gehaald zonder boven de 11 percent te komen. Groot minpunt is het niet maar toch iets om met rekening te houden.

Heb eergisteren hetzelfde gehad. Batterij zat enkele uren op 11 percent en heeft dan 0.5kWh van het net gehaald zonder boven de 11 percent te komen. Groot minpunt is het niet maar toch iets om met rekening te houden.

Als je de SoC bijhoudt, dan zie je dar hij plots naar beneden schiet (bij mij 2%), maar accuraat is dat niet. Het zou zijn omdat 1 cel onder de 3V threshold komt.

Ik heb nu de load balancer van de laadpaal aanstaan, die stopt nu wel op tijd… maar had al een sturing gemaakt in HA (die nu disabled is).

Als je Marstek met EVCC koppelt, heb je dan de CT003 nog nodig (als je meerdere batterijen hebt) of vangt EVCC dat dan allemaal verder af?
EVCC leest iedere Marstek batterij uit via de modbus dongle. Dus je moet per batterij een dongle hebben.
Verder gaat EVCC niet de batterijen aansturen om uw huishouden NOM te krijgen. Hij zorgt er alleen voor dat je de batterij mooi samen speelt met de laadpaal. Bijvoorbeeld:

Auto pas beginnen laden nadat de batterij op 80% zit. Zo ga je de nacht in met een opgeladen batterij.
Auto beginnen laden als de batterij op 30% zit als je bv 's middags nog even weggaat. Dan kan de batterij opladen terwijl de auto weg is.
Batterij dumpen in de auto om sneller te laden als je bv tussen 14 en 16h even thuis bent. Tegen savonds heb je dan weer een volle thuisbatterij op een zonneige dag.
Batterij 's avonds laten ontladen tot 50% om de EV na zonsondergang nog even door te laden als je voldoende capaciteit hebt.

Je moet dus wel de CT003/CT002 behouden als je meerdere batterijen hebt, want EVCC is alleen maar bezig met uw batterij als er een auto aan het laden is.

Vanmiddag weer plots de connectie tussen P1 van HW met de Marstek weg. En momenteel nog altijd niet terug geconnecteerd gekregen. P1 is nu weer terug online, maar nu blijft die draaien op "diagnose bezig".
En dat allemaal sinds v153 van de Venus 😐

Vanmiddag weer plots de connectie tussen P1 van HW met de Marstek weg. En momenteel nog altijd niet terug geconnecteerd gekregen. P1 is nu weer terug online, maar nu blijft die draaien op "diagnose bezig".
En dat allemaal sinds v153 van de Venus 😐
Even v154 aanvragen via support.
Er is sowieso wel een bug dat je de app niet mag openen op een ander wifi netwerk waar ook een Marstek batterij opzit. Dan is de verbinding van je Marstek batterij met de P1 meter omzeep.

Terug
Bovenaan