Personal Trainers - Messiassen of charlatans?

Veel mensen hier die het precies nogal simplistisch zien.

Overgewicht is in veel gevallen wel een beetje complexer dan uw fruityoghurt en franchipanneke laten staan en gaan start to runnen. Dat is het fysieke aspect, ja, maar het zit hem meestal in waarom mensen te veel eten. En dat gaat heel ruim hé en er is daar heel vaak een mentale component bij betrokken, inclusief zaken die mensen niet van zichzelf beseffen. Wat lomp gaan zeggen "ge moet wat minder boefen" gaat dat echt niet fiksen, in het beste geval beginnen ze dan een crashdieet om te gaan jojo-en en geeft dat weer een extra mentale domper. Idem wat betreft te weinig beweging, ook daar zit vaak een mentale component aan.
Zoals Marsu net uitgebreid uitgelegd heeft, dat kan allemaal wel zijn dat de oorzaken van overgewicht in veel gevallen complex zijn maar dat doet er allemaal niet toe. Het enige dat telt is de oplossing en die is weldegelijk simpel is: steek minder eten in uw mond.

Geen fruityoghurt met franchipannekes meer kopen zal voor veel mensen om diverse redenen ook zeer moeilijk om te laten of niet met onmiddellijke ingang door iets anders te vervangen dat ze in hun mond steken, maar het blijft simpel.

- dat zou geen 'winnen' zijn, ik ben liever atletisch zoals 10 jaar geleden :)

- ik heb hier ook geen gelijk of ongelijk.
Ik zeg dat het voor de meeste mensen aartsmoeilijk is eens je de +15 kg overschreden hebt.
Natuurlijk is het niet onmogelijk, maar ik denk dat goede externe ondersteuning zeker nuttig kan zijn.

Ik ben eigenlijk een easy target, want ik sport graag en veel.
Wel een manifest gebrek aan karakter om die dame blanche niet te nemen, of de kleine friet ipv de grote.

Nu, ik ben al 3 jaar gelijk.
Dus gelijk blijven lukt (alles zero ipv fruitsap, cola etc), maar die 3 horrorjaren daarvoor (van 6u sport naar 0,5 uur, zelfde hoeveelheid eten) slaag ik er niet in om kwijt te geraken.
Je wil terug atletisch zijn zoals 10 jaar geleden, maar je wil ook limonade, een dame blance en een grote friet. Dat is wat ik bedoel met prioriteiten die met elkaar botsen en waarbij het ene wordt opgeofferd voor het andere.
Het zijn niet die 15 kilo's die aartsmoeilijk zijn om te overwinnen. Die 15 kilo's zijn alleen maar een indicatie dat het moeilijk is om van uzelf te winnen.
En ik ben ook nog nooit bijgekomen uit 'tijdsgebrek'. Minder eten kost niet meer tijd, eten kost juist tijd.

Als je al 3 jaar lang gelijk blijft van gewicht wil dat zeggen dat je 0% marge laat in je dagelijke eetroutine. Bouw daar een marge van 25% in en je kan na het halen van je streefgewicht terug uitspattingen permitteren. Een kameraad van mij is ook al eens 15 kilo afgevallen met wat hij HWGV noemt. Opnieuw zeer simpel. Halveert wat ge vreet.
Als die bv. nog eens een pizza uithaalt, snijdt hij die in twee. De andere helft is pas voor de dag erna. Hoe simpelder een oplossing is, hoe hoger de slaagkans.
 
Ja, het 'fret den helft' dieet.

Opnieuw, lukt voor even, maar niet voor 6 maand.
Na de initiële weken ergens een opzichter/accountability nodig om mijn manifest gebrek aan doorzettingsvermogen op dat vlak te counteren.
En ge hebt geen vrouw die dat al voor u doet?
Waar hebt ge die ergens gevonden?

50% minder is aan de extreme kant maar 25% is veel gemakkelijker om lange termijn vol te houden. Ik voel dat niet eens want die resterende 25% is voor mij meestal niet op honger maar puur op goesting eten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Niemand zegt dat het uitvoeren gemakkelijk is, anders was iedereen tiptop fit.
Dat kan je uitbreiden naar +/- alles natuurlijk. De stappen om goed te verdienen, tip top fit te zijn, een sociaal leven te hebben, etc etc zijn allemaal 'redelijk' simpel. Maar het aantal mensen die dat effectief klaart is waarschijnlijk op een paar haden te tellen.
 
