Overgewicht, ondergewicht

Valt perfect te objectiveren he. Vertaal wat je dagelijks eet eens naar kcal en afhankelijk van wat je precies eet kan je een referentiehoeveelheid van 2000kcal opvullen met veel en met weinig eten. En gezond en ongezond.
Ik heb dat een tijd gedaan, maar probleem is alleen hoeveel calorieen heeft een pak friet vd frituur. Hoeveel calorieen heeft een jonagold appel tov granny smith. Dat is per merk verschillend en niet overal staat dat op. Op restaurant staat de prijs op de menukaart maar niet het altijd calorieen. Dus ik ben daar dan ook mee gestopt want dat heeft geen zin.

Je kan dan beginnen van calorieen van peper, nootmuskaat & zout, calorieen van de bereidwijze (olijfolie, boter, etc.), hoe dat je het bakt (in de pan, in de oven, in microgolf oven), hoe lang (saignant, bien cuit) want dat heeft allemaal ook impact. Ook bij een kotelet hoe efficient je het vlees tot de beentjes eet. Idem dito kip enzovoort. Dan als je iets deelt met een ander of welk stuk vh kip dat je eet bijvoorbeeld...

Calorieen van inspanningen is ook vaag, want de een verbrandt met dezelfde inspanning afh. van hoeveel getraind, hoeveel vals plat of bergop, hoeveel gewicht dat je meesleurt (incl. lichaamsgewicht). Of je zit of staat gedurende de dag enzovoort. Telt allemaal mee

Hoe pikant je eten is, hoeveel water dat je drinkt en de spijsvertering soepeler maakt of hoe je lichaam in overdrive gaat na het verwerken van een grote maaltijd wat ook energie kost. Bepaalde voedingsdelen blijven ook minder lang in het lichaam dan andere of kan de darmen stimuleren of juist obstiperen.

Blind staren op calorieen heeft geen zin. Misschien wel voor indicatie, maar een beetje gezond verstaat zorgt ervoor dat je weet wat goed en wat niet goed is, en ieder zijn lichaam werkt anders.

Laatst bewerkt:
Wat eten jullie als gezonde lunch? (om af te vallen).
Als ontbijt eet ik altijd wat cruesli, havermout en amandelmelk. Als lunch grijp ik eigenlijk vaak terug naar brood met charcuterie, omdat het snel mee te nemen is naar het werk. Dus zou iets moeten vinden dat even snel klaar is zonder te koken. Als ik dan thuis werk is de verleiding groot om nog een extra boterham te eten.

Eigenlijk zou je daar van verschieten hoor. Als ik een slaatje ofzo meeneem naar het werk doe ik daar +- 15-20 gram light mayo of light cocktail onder. Dan spreken we, bij de 20 gram, over 65 kcal. Dat is niets eh, en echt meer dan genoeg om wat smaak toe te voegen. We zijn op dat vlak in België wel wat verslaafd aan het "Doet er maar ne kwak mayonaise op".

Of door eventueel groenten toe te voegen die echt goed doorsmaken zoals rode ajuin. Al past dat niet echt bij alles. Of je kan uw proteïne goed kruiden en deze mengen onder uw groenten. Hoeveel mensen die ik al gehoord heb die hun kip gewoon bakken zonder enige kruiden, niet normaal.
Ik eet als lunch vaak meergranen wraps (van AH) met bv. als eiwit: kipfilet, gebakken kippenblokjes, sardientjes, ... als groente: komkommer, sla, ... en eventueel eens wat alioli bij (dun laagje), rijst/quinoa/couscous met kip, volkoren brood met kipfilet, ...
Ontbijt is hier meestal Skyr (die van het merk Isey is superlekker) met havermoutvlokken en eventueel nog een banaan of een shake met amandelmelk, havermoutvlokken, magere kwark een banaan en whey ofzo.

Wel de opmerking maken dat ik niet gewoon naar kcal zie, maar grotendeels naar suikerinname, want je zou anders wel eens gerust maar aan bv. 2000kcal kunnen zitten, maar te veel suikers binnenkrijgen (bijvoorbeeld door heel veel fruit te eten ofzo).

