Personal Trainers - Messiassen of charlatans?

Vergelijkbare lengte hier. Ik schat maw. dat ge rond de 100 kilo weegt en graag terug 85 wilt wegen?
115, competitiegewicht was 92.
Wat is uw routine eten na de fitness?
Nu een proteïneshake, aangezien ik zopas 3 weken bezig ben met poging 25 van de afgelopen 4 jaar :smile:

Vroeger 4 sla'tjes van de AH of zo.
Gezond en superlekker, maar daarmee geraak je niet aan een caloriedeficit als je s morgens ook een stokbrood met choco eet, en s avonds heeft de vrouw dan soms nog gekookt :unsure:
 
Maar goed dat er personal trainers zijn.
Er zijn genoeg mensen die niet weten waar ze mee bezig zijn.
 
115, competitiegewicht was 92.

Nu een proteïneshake, aangezien ik zopas 3 weken bezig ben met poging 25 van de afgelopen 4 jaar :smile:

Vroeger 4 sla'tjes van de AH of zo.
Gezond en superlekker, maar daarmee geraak je niet aan een caloriedeficit als je s morgens ook een stokbrood met choco eet, en s avonds heeft de vrouw dan soms nog gekookt :unsure:
Stevig vleeseke. Welke sport, rugby?
Verlaag die drempels tot het niveau dat ge er wel een ritueel in kunt kweken.

Proteineshake na de training is blufpoker met uw lichaam spelen. Dat wil koolhydraten en zal blijven zeuren tot het dat van u gekregen heeft. Dan kan je beter een compromis maken door na de training en s morgens een banaan te eten dan een strijd te voeren die je weet te gaan verliezen.

Zorgen dat je thuis kan trainen is voor mij ook een drempelverlaging. Een springkoordje kost 5 euro en sessies van 7x 2 minuten springen op nuchtere maag terwijl de koffiepot pruttelt is zelfs bij dit weer perfect ochtendritueel als het buiten nog maar 21°C is.

Neemt in totaal maar 18 minuten in beslag en ik hoef me zelfs niet om te kleden. Van bed naar terras in mijn slaapboxershort om mijn ding te doen en daarna lauwe/koude douche.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Waarschijnlijk in de categorie zaken die eenvoudig zijn maar mss niet zo makkelijk, zorg dat je uw 7.5/8 uur slaap haalt. Want behalve als je effectief grondig onderzocht bent dan ben je waarschijnlijk niet 1 van de heel zeldzame mensen die met minder uren overweg kan. Iets waar imo veel te weinig nadruk op gelegd wordt, het is nog altijd 'stoer' om weinig te slapen.
 
13 down, 12 to go.
Hier ook 5 kg kwijtgeraakt in maand september.
Ik zit terug op mijn ideale gewicht door:
- 3x per week 10 minuten koordje springen
- afschaffing middagdessert
- tijdelijk alterneren tussen soep of groenten iplv. steeds beiden te nemen

Het sporten behou ik en middagdessert is nu banaan of appel iplv taart.
 
Een goede PT is zijn geld waard, maar daar zit het probleem dan ook. Er is zo een overaanbod van PT's en de meeste zijn inderdaad meer bezig met Social Media en nieuwe klanten lokken of productjes verkopen dan het eigenlijke trainen.
Een goede PT is er om ten eerste uw handje vast te houden en bijna als havik op u te letten dat zowel uw voeding goed is en uw training goed gaat (afhankelijk van uw goals).
Allemaal in person dan ook uiteraard, als je enkel naar een pt gaat voor een voedingsplan en een trainingsplan en dan 1 keer in de maand eens langsgaat voor bespreking kan je je geld beter in het kanaal gooien. Om er echt iets aan te hebben zou je elkaar iedere training moeten zien en ook bijna dagelijks over de voeding moeten praten.
Eens je via zo een PT in een goede flow en routine zit kan je dan eventueel op je eigen verder, maar ik ken ook gewoon veel mensen die als ze dingen zelf moeten doen volledig verloren lopen en echt iemand nodig hebben die hen bij de hand vasthoudt.
 
Waarschijnlijk in de categorie zaken die eenvoudig zijn maar mss niet zo makkelijk, zorg dat je uw 7.5/8 uur slaap haalt. Want behalve als je effectief grondig onderzocht bent dan ben je waarschijnlijk niet 1 van de heel zeldzame mensen die met minder uren overweg kan. Iets waar imo veel te weinig nadruk op gelegd wordt, het is nog altijd 'stoer' om weinig te slapen.
Dit.

