Plug-in thuisbatterijen

JPV

Crew Member
Crowdfunder FE
[heb je een vraag over gewone thuisbatterijen (niet-plugin), dan kan je in deze topic terecht: https://www.beyondgaming.be/threads/thuisbatterijen.19791/.)

Vanaf 17 april 2025 zijn plug-in thuisbatterijen officieel toegelaten in Vlaanderen.

Wat is een plug-in thuisbatterij ?
Een plug-in thuisbatterij is een verplaatsbaar energieopslagsysteem dat via een gewone stekker op het stopcontact wordt aangesloten.

Wat doet een plug-in thuisbatterij ?
Net zoals bij een gewone batterij wordt er elektrische energie (meestal van zonnepanelen) tijdelijk op te slaan om die dan later, als er van het net stroom gehaald zou moeten worden, terug ter beschikking te stellen.

Wat is het onderscheid met een klassieke thuisbatterij?
Een klassieke batterij moet via een vaste installatie aangesloten worden mét een koppeling via een omvormer op de meterkast. Een plug-in batterij kan je gewoon aansluiten met een normale stekker. Je kan het bijna vergelijken met een powerbank die zichzelf kan opladen.

Een plug-in batterij heeft veel minder voorschriften dan een gewone thuisbatterij , maar heeft ook een veel lager vermogen. Klik op de links om meer te lezen over de voorwaarden (die we hier niet plaatsen omdat die toch regelmatig veranderen).

Pas op: hier mag alles besproken worden, zolang het wettelijk is. Je kan perfect vragen of een situatie wettelijk is, maar het bewust beschrijven of aanraden van niet-goedgekeurde toestellen/installaties wordt bestraft.

Laatst bewerkt:
Een plugin stekkerbatterij mag wettelijk in België slechts ontladen aan 800W. Dat schrijft de Belgische wet voor. In NL is het wettelijk ok om tot 2500W te ontladen indien deze op een aparte zekering staat; (dus zonder tussenkomst van keuring etc..)

Als je bvb de marstek professioneel laat instaleren en keuren in België (dus niet meer als stekkerbatterij) heb je 2 voordelen. 1e mag laden/ontladen aan meer dan 800W en 6% btw.

Correct me if i’m wrong

1. Omvormervermogen vanaf 800Watt = aanmelden is altijd noodzakelijk.
De netgebruiker moet de stekkerzonnepanelen -en batterij binnen de dertig dagen aanmelden via de distributienetbeheerder Fluvius onafhankelijk of men over een digitale of een analoge meter beschikt. Dit is vandaag de dag ook het geval na de installatie van reguliere zonnepanelen op het dak. Als u nog over een analoge meter beschikt zal de netbeheerder u daarna contacteren om een digitale meter plaatsen.

• Beperk het vermogen van de omvormer kleiner dan 800 Watt. Het toegelaten vermogen van de omvormer wordt best beperkt tot kleiner dan 800 Watt om de veiligheid van de gebruikers en hun binneninstallatie te garanderen. Commercieel beschikbare plug-and-play toestellen hebben typisch een omvormervermogen kleiner dan 800 Watt. Ook in andere EU landen waar plug-and-play toestellen gebruikt worden, bestaat er een vermogensgrens tot 800 Watt.

Vooral die 'best' is ter interpretatie en niet bindend. Aangezien in de aanmeldingsvoorwaarden (punt 1) staat dat je ook vermogens hoger dan 800W kan doen, lijkt me die 800 dus geen wettelijke grens en hoger is dus toegestaan.

Een plugin stekkerbatterij mag wettelijk in België slechts ontladen aan 800W. Dat schrijft de Belgische wet voor. In NL is het wettelijk ok om tot 2500W te ontladen indien deze op een aparte zekering staat; (dus zonder tussenkomst van keuring etc..)

Als je bvb de marstek professioneel laat instaleren en keuren in België (dus niet meer als stekkerbatterij) heb je 2 voordelen. 1e mag laden/ontladen aan meer dan 800W en 6% btw.

Correct me if i’m wrong
Ik vind geen Belgische wet voor beperking op vermogen. Enkel richtlijnen.
Ik zou ook niet weten hoe je die batterij door een “professioneel” moet laten installeren. De stekker eraf knippen dan vervalt de CE keuring.

Op de site van synergrid vind ik dit.
  • In principe wordt het vermogen van plug & play toestellen vandaag beperkt tot 2.600W, gezien ze op een stroomkring in de woonst kunnen worden aangesloten (cf. Algemeen Reglement op Elektrische Installaties (AREI)).

Daar verwijzen ze naar het AREI. Als ik daar in ga kijken, zie ik dat je vanaf 2600W een toestel apart moet afzekeren. Daarom dat synergrid het woord in principe gebruikt.
Ze verwijzen ook dat er in de toekomst eventueel wel een beperking kan komen vanuit de overheid.

Dus antwoord op de vraag van @utolor.
Ik vind geen wettelijke verplichting om een plug&play batterij apart te zekeren van 2500W. Ik vind die wel vanaf 2600W, in het AREI.

Laatst bewerkt:
Dan is de vraag vanaf wanneer is dat zo en wanneer is jou installatie gekeurd.
Ook al wijzigen de regels, je moet altijd aan het AREI van dat moment voldoen, ook al is het nu anders.
Onze elektriciteit is recent nog gekeurd en ik vind berichten uit 2013 dat het niet meer nodig was.

ChatGPT het AREI van 2020 nog even laten checken ook:

Conclusie​

Op basis van de officiële tekst:

• Nee, de AREI verplicht niet automatisch dat een gasketel op een aparte stroomkring wordt aangesloten, zo lang hij niet valt onder “elektrisch verwarmingstoestel met vaste standplaats”.
  • Wel is het mogelijk dat de fabrikant of lokale keuringsdienst extra eisen stelt (bijv. veiligheid, betrouwbaarheid) om wel een aparte kring te voorzien voor de elektrische onderdelen van de ketel, maar dat is dus geen voorschrift in de AREI Boek 1 zoals geformuleerd.

Een gasketel is geen elektrisch verwarmingstoestel (hoewel het wat dubbel is, het gebruikt wel elektriciteit maar wekt de warmte niet op met elektriciteit) en volgens mij ook niet vast omdat deze met stekker geïnstalleerd is (die stekker is wel een belangrijke als ik wat lees op internet, wat er weer op zou wijzen dat het misschien toch gezien wordt als een elektrisch verwarmingstoestel). Anders zou een stekkerbatterij die op de muur gemonteerd is ook een vaste installatie zijn.

Ik zou enkel de voorschriften van de fabrikant nog even moeten nakijken. Als die het wel verplichten, dan moet het ook volgens het AREI gezien je de voorschriften van de fabrikant moet volgen.

EDIT: kan er ook niets specifiek over vinden in de installatiehandleiding. Dus ik ben in orde denk ik als ik van het enkel stopcontact een dubbel maak.

Laatst bewerkt:
Dan is de vraag vanaf wanneer is dat zo en wanneer is jou installatie gekeurd.
Ook al wijzigen de regels, je moet altijd aan het AREI van dat moment voldoen, ook al is het nu anders.
De nieuwe versie van het Arei is toch enkel van toepassing op nieuwe installaties en belangrijke wijzigingen of aanpassingen aan de installaties.
Anders geldt gewoon het Arei dat van toepassing was op het moment van de keuring.

Voeg je een kring toe -> nieuwe keuring -> nieuw AREI
Gebruik je een reserveautomaat -> geen nieuwe keuring -> AREI van toepassing van de datum van keuring.

De nieuwe versie van het Arei is toch enkel van toepassing op nieuwe installaties en belangrijke wijzigingen of aanpassingen aan de installaties.
Anders geldt gewoon het Arei dat van toepassing was op het moment van de keuring.

Voeg je een kring toe -> nieuwe keuring -> nieuw AREI
Gebruik je een reserveautomaat -> geen nieuwe keuring -> AREI van toepassing van de datum van keuring.

Dat staat er letterlijk :)

Het nieuwe AREI is normaal gezien ook enkel van toepassing op het uitgebreide of gewijzigde stuk, en je moe voor een nieuwe kring dus niet heel je installatie gaan updaten ofzo…

Laatst bewerkt:
Nog iemand problemen met de Marstek batterij op fw v153? Sinds ik op v153 zit is de Marstek heel instabiel. Constant verbinding verliezen met de HW P1 meter. Heb de support gecontacteerd om te vragen of ik terug kan downgraden naar v152, maar nog geen reactie. Ik hoop dat dit kan, want toen draaide hij wel stabiel.

Nog iemand problemen met de Marstek batterij op fw v153? Sinds ik op v153 zit is de Marstek heel instabiel. Constant verbinding verliezen met de HW P1 meter. Heb de support gecontacteerd om te vragen of ik terug kan downgraden naar v152, maar nog geen reactie. Ik hoop dat dit kan, want toen draaide hij wel stabiel.
probeert hij toevallig tussen 2 WiFi access te hoppen? De mijne deed dit ook, dan vastgezet op 1 AP en sedertdien geen problemen meer gehad.

probeert hij toevallig tussen 2 WiFi access te hoppen? De mijne deed dit ook, dan vastgezet op 1 AP en sedertdien geen problemen meer gehad.
Dat zou wel kunnen, al is 1 Unifi AP vlak naast de batterij en de andere een ruimte ernaast dus ik zou toch denken dat hij dan voor degene vlak naast hem zou kiezen. Maar ze liggen beiden wel in range. Je bedoelt toch de batterij trouwens he? Of de HW P1 meter?

En hoe zet je die vast op 1 AP? Kan dat enkel door de naam van het AP te veranderen?

13/09 ge-update naar 153 en tot nu toe geen problemen. Draait nog steeds goed.

Dat zou wel kunnen, al is 1 Unifi AP vlak naast de batterij en de andere een ruimte ernaast dus ik zou toch denken dat hij dan voor degene vlak naast hem zou kiezen. Maar ze liggen beiden wel in range. Je bedoelt toch de batterij trouwens he? Of de HW P1 meter?

En hoe zet je die vast op 1 AP? Kan dat enkel door de naam van het AP te veranderen?
de batterij inderdaad. Als je via de unifi site manager gaat kan je je batterij kiezen en dan 'lock to access point' en de correcte selecteren.
1758536490305.png

Mijn marstek op V153 hopped (af en toe verspringt die) ook tussen accesspoints en die heeft daar 0 problemen mee. De connectie zelf wordt eigenlijk nooit verbroken, of het valt toch niet op.

De homewizard plug waarom de marstek ingeplugged is, die hopt ook van access point naar access point, ook daar geen last van.
De goodwe omvormer, de modbus koppeling (EW11) en Shelly plug van de ventilatie (allemaal technische berging) doen dat dan weer niet. Ik heb ook nergens de mogelijkheid om dat vast te zetten.

de batterij inderdaad. Als je via de unifi site manager gaat kan je je batterij kiezen en dan 'lock to access point' en de correcte selecteren. Bekijk bijlage 44344
Super, dikke merci! Moet één van de dagen eens kijken of ik nog in de settings van de Ubiquiti's geraak. Heb die ooit met een laptop ingesteld en die heb ik niet meer, dus ik vermoed dat ik alles zal moeten resetten en terug opnieuw moet instellen. Maar ja, als het moet dan moet het.

Heb enkel access points of ook een router van Ubiquiti? Anders is het misschien de moeite om hem te vervangen door een nieuwe die ook de controller software draait. Dan heb je die miserie in de toekomst niet meer en zo duur zijn de instap routertjes niet.

Jep, afgelopen weekend een hele nacht en dag geen slimme sturing van de batterij gehad. En dan was de P1-meter ook nog eens z'n verbinding kwijtgeraakt met de WiFi :sarcastic:
Alles in één. Gelukkig sinds gisterenavond weer terug stabiel met af- en opladen.

Jep, afgelopen weekend een hele nacht en dag geen slimme sturing van de batterij gehad. En dan was de P1-meter ook nog eens z'n verbinding kwijtgeraakt met de WiFi :sarcastic:
Alles in één. Gelukkig sinds gisterenavond weer terug stabiel met af- en opladen.
Heb een nieuwe update gepusht gekregen van hen:
Hello customer, we apologize for any inconvenience caused. The server shows that the signal strength of your device is below -50dB. If the signal is too weak, it can cause unstable connection. You can try long pressing the device power button for 10 seconds to restore the factory settings and reconnect to the network. We have provided you with the latest version. Please update through "Settings" ->"Devices". Update Tip: When updating Venus, it is best to unplug the device and disconnect the backup port. After the APP is 100% updated, do not rush to manually open the device or perform other operations. Wait a few minutes for the device to restart.
Zal morgen eens proberen updaten en kijken of dat helpt. Het wifi signaal zou sterk moeten zijn bij de Marstek batterij, dus hij zal wel met de verkeerde AP verbonden zijn.

Heb een nieuwe update gepusht gekregen van hen:

Zal morgen eens proberen updaten en kijken of dat helpt. Het wifi signaal zou sterk moeten zijn bij de Marstek batterij, dus hij zal wel met de verkeerde AP verbonden zijn.
Precies wel een standaard antwoord. Hier een tijd terug ook dezelfde oplossing gekregen.

Precies wel een standaard antwoord. Hier een tijd terug ook dezelfde oplossing gekregen.
En werkte het? :p

Hier net geüpdatet naar fw v154. Zal zien of het helpt, want als ik niet in de settings van de APs moet gaan prullen laat ik het liever zo. De batterij is nog 72% vol nu en er is vandaag maar 2 kWh van het net gehaald (t.o.v 6-8 kWh per dag de week voor we de batterij hadden), dus hij heeft vandaag toch ook relatief stabiel gewerkt. Wat hij van het net heeft gehaald komt ook deels door de limitatie van 800W die ik voorlopig nog ingesteld heb tot ik van het enkel een dubbel stopcontact gemaakt heb bij de gasketel.

Terug
Bovenaan