Als ik op voorhand weet dat ik 's avonds redelijk "copieus" ga eten, pas ik meestal door de dag mijn inname wat aan. Zeker in het begin helpt het om dat eens een paar keer in te geven in iets zoals MyFitnessPal, dan zie je eens tegoei hoeveel vet/suiker er in sommige zaken zit.

Tip om kippenblokjes te maken is inderdaad kruiden (en ik doe bloem bij in de kruidenmix om ze lekker sappig te houden).

Ik heb dat een tijd gedaan, maar probleem is alleen hoeveel calorieen heeft een pak friet vd frituur. Hoeveel calorieen heeft een jonagold appel tov granny smith. Dat is per merk verschillend en niet overal staat dat op. Op restaurant staat de prijs op de menukaart maar niet het altijd calorieen. Dus ik ben daar dan ook mee gestopt want dat heeft geen zin.

Je kan dan beginnen van calorieen van peper & zout, calorieen van de bereidwijze (olijfolie, boter, etc.), hoe dat je het bakt (in de pan, in de oven, in microgolf oven), hoe lang (saignant, bien cuit) want dat heeft allemaal ook impact. Ook bij een kotelet hoe efficient je het vlees tot de beentjes eet. Idem dito kip enzovoort. Dan als je iets deelt met een ander of welk stuk vh kip dat je eet bijvoorbeeld...

Overthinking it. Die paar procenten verschil op een appel of op een bereidwijze van een stuk vlees maken in the bigger picture geen fluit uit. Noch die halve gram peper en zout die je ergens over gooit.
Of je een half of een gans pakje van het frituur opeet, DAT maakt uit. Het is wat ... vreemd om helemaal niets te tracken, om een relatieve correctheid op te geven, omdat je die correctheid niet tot de laatste komma kan regelen.

Kleine 500kcal voor 150 gram frieten, voila. Even je pakje op de weegschaal en je weet genoeg.

Je kan dan beginnen van calorieen van peper, nootmuskaat & zout, calorieen van de bereidwijze (olijfolie, boter, etc.), hoe dat je het bakt (in de pan, in de oven, in microgolf oven), hoe lang (saignant, bien cuit) want dat heeft allemaal ook impact. Ook bij een kotelet hoe efficient je het vlees tot de beentjes eet. Idem dito kip enzovoort. Dan als je iets deelt met een ander of welk stuk vh kip dat je eet bijvoorbeeld...

Calorieen van inspanningen is ook vaag, want de een verbrandt met dezelfde inspanning afh. van hoeveel getraind, hoeveel vals plat of bergop, hoeveel gewicht dat je meesleurt. Of je zit of staat gedurende de dag enzovoort. Telt allemaal mee

Hoe pikant je eten is, hoeveel water dat je drinkt en de spijsvertering soepeler maakt of hoe je lichaam in overdrive gaat na het verwerken van een grote maaltijd wat ook energie kost.
Je bent je aan het verliezen in nutteloze details, het doel is een idee te hebben van hoeveel kcal je inneemt, verbranden door inspanning doet er dan niet toe.

Ook zijn zaken zoals welk type appel of de cuisson ofzo compleet verwaarloosbaar. Vetstoffen kan je wel gewoon opzoeken. De vraag is of het 2200 kcal is of 2000 kcal, niet of het 2003 of 2000 is.

Overthinking it. Die paar procenten verschil op een appel of op een bereidwijze van een stuk vlees maken in the bigger picture geen fluit uit. Noch die halve gram peper en zout die je ergens over gooit.
Of je een half of een gans pakje van het frituur opeet, DAT maakt uit. Het is wat ... vreemd om helemaal niets te tracken, om een relatieve correctheid op te geven, omdat je die correctheid niet tot de laatste komma kan regelen.

Kleine 500kcal voor 150 gram frieten, voila. Even je pakje op de weegschaal en je weet genoeg.

Je bent je aan het verliezen in nutteloze details, het doel is een idee te hebben van hoeveel kcal je inneemt, verbranden door inspanning doet er dan niet toe.

Ook zijn zaken zoals welk type appel of de cuisson ofzo compleet verwaarloosbaar. Vetstoffen kan je wel gewoon opzoeken. De vraag is of het 2200 kcal is of 2000 kcal, niet of het 2003 of 2000 is.
Ik zit vandaag al aan 1419 kcal. En de avond moet nog beginnen. Ik vind dat best veel. En dat lijkt mij elke dag zo ongeveer te zijn. En toch kom ik niet bij en heb ik borderline ondergewicht.

Ik wou net hetzelfde zeggen als @eniac en @Sylverscythe, de details gaan het niet maken maar het grotere geheel wel. Ik geef zaken in in MyFitnessPal en of dat nu op 't eind van de dag 1950 of 2050 aangeeft is altijd een benadering, maar je hebt dan wel iets waar je ongeveer naar werkt.

Ik zit vandaag al aan 1419 kcal. En de avond moet nog beginnen. Ik vind dat best veel. En dat lijkt mij elke dag zo ongeveer te zijn. En toch kom ik niet bij en heb ik borderline ondergewicht.
Hoeveel kcal ongeveer per dag? Sport je? Intensieve fysieke job? Kijk je naar de macro's van die kcal?

Ik zit vandaag al aan 1419 kcal. Ik vind dat best veel. En dat lijkt mij elke dag zo ongeveer te zijn. En toch kom ik niet bij.
Het is 14u door, heb je al twee maaltijden gegeten? De gemiddelde energie-behoefte voor een volwassen man is 2500 kcal hé, je zit maar net over de helft, ik vind dat niet veel.

Algemeen lijkt het mij gewoon dat jij weinig eet, gebaseerd op alle vorige posts.

Idem wat de rest hier zegt over het calorieëntellen: Het helpt om je bewust te worden van bepaalde zaken. Ik denk daardoor na voor ik olijfolie in mijn pan gooi (kook met water) en dat een zwaar bier 250 lege calorieën telt maakt ook dat ik er niet snel 4 zal drinken op een doordeweekse avond. Een avondje naar het frituur, op café met vrienden of op restaurant moet ook blijven kunnen maar dan ben je je gewoon bewust van je deficit op die dag :).
Een maaltijd (800 gram) en een blik frisdrank. Daarom dat ik zeg dat mijn porties te groot zijn.
Ik kan me ook wel voorstellen dat je vermoeid bent als je bijna een kilo verzet (niet slecht bedoeld!). De vraag is ook: wat was die 800 gram, gaat het dan om groenten, vlees met groenten en aardappelen, brood....

Ik wou net hetzelfde zeggen als @eniac en @Sylverscythe, de details gaan het niet maken maar het grotere geheel wel. Ik geef zaken in in MyFitnessPal en of dat nu op 't eind van de dag 1950 of 2050 aangeeft is altijd een benadering, maar je hebt dan wel iets waar je ongeveer naar werkt.

Hoeveel kcal ongeveer per dag? Sport je? Intensieve fysieke job? Kijk je naar de macro's van die kcal?
Dat weet ik niet. Maar hoe geef je dingen door in mfitnesspal want ik geef liever zelf het nummer in.

Wellicht 2500. Weinig sport. Geen fysieke job. Verplaatsingen wel te voet of met fiets of openbaar vervoer maar dat doe ik enkel voor lange afstanden. Ik weet niet eens wat macros zijn.

Nee een blik cola. Ik eet twee maaltijden op een dag.
Je bent halverwege en zit op 1400 kcal (waarvan 120 kcal al van cola komen trouwens), hoe is dat nu veel? Als je exact hetzelfde nog eens eet zonder de cola kom je op nog geen 2700 kcal. Mits wat fouten in die 800 g maaltijd (lijkt me veel ineens voor iemand van jouw gewicht), zit je misschien gewoon op 2500 kcal of zelfs lager.

Idem wat de rest hier zegt over het calorieëntellen: Het helpt om je bewust te worden van bepaalde zaken. Ik denk daardoor na voor ik olijfolie in mijn pan gooi (kook met water) en dat een zwaar bier 250 lege calorieën telt maakt ook dat ik er niet snel 4 zal drinken op een doordeweekse avond. Een avondje naar het frituur, op café met vrienden of op restaurant moet ook blijven kunnen maar dan ben je je gewoon bewust van je deficit op die dag :).

Ik kan me ook wel voorstellen dat je vermoeid bent als je bijna een kilo verzet (niet slecht bedoeld!). De vraag is ook: wat was die 800 gram, gaat het dan om groenten, vlees met groenten en aardappelen, brood....
Vooral koolhydraten (rijst) met wat groentjes en kippenstukjes en hespenblokjes vermengd.

Nu ik snap de moeilijkheid wel, mijn weight maintenance kcal zit rond de 2600, maar als ik alles op tel voor vandaag en al ingeef wat ik vanavond zou eten zit ik maar rond de 2000 en da's dan weer niet ideaal om spiermassa bij te kweken natuurlijk. Mentaal is dat wel moeilijk want ik was echt veel te dik en wil écht niet terug naar die situatie.

Nu, iets waar ik mij nog niet in verdiept heb, maar stel nu dat je van een week (maandag t.e.m. zondag) telt en 4 dagen van die 7 zit je rond 2000kcal, de andere 3 dagen rond de 3000kcal. Is je deficit dan 1200/7 = 170 of is dat wat te simplistisch?

Het is ook niet makkelijk. Ik heb dat vroeger eens bijgehouden voor verschillende maanden aan een stuk (maar niet in een periode), maar ik had mijn sterke twijfels bij bepaalde gerechten dat dat maar zo weinig was. En er staan bijvoorbeeld bij merkenloze producten, 2 verschillende versies van en de calorieen verschillen onderling enorm veel.

Ik kan ook niet met zo een apps werken, want dan begin ik minder te eten om dat ik dan bewuster van dat getal, en dat knaagt dan, met dan als resultaat dat je afvalt, ook al verandert er misschien weinig op een week (want 1kg lijkt niet zoveel), maar op een maand verlies je dan wel 5kg. Eigenlijk is bijkomen / afvallen hetzelfde als klimaatverandering qua getallen, en dan moet je met een een weekgemiddelde of maandgemiddelde werken.

Laatst bewerkt:
1 kg is best veel vind ik. Je moet het ook niet vergelijken met je totale gewicht. Stel dat je ideale gewicht 70kg is en je minimum gezond gewicht 60kg is, dan bekijk ik die 1kg in relatie met het gewicht dat ik mag verliezen (of winnen). Dat is dus 10 procent van het gewicht dat je mag verliezen/winnen. Op deze manier hou ik in het oog dat ik rond mijn ideale gewicht blijf.

Dat werkt wellicht niet voor mensen die willen bijkomen of afvallen. En dit dagelijks bekijken en vergelijken helpt meestal niet. Ik bekijk op weekbasis.

Ook een maand alles bijhehouden qua calorieinname, ik zit 6 op 7 dagen net onder wat ik mag innemen en 1 dag net erboven. Nooit echt zwaar erover of eronder, behalve ene keer.

Nu ik snap de moeilijkheid wel, mijn weight maintenance kcal zit rond de 2600, maar als ik alles op tel voor vandaag en al ingeef wat ik vanavond zou eten zit ik maar rond de 2000 en da's dan weer niet ideaal om spiermassa bij te kweken natuurlijk. Mentaal is dat wel moeilijk want ik was echt veel te dik en wil écht niet terug naar die situatie.

Nu, iets waar ik mij nog niet in verdiept heb, maar stel nu dat je van een week (maandag t.e.m. zondag) telt en 4 dagen van die 7 zit je rond 2000kcal, de andere 3 dagen rond de 3000kcal. Is je deficit dan 1200/7 = 170 of is dat wat te simplistisch?
Het gaat inderdaad om gemiddeldes (en de constante). 1 kilo zou ongeveer gelijk staan aan 7700 calorieën. Een kilo wegwerken betekent dus een deficit van 7700. Een kilo bijkomen betekent 7700 calorieën extra bovenop je BMR eten. Die hoeveelheden haal je nooit op 1 dag maar wel over een reeks dagen heen. In jouw geval lijkt mij dus (maar ik ben ook geen dieetgoeroe) dat je op die week een deficiet opgebouwd hebt van 600*4-400*3=1200. Daarmee zou je dus hypothetisch 150 gram kwijtspelen.

Let wel: zo'n telling is echt puur theorie. In realiteit heb je ook watergewicht en hormonale wisselingen. Om je spiermassa niet te verliezen is het bovendien ook belangrijk om ook voldoende proteïnen op te nemen etc. Ik ben zelf nog niet waar jij bent, maar kan me inderdaad voorstellen dat er een zekere angst is om terug fel bij te komen. Na het afvallen is het dan wss ook belangrijk om opnieuw 'gewoon' te leren eten op maintenance.

Het gaat inderdaad om gemiddeldes (en de constante). 1 kilo zou ongeveer gelijk staan aan 7700 calorieën. Een kilo wegwerken betekent dus een deficit van 7700. Een kilo bijkomen betekent 7700 calorieën extra bovenop je BMR eten. Die hoeveelheden haal je nooit op 1 dag maar wel over een reeks dagen heen. In jouw geval lijkt mij dus (maar ik ben ook geen dieetgoeroe) dat je op die week een deficiet opgebouwd hebt van 600*4-400*3=1200. Daarmee zou je dus hypothetisch 150 gram kwijtspelen.

Let wel: zo'n telling is echt puur theorie. In realiteit heb je ook watergewicht en hormonale wisselingen. Om je spiermassa niet te verliezen is het bovendien ook belangrijk om ook voldoende proteïnen op te nemen etc. Ik ben zelf nog niet waar jij bent, maar kan me inderdaad voorstellen dat er een zekere angst is om terug fel bij te komen. Na het afvallen is het dan wss ook belangrijk om opnieuw 'gewoon' te leren eten op maintenance.
Goh ja, het ding is dat ik naar mijn gevoel wel voldoende eet (ik heb normaal geen hongergevoel en als ik dat 's avonds nog wel heb eet ik ook gewoon nog wel iets). Het is gewoon belangrijk voor mij denk ik om voldoende kcal binnen te krijgen want ik doe krachttraining (maar daar kan @Sylverscythe misschien helpen?).
Proteïnen is geen probleem, ik zit rond de 2gr per kg lichaamsgewicht per dag.

Nu, ik eet ook wel 1 dag per week iets a la frieten, die dag zal ik sowieso over m'n kcal zitten en gemiddeld 2 keer per week drink ik wel 2 of 3 Guinness' of iets anders wat direct 350 a 525kcal is, dus dat hakt er wel in.

De laatste weken geprobeerd om me weer aan een kalorielimiet te houden, maar het lukt me gewoon niet meer om het langer dan een week vol te houden. Yoghurtje hier, chocolaatje daar, ice tea'tje ginds. Te vaak een beetje cheaten.

Vanaf morgen begonnen met een catering service aan huis, die tegenwoordig in Polen zo boomen. Ik was voor de nieuwsgierigheid ook aan het googlen op Belgische aanbieders, om menu en prijzen te vergelijken, maar ik gebruik misschien verkeerde zoektermen want ik vind weinig nuttige resultaten.

Anyway, vanaf morgenvroeg wordt er dus elke weekdag een zak voor de deur gezet met alle maaltijden voor heel de dag op basis van een geselecteerd plan (ik heb gekozen voor Fitplan met 1800 calorieen en 3 maaltijden + 2 snacks), voor 13 euro per dag. Enkel in het weekend nog zelf koken, maar dat lukt altijd vrij goed en nu moet ik doorheen de week mijn kot niet meer uit waardoor het cheaten geminimaliseerd moet kunnen worden.

Terug
Bovenaan