Wordt inderdaad serieus onderschat.
 
Het is opvallend hoe, nu het slaaptekort door de baby voelbaar wordt, ik echt meer zin heb in suiker. Chocolade, confituur, ... ik snak ernaar.

Ik lijk ook gewoon meer honger te hebben.
Haha, 't is op dezelfde manier dat ik daarachter gekomen ben. Baby's.

Precies of ik zoek comfort in zo'n dingen, waar ik vroeger nooit zin in had, vanwege een slaaptekort.
 
Hetzelfde geldt volgens mij ook voor alcohol. Dagen nadat ik enkele glazen gedronken had, kon ik de zoete en vette rommel niet laten liggen en kon ik over het algemeen minder gemakkelijk 'nee' zeggen tegen verleiding. Sinds januari drink ik (zo goed als) niet meer. Dat helpt ook wel.
 
Zoals bij zovele beroepen is het grote probleem dat hier geen duidelijke regelgeving rond is.
Een psycholoog moet een master studeren maar "therapeut" mag iedereen op zijn deur hangen
Voedings- en dieetkunde is 5 jaar opleiding maar "voedingsexpert" ben je na een cursus van een uurtje.

Ikzelf ben (in bijberoep wel) officieel ook een personal trainer maar in tegenstelling tot wat ik hier allemaal al gelezen heb, ben ik vooral bezig met atleten die aan duursport doen (testen, schema's opstellen, coaching,...). Ik heb hiervoor een opleiding gevolgd (Lichamelijke opvoeding) en nog allerhande trainerscursussen maar het zijn de charlatans die ooit eens een boekje rondom training gelezen hebben of die eens wat podcasts geluisterd hebben en zich trainer noemen waar ik mee moet concurreren.

Mensen komen bij mij op intake en zeggen dan ja maar X doet hetzelfde als jou maar die vraag maar de helft.
X heeft geen diploma's
X werkt hoogstwaarschijnlijk niet officieel
X heeft niet de kosten van programma's om je training te analyseren,...

Een vrij bekende coach van hier in de regio laat al zijn atleten wekelijk eens bij hem langskomen. Dan schrijft hij op papier hun schema voor de komende week. Hij analyseert niets van trainingen of wedstrijden, maakt geen jaarplanning, doet geen veldtesten, geen communicatie buiten dat gesprek,... In een tijd waarbij we door wattagemeters, activity trackers,... toegang hebben tot een schat aan data werkt hij nog altijd met PEN en PAPIER. Dan kan je inderdaad maar de helft vragen van andere en toch nog pure winst maken.
 
13 down, 12 to go.
Tof dat dit forum een soort geschreven dagboek is op sommige vlakken.

Een jaar later: 7 down, 19 to go, en de eindejaarsdagen moeten er nog aan komen.

Aangezien zelfs met ongelimiteerd budget geen PT te vinden is die full begeleiding doet, vooral qua accountability, zal het dus toch echt wel Ozempic/Wegovy/Mounjaro/Zepbound worden hoor :)
 
Ik ben nu op +-8 weken 12kg kwijt.

Doe wel al jaren weights cuts dus het gaat wat makkelijker bij mij, maar als je uw ritme en rituelen wat kunt vinden is het easy. Verwacht half januari 19kg te zijn afgevallen.

Over het of dit niet te snel teveel gewicht is; dat is vooral subjectief. Ik stond echt te zwaar en vind het dan niet erg vetvrijemassa en vet te verliezen vs enkel vet (wat een stuk trager zou gaan).
Op mijn zwaarste kon ik amper sporten en had teveel fysieke klachten (snurken, maagzuur, etc). All gone nu!
 
Tof dat dit forum een soort geschreven dagboek is op sommige vlakken.

Een jaar later: 7 down, 19 to go, en de eindejaarsdagen moeten er nog aan komen.

Aangezien zelfs met ongelimiteerd budget geen PT te vinden is die full begeleiding doet, vooral qua accountability, zal het dus toch echt wel Ozempic/Wegovy/Mounjaro/Zepbound worden hoor :)
Van 25 kg willen afvallen naar 26 kg?

Wat bedoel je met accountability? De PT kunnen verantwoordelijk stellen als het niet lukt?

Wel vreemd dat je nergens een PT vindt die volledige begeleiding doet. Hier in de buurt zijn er toch al een paar die je volledig meten, doelen opstellen, voedingsschema's in samenspraak samenstellen, meegaan naar de fitness, enz. Welke regio zoek je een PT?
 
Van 25 kg willen afvallen naar 26 kg?

Wat bedoel je met accountability? De PT kunnen verantwoordelijk stellen als het niet lukt?

Wel vreemd dat je nergens een PT vindt die volledige begeleiding doet. Hier in de buurt zijn er toch al een paar die je volledig meten, doelen opstellen, voedingsschema's in samenspraak samenstellen, meegaan naar de fitness, enz. Welke regio zoek je een PT?
Ik denk dat de "accountability" het probleem is. Wie wil er nu iets garanderen uiteindelijk, het is niet of je kan je klant dwingen uit zijn koelkast te blijven en de training serieus te nemen.
 
Ik denk dat de "accountability" het probleem is. Wie wil er nu iets garanderen uiteindelijk, het is niet of je kan je klant dwingen uit zijn koelkast te blijven en de training serieus te nemen.
Uiteraard. Geen enkele PT kan verantwoordelijk gesteld worden. Het begint bij de klant die het ook zelf moet willen en kunnen. Er wordt inzet en werk vereist.
 
Van 25 kg willen afvallen naar 26 kg?
Van nog slechts 10 kg te gaan 6 maand geleden, naar nu terug 20 kg te gaan. (van een totaal van 30kg te gaan in augustus 2022).

Wat bedoel je met accountability? De PT kunnen verantwoordelijk stellen als het niet lukt?
Nee, mijn eigen accountability.

Bv. om de 2 dagen gaan wegen (of video doorsturen, maakt niet uit, gewoon de fysieke verplichting om verantwoording af te leggen).
Bv. om de 2 dagen voedingsschema. En niet genre "eet iets gezond, kies uit deze 700 keuzemogelijkheden qua prot/carbo/vezels" die je naar keuze samenstelt uit 37 winkels en 5000 producten die daar staan. Maar wel exact "dit eet je s morgens, dit eet je s avonds, punt".
bv. foto doorsturen van bv. fysieke activiteit, Garmin/Strava uploaden zodat dat kan gecheckt worden.
Daarnaast elke week bv. afspreken om vooruitgang te bespreken/eens samen te lopen/fitnessen.

Op zich is dat allemaal niet nodig, ik was immers 20kg afgevallen zonder die externe hulp.
Maar het is op het moment dat er bekoringen komen, moeilijkheden, een periode met een blessure etc. , dat die begeleiding ervoor zorgt dat je niet wegglijdt.
Wat in deze dus altijd gebeurt vroeg of laat. (meestal na 3-4-5 weken).

Op zich misschien nog een idee voor 2-way motivatie. Een PT die deels betaald wordt in functie van de doelen, bv. x extra euro bij bereiken doel x tegen datum x.

Welke regio zoek je een PT?
Buitenland, dus moeilijk.
Alhoewel mijns inziens 95% via whatsapp/videocall etc kan, gezien het vooral die accountability is en het schema krijgen/opvolgen.

Ik denk dat de "accountability" het probleem is. Wie wil er nu iets garanderen uiteindelijk, het is niet of je kan je klant dwingen uit zijn koelkast te blijven en de training serieus te nemen.
Dat begrijp ik, maar wat ik nodig heb is gewoon een routine die iemand anders opstelt en die ik gewoon moet uitvoeren.
Indien ik zelf constant keuzes moet maken of eten kiezen, glijdt het af.

Ja dit is een decadent 1st world probleem en zeer individueel, daar ben ik mij van bewust.
Maar net daarom vind ik het raar dat ik dat niet zomaar kan oplossen via betaalde begeleiding, hoewel ik het wil.

Een oplossing is om mij in te schrijven in een professionele sportclub wat zowat op hetzelfde neerkomt qua begeleiding en accountability. Maar aangezien ik ondertussen tram 4 bereikt heb, is dat niet echt een optie :biglaugh:
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: asmo
Ben ook net op intake gegaan bij een performance coach die ironman topprestaties op de palmares staan heeft met de losse verwachting van tegen volgend jaar een marathon te kunnen lopen en een 12-14kg af te vallen. Ik weet wat ik moet doen zonder een coach, alleen de stok achter de deur icm trainingsanalyses van iemand die hier dagdagelijks mee bezig is zie ik als een absolute meerwaarde. Momenteel twee jonge kids die mijn work-life balance volledig omgooien. De 80€ per maand hoest ik er dan ook met plezier voor op. Let's see where it gets us.
Update 1 jaar later: marathon gelopen en nu trainen voor halve triathlon. Topinvestering geweest!
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan