Pizza maken

Ik heb (voor 4 pizza's van 250g), een kamertemperatuur van 18graden en een rijstijd van 8u volgende:

605g bloem
375g water
18g zout
3,2g gist

Daarmee kan je dan rekenen

Om het belang van kamertemperatuur nog even aan te halen, bij 20 graden is het maar 2,2g gist meer
Ik heb nu:
1864 gr bloem
1137 ml water
37 gr zout

Voor 15 bollen van 200 gr.

Wat zou ik nemen vn gist? Kamer temp van 21 graden want ik ga zelfs geen 8u hebben om te laten rijzen

Edit: 6-7u rijs. Honing toevoegen of gewoon meer gist?

Zou @Mr.Anderson erin geslaagd zijn ?
het verdict valt omstreeks dit uur!
Nog een goed half uur en ik begin er aan! Nieuwe deeg gemaakt en de oude gespaard om eens te testen.

Maar serieus tegenslagske gehad. Vrouw was de taarten aan het maken = keukenrobot bezet. Er was niet meteen een grote kom beschikbaar dus ik dacht: ik doe dat zo in een berg manueel op tafel.

Al het water is uit de voegen gebarsten en liep van tafel over m'n benen de grond in. Stoelen, kasten, alles in spetters deeg en heel den boel om zeep. Alles in de vuilbak en nogmaals herbegonnen. Alles gemend nu in een deegkrat.

15 verse bollen die maar 5-6u gerezen zullen hebben. Met PizzApp de gist kunnen berekenen.

Op z'n New Kids: 'gaat goed ier!' :unsure:

Edit: als ik nu m'n pizza in de oven schuif en de toppings sleren in de oven terwijl mijn deeg aan de spatel blijft plakken gooi ik die oven over de haag en rij ik naar de lokale Italiaan.

Nog een goed half uur en ik begin er aan! Nieuwe deeg gemaakt en de oude gespaard om eens te testen.

Maar serieus tegenslagske gehad. Vrouw was de taarten aan het maken = keukenrobot bezet. Er was niet meteen een grote kom beschikbaar dus ik dacht: ik doe dat zo in een berg manueel op tafel.

Al het water is uit de voegen gebarsten en liep van tafel over m'n benen de grond in. Stoelen, kasten, alles in spetters deeg en heel den boel om zeep. Alles in de vuilbak en nogmaals herbegonnen. Alles gemend nu in een deegkrat.

15 verse bollen die maar 5-6u gerezen zullen hebben. Met PizzApp de gist kunnen berekenen.

Edit: als ik nu m'n pizza in de oven schuif en de toppings sleren in de oven terwijl mijn deeg aan de spatel blijft plakken gooi ik die oven over de haag en rij ik naar de lokale Italiaan.
Een echte pizzeria lijkt dan ook wel een beetje op een slagveld.

Ik vind dat je sowieso al veel risico nam door ineens volk over de vloer te vragen, ik heb m'n pizza oven een keer of 5 gebruikt nu en durf nog steeds niemand te vragen :lol:

Hij is daarna niet meer online gekomen.
Wat het ergste doet vrezen over hoe de pizza’s bevonden werden :unsure:
Haha, ik heb een enorm drukke week gehad maar ben jullie niet vergeten.

Gelukkig had ik een zak van 5 kg bloem, zodat ik dus voor de 3de keer opnieuw m'n deeg kon maken. De 'te ver' gerezen bollen had ik ook gespaard.

Ik heb tevens voor de eerste keer met pellets gewerkt in de oven. Met een schepje kon ik die makkelijk bijvullen, wat de vorige keer met houtskool vanuit een starter geen goed idee was. Met pellets werken en de oven een uur of 2-3 op temperatuur houden is niet zo evident. Ik heb een mix van houtskool en pellets gebruikt. In het begin was het serieus wat zoeken. Altijd gebakken rond de 350 °C. Plots zakte de oven naar 250 °C, ne schep of 2 pellets erbij en houtskool en binnen de 10 minuten zat hij aan 500 °C. Na een uur had ik wel redelijk door hoe of wat.

De verse deeg was top. Iedereen was heel lovend en zelf vond ik het ook echt goede pizza's. De vorige keer had ik op den duur een overschot aan semola in de oven, die dan nog eens in de fik vloog ook. Deze keer deed ik semola op de bol deeg en dan draaide ik hem om op tafel om netjes plat te werken met de vuisten, op de schep zelf. Dan nog wat semola eronder na het beleggen en de rest eraf blazen. Telkens een pizza gebakken was ook eens de oven uitgeborsteld.

Als iedereen gegeten had heb ik een bol geprobeerd van de 'mislukte' deeg. Die smaakte compleet hetzelfde. Heel lekker en zelfs een tikkeltje lichter. Ik heb er nog een stuk of 3 gebakken dan van die deeg.

Uiteindelijk dus voor niets nieuwe deeg gemaakt, maar ik wou zeker zijn. Ah, en zo'n breed rond pizzames > een ronde snijder.
Heel veel bijgeleerd door mijn gesukkel. Ik verlang al naar de volgende keer.

Edit: en nog eens dikke merci voor de tips hier!

Als iedereen gegeten had heb ik een bol geprobeerd van de 'mislukte' deeg. Die smaakte compleet hetzelfde. Heel lekker en zelfs een tikkeltje lichter. Ik heb er nog een stuk of 3 gebakken dan van die deeg.
Ik heb ook wel graag pizza's van deeg die een lange tijd gerezen heeft, die zijn inderdaad lichter en beter verteerbaar.

Laatst bewerkt:
Afgelopen weekend weer pizza's gemaakt. 't Begint beter en beter te gaan.

Het enige waar ik nog wat mee sukkel is de oven continu op temperatuur houden. Die pellets gaan nogal snel. Dan schep ik wat bij en blijft temperatuur hangen rond 250 °C. Plots schiet dat naar 400 °C om dan geleidelijk aan te zakken naar 350 °C. Maar voor ik het weet is hij terug weg naar 250 °C.

Afgelopen weekend weer pizza's gemaakt. 't Begint beter en beter te gaan.

Het enige waar ik nog wat mee sukkel is de oven continu op temperatuur houden. Die pellets gaan nogal snel. Dan schep ik wat bij en blijft temperatuur hangen rond 250 °C. Plots schiet dat naar 400 °C om dan geleidelijk aan te zakken naar 350 °C. Maar voor ik het weet is hij terug weg naar 250 °C.
Regelmatiger bijscheppen. Die drops komen omdat uw pellets tijd nodig hebben om te ontbranden.

Gisteren nog eens de Ooni opgestart voor de eerste baksessie van dit jaar. Het was toch wel terug even wennen, maar er toch in geslaagd om iedereen tevreden en voldaan naar huis te sturen. Wel volgende keer zeker terug Semolina gebruiken voor de launch, want met de 00 bloem ging het toch niet zo vlot.

En omdat beelden meer zeggen dan woorden:

Gisteren nog eens de Ooni opgestart voor de eerste baksessie van dit jaar. Het was toch wel terug even wennen, maar er toch in geslaagd om iedereen tevreden en voldaan naar huis te sturen. Wel volgende keer zeker terug Semolina gebruiken voor de launch, want met de 00 bloem ging het toch niet zo vlot.

En omdat beelden meer zeggen dan woorden:

Wat een pareltjes!
Wat heb je met de mozarella gedaan? Ik zie niet meteen "plasjes" die je snel hebt.

Goed gezien met zo'n tafel, ik lig altijd te sukkelen in de keuken om dan met m'n peel naar buiten te lopen.

Goed gezien met zo'n tafel, ik lig altijd te sukkelen in de keuken om dan met m'n peel naar buiten te lopen.
Mijn prep tafel heb ik via dikke PVC buizen redelijk wat verhoogd, zo moet ik veel minder voorover gebogen staan en krijg ik ook minder last van mijne rug.

Vanavond weer wat volk. Weer pizza maken!

Hoe lang laten jullie tussen rijzen eer je de begint met bolletjes maken? Ik heb niet zo'n smoothe bolletjes, waarschijnlijk te lang laten rijzen in 1 geheel. 2u30.

Volgende keer misschien na 1,5 uur al beginnen opbollen.

Terug
Bovenaan