Personal Trainers - Messiassen of charlatans?

Bij sommigen hier zijn het gebrek aan empathie, de vooroordelen en de arrogantie om te kotsen. Ideale manier om iemand te doen afvallen inderdaad.

Ter nuance: van mij moet niemand afvallen en ik ken ook mensen die graag kilo's kwijt zouden zijn maar bij wie het om medische redenen niet kan. Maar mensen die klagen over hun lijn maar gewoon te veel en te ongezond eten, die zoeken het zelf.

En zoals @Sylverscythe zegt, veel van die personal trainers beloven wonder resultaten maar dat marcheert natuurlijk voor geen meter (toch niet op een gezonde manier) vergeleken bij de simpele "eet gezonder en beweeg meer" methode, maar dat klinkt zo lastig.
 
Ik ben enorm tevreden van mijn personal coach eigenlijk.

Ik laat me inmiddels een 3-tal maanden begeleiden. Ze heeft een voedingsadvies uitgewerkt en stelt maandelijks een trainingsschema op. Eén dag per week trainen we 1 uur samen en dan moet ik nog 3 keer per week zelf een uur trainen (dus op weekbasis 2 keer kracht en core en 2 keer lopen).

Het resultaat mag er wezen op 3 maanden:

- 10% lichaamsgewicht kwijt
- serieuze daling in vetpercentage (van 22% naar 17%)
- fitnessleeftijd van 40 naar 26
- VO2 Max van 43 naar 48
- running index (Polar) van 38 naar 51.

Had ik het alleen kunnen bereiken (of louter met suggesties van de Polar app te volgen)? Mogelijks wel, maar hoogst waarschijnlijk niet. Voor mij is een personal coach een echte meerwaarde. Wel belangrijk dat er een klik is qua karakter en aanpak.
 
Ben ook net op intake gegaan bij een performance coach die ironman topprestaties op de palmares staan heeft met de losse verwachting van tegen volgend jaar een marathon te kunnen lopen en een 12-14kg af te vallen. Ik weet wat ik moet doen zonder een coach, alleen de stok achter de deur icm trainingsanalyses van iemand die hier dagdagelijks mee bezig is zie ik als een absolute meerwaarde. Momenteel twee jonge kids die mijn work-life balance volledig omgooien. De 80€ per maand hoest ik er dan ook met plezier voor op. Let's see where it gets us.
 
Ter nuance: van mij moet niemand afvallen en ik ken ook mensen die graag kilo's kwijt zouden zijn maar bij wie het om medische redenen niet kan. Maar mensen die klagen over hun lijn maar gewoon te veel en te ongezond eten, die zoeken het zelf.

En zoals @Sylverscythe zegt, veel van die personal trainers beloven wonder resultaten maar dat marcheert natuurlijk voor geen meter (toch niet op een gezonde manier) vergeleken bij de simpele "eet gezonder en beweeg meer" methode, maar dat klinkt zo lastig.
Wanneer mensen aan iets willen beginnen maar geconfronteerd worden met de inspanningen, discipline en wachttijd die nodig zijn om tot een beoogd resultaat te komen, willen ze de bochten er graag vanaf snijden. Dat maakt dat die wonderproducten een markt zijn.

Als je in mei plots wil afslanken met de bedoeling om 2 maanden later in bikini outfit of met een six pack aan het strand te liggen, dan is een radicale crash methode de enige haalbare optie op die termijn.
Die mensen hebben gewoon een oppervlakkige drive die snel terug verdwijnt en passen kortetermijnstechnieken toe voor kortetermijnseffecten. Hoe hun buikje er in oktober uitziet of langetermijnsgezondheid kan hen niet veel schelen.
 
En aan het overgewicht te zien op straat, kan de overgrote meerderheid dat zeer duidelijk 'gewoon' gemakkelijk zelf :biglaugh:
Langs de ene kant is het inderdaad 'gewoon' discipline en gezonde gewoontes kweken. Maar dat is inderdaad wel niet van de poes en je vervalt héél erg gemakkelijk.

Het is menselijk om te zondigen en soms eens te genieten. Het belangrijkste voor mij is dat je wel de gevolgen van je daden kan aanvaarden. Uiteindelijk is het (voor de meeste mensen) een keuze met zijn voor- en nadelen. En om altijd strak en gezond te kunnen zijn moet je daar een werkbare balans in kunnen vinden. Op een bepaald moment moet je ook vrede nemen met het feit dat alles wat moeilijker gaat naarmate je ouder wordt. Ik kan me wel inbeelden dat dit moeilijker is om te aanvaarden als vrouw dan als man.
 
Langs de ene kant is het inderdaad 'gewoon' discipline en gezonde gewoontes kweken. Maar dat is inderdaad wel niet van de poes en je vervalt héél erg gemakkelijk.

Het is menselijk om te zondigen en soms eens te genieten. Het belangrijkste voor mij is dat je wel de gevolgen van je daden kan aanvaarden. Uiteindelijk is het (voor de meeste mensen) een keuze met zijn voor- en nadelen. En om altijd strak en gezond te kunnen zijn moet je daar een werkbare balans in kunnen vinden. Op een bepaald moment moet je ook vrede nemen met het feit dat alles wat moeilijker gaat naarmate je ouder wordt. Ik kan me wel inbeelden dat dit moeilijker is om te aanvaarden als vrouw dan als man.
Precies. Ze stellen andere prioriteiten in hun leven. Niets mis mee maar kiezen is verliezen.

De collega's die iedere dag klokslag 10 uur fruityoghurt opeten en in de namiddagpauze dan weer een lotus franchipanneke bovenhalen moeten bij mij niet klagen over hun gewicht. Het is hun keuze om hun ideale gewicht op te offeren voor die dagelijkse genotsmomentjes.
Niets houdt hen tegen om de opoffering om te draaien als ze vinden dat het ene belangrijker is dan het andere..

Wat ik ook niet snap zijn die mensen die iedere middag een trog groenten binnenspelen. Het heeft weinig zin om koolhydraat-arm te eten als je dat overcompenseert in hoeveelheden. Hebde nu echt een PT nodig om u daarop te wijzen, really?

Je kan dan een persoonlijke trainer betalen om je daarop te wijzen in een cursus 'bewuster leven' of je kan jezelf ook geld besparen door zelf wat vaker stil te staan bij de gevolgen van uw keuzes.
 
Veel mensen hier die het precies nogal simplistisch zien.

Overgewicht is in veel gevallen wel een beetje complexer dan uw fruityoghurt en franchipanneke laten staan en gaan start to runnen. Dat is het fysieke aspect, ja, maar het zit hem meestal in waarom mensen te veel eten. En dat gaat heel ruim hé en er is daar heel vaak een mentale component bij betrokken, inclusief zaken die mensen niet van zichzelf beseffen. Wat lomp gaan zeggen "ge moet wat minder boefen" gaat dat echt niet fiksen, in het beste geval beginnen ze dan een crashdieet om te gaan jojo-en en geeft dat weer een extra mentale domper. Idem wat betreft te weinig beweging, ook daar zit vaak een mentale component aan.

Daarnaast leven we dan nog eens in een wereld waar je om de oren wordt geslagen met ongezonde voeding en voedingsgewoonten die compleet het tegendeel zijn van hoe ons lichaam werkt. (Reclame voor) ongezonde voeding is te vinden op iedere straat- en supermarkthoek. Eigenlijk is het een heel smerige bedoening, langs de ene kant presenteren we mensen constant beelden van perfecte lijven en gaan we ze bashen als ze die niet hebben, langs de andere kant ga je ze constant verleiden met ongezonde voeding en een sedentaire levensstijl.

Als je het geluk hebt van toevallig een metabolisme te hebben dat u slank houdt en/of een goeie opvoeding rond voeding te hebben gehad en/of de mentale toestand te hebben om gezond eten en bewegen te blijven volhouden en/of...: chapeau voor u. Dat er veel mensen met overgewicht rondlopen is toch ergens een teken aan de wand dat er iets niet snor zit dat ruimer gaat dan individuele verantwoordelijkheid. Niet dat ik daarmee wil zeggen dat uzelf wentelen in zelfmedelijden en alles afschuiven op "de maatschappij" dan zoveel beter is, maar het is allemaal wel wat genuanceerder dan wat hier soms wordt getypt.
 
Veel van die PT's zijn natuurlijk ook kinderloze alleenstaanden of koppels die - zeker wanneer ze fulltime PT zijn - alle tijd van de wereld hebben om 'volgens het boekje' te leven. Ik zie een moeder van twee kinderen die voltijds werkt iets moeilijker in staat om elke ochtend met verse producten in de weer te zijn om een smoothie of een gezond ontbijt te maken als ze daarnaast ook nog eens de kinderen moet klaarmaken, boterhammen moet smeren en zich moet haasten om op haar werk te zijn. Zelfde voor die fitnessguru's die hun dag beginnen met een half uur meditatie of een uurtje te gaan lopen op een nuchtere maag om nadien rustig te douchen en te ontbijten en om 10u de eerste klant te ontvangen. Iemand met kinderen en een drukke job kan dit gewoon zeer moeilijk realiseren, dat zijn eerder de mensen die zich na een drukke stresserende dag een frisco nemen of een trappist uitgieten als de kinderen eindelijk in hun bed liggen.
 
Veel mensen hier die het precies nogal simplistisch zien.

Overgewicht is in veel gevallen wel een beetje complexer dan uw fruityoghurt en franchipanneke laten staan en gaan start to runnen. Dat is het fysieke aspect, ja, maar het zit hem meestal in waarom mensen te veel eten. En dat gaat heel ruim hé en er is daar heel vaak een mentale component bij betrokken, inclusief zaken die mensen niet van zichzelf beseffen. Wat lomp gaan zeggen "ge moet wat minder boefen" gaat dat echt niet fiksen, in het beste geval beginnen ze dan een crashdieet om te gaan jojo-en en geeft dat weer een extra mentale domper. Idem wat betreft te weinig beweging, ook daar zit vaak een mentale component aan.

Daarnaast leven we dan nog eens in een wereld waar je om de oren wordt geslagen met ongezonde voeding en voedingsgewoonten die compleet het tegendeel zijn van hoe ons lichaam werkt. (Reclame voor) ongezonde voeding is te vinden op iedere straat- en supermarkthoek. Eigenlijk is het een heel smerige bedoening, langs de ene kant presenteren we mensen constant beelden van perfecte lijven en gaan we ze bashen als ze die niet hebben, langs de andere kant ga je ze constant verleiden met ongezonde voeding en een sedentaire levensstijl.

Als je het geluk hebt van toevallig een metabolisme te hebben dat u slank houdt en/of een goeie opvoeding rond voeding te hebben gehad en/of de mentale toestand te hebben om gezond eten en bewegen te blijven volhouden en/of...: chapeau voor u. Dat er veel mensen met overgewicht rondlopen is toch ergens een teken aan de wand dat er iets niet snor zit dat ruimer gaat dan individuele verantwoordelijkheid. Niet dat ik daarmee wil zeggen dat uzelf wentelen in zelfmedelijden en alles afschuiven op "de maatschappij" dan zoveel beter is, maar het is allemaal wel wat genuanceerder dan wat hier soms wordt getypt.
Het overdreven simplificeren van deze issues is dan ook wat werd bedoeld met een gebrek aan empathie denk ik. En ik ga er zeker mee akkoord dat het niet gewoon "wat minder snacken" is. Mensen vergeten al eens dat mager zijn niet hetzelfde is als gezond zijn.

Het klopt zeker ook dat er allerhande invloeden zijn die duidelijk ons tegenwerken, uiteindelijk vinden we vanuit onze evolutie suiker, vet, en zout geweldig, en speelt reclame ook goed in op allerhande primitievere delen van ons brein.

Maar ik denk wel dat niet iedereen met overgewicht dit heeft door een soort complexe problematiek, soms kan het ook gewoon zo simpel zijn als je gewoontes een beetje aanpassen. En ik denk ook dat mensen met een of ander "traag" metabolisme een minderheid zijn.
 
Niets houdt hen tegen om de opoffering om te draaien als ze vinden dat het ene belangrijker is dan het andere..
Jawel, verslaving of gebrek aan karakter.
Wat je dan kan proberen oplossen door externe hulp te zoeken?
soms kan het ook gewoon zo simpel zijn als je gewoontes een beetje aanpassen.
Maar dat blijkt net 1 van de moeilijkste dingen die er bestaan?

The chains of habit are too light to be felt, until they are too heavy to be broken...
 
Maar dat blijkt net 1 van de moeilijkste dingen die er bestaan?

The chains of habit are too light to be felt, until they are too heavy to be broken...
Niet voor iedereen denk ik, ik vind dat men tegenwoordig te snel allerlei zaken benoemt als verslavingen, terwijl iemand die gewoon een "redelijk" overgewicht heeft vaak met een licht caloriesurplus zit door een collectie van gewoontes waar niet bij wordt stilgestaan. Voor zo'n mensen kan gewoon overschakelen op het drinken van water of een iets andere lunchoptie al verbetering brengen. Het moet niet altijd een heel omgooien van eet- en leefgewoonten zijn.
 
Maar dat blijkt net 1 van de moeilijkste dingen die er bestaan?

The chains of habit are too light to be felt, until they are too heavy to be broken...
Omdat het merendeel van de mensen het gewoon verkeerd aanpakt. Mensen krijgen in hun hoofd “maandag begin ik” en gaan dan van extreem ongezond eten naar het andere uiterste. Enkel nog water, rijst, kip en broccoli. Geen wonder dat die dan na 4 dagen ermee kappen.

Fitness en gezond leven moet uw leven verrijken, niet beheersen. Veel mensen zouden er al baat bij hebben om al over te schakelen naar een soort 80/20 verdeling. Ja je kan nog elke week naar de frituur en een paar pinten drinken op café. Máár dat is dan bv enkel zaterdag en max 3 pinten en enkel op zo dag naar de frituur.
 
Niet voor iedereen denk ik, ik vind dat men tegenwoordig te snel allerlei zaken benoemt als verslavingen, terwijl iemand die gewoon een "redelijk" overgewicht heeft vaak met een licht caloriesurplus zit door een collectie van gewoontes waar niet bij wordt stilgestaan. Voor zo'n mensen kan gewoon overschakelen op het drinken van water of een iets andere lunchoptie al verbetering brengen. Het moet niet altijd een heel omgooien van eet- en leefgewoonten zijn.
Dit klopt. Om gelijk te blijven qua gewicht.

Het probleem is dat er op dat moment al 15-20-25 kg overgewicht is, en dat raak je niet kwijt door water te drinken ipv limonade...
 
Dit klopt. Om gelijk te blijven qua gewicht.

Het probleem is dat er op dat moment al 15-20-25 kg overgewicht is, en dat raak je niet kwijt door water te drinken ipv limonade...
Als je op een punt bent dat je met stabiel overgewicht zit (en je dus niet nog aan redelijke snelheid aan het bijkomen bent) zal een verlaging van calorie-inname wel een verschil maken. 100 ml cola is 42 kcal. Als je 2 liter per week drinkt is dat al 840 kcal minder per week. Dat is niet veel, maar iemand die gewoon frisdrank drinkt i.p.v. water zou ook wel wat hoger kunnen zitten dan 2 liter per week.
Straks blijkt het een mogelijke oplossing om dan externe hulp in te schakelen? :)
Ik denk dat noch Carrion noch ikzelf iets anders beweren, ik reageerde initieel enkel op de belabberde kwaliteit van veel "PT's" en gaandeweg ging het dan over hoe zwaar het is om gewicht te verliezen (wat opnieuw aantoont hoe dat verweven is geraakt met gezondheid). Ik denk dat een merendeel van de mensen die te zwaar staan echt geen verslaving moeten overwinnen om wat gewicht te verliezen.
 
Jawel, verslaving of gebrek aan karakter.
Wat je dan kan proberen oplossen door externe hulp te zoeken?
Maar het BG forum is gratis ...

Dan kan je maar beter een coach in 'wilskracht' training zoeken, want als gebrek daaraan het probleem is ga je voor de rest van je leven externe motivatie hulp nodig hebben om om het even wat te bereiken ...

Bij veel mensen is niet gebrek aan wilskracht het probleem maar zijn ze gewoon te perfectionistisch, te onzeker, last van keuze stress of ze rationaliseren emotie-gedreven keuzes.

'Zzzz 8 verschillende dieten en methodes die ik kan volgen, welke is het beste ....'
Het maakt niet uit welke het beste is. Het gaat erom dat ge om het even welk average dieet dat ge volgt ook volhoudt!

Dit klopt. Om gelijk te blijven qua gewicht.

Het probleem is dat er op dat moment al 15-20-25 kg overgewicht is, en dat raak je niet kwijt door water te drinken ipv limonade...
Afhankelijk van het dagelijks aandeel calorie inname dat ge uit limonade haalt kan het dat wel.
Radicale gewoonte veranderingen zijn vaak niet nodig om iets te bereiken. Dat is alleen maar zo wanneer je zeer uitzonderlijke gewoontes gekweekt hebt.
Eet ge gezond? Eet dan minder. Stop met uw bord leeg te vreten en laat 25% liggen. Die kilo's gaan er zo af.

Langs de ene kant weten bedrijven perfect hoe mensen in mekaar steken en hoe ze ze kunnen bespelen om ongezonde product te kopen waardoor wij het misschien moeilijker hebben dan de generaties voor ons en waardoor die personale coaching zo'n booming markt geworden is.
Maar langs de andere kant is er ook nog nooit zoveel informatie beschikbaar geweest om u daartegen te wapenen. Veel verandersystemen en cursussen zijn zodanig gamified met metagames dat zelfs mensen hoge motivatie drempel wel hun ding zullen vinden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Challenge accepted :)

Laat mij tegen 31/12/2022 25 kg afvallen met combinatie sport/eten.

Maar ik kook niet en wens gemiddeld per dag letterlijk max 10 min. aan eten halen/maken te besteden.
Bij u is het probleem om te beginnen dat gij te veel van uw gelijk houdt. Een weddenschap waarbij gij wint door géén 25 kg te verliezen is in uw geval veel te contraproductief.

Draai de challenge om zodat ge uw gelijk haalt door wél 25 kg te verliezen. :fingerguns_r:
 
Dit klopt. Om gelijk te blijven qua gewicht.

Het probleem is dat er op dat moment al 15-20-25 kg overgewicht is, en dat raak je niet kwijt door water te drinken ipv limonade...

Vroeger 10kg afgevallen door over te schakelen van cola naar water. En ik deed het eigenlijk niet om af te vallen.
 
Veel mensen hier die het precies nogal simplistisch zien.

Overgewicht is in veel gevallen wel een beetje complexer dan uw fruityoghurt en franchipanneke laten staan en gaan start to runnen. Dat is het fysieke aspect, ja, maar het zit hem meestal in waarom mensen te veel eten. En dat gaat heel ruim hé en er is daar heel vaak een mentale component bij betrokken, inclusief zaken die mensen niet van zichzelf beseffen. Wat lomp gaan zeggen "ge moet wat minder boefen" gaat dat echt niet fiksen, in het beste geval beginnen ze dan een crashdieet om te gaan jojo-en en geeft dat weer een extra mentale domper. Idem wat betreft te weinig beweging, ook daar zit vaak een mentale component aan.

Daarnaast leven we dan nog eens in een wereld waar je om de oren wordt geslagen met ongezonde voeding en voedingsgewoonten die compleet het tegendeel zijn van hoe ons lichaam werkt. (Reclame voor) ongezonde voeding is te vinden op iedere straat- en supermarkthoek. Eigenlijk is het een heel smerige bedoening, langs de ene kant presenteren we mensen constant beelden van perfecte lijven en gaan we ze bashen als ze die niet hebben, langs de andere kant ga je ze constant verleiden met ongezonde voeding en een sedentaire levensstijl.

Als je het geluk hebt van toevallig een metabolisme te hebben dat u slank houdt en/of een goeie opvoeding rond voeding te hebben gehad en/of de mentale toestand te hebben om gezond eten en bewegen te blijven volhouden en/of...: chapeau voor u. Dat er veel mensen met overgewicht rondlopen is toch ergens een teken aan de wand dat er iets niet snor zit dat ruimer gaat dan individuele verantwoordelijkheid. Niet dat ik daarmee wil zeggen dat uzelf wentelen in zelfmedelijden en alles afschuiven op "de maatschappij" dan zoveel beter is, maar het is allemaal wel wat genuanceerder dan wat hier soms wordt getypt.
Een excuus vind je achter elke hoek als je echt wilt. Misschien bedoel je dat niet zo, maar hoe jouw post overkomt is het een beetje een algemeen excuus dat voor alles past in het leven. Niet de mentale kracht hebben om gezond te eten, om iets vol te houden, ... Mjah uiteindelijk is alles wat moeite kost een kwestie van volhouden. Dat is een inherent deel ervan. Je hebt omstandigheden die je mentale kracht zappen en daar heb ik alle begrip voor, maar toch... Again and again komt fit zijn en gezond leven neer op: just do it. En ikzelf ben geen vreemde van mentale obstakels. Ik kan gewoon niet om die bottom line heen.

Het basisconcept IS simpel. Meeste mensen hebben een doodnormaal aantal caloriën nodig om hun lichaam te onderhouden. Eet daar onder en je valt af, eet daarboven en je komt bij. Sporten helpt die balans positief te beïnvloeden. Dat is voor quasi alle mensen hoe het werkt. Dat is niet ingewikkeld en dat is echt geen kwestie van geluk. Er zijn apps bij de vleet waarbij je gewoon barcodes moet scannen om je eten in detail te monitoren. Om dat vol te houden moet je een manier vinden die voor jou gebalanceerd en werkbaar is. Die integratie in je leven is doorgaans niet simpel (zeker niet in het begin). Dat is een proces van leren, bewustworden en uiteindelijk : aanpakken. Begeleiding kan daarbij helpen, als je zelf niet de research kan of wilt doen. Fastfood is inderdaad belachelijk gemakkelijk te krijgen, maar informatie ook.

Ja, het leven is soms druk en ongemakkelijk. Ja, ik ben soms om middernacht en later aan het sporten om mijn doelen te behalen. Ja, ik moet soms concessies doen om het familieleven/sociale leven te onderhouden. Daarvoor moet ik goed plannen, soms moet ik andere dingen opofferen en ik moet constant keuzes maken. Soms moet ik ook op een absolute baaldag toch nog mijn training afwerken. Of ik moet gezond koken in plaats van snel Mcdonalds bestellen want ik heb geen ruimte meer voor een vettige hap. Ai, geen zin, slecht weer, zus enzovoort. Niemand zegt dat het uitvoeren gemakkelijk is, anders was iedereen tiptop fit. Maar neem daar vrede mee ipv elk excuus uit het boekje gaan halen. Ik zondig vaak genoeg en dan hangt daar ook geen schuldgevoel aan vast. Ik heb mijn bedje gemaakt en nu ga ik er in liggen. Voor mij was het niet gemakkelijk, voor meeste mensen is het niet gemakkelijk. Maar je komt er gewoon niet onder uit als je een bepaalde resultaat wilt hebben.

Het enige 'geluk' dat ik heb is dat sporten wel als een hobby kan tellen voor mij. Ik doe het graag, het helpt mijn mentale welzijn enzovoort. Gezonder eten op een fijne manier heeft me ook geholpen om mezelf beter te voelen én om meer te genieten van vettig te eten op tijd en stond. Ik snap dat het voor vele mensen echt een waanzinnige opgave is om daar mee te beginnen.

Op een bepaald moment ga ik terug wat ronder worden. Ik ga minder sporten, ik ga minder hard sporten, mijn metabolisme zal wat vertragen enzovoort. Allemaal prima. Ik kan het misschien nog wat compenseren, maar wil ik die extra effort doen? Nu was ik bereid om die prijs te betalen. Maar ik moet op mijn 60ste niet meer strak staan tbh. Dan is genieten waarschijnlijk wat belangrijker geworden. Dat zal dan mijn keuze worden en als ik dan iets kies dat me niet bevalt ben ik een énorme stommerik he.

Ik kijk ook niet neer op mensen die minder sportief zijn of daar minder belang aan hechten, helemaal niet. Maar je moet de dingen niet moeilijker maken dan ze zijn. Het overgrote merendeel van de mensen kan echt wel gewoon minder/gezonder eten en drie uur per week sporten. Misschien vergis ik me daar compleet in, dat kan zomaar zijn. Maar ik focus ook wel liever op hoe simpel het kan zijn ipv alle manieren zoeken waarom iets niet kan. Waarmee ik niet onwetend wil zijn voor de obstakels he. Maar ik voel uit ervaring dat men nogal snel een excuus zal aanreiken om niets te hoeven doen in plaats van gewoon door te zetten.

Conclusie : Als het niet uit jezelf komt kan een PT helpen :unsure:
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan