Plug-in thuisbatterijen

Als je wel een stopcontact hebt op een aparte kring dat je kan missen mag je de batterij op 2,5kW ontladen zetten, dan kan je veel hogere pieken opvangen. Voor de rest klopt je rekensom wel.
Loop je hiermee geen groot risico om door Fluvius ontdekt te worden?
Want bv als je stopt met koken zal de P1 meter opeens melden dat het verbruik gezakt is, terwijl de batterij op dat moment zal injecteren op het net. Voor een heel korte periode weliswaar, maar het is er wel. En wat de p1 meter weet, kan fluvius in principe ook weten.

Loop je hiermee geen groot risico om door Fluvius ontdekt te worden?
Want bv als je stopt met koken zal de P1 meter opeens melden dat het verbruik gezakt is, terwijl de batterij op dat moment zal injecteren op het net. Voor een heel korte periode weliswaar, maar het is er wel. En wat de p1 meter weet, kan fluvius in principe ook weten.
En hoe is dat een probleem?

En hoe is dat een probleem?
Het grote voordeel van plug-in is dat je het niet moet laten keuren. Maar de voorwaarde is wel dat je het op 800W inschakelt en niet op 2,5kW.
En als jij dan af en toe een seconde te veel teruglevert aan het net, kan Fluvius weten dat er iets niet klopt.

Het grote voordeel van plug-in is dat je het niet moet laten keuren. Maar de voorwaarde is wel dat je het op 800W inschakelt en niet op 2,5kW.
En als jij dan af en toe een seconde te veel teruglevert aan het net, kan Fluvius weten dat er iets niet klopt.
Er was recent in de media een artikel over de duizenden laadpalen die niet waren aangegeven. Dat is wat hoger verbruik dan een paar seconden een minimale meerafname :)
Daar lanceren ze ook gewoon een persartikel over ipv er actief achter te gaan. Wat denk je dat ze met dat minipiekje van u gaan doen?

Los daarvan, meldt het gewoon aan fluvius?

Laatst bewerkt:
Als je meer dan 800w inschakelt moet je toch gewoon uw installatie melden bij fluvius.

Je moet die niet laten keuren, het is plug-in hè.

Als je een nieuwe kring maakt, dan moet je elektrische installatie opnieuw gekeurd worden.

Als je een Marstek hebt die op 2,5kW KAN injecteren dan MOET je die aanmelden, ongeacht of je die op 800 of 2500W injectie gebruikt.
Mijn laadpaal gebruik ik op max 4,2kW maar ook die is aangemeld als 22kW lader, je moet altijd je max capaciteit aanmelden.

Ik ben ook al een tijdje aan het kijken om eventueel een plug-in batterij te kopen. Als ik dit topic lees is de Marstek Venus E V3 heel populair? Ik zou deze bij ons in de kelder of garage plaatsen. Alleen kan het in de garage heel koud worden in de winter (losstaand gebouw van onze woning), ik weet niet of dit optimaal is. Ik ga ook sowieso voor maar 800W ontladen, heb geen stopcontact met eigen kring.

Was eerst aan het zien voor bij Homewizard hun batterij te kopen, maar hun batterij is maar 2,7kWh vs 5,12kWh bij de Marstek voor quasi dezelfde prijs. Mis ik iets in het vergelijken van deze producten?

Laatst bewerkt:
Een plugin moet je nooit laten keuren. Het enige wat je moet doen is een apart stopcontact voorzien of reeds hebben dat op een eigen zekering zit. Dan kan je 2500W ontladen gebruiken. En de batterij moet je altijd aanmelden tenzij ze maar 800W kan leveren en je nog geen zonnepanelen hebt. Indien je de 800W overschrijd in combinatie met een bestaande installatie, moet je aanmelden.

Ik ben ook al een tijdje aan het kijken om eventueel een plug-in batterij te kopen. Als ik dit topic lees is de Marstek Venus V3 heel populair? Ik zou deze bij ons in de kelder of garage plaatsen. Alleen kan het in de garage heel koud worden in de winter (losstaand gebouw van onze woning), ik weet niet of dit optimaal is. Ik ga ook sowieso voor maar 800W ontladen, heb geen stopcontact met eigen kring.

Was eerst aan het zien voor bij Homewizard hun batterij te kopen, maar hun batterij is maar 2,7kWh vs 5,12kWh bij de Marstek voor quasi dezelfde prijs. Mis ik iets in het vergelijken van deze producten?
Ideaal is dat niet, maar de marstek kan daar wel tegen. Als het echt koud is (winter) dan heeft de batterij toch maar beperkt nut. De kelder zal wel een constantere temp hebben vermoed ik, best is die dan daar te zetten.

Ik ben ook al een tijdje aan het kijken om eventueel een plug-in batterij te kopen. Als ik dit topic lees is de Marstek Venus V3 heel populair? Ik zou deze bij ons in de kelder of garage plaatsen. Alleen kan het in de garage heel koud worden in de winter (losstaand gebouw van onze woning), ik weet niet of dit optimaal is. Ik ga ook sowieso voor maar 800W ontladen, heb geen stopcontact met eigen kring.

Niet echt, de HomeWizard is gewoon duurder. Ik denk dat HomeWizard er deels ook op rekent dat mensen die reeds een P1 meter van hen hebben gewoon in hetzelfde "ecosysteem" zullen willen blijven. Deels zal dat wel werken ook, ik heb hier ook al collega's gehad die bijna klakkeloos die Homewizard zouden gekocht hebben omdat dat is wat ze al kennen.

Ik zou mij ook niet teveel zorgen maken over de koude maar als het in uw garage echt kan vriezen (of bijna) dan kies je wrs beter voor de kelder. Tenzij je die kelder als opslag gebruikt voor voedingswaren... daar wil je dan misschien geen stoof naastzetten die de ruimte opwarmt want die batterij geeft wel degelijk serieus wat warmte af bij op-/ontladen.

Je hoeft overigens niet per sé een stopcontact op een eigen kring te hebben. Als je in je kelder/garage een kring hebt waar quasi niks op zit is dat eigenlijk ook goed hoor. Wees daar gewoon een beetje pragmatisch in, het wordt pas echt een probleem als je die batterij op een kring gaat steken waar je ook je wasmachine en droogkast op hebt staan en dan ook nog even het wafelijzer gaat insteken. Zolang het verbruik op je kring niet hoger kan worden dan waarvoor de bedrading voorzien is (meestal 20A/2,5mm²) dan kan er eigenlijk weinig fout gaan. (Maar wees toch maar voorzichtig, elektriciteit blijft uiteindelijk wel gevaarlijk).

Niet echt, de HomeWizard is gewoon duurder. Ik denk dat HomeWizard er deels ook op rekent dat mensen die reeds een P1 meter van hen hebben gewoon in hetzelfde "ecosysteem" zullen willen blijven. Deels zal dat wel werken ook, ik heb hier ook al collega's gehad die bijna klakkeloos die Homewizard zouden gekocht hebben omdat dat is wat ze al kennen.

Ik zou mij ook niet teveel zorgen maken over de koude maar als het in uw garage echt kan vriezen (of bijna) dan kies je wrs beter voor de kelder. Tenzij je die kelder als opslag gebruikt voor voedingswaren... daar wil je dan misschien geen stoof naastzetten die de ruimte opwarmt want die batterij geeft wel degelijk serieus wat warmte af bij op-/ontladen.

Je hoeft overigens niet per sé een stopcontact op een eigen kring te hebben. Als je in je kelder/garage een kring hebt waar quasi niks op zit is dat eigenlijk ook goed hoor. Wees daar gewoon een beetje pragmatisch in, het wordt pas echt een probleem als je die batterij op een kring gaat steken waar je ook je wasmachine en droogkast op hebt staan en dan ook nog even het wafelijzer gaat insteken. Zolang het verbruik op je kring niet hoger kan worden dan waarvoor de bedrading voorzien is (meestal 20A/2,5mm²) dan kan er eigenlijk weinig fout gaan. (Maar wees toch maar voorzichtig, elektriciteit blijft uiteindelijk wel gevaarlijk).
Bedankt voor de info!
In de Marstek sheet staat operating temperature toch al vanaf -20gr (tegenover 0gr bij Homewizard), dus vermoed dat het niet echt een probleem is.

Eens verder bekijken, welke locatie/website wordt aangeraden om aan te schaffen? Tubotek?

1. De omvormer wordt idd warm, maar in mijn reeds warme berging hangt de omvormer van de zonnepanelen (4,2kW) en dan de marstek V2 en dat verschil is echt verwaarloosbaar. Dat gaat in een kelder nagenoeg niets schelen, de muren nemen die warmte op.

2. Het gaat bij een enkel stopcontact op een lijn niet over het verbruik, 2500W is binnen de norm, het gaat erover dat een ander apparaat in die kring in kortsluiting kan gaan, 11A kan trekken via de marstek en dan nog eens 20A of zelfs 25+A (een automaat kan langdurig hogere stromen leveren zonder die dichtslaat) en dat nefast kan zijn voor de bedrading (als de marstek er tussenin staat) en vooral het stopcontact waar dat apparaat insteekt. Het verbruik op de kring kan in dat geval wel hoger zijn en potentieel gevaarlijk, uw automaat ziet die stroom van de marstek immers niet. Je zou dat eigenlijk nooit mogen aanraden.

Als je een Marstek hebt die op 2,5kW KAN injecteren dan MOET je die aanmelden, ongeacht of je die op 800 of 2500W injectie gebruikt.
Mijn laadpaal gebruik ik op max 4,2kW maar ook die is aangemeld als 22kW lader, je moet altijd je max capaciteit aanmelden.
Bestaat er dan ook een Marstek Venus E 5,12kwh die ENKEL 800w kan ontladen? Want bij het aangeven bij fluvius stond dus wel degelijk 2 lijnen bij de Marstek Venus E, eentje met 2400w achter een eentje met 800w achter.

Bestaat er dan ook een Marstek Venus E 5,12kwh die ENKEL 800w kan ontladen? Want bij het aangeven bij fluvius stond dus wel degelijk 2 lijnen bij de Marstek Venus E, eentje met 2400w achter een eentje met 800w achter.
Je beantwoordt zelf je vraag + is hiervoor al beantwoord...
Voor de Marstek bijvoorbeeld heb je de modellen die de meesten hier hebben (MST-BIE5-2500), die is HW-matig gelimiteerd op 2500W maar kan in software ook op 800 gezet worden. Deze wordt aanzien als 2500W. Je hebt ook de MST-BIE5-0800 die HW-matig op 800W gelimiteerd is en die zou je niet moeten aanmelden.
En de post erna waarin je zegt dat jouw modelnummer het 2500W model is.
Ik heb beide net aangemeld. Idd de modelnummer op de batterij zegt duidelijk MST-BIE5-2500 - dus dat heb ook doorgegeven. Met dan ook het omvormer vermogen (in totaal dus 5Kva)

Bedankt voor de info!
In de Marstek sheet staat operating temperature toch al vanaf -20gr (tegenover 0gr bij Homewizard), dus vermoed dat het niet echt een probleem is.
Ik vermoed wel dat een lage temperatuur nefast is voor laadverliezen en dat is al niet zo denderend bij een plug-in batterij als ik dat zo lees op het tweakers forum.

Ik vermoed wel dat een lage temperatuur nefast is voor laadverliezen en dat is al niet zo denderend bij een plug-in batterij als ik dat zo lees op het tweakers forum.

De marstek staat nu 10 maanden, RTE is 71,83% (extern gemeten), volgens Marstek is dat 77,21%.

Ook een Victron setup wat kwaliteit is, heeft een vrij lage RTE. Alleen maar hybride scoren goed als de batterij uit de PV geladen wordt omdat je dan 1 omzetting van AC naar DC uit de keten haalt (eigenlijk 2, want aan de PV kant moet je ook niet omvormen)

De marstek staat nu 10 maanden, RTE is 71,83% (extern gemeten), volgens Marstek is dat 77,21%.

Heb je een HW plug ? De mijne is na ~1 y naar de sjokkedezen. Na een periode telkens in error te gaan en die te moeten herstarten, gaat hij niet meer in error mode maar stopt hij gewoon met werken. Lees: de plug is groen en '100 % alles OK', maar de batterij zegt dat hij niet in zit... en er is gewoon niks dat nog in de batterij of eruit gaat. Na een week lang elke paar uren op het reset knopje te drukken, heb ik de plug gewoon ervan tussen gehaald en alles lijkt opnieuw deftig te werken...

Heb 10 maanden data, dus kan wsch wel correctie factor uitsnuffelen om de Marstek RTE te corrigeren naar de echte RTE. Was hier 73-74% extern gemeten tussen mei 2025 en maart 2026.

Terug
Bovenaan