Gewoon alles ingeven in myfitnesspall en als ge een beetje eerlijk met uzelf zijn gaat ge gewoon veel bewuster met eten om, met voedingswaardes enzovoort. In het slechtste geval merkt ge op dat er daadwerkelijk iets mankeert met uw metabolisme en dan kan je nagaan wat er mis is. Maar meestal blijkt dat die 5 koeken en twee dessertjea niet gezond zijn.

Ik heb mijn vriendin dat onlangs aangeleerd omdat ze dacht minder te eten enzovoort maar ze viel niet af. En sindsdien is die haar wereld voor een stuk open gegaan. Minder snackjes tussendoor die opstapelen, meer ‘nuttig’ lekker eten en ten gepaste tijde zondigen samen en er dubbel van genieten.

Dat kan je uitbreiden naar +/- alles natuurlijk. De stappen om goed te verdienen, tip top fit te zijn, een sociaal leven te hebben, etc etc zijn allemaal 'redelijk' simpel. Maar het aantal mensen die dat effectief klaart is waarschijnlijk op een paar haden te tellen.
Ja maar als je het echt wilt is het gewoon binnen handbereik. Vooral gezond eten en minder eten dan uw lichaam aankan. Dat is veruit het simpelste en kan je volledig op jezelf doen. Promotie maken hangt af van je baas, maar die koek en die cola steek je zelf in je buik. Excuses, excuses, excuses, …
 
Ja maar als je het echt wilt is het gewoon binnen handbereik. Vooral gezond eten en minder eten dan uw lichaam aankan. Dat is veruit het simpelste en kan je volledig op jezelf doen. Promotie maken hangt af van je baas, maar die koek en die cola steek je zelf in je buik. Excuses, excuses, excuses, …
Heh dat zijn geen excuses, dat is een vaststelling. Zeggen dat dingen super simpel zijn maar dan ook vast stellen dat bijna niemand er in slaagt is ietwat contradictorisch

Voor mij persoonlijk is dit gewoon een non issue dus ik identificeer me met geen enkele kant van de discussie hier.
 
Dat lukt minder met een persoon die dicht bij u staat.
En mijn vrouw kan geen programma's maken of overdag gaan fitnessen. Of als een kleuter mij gaan wegen iedere week.

Hoe bedoel je?
It's a joke (welke vrouw speelt nu niet graag opzichter?)

Uw vrouw moet voor u geen programma's maken maar u kletsen geven als ge 's avonds meer dan 2 of 3 boterhammen eet. Maak er een spelletje van. Iedereen heeft wel iets dat werkt als 'drive' en dat gebruikt kan worden als wortel of stok. Ik weet in ieder geval wat mij motiveert (en mijn vrouw weet dat ook).

Heh dat zijn geen excuses, dat is een vaststelling. Zeggen dat dingen super simpel zijn maar dan ook vast stellen dat bijna niemand er in slaagt is ietwat contradictorisch
Voor mij is dat geen contradictie:
Simpel <----> complex
Makkelijk <----> moeilijk
 
It's a joke (welke vrouw speelt nu niet graag opzichter?)

Uw vrouw moet voor u geen programma's maken maar u kletsen geven als ge 's avonds meer dan 2 of 3 boterhammen eet. Maak er een spelletje van. Iedereen heeft wel iets dat werkt als 'drive' en dat gebruikt kan worden als wortel of stok. Ik weet in ieder geval wat mij motiveert (en mijn vrouw weet dat ook).
Tis uw vrouw, niet uw moeder :p

Voor mij is dat geen contradictie:
Simpel <----> complex
Makkelijk <----> moeilijk
en simpel <--> moeilijk werkt ook
 
Heh dat zijn geen excuses, dat is een vaststelling. Zeggen dat dingen super simpel zijn maar dan ook vast stellen dat bijna niemand er in slaagt is ietwat contradictorisch

Voor mij persoonlijk is dit gewoon een non issue dus ik identificeer me met geen enkele kant van de discussie hier.
Neen, een optie die voor de hand ligt betekent niet dat ze gemakkelijk is uit te voeren. En verder is het niet zo dat ‘bijna niemand’ daar in slaagt. Heel veel mensen onderhouden zich goed en redelijk wat mensen zijn gewoon fit. Het brengt wat moeite met zich mee, maar het is heus geen onmogelijke opdracht om niet bij te komen en soms zelfs af te vallen…
 
- dat zou geen 'winnen' zijn, ik ben liever atletisch zoals 10 jaar geleden :)

- ik heb hier ook geen gelijk of ongelijk.
Ik zeg dat het voor de meeste mensen aartsmoeilijk is eens je de +15 kg overschreden hebt.
Natuurlijk is het niet onmogelijk, maar ik denk dat goede externe ondersteuning zeker nuttig kan zijn.

Ik ben eigenlijk een easy target, want ik sport graag en veel.
Wel een manifest gebrek aan karakter om die dame blanche niet te nemen, of de kleine friet ipv de grote.

Nu, ik ben al 3 jaar gelijk.
Dus gelijk blijven lukt (alles zero ipv fruitsap, cola etc), maar die 3 horrorjaren daarvoor (van 6u sport naar 0,5 uur, zelfde hoeveelheid eten) slaag ik er niet in om kwijt te geraken.
Zei jij niet in het beurstopic dat jij tijd teveel had?
Gewoon puur een gebrek aan wilskracht dan, deal with it, je bent zwak.
 
Ik heb een hele tijd mijn kcal bijgehouden en in het begin was dat echt wel een eye opener hoeveel te veel ik at. En dan was ik nog niet eens dik.

En vooral met hoe "weinig" je de dag kan doorkomen zonder ook maar 1x honger te hebben maar door gewoon je maaltijden over 6x per dag te verdelen ipv over 3x.
 
Een excuus vind je achter elke hoek als je echt wilt. Misschien bedoel je dat niet zo, maar hoe jouw post overkomt is het een beetje een algemeen excuus dat voor alles past in het leven. Niet de mentale kracht hebben om gezond te eten, om iets vol te houden, ... Mjah uiteindelijk is alles wat moeite kost een kwestie van volhouden. Dat is een inherent deel ervan. Je hebt omstandigheden die je mentale kracht zappen en daar heb ik alle begrip voor, maar toch... Again and again komt fit zijn en gezond leven neer op: just do it. En ikzelf ben geen vreemde van mentale obstakels. Ik kan gewoon niet om die bottom line heen.

Het basisconcept IS simpel. Meeste mensen hebben een doodnormaal aantal caloriën nodig om hun lichaam te onderhouden. Eet daar onder en je valt af, eet daarboven en je komt bij. Sporten helpt die balans positief te beïnvloeden. Dat is voor quasi alle mensen hoe het werkt. Dat is niet ingewikkeld en dat is echt geen kwestie van geluk. Er zijn apps bij de vleet waarbij je gewoon barcodes moet scannen om je eten in detail te monitoren. Om dat vol te houden moet je een manier vinden die voor jou gebalanceerd en werkbaar is. Die integratie in je leven is doorgaans niet simpel (zeker niet in het begin). Dat is een proces van leren, bewustworden en uiteindelijk : aanpakken. Begeleiding kan daarbij helpen, als je zelf niet de research kan of wilt doen. Fastfood is inderdaad belachelijk gemakkelijk te krijgen, maar informatie ook.

Ja, het leven is soms druk en ongemakkelijk. Ja, ik ben soms om middernacht en later aan het sporten om mijn doelen te behalen. Ja, ik moet soms concessies doen om het familieleven/sociale leven te onderhouden. Daarvoor moet ik goed plannen, soms moet ik andere dingen opofferen en ik moet constant keuzes maken. Soms moet ik ook op een absolute baaldag toch nog mijn training afwerken. Of ik moet gezond koken in plaats van snel Mcdonalds bestellen want ik heb geen ruimte meer voor een vettige hap. Ai, geen zin, slecht weer, zus enzovoort. Niemand zegt dat het uitvoeren gemakkelijk is, anders was iedereen tiptop fit. Maar neem daar vrede mee ipv elk excuus uit het boekje gaan halen. Ik zondig vaak genoeg en dan hangt daar ook geen schuldgevoel aan vast. Ik heb mijn bedje gemaakt en nu ga ik er in liggen. Voor mij was het niet gemakkelijk, voor meeste mensen is het niet gemakkelijk. Maar je komt er gewoon niet onder uit als je een bepaalde resultaat wilt hebben.

Het enige 'geluk' dat ik heb is dat sporten wel als een hobby kan tellen voor mij. Ik doe het graag, het helpt mijn mentale welzijn enzovoort. Gezonder eten op een fijne manier heeft me ook geholpen om mezelf beter te voelen én om meer te genieten van vettig te eten op tijd en stond. Ik snap dat het voor vele mensen echt een waanzinnige opgave is om daar mee te beginnen.

Op een bepaald moment ga ik terug wat ronder worden. Ik ga minder sporten, ik ga minder hard sporten, mijn metabolisme zal wat vertragen enzovoort. Allemaal prima. Ik kan het misschien nog wat compenseren, maar wil ik die extra effort doen? Nu was ik bereid om die prijs te betalen. Maar ik moet op mijn 60ste niet meer strak staan tbh. Dan is genieten waarschijnlijk wat belangrijker geworden. Dat zal dan mijn keuze worden en als ik dan iets kies dat me niet bevalt ben ik een énorme stommerik he.

Ik kijk ook niet neer op mensen die minder sportief zijn of daar minder belang aan hechten, helemaal niet. Maar je moet de dingen niet moeilijker maken dan ze zijn. Het overgrote merendeel van de mensen kan echt wel gewoon minder/gezonder eten en drie uur per week sporten. Misschien vergis ik me daar compleet in, dat kan zomaar zijn. Maar ik focus ook wel liever op hoe simpel het kan zijn ipv alle manieren zoeken waarom iets niet kan. Waarmee ik niet onwetend wil zijn voor de obstakels he. Maar ik voel uit ervaring dat men nogal snel een excuus zal aanreiken om niets te hoeven doen in plaats van gewoon door te zetten.

Conclusie : Als het niet uit jezelf komt kan een PT helpen :unsure:
Dit ja. Ik ben enkele jaren terug 15kg afgevallen en sindsdien op gewicht met enkele heel simpele zaken:
- ik maak m'n sportplanningen (tegenwoordig mentaal) op weekbasis en houd me er altijd aan.
- ik stop met eten wanneer ik kan stoppen en genoeg binnen heb ipv mezelf te vragen of ik 'nog kan eten'.

Dat eerste is voor mij heel simpel. Sporten is mijn voornaamste hobby en ik maak er tijd voor. Ik sport gewoon liever dan in de zetel te hangen. Ik heb sport nodig voor m'n mentale gezondheid en fit zijn is een doel van mij waardoor ik gewoon ambetant sta als ik enkele dagen niet sport. 🤷🏻‍♂️

Dat laatste kostte zeker in het begin een beetje meer moeite en vereiste volharding, maar levert zo enkele 1000kcal per maand op die je niet als surplus opneemt. Het was bij mij en volgens mij bij velen een gewoonte om op de vraag 'gij nog eentje (bv kroketje, ...)' een positief antwoord te geven als ik nog kon eten. Nu is dat antwoord gewoon 'nee' als ik ook kan stoppen.

Ik redeneer ondertussen ook zo bij snacks. Als mensen bv. vragen of ik een ijsje wil, maak ik de bewuste afweging: wil ik honderden kcal binnensteken voor kort geluk of heb ik niet per se nood aan iets. En als ik dan toch 'ja' zeg, zal ik 1 bolletje nemen. Die geluksprikkel van 2 bolletjes ijs is maar amper groter dan die van 1 bolletje. 🤷🏻‍♂️

Meestal snack ik gewoonweg niet. Zoet eten doet eten, 1 keer toegeven aan een snack maakt het moeilijker om tegen de volgende opportuniteit ook 'nee' te zeggen.

Om die reden weiger ik ook over het algemeen om zoet te drinken, ook als het zero is. Zoet drinken maakt je hersenen genieten van zoetigheid en maakt het dus imo moeilijker om ook zoet eten aan de kant te laten liggen.
 
Dit ja. Ik ben enkele jaren terug 15kg afgevallen en sindsdien op gewicht met enkele heel simpele zaken:
- ik maak m'n sportplanningen (tegenwoordig mentaal) op weekbasis en houd me er altijd aan.
- ik stop met eten wanneer ik kan stoppen en genoeg binnen heb ipv mezelf te vragen of ik 'nog kan eten'.

Dat eerste is voor mij heel simpel. Sporten is mijn voornaamste hobby en ik maak er tijd voor. Ik sport gewoon liever dan in de zetel te hangen. Ik heb sport nodig voor m'n mentale gezondheid en fit zijn is een doel van mij waardoor ik gewoon ambetant sta als ik enkele dagen niet sport. 🤷🏻‍♂️

Dat laatste kostte zeker in het begin een beetje meer moeite en vereiste volharding, maar levert zo enkele 1000kcal per maand op die je niet als surplus opneemt. Het was bij mij en volgens mij bij velen een gewoonte om op de vraag 'gij nog eentje (bv kroketje, ...)' een positief antwoord te geven als ik nog kon eten. Nu is dat antwoord gewoon 'nee' als ik ook kan stoppen.

Ik redeneer ondertussen ook zo bij snacks. Als mensen bv. vragen of ik een ijsje wil, maak ik de bewuste afweging: wil ik honderden kcal binnensteken voor kort geluk of heb ik niet per se nood aan iets. En als ik dan toch 'ja' zeg, zal ik 1 bolletje nemen. Die geluksprikkel van 2 bolletjes ijs is maar amper groter dan die van 1 bolletje. 🤷🏻‍♂️

Meestal snack ik gewoonweg niet. Zoet eten doet eten, 1 keer toegeven aan een snack maakt het moeilijker om tegen de volgende opportuniteit ook 'nee' te zeggen.

Om die reden weiger ik ook over het algemeen om zoet te drinken, ook als het zero is. Zoet drinken maakt je hersenen genieten van zoetigheid en maakt het dus imo moeilijker om ook zoet eten aan de kant te laten liggen.
Respect, moest ik nu dat zoet eten eens kunnen laten.. Is echt vergif voor me, maar ook wel ambetant omdat je makkelijker op een vlugge manier carbs binnen hebt tijdens het duursporten.
Ik heb zelf eens proberen met havermout en bananen een koek te maken om mee te pakken tijdens het sporten maar dat was niet binnen te krijgen.
 
Ik heb een hele tijd mijn kcal bijgehouden en in het begin was dat echt wel een eye opener hoeveel te veel ik at. En dan was ik nog niet eens dik.

En vooral met hoe "weinig" je de dag kan doorkomen zonder ook maar 1x honger te hebben maar door gewoon je maaltijden over 6x per dag te verdelen ipv over 3x.
Ik denk dat veel mensen zouden verschieten moesten ze hun calorie intake accuraat gedurende een week bijhouden.
Als je een beetje minder calorieën opneemt dan je verbruikt met jouw basismetabolisme, en dat combineert met een half uurtje lichte cardio per dag ga je de kilo's zien verdwijnen. Een goeie PT zorgt voor voedingsschema's die je op lange termijn kan volhouden en combineert dat met voldoende beweging. Als een PT afkomt met Herbalife of andere zooi is het een charlatan en moet je gewoon wegstappen.
 
Ik denk dat veel mensen zouden verschieten moesten ze hun calorie intake accuraat gedurende een week bijhouden.
Als je een beetje minder calorieën opneemt dan je verbruikt met jouw basismetabolisme, en dat combineert met een half uurtje lichte cardio per dag ga je de kilo's zien verdwijnen. Een goeie PT zorgt voor voedingsschema's die je op lange termijn kan volhouden en combineert dat met voldoende beweging. Als een PT afkomt met Herbalife of andere zooi is het een charlatan en moet je gewoon wegstappen.
En daar zijn we weer bij de kern van het probleem natuurlijk. Iedereen kan zich personal trainer noemen, en de doelgroep bestaat ook voornamelijk uit mensen die niets kennen van beweging of voeding.
 
Ik denk dat veel mensen zouden verschieten moesten ze hun calorie intake accuraat gedurende een week bijhouden.
Dit is en blijft stap #1, en vaak ook de belangrijkste. Meten is weten is echt wel van toepassing hier. De meeste mensen hebben echt geen flauw idee hoeveel over of onder hun normale behoefte ze aan het eten zijn. Daar inzicht in krijgen geeft al vaak een grote "aha erlebenis", en het is vaak (niet altijd) makkelijk te zien wat je moet minderen.
Bij overgewicht ligt de oplossing nu eenmaal vaak bij frisdrank, alcohol, gewoon minder "geprepareerd" eten, en stomme kleine snacks.

En hiermee doe ik geen uitspraak over hoe makkelijk of moeilijk het is. Maar de meeste mensen beseffen nog niet eens hoeveel calorieën ze nutteloos binnenspelen.
 
Niet voor iedereen denk ik, ik vind dat men tegenwoordig te snel allerlei zaken benoemt als verslavingen, terwijl iemand die gewoon een "redelijk" overgewicht heeft vaak met een licht caloriesurplus zit door een collectie van gewoontes waar niet bij wordt stilgestaan. Voor zo'n mensen kan gewoon overschakelen op het drinken van water of een iets andere lunchoptie al verbetering brengen. Het moet niet altijd een heel omgooien van eet- en leefgewoonten zijn.
Ja tuurlijk maar dat kan je over veel zaken gaan zeggen e.

Te weinig geld? Hoeveel mensen zouden niet toekomen als ze zich enkel beperken tot wat ze echt sloof hebben?

Zagen over het milieu? Tuurlijk maar wel liefst vanop je pc en gsm met lithium batterij ofc.

Weinig vrienden? Mss wat minder tijd in gamen steken.

Oorlog? Je stop gwn met vechten..

Dat zijn allemaal zo simpele dingen dat je eig nog afvraagt waarom er nog problemen zijn.
 
Zeer zeker, dat klopt als een bus wat eten betreft. Ik geniet daar extreem van.

Ontkenning of uitvluchten zijn hier niet van toepassing hoor.
Een manifest gebrek aan wilskracht om op mijzelf maanden in caloriedeficit te gaan om 25 kg af te vallen :)

Ik zie er wel niet 'vet' uit in gewone kleren, ben bijna 2 meter en fitness.

En ik heb geen tijd 'teveel'.
Ik doe met mijn tijd wat ik wil, dat is helemaal iets anders.
Vergelijkbare lengte hier. Ik schat maw. dat ge rond de 100 kilo weegt en graag terug 85 wilt wegen?
10 kilo meer of minder gaat met onze lichaamslengte idd niet veel 'vet' tonen (dat spreidt precies in de lengte) , maar voor mij voelt 82 kilo aan als ideaal. Als ik tussen 83-87 kilo zit belemmert mij dat teveel rond de buik, ook al ziet niemand de love handles.
Wat is uw routine eten na de fitness? Na sporten heb ik een craving maar heb ik wel altijd aangeleerd water, kip en banaan klaarstaan om erger (trappist, kaas en chips) te vermijden.
 
Vergelijkbare lengte hier. Ik schat maw. dat ge rond de 100 kilo weegt en graag 85 wil wegen?
10 kilo meer of minder gaat met onze lichaamslengte idd niet veel 'vet' tonen (dat spreidt precies in de lengte) , maar voor mij voelt 82 kilo aan als ideaal. Als ik tussen 83-87 kilo zit belemmert mij dat teveel rond de buik, ook al ziet niemand de love handles.
Wat is uw routine eten na de fitness? Na sporten heb ik een craving maar heb ik wel altijd aangeleerd water, kip en banaan klaarstaan om erger (trappist, kaas en chips) te vermijden.

Dat heb ik ook geleerd, vooral na lange duurtrainingen. Als ik dan thuis kwam en niet direct kon eten dan zou ik heel de dag eten en het ongezondste eerst (nadat ik mijn vrouw lappen had gegeven omdat het eten niet klaar was).

Nu heb ik ook wel altijd iets klaar dat ik dan rap kan eten zodat de honger weg is. Meestal wat pasta. Anders krijg ik ook hoofdpijn en dan is dat voor de rest van de dag.
 
Ja tuurlijk maar dat kan je over veel zaken gaan zeggen e.

Te weinig geld? Hoeveel mensen zouden niet toekomen als ze zich enkel beperken tot wat ze echt sloof hebben?

Zagen over het milieu? Tuurlijk maar wel liefst vanop je pc en gsm met lithium batterij ofc.

Weinig vrienden? Mss wat minder tijd in gamen steken.

Oorlog? Je stop gwn met vechten..

Dat zijn allemaal zo simpele dingen dat je eig nog afvraagt waarom er nog problemen zijn.
Hoe je dit uit mijn post kan halen is me een raadsel maar soit.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan