Personal Trainers - Messiassen of charlatans?

808 State

Well-known member
Naar aanleiding van de stijgende populariteit en opkomst van personal trainers zou ik toch graag eens weten hoe de meeste mensen er over denken. Blijkbaar kan jan en alleman zich vandaag de dag profileren als personal trainer want beroepsbekwaamheid of een diploma is niet nodig. Nochtans zou ik verwachten dat voor iemand die met sport- en voedingsschema's bezig is toch op z'n minst een opleiding lichamelijke opvoeding of voedings- en dieetkunde gevolgd heeft. Meer en meer kom je mensen tegen die louter teren op hun eigen ervaringen met sport/fitness en de overige info over voeding halen ze dan wel ergens van op het internet. Hun klanten zijn vaak mensen die al jaren hopeloos proberen om er enkele kilo's af te krijgen, en zo een personal trainer is dan de zoveelste poging in de hoop een slanker en sportiever lijf te krijgen.

Mijn vriendin vond van zichzelf dat ze aan haar lijn moest werken en via social media is ze dan uiteindelijk bij een personal coach terecht gekomen. Redelijk wat geld betaald, en uiteindelijk heeft ze enkel wat standaard voedingsadvies meegekregen dat zo van het internet geplukt was en een link naar een YouTube pagina waar er door de coach gemaakte video's met oefeningen op gepost worden. Om de vier weken mag ze dan eens langs gaan om zich nog eens te laten wegen en om op een amateuristische wijze haar vetpercentage te laten bepalen, maar dat is daar dan op een kwartiertje afgelopen want er is al een volgende klant aan de beurt. Of ze tot in het oneindige kan langs gaan voor die metingen weet ik niet, maar het zou me niet verbazen dat ze na 6 maand nog eens opnieuw mag betalen. Voor de rest heeft ze niets aan die coach die blijkbaar meer bezig is met social media dan met de klanten. Aan de dagelijkse posts te zien moeten daar toch de hele tijd nieuwe klanten bijkomen, en als die allemaal datzelfde bedrag betalen en evenveel tijd krijgen van die coach dan is dat toch goed verdiend.

Bij haar was dit gelukkig het geval niet, maar wanneer het meer de spirituele weg begint op te gaan zoals we gezien hebben in het gelijknamige programma op Play4 is het al helemaal rip off.
 
Zo goed als niemand heeft een personal trainer nodig.
Voedingsschema kan je zelf maken en trainingsschema's zijn er zoveel goeie gratis dat de meeste mensen nooit zullen komen op een punt waar ze een persoonlijk schema nodig hebben.
Alleen voor het uitoefenen van oefeningen kan een trainer handig zijn, maar ook daar niet nodig want Youtube + filmpjes van jezelf laten maken.
 
Het enige wat ik nog nuttig zou vinden is ergens een inspanningstest of andere meting laten doen zodat je weet hoe je het best gericht traint op hartslag.
 
Zo goed als niemand heeft een personal trainer nodig.
Voedingsschema kan je zelf maken en trainingsschema's zijn er zoveel goeie gratis dat de meeste mensen nooit zullen komen op een punt waar ze een persoonlijk schema nodig hebben.
Alleen voor het uitoefenen van oefeningen kan een trainer handig zijn, maar ook daar niet nodig want Youtube + filmpjes van jezelf laten maken.
Die zijn er niet om al die zaken te doen, die zijn er om u een reden geven om op te dagen.
 
Ik ken er een paar. Bijna allemaal LO-leerkrachten die er de ballen van kennen, slechts eentje die wél goed geïnformeerd is. En dan heb je inderdaad zo van die beunhazen zoals in dat TV-programma die absolute onzin verkopen. Loop met rechte schouders en dan ben je nooit nog ongelukkig. Sport op een hoge hartslag om maximaal vet te verbranden. Begin met een halfuur meditatie.

Maar sommigen hebben gewoon iemand nodig die naast hen staat en die hen oplegt wat ze moeten doen. En soms is het gewoon puur iets mentaals. Ik ken enkele mensen die langs Lieven Maesschalk zijn praktijk gaan en die komen dan bij iemand, die persoon bekijkt hen dan eens van kop tot teen en zegt: "Ja ge hebt schouderpijn want ge laat iets niet los uit uw verleden." En een week later beweren die mensen zich terug als een 21-jarige te voelen. Ok dan.

Als het werkt, dan werkt het natuurlijk he. Ik ga daar nooit geld aan spenderen in ieder geval. Hooguit zal ik eens informeren bij iemand met kennis van zaken en wat vragen stellen. Maar ik heb die externe motivatie dan ook niet nodig. Ik juich uiteindelijk iedereen toe die iets aan zijn gezondheid doet, maakt niet uit hoe belachelijk ik het mag vinden.
 
Sorry nu ben je mij wel even kwijt?
aka niet op de luie reet blijven zitten in de zetel, omdat de coach aan't wachten is op u in de gym.

Overigens ook wel akkoord dat er echt veel idioten zich als personal trainer uitgeven. Ik krijg een instant hernia als ik zie hoe sommige zgn. personal trainers squats en deadlifts tonen aan hun 'leerlingen', da's gewoon wachten op accidenten.
 
Tenzij je echt (semi-)professioneel bezig bent, denk ik ook niet dat je een personal trainer nodig hebt - of het is inderdaad zoals @zarathustra en @Hazz al aangaven gewoon om je te motiveren. Waarvan ik zou hopen dat je dat zelf ook kan :)

En inderdaad, omdat er geen beperking staat op wie zich "personal trainer" mag noemen, krijg je daar een samenraapsel met vooral veel mensen die weinig afweten van de hele materie... In het beste (?) geval geloven ze nog zelf dat ze een meerwaarde bieden, in het slechtste geval weten ze dat ze een rip-off zijn.
 
Die zijn er niet om al die zaken te doen, die zijn er om u een reden geven om op te dagen.
Idd dat lijkt mij het grootste nut van zo'n personal trainer.
Dat je niet afhankelijk bent van je eigen motivatie of van vrienden waarmee je gaat trainen en die ook makkelijk zeggen "geen zin vandaag".
 
Zoek u een (ex) bodybuilder als ge toch een PT zoekt. Nie zo'n blaaskaak uit de basic fit die meer naar een vrouw haar borsten kijkt dan naar uw techniek

In Hasselt zat er zo ene. Die leerde u eerst de techniek voor ge met gewicht mocht beginnen smijten. Vet% meten was met een tangske ipv zo'n digitale weegschaal.
Zijn die zalig makend ? Absoluut niet (allemaal), maar die zullen wel al meer kennis ter zaken hebben en minder kans op kwetsuren
 
Op vlak van fietsen, atletiek, triathlon heb je toch veel minder van die cowboys. Een maat van me is nu al 2 jaar bezig met een trainer voor zijn triathlons en het is echt zot hoe die kan zorgen dat hij net die dag in topvorm is.

Daar heb ik echt veel respect voor. Want dan weer je echt wel waar je mee bezig bent.

Hij heeft nu onder zijn begeleiding een volledige iron man gedaan met trainingsweken van meer dan 20u en heeft geen enkele blessure gehad. En dat op zijn 45ste terwijl hij toch wel blessuregevoelig is en de ziekte van crohn heeft.
 
Alles rond fitness en voeding is gewoon vergiftigd door promo-praat en veel onzin. Je kan eender wel fitnessmagazine opendoen (of site, iets moderner), en men slaat je om de oren met die ene oefening waar je nog nooit van hebt gehoord, maar die voor "bodybuilder X" cruciaal was en dat ook voor jou zal zijn. Hetzelfde, misschien nog erger, speelt zich af op vlak van voeding: superfoods, speciale voedingsschema's, enz. De clou is toch altijd dat mensen liefst een snelle oplossing zien, en dat soort zaken speelt daarop in.

Met personal trainers is dat net hetzelfde. Ik zit in het powerliftingwereldje, en het aantal mensen die ook "pietie" (PT) zijn stijgt zienderogen. Vaak met als enige "kennis" over het topic dat ze zelf ook eens een wedstrijd meedoen en daar ok scoorden (soms vergeten ze het detail dat ze met drie in hun categorie zaten en zo brons haalden...). Ik redelijk zeker dat iemand die goed is in een sport niet noodzakelijk goed anderen kan trainen, mensen zitten anders in elkaar, en door zelf een schema te volgen van je eigen coach wordt jij niet plots een expert.

Maar zoals als gezegd kadert het wat in het snel resultaat willen. Er is een zee aan informatie, waaronder veel verkeerde, dus mensen hopen dat deze magische PT wel de juiste info kan filteren. En uiteraard is er het motivatie-aspect.
Zoek u een (ex) bodybuilder als ge toch een PT zoekt. Nie zo'n blaaskaak uit de basic fit die meer naar een vrouw haar borsten kijkt dan naar uw techniek

In Hasselt zat er zo ene. Die leerde u eerst de techniek voor ge met gewicht mocht beginnen smijten. Vet% meten was met een tangske ipv zo'n digitale weegschaal.
Zijn die zalig makend ? Absoluut niet (allemaal), maar die zullen wel al meer kennis ter zaken hebben en minder kans op kwetsuren
Bodybuilding zit zoals elke (kracht)sport vol met idioten hoor (ik mag dat zeggen), je zal gewoon een goede hebben gevonden. Alhoewel ik nu niet echt zie hoe zo'n "tangske" daar veel over zegt :)
Op vlak van fietsen, atletiek, triathlon heb je toch veel minder van die cowboys. Een maat van me is nu al 2 jaar bezig met een trainer voor zijn triathlons en het is echt zot hoe die kan zorgen dat hij net die dag in topvorm is.
Er zijn ook gewoon minder mensen die met al die sporten bezig zijn, zeker als je zoals bij fietsen toch een zekere materiaalkost hebt ligt dat anders. Een fitness is heel laagdrempelig uiteindelijk, als iemand out of the blue beslist te vermageren is het meestal fitness of lopen dat in die mensen hun hoofd opkomt.

Er is ook een verschil tussen iemand die beginners (kracht)training aanleert en iemand die wedstrijdatleten coacht IMO. Dat eerste kan ik uiteindelijk ook op vlak van krachttraining, je weet welke oefeningen werken en hoe die moeten uitgevoerd worden. Een beginner zal ook zeer eenvoudig beter worden. Wanneer je echt begint te werken met mensen die al hun trainingsuren achter de kiezen hebben, en die die moet laten pieken op het goede moment, dan krijg je wel een onderscheid tussen eender welke random PT en een echte coach, denk ik.
 
Laatst bewerkt:
Die zijn er niet om al die zaken te doen, die zijn er om u een reden geven om op te dagen.
Dit.

Ikzelf maak mijn eigen trainingsschema's, weet relatief goed hoe een persoonlijk voedingsschema op te stellen afhankelijk van de gewenste doelen, enz. Maar mijn vrouw wou dat niet, neen, zij betaalde liever veel geld voor een online personal coach waarmee ze om de maand een videocall had en online videos, recepten en trainingsschema's doorkreeg. Om de maand verantwoording afleggen aan die persoon zorgde voor de motivatie.

Na +15 jaar persoonlijke ervaring met voeding, training, spieropbouw en afvallen leer ik nog iedere dag bij en durf ik mezelf absoluut geen personal coach noemen. Mijn neef zit 2 jaar bij Herbal Life, noemt zichzelf sport en life coach.

Je hebt heel goede personal coaches ook maar die zijn in de minderheid.
 
Na +15 jaar persoonlijke ervaring met voeding, training, spieropbouw en afvallen leer ik nog iedere dag bij en durf ik mezelf absoluut geen personal coach noemen. Mijn neef zit 2 jaar bij Herbal Life, noemt zichzelf sport en life coach.
Ik heb het hier al elders gezet maar hier in de buurt wordt nu via facebook een "fit camp" georganiseerd. Dit gaat als je de video's en foto's kijkt dan over voornamelijk onsportieve vrouwen, die ze wat eenvoudige oefeningen laten doen die je ook ziet als je 1 minuut YouTube raadpleegt. Groot was mijn verbazing toen ik zag dat een meisje/vrouw die ik van vroeger kende, en die echt niets met sport had, dat bleek te organiseren.

Dit alles werd echter duidelijk toen ik hoorde dat zij ook zo'n Herbalife coach is, en tijdens die "fit camp" nonsens uiteraard iedereen supplementen probeert aan te praten. Kennelijk verdient ze er goed mee.
 
Dit alles werd echter duidelijk toen ik hoorde dat zij ook zo'n Herbalife coach is, en tijdens die "fit camp" nonsens uiteraard iedereen supplementen probeert aan te praten. Kennelijk verdient ze er goed mee.
Of we denken aan dezelfde persoon (regio Zuid-West-Vlaanderen/Oudenaarde), of al die Herbalife madammekes organiseren zo'n dingen.
 
Ik heb het hier al elders gezet maar hier in de buurt wordt nu via facebook een "fit camp" georganiseerd. Dit gaat als je de video's en foto's kijkt dan over voornamelijk onsportieve vrouwen, die ze wat eenvoudige oefeningen laten doen die je ook ziet als je 1 minuut YouTube raadpleegt. Groot was mijn verbazing toen ik zag dat een meisje/vrouw die ik van vroeger kende, en die echt niets met sport had, dat bleek te organiseren.

Dit alles werd echter duidelijk toen ik hoorde dat zij ook zo'n Herbalife coach is, en tijdens die "fit camp" nonsens uiteraard iedereen supplementen probeert aan te praten. Kennelijk verdient ze er goed mee.
Dat is hier in de buurt een ramp. Meermaals per week verschillende van die 'fit camps' georganiseerd door verschillende van die 'teams'. Fun team, fit team, fit with friends,...

Overal hoor ik hetzelfde: ze verdienen er hopen geld mee. Natuurlijk bazuinen ze zo'n zever rond. Op al die instagram-verhalen staat dan: 'jezelf in shape brengen? Of liever iets bijverdienen? Stel me een vraag!'. De mensen zijn geprikkeld als ze 'easy money' zien.

Het enige positieve aan heel die zever is dat mensen die werkelijk geen zelfvertrouwen hebben om in groep te sporten, de stap misschien sneller durven zetten naar zo'n dingen en ook omarmd worden door de groep.
 
Of we denken aan dezelfde persoon (regio Zuid-West-Vlaanderen/Oudenaarde), of al die Herbalife madammekes organiseren zo'n dingen.
Ze doen dat allemaal. Wat ik zie bij m'n neef, zie ik bij 2-3-tal anderen ook. 1 op 1 overgenomen. Dezelfde oneliners, zelfde concept, blablabla. Ze doen 1x per week een 'concept sharing' avond ook. Dus ja.
 
Dat is hier in de buurt een ramp. Meermaals per week verschillende van die 'fit camps' georganiseerd door verschillende van die 'teams'. Fun team, fit team, fit with friends,...

Overal hoor ik hetzelfde: ze verdienen er hopen geld mee. Natuurlijk bazuinen ze zo'n zever rond. Op al die instagram-verhalen staat dan: 'jezelf in shape brengen? Of liever iets bijverdienen? Stel me een vraag!'. De mensen zijn geprikkeld als ze 'easy money' zien.

Het enige positieve aan heel die zever is dat mensen die werkelijk geen zelfvertrouwen hebben om in groep te sporten, de stap misschien sneller durven zetten naar zo'n dingen en ook omarmd worden door de groep.
En de enige vrouwen die er slank uitkomen of strak in beeld komen, zijn er die al een strak lijf hadden. Hoe kan je in hemelsnaam fit raken als je ergens één keer in de week een overpriced groepsles van een uur gaat volgen.
 
Ze doen dat allemaal. Wat ik zie bij m'n neef, zie ik bij 2-3-tal anderen ook. 1 op 1 overgenomen. Dezelfde oneliners, zelfde concept, blablabla. Ze doen 1x per week een 'concept sharing' avond ook. Dus ja.
Regio Limburg juist hetzelfde met die health marchanten.
Herbalife, reichi (chinese paddestoelen?) thee, fitness ... ze springen van het ene op het andere.

*loert naar linkedin profiel*

Blijkbaar is hij nu weer mentor in groeisprongen. Zij doet dan weer energetische genezing via massages, of via muziek of aan bewustzijnsverruiming aan 120€/sessie. Of zelfs Corporate Social Responsiblity via een blockchain systeem. Alle buzz woordjes bij elkaar gebracht.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan