Overgewicht, ondergewicht

Kook tweemaal per week grote porties en stop het in tupperware potjes. Ook heel gemakkelijk snel mee te nemen naar het werk. Gewoon even in de magnetron op het werk en klaar.

Brood vult toch niet. Als een sneetje brood met kipfilet het enige is wat je eet van lunch, kan je even goed niets eten.

Je moet dan ook niet 1 sneetje eten.

Ik eet 4 bruine boterhammen (maar dan ECHT donker) met kippewit of andere magere charcuterie. Vult zeker wel en aan minder dan 400 kcal past dat perfect in een eetschema om af te vallen.

Wat eten jullie als gezonde lunch? (om af te vallen).
Als ontbijt eet ik altijd wat cruesli, havermout en amandelmelk. Als lunch grijp ik eigenlijk vaak terug naar brood met charcuterie, omdat het snel mee te nemen is naar het werk. Dus zou iets moeten vinden dat even snel klaar is zonder te koken. Als ik dan thuis werk is de verleiding groot om nog een extra boterham te eten.

Zowel de kleine als grote salades koop ik vaak, ik meng licht dressing met gewone dressing voor de smaak.

Zowel de kleine als grote salades koop ik vaak, ik meng licht dressing met gewone dressing voor de smaak.
Dan moet ik de voedingswaarden eens opzoeken, want niet elke salade is even gezond natuurlijk.
Bedankt voor de tip!

Welkom in de club ;), je situatie is heel gelijkaardig aan die van mij 2 maanden geleden! Heb die egym eens opgezocht en dat ziet er heel gelijkaardig uit aan het biocircuit dat we bij ons hebben. Ik vind dat wel leuk, dat dat gepersonaliseerd is zorgt ook dat ik gemotiveerd ben.

Doe je ook iets met je eten daarnaast? Alleszins succes en goede moed! Benieuwd naar je voortgang.
Ik probeer een beetje om mijn alcoholinname te letten, buiten dat eigenlijk niet..

Als ontbijt eet ik altijd wat cruesli, havermout en amandelmelk. Als lunch grijp ik eigenlijk vaak terug naar brood met charcuterie, omdat het snel mee te nemen is naar het werk. Dus zou iets moeten vinden dat even snel klaar is zonder te koken. Als ik dan thuis werk is de verleiding groot om nog een extra boterham te eten.
Ik prep maaltijdsalades de dag op voorhand en steek mijn lunch als tuperware-potje in de koelkast. Dat duurt bij mij niet zo lang en ik maak er meteen bij voor mijn vriendin (die vindt dat intussen erg handig), al pimp ik haar pakketje wel wat meer dan het mijne.
De bestanddelen variëren iedere dag maar ik probeer altijd de volgende zaken voor te bereiden:

- Peulvruchten (Linzen, sojabonen, kikkererwten...): zijn een bron van plantaardige proteïne en boordevol vezels, geven je een gevuld gevoel!
- Dierlijke proteïne: Eigenlijk zeer vaak kip of ei, ik meng nooit twee generaties in dezelfde salade.
- Anti-oxydanten (granaatappelpitjes, rood fruit...): Koop ik bevroren in de ah, zouden goed zijn voor de stofwisseling, maar vooral ook voor de smaak.
- Leftover greens: gaat van tomaatjes, komkommer, brocolli etc.

Meestal heb ik met zo'n slaatje wel gegeten tot de avond. Omdat ik me onlangs wel wat slap voelde op de fitness, heb ik ook een zak suikervrij volkoren toastbrood van het merk Jacq op kantoor staan om eventueel wat koolhydraten extra op te nemen. Zo'n toastbrood wordt echter niet snel slecht dus er is geen rush om die zak leeg te eten en het blijft alleszins beter dan de smos die vroeger altijd op de menu stond.

Op woensdag werk ik meestal thuis. Dan maak ik op zondag een slaatje klaar voor maandag en dinsdagmiddag en op woensdag maak ik de slaatjes voor donderdag en vrijdag. Kan dus perfect op voorhand!

Mijn slaatjes bevatten meestal wat basisgroenten (sla, tomaten, wortels, boontjes, witloof, bloemkool, brocolli, ...). En verder wissel ik ook wat af met proteïnen (kippenreepjes, gerookte zalm, tonijn, garnalen, surimisticks, ...).
Als het snel moet gaan gooi ik soms ook zo'n iglo stoomgroenten mix in de microgolfoven en doe ik dat mee onder het slaatje.
Ik zit meestal ergens rond de 240 à 300 kcal.

Verse soep kan je ook makkelijk op voorhand maken (en ook invriezen). Met mijn soupmaker maak ik regelmatig verschillende soepjes zonder vetstoffen.

Ik heb gisteren voor het eerst in een jaar tijd nog eens een maaltijd gegeten die ik niet zelf heb bereid. Het was wel een gerecht/keuken waar ik me oké bij voel (Ethiopisch met veel groenten), maar ik was toch opgelucht dat ik er van heb genoten zonder schuldgevoelens.

Het herstel verloopt langzaam met ups en downs, maar ik merk wel dat het globaal genomen in stijgende lijn gaat en het nu een pak beter met me gaat dan in 2019. Wie weet kan ik dit jaar nog eens de feestdagen meevieren...

De laatste tijd toch wat minder eetlust, ik kan er de vinger niet opleggen. Verandering van omgeving kan wel een factor zijn. Ik merk ook - maar dat is eigenlijk altijd al zo - dat ik na het nuttigen van een maaltijd erg moe ben. Ik erger me al jaren aan dat ik soms gewoon te moe ben of te weinig energie heb, maar het is het eten eigenlijk die daarvoor zorgt. Als ik eet ga ik de eerste twee uren erachter moe zijn, zowel s'middags als s'avonds, en ik ben ook al iemand die mijn tijd nodig heb om wakker te worden (hoewel meer nachtrust over het algemeen gelijker staat aan als makkelijker wakker komen, maar ook niet té lang slapen, want dat is ook weer nefast, en ook niet te vroeg of te laat gaan slapen, en niet te vroeg of te laat opstaan). En als ik dat doe is dat leefbaar. Maar s'middags en s'avonds heb ik altijd die dipjes en ze zijn enorm storend. En ik weet niet waar de oorzaak ligt. Ik denk misschien dat ik minder grote porties eten en meer verspreider, of het aan bepaalde voedingsonderdelen ligt die ik moeilijker kan verteren dan anderen, maar ik vind de oorzaak erg moeilijk. Een stuk minder eten werkt wel beter. En niet eten ook, als ik eens een maaltijd oversla. Dat heb ik gemerkt de afgelopen weken op de dagen dat ik minder eetlust had. Sowieso zijn de porties eigenlijk al wat kleiner, en daardoor toch onbedoeld nu toch wat gewicht aan het verliezen, maar veel overschot heb ik niet, want ik ben eigenlijk al ondergewicht. En ik snap nog steeds niet, waarom ik niet ben bijgekomen de afgelopen maanden.

@coldplayke : ik hoop dat je jezelf die feestdagen gunt ;) Ethiopische keuken lijkt me ook wel lekker! Geen idee waar je dat kan eten.
@Mulan laat je je voor het bijkomen begeleiden door een diëtist? Misschien heeft die toch tips die het makkelijker voor je maken.

Update van mezelf: vandaag mijn maandelijkse weging gehad en er is nu toch 5 kilo af. Van 103 naar 98, toch een overwinning al kreeg ik op de fitness ook wel de waarschuwing dat ik nu best wat vertraag om striemen en veloverschot te vermijden. Heeft iemand daar ervaring mee?

@Mulan laat je je voor het bijkomen begeleiden door een diëtist? Misschien heeft die toch tips die het makkelijker voor je maken.
Ik heb geen begeleiding nodig om bij te komen hoor 🤔

😉 in juli naar de diëtiste gegaan, vervolgafspraak moeten annuleren wegens ziekte en wat te veel andere acute gezondheidsproblemen om me actief met afvallen bezig te houden. Hopelijk betert dat allemaal wat na de verhuis en komt er wat meer ruimte op zowel fysiek als mentaal vlak om daar bewuster mee bezig te zijn. Ben dit jaar wel stabiel gebleven, wat ook al goed is!
Update van mezelf: vandaag mijn maandelijkse weging gehad en er is nu toch 5 kilo af. Van 103 naar 98, toch een overwinning al kreeg ik op de fitness ook wel de waarschuwing dat ik nu best wat vertraag om striemen en veloverschot te vermijden. Heeft iemand daar ervaring mee?
Dat is vooral genetisch en leeftijdsgebonden. 🤷
Het is het bijkomen dat de elasticiteit van de huid aantast en door af te vallen zie je daar de gevolgen van. Door trager af te vallen (2-4kg/maand) kan de huid voor loshangend vel nog wat mee krimpen, maar het is absoluut geen garantie dat je hierdoor geen striemen of loshangend vel zal hebben.

Laatst bewerkt:
Je moet dan ook niet 1 sneetje eten.

Ik eet 4 bruine boterhammen (maar dan ECHT donker) met kippewit of andere magere charcuterie. Vult zeker wel en aan minder dan 400 kcal past dat perfect in een eetschema om af te vallen.
De kleur zegt eigenlijk niks dat zijn gewoon kleurstoffen ;).
Het etiket blijft de referentie.
Ik prep maaltijdsalades de dag op voorhand en steek mijn lunch als tuperware-potje in de koelkast. Dat duurt bij mij niet zo lang en ik maak er meteen bij voor mijn vriendin (die vindt dat intussen erg handig), al pimp ik haar pakketje wel wat meer dan het mijne.
De bestanddelen variëren iedere dag maar ik probeer altijd de volgende zaken voor te bereiden:

- Peulvruchten (Linzen, sojabonen, kikkererwten...): zijn een bron van plantaardige proteïne en boordevol vezels, geven je een gevuld gevoel!
- Dierlijke proteïne: Eigenlijk zeer vaak kip of ei, ik meng nooit twee generaties in dezelfde salade.
- Anti-oxydanten (granaatappelpitjes, rood fruit...): Koop ik bevroren in de ah, zouden goed zijn voor de stofwisseling, maar vooral ook voor de smaak.
- Leftover greens: gaat van tomaatjes, komkommer, brocolli etc.
Mooie post! Doe je iets specifiek om er wat meer smaak in te krijgen? Sommige groenten zijn eenmaal moeilijk te verwerken in salades vind ik - I am waytching you, brassicacae. Vinaigrette's en sauzen zijn verborgen caloriebommen dus... hoe pak jij het aan?

Mooie post! Doe je iets specifiek om er wat meer smaak in te krijgen? Sommige groenten zijn eenmaal moeilijk te verwerken in salades vind ik - I am waytching you, brassicacae. Vinaigrette's en sauzen zijn verborgen caloriebommen dus... hoe pak jij het aan?
Eigenlijk zou je daar van verschieten hoor. Als ik een slaatje ofzo meeneem naar het werk doe ik daar +- 15-20 gram light mayo of light cocktail onder. Dan spreken we, bij de 20 gram, over 65 kcal. Dat is niets eh, en echt meer dan genoeg om wat smaak toe te voegen. We zijn op dat vlak in België wel wat verslaafd aan het "Doet er maar ne kwak mayonaise op".

Of door eventueel groenten toe te voegen die echt goed doorsmaken zoals rode ajuin. Al past dat niet echt bij alles. Of je kan uw proteïne goed kruiden en deze mengen onder uw groenten. Hoeveel mensen die ik al gehoord heb die hun kip gewoon bakken zonder enige kruiden, niet normaal.

De kleur zegt eigenlijk niks dat zijn gewoon kleurstoffen ;).
Het etiket blijft de referentie.

Etiketten vind je niet snel bij een warme bakker.
Voor de rest was het een korte manier om te zeggen dat het om echt kwaliteitsbrood gaat en geen standaard wit-bruin carrebrood.

Ik probeer weg te blijven van de sausjes maar geef ook wel toe dat ik snel zou afknappen als het enkel om linzen en kikkererwten gaat. Er zijn wel een aantal opties imo:

- steek in ieder slaatje iets dat je graag eet, veel smaak geeft en geen overdaad aan calorieën bevat. Bij mij zijn dat tomaten, granaatappelpitjes, rood fruit... Dat sap werkt ook als een sausje voor de rest. Granaatappel en rood fruit zijn eerder dure opties (hoewel de diepvriesversie meevalt), je kan ook een appeltje meenemen en er op het werk bijsnijden (zodat die niet zuur wordt)
- tweak your greens: als je iets echt niet lekker vindt, zoek dan een manier die je wel lekker vindt (of laat het gewoon uit je slaatje). Brocolli kan je even op het vuur of in de oven roosteren om zowat een gebrande smaak te hebben die wel lekker is. Je kan ze ook aanstoven met water in een pan en kruiden die je lekker vindt (bvb za'atar, curry, paprika...). Kruiden zijn in principe nooit verboden (al moet je opletten met zout)
- als je een kruidentuintje hebt, kunnen verse kruiden altijd soulaas bieden: beetje peterselie, basilicum, munt, oregano, koriander... Geven allemaal een andere dimensie aan het saaie "slaatje"
- als je echt een dressing wil, kan je altijd experimenteren en de calorieën van je voeding meten. Zoals @Carrion vermeld is light mayo al veel caloriearmer dan gewone mayo. Wat me ook lekker en relatief ok lijkt is een sausje op basis van Bvb Griekse yoghurt, munt, een beetje honing of ahornsiroop en limoensap of een zelfgemaakte vinaigrette waarbij je olijfolie, appelazijn en een beetje honing oploopt. Die olijfolie is een calorierijk bestanddeel maar imo nog steeds veel beter dan een klodder mayo (waar uiteindelijk ook olie in zit)

Laatst bewerkt:
Na een week verlof, 2 kg verloren.
De grote verschillen met werkdagen zijn:

- minder eetlust;
- minder stress;
- slaap meer en ga laat slapen (13u slapen vs 9u);
- kom veel meer buiten, dubbel zoveel minstens;
- eet gezonder (verse groenten en vers vlees)

@Lakigigar ik ben ook zwaar vermoeid na een maaltijd en heb in de ochtend minstens een uur nodig om wakker te geraken

Nu terug op het werk en ik heb constant een knagende maag (geen honger, eerder een zware maag)

Na een week verlof, 2 kg verloren.
De grote verschillen met werkdagen zijn:

- minder eetlust;
- minder stress;
- slaap meer en ga laat slapen (13u slapen vs 9u);
- kom veel meer buiten, dubbel zoveel minstens;
- eet gezonder (verse groenten en vers vlees)

@Lakigigar ik ben ook zwaar vermoeid na een maaltijd en heb in de ochtend minstens een uur nodig om wakker te geraken

Nu terug op het werk en ik heb constant een knagende maag (geen honger, eerder een zware maag)

Ik kan veel eten. Ik vind eten vaak lekker (gelukkig maar). Maar... misschien zijn mijn porties te groot. Maar ja... volgens de één zijn ze effectief groot, de andere vindt dat dan weer best normaal, of zelfs soms weinig. En het helpt ook wel dat ik niet zoveel snoep/snack. Ik merk wel minder eetlust, maar dat is door verandering v. omgeving denk ik en ook door dat ik vermoeidheid ben beginnen koppelen met eten. En het kan ook een seizoenseffect zijn. Vorig jaar verloor ik tussen begin oktober en januari 15kg (al moet ik dat nu niet gaan doen, of ik weeg nog maar 49 kilo in januari). Maar toen was ik wel gestopt met medicatie in diezelfde periode, dus dat zal nu niet gebeuren.

Ik kan veel eten. Ik vind eten vaak lekker (gelukkig maar). Maar... misschien zijn mijn porties te groot. Maar ja... volgens de één zijn ze effectief groot, de andere vindt dat dan weer best normaal, of zelfs soms weinig. En het helpt ook wel dat ik niet zoveel snoep/snack. Ik merk wel minder eetlust, maar dat is door verandering v. omgeving denk ik en ook door dat ik vermoeidheid ben beginnen koppelen met eten. En het kan ook een seizoenseffect zijn. Vorig jaar verloor ik tussen begin oktober en januari 15kg (al moet ik dat nu niet gaan doen, of ik weeg nog maar 49 kilo in januari). Maar toen was ik wel gestopt met medicatie in diezelfde periode, dus dat zal nu niet gebeuren.
kleinere, frequentere porties helpen soms hier. Als er 5u tussen de maaltijden zitten dan heb ik het gevoel van overladen te worden en is de vermoeidheid des te groter.

Anderzijds raden ze kleinere frequentere porties af omdat je dan een gewoonte zou creëren en naderhand u constant zit vol te steken, maar dat is niet van toepassing op mij. Ik vermoed op u ook niet, maar het kan zijn van wel.

Ik kan veel eten. Ik vind eten vaak lekker (gelukkig maar). Maar... misschien zijn mijn porties te groot. Maar ja... volgens de één zijn ze effectief groot, de andere vindt dat dan weer best normaal, of zelfs soms weinig.

Valt perfect te objectiveren he. Vertaal wat je dagelijks eet eens naar kcal en afhankelijk van wat je precies eet kan je een referentiehoeveelheid van 2000kcal opvullen met veel en met weinig eten. En gezond en ongezond.

Terug
Bovenaan