Overgewicht, ondergewicht

Ik stond op het punt een crosstrainer aan te kopen om eens een paar dagen per week toch wat beweging te hebben omdat we beide echt moeten vermageren. Gaan het snoepen enzo laten alleszins en dan eens 2-3 keer per week op de crosstrainer zal al wel helpen zeker.

Maar nu zegt mijn madam da ze da nie graag doet, da ze liever een roeimachien zou willen omdat het bij haar vooral haar buik is die ze wil kwijt raken na de zwangerschap.

Wat is jullie gedacht daarvan?

Bij mij gaat het puur om wat te bewegen en te verbranden, maar mijn madam wil echt haar zwangerschapskilo's rond haar buik weg.
Spot reduction is a myth (grotendeels toch). https://exrx.net/WeightTraining/Myths

Je verbrandt calorieën door te sporten, als je er dan minder eet dan je verbruikt gaat je lichaam vetreserves verbruiken. Maar waar die worden verbruikt hangt af van je genen, en een grote factor daar is geslacht. Het is grotendeels genetisch bepaald waar je vet opslaat en waar je dit ook bij voorkeur terug weghaalt. Daarom dat veel mannen met overgewicht een bierbuik hebben, terwijl vrouwens soms veel dikkere bovenarmen of dijen krijgen.

Kortom, je kan niet specifiek één regio aanpakken, je kan enkel meer calorieën verbruiken dan je eet, en dan zien waar je vermagert. Al die programma's met oefeningen om specifiek buikvet aan te pakken zijn dus grotendeels zever.

Spiergroei is wel redelijk lokaal, aangezien je daar met een specifieke oefening een spiergroep belast en dus beschadigt, en je lichaam deze probeert sterker te maken om dat te vermijden. Je buikspieren trainen kan dus wel alles wat steviger maken, maar de vetlaag erboven aanpakken gebeurt volgens hierboven. Typisch voorbeeld zijn krachtsporters in de zwaardere gewichtsgroepen, die gigantische spieren hebben maar ook vaak een serieuze bierbuik.

Dus, roeien over een crosstrainer om specifiek de buik aan te pakken kan je vergeten. Roeien kan wel intensiever zijn, waardoor je sneller resultaten kan zien. Maar, als jullie beiden nu geen sport doen is het misschien beter om voor een crosstrainer te gaan, dat zichzelf wat uitwijst, dan voor een roeitrainer, waar je toch de juiste techniek voor moet aanleren.

Laatst bewerkt:
Als het én om zwangerschapskilos gaat én om elkaar te steunen, is gaan wandelen samen veel fijner, vind ik.
Hier vaak als koppel met de kleine in de draagzak naar het bos geweest etc. Dit weer is er ideaal voor ook, niet te warm en niet te koud voor een kind.
Toen ze wat ouder werd, was het de buggy en nu is het de fiets.

Als het én om zwangerschapskilos gaat én om elkaar te steunen, is gaan wandelen samen veel fijner, vind ik.
Hier vaak als koppel met de kleine in de draagzak naar het bos geweest etc. Dit weer is er ideaal voor ook, niet te warm en niet te koud voor een kind.
Lijkt me dat ze vooral iets moeten vinden dat ze graag doen, en dus volhouden. Wandelen kan dan ideaal zijn, enige nadeel is dat het natuurlijk een pak minder intensief is dan deftig op een cross- of roeitrainer sporten. Veel mensen willen te snel resultaat dus dan kan dat wel demotiverend werken.

Spot reduction is a myth (grotendeels toch). https://exrx.net/WeightTraining/Myths

Je verbrandt calorieën door te sporten, als je er dan minder eet dan je verbruikt gaat je lichaam vetreserves verbruiken. Maar waar die worden verbruikt hangt af van je genen, en een grote factor daar is geslacht. Het is grotendeels genetisch bepaald waar je vet opslaat en waar je dit ook bij voorkeur terug weghaalt. Daarom dat veel mannen met overgewicht een bierbuik hebben, terwijl vrouwens soms veel dikkere bovenarmen of dijen krijgen.

Kortom, je kan niet specifiek één regio aanpakken, je kan enkel meer calorieën verbruiken dan je eet, en dan zien waar je vermagert. Al die programma's met oefeningen om specifiek buikvet aan te pakken zijn dus grotendeels zever.

Spiergroei is wel redelijk locaal, aangezien je daar met een specifieke oefening een spiergroep belast en dus beschadigt, en je lichaam deze probeert sterker te maken om dat te vermijden. Je buikspieren trainen kan dus wel alles wat steviger maken, maar de vetlaag erboven aanpakken gebeurt volgens hierboven. Typisch voorbeeld zijn krachtsporters in de zwaardere gewichtsgroepen, die gigantische spieren hebben maar ook vaak een serieuze bierbuik.

Dus, roeien over een crosstrainer om specifiek de buik aan te pakken kan je vergeten. Roeien kan wel intensiever zijn, waardoor je sneller resultaten kan zien. Maar, als jullie beiden nu geen sport doen is het misschien beter om voor een crosstrainer te gaan, dat zichzelf wat uitwijst, dan voor een roeitrainer, waar je toch de juiste techniek voor moet aanleren.
Heeft dat met hormonen te maken?
Mijn buik is vrij plat (tenzij geconstipeerd etc), maar de regio rond de 'pectoral muscles'/borst slaat alle vet precies op.
Het zijn ook geen manboobs of dergelijke, ik vraag mij af hoe ik dat vet wegkrijg.

En idd wandelen is voor mij de truck gebleken om te sporten, voor velen te traag, voor mij net intensief genoeg ;)

Heeft dat met hormonen te maken?
Mijn buik is vrij plat (tenzij geconstipeerd etc), maar de regio rond de 'pectoral muscles'/borst slaat alle vet precies op.
Het zijn ook geen manboobs of dergelijke, ik vraag mij af hoe ik dat vet wegkrijg.

En idd wandelen is voor mij de truck gebleken om te sporten, voor velen te traag, voor mij net intensief genoeg ;)
Ik vermoed dat hormonen een rol spelen, aangezien dat ook met de leeftijd verandert, maar ik ben geen expert.

goh voor te gaan wandelen is dat lastig te combineren met de kleine en ons werk. Werken te veel verschillende uren daarvoor.

Willen gewoon wat sporten thuis, als we er voor naar buiten moeten en zeker wandelen in weer en wind dan gaat dat er niet van komen.

ik denk als we thuis als de kleine slaapt afwisselend kunnen 30-60 min sporten terwijl we een gezamelijke serie kijken dat we dat wel kunnen volhouden.

Twijfel wel, denk dat crosstrainen aangenamer is om wat te kijken terwijl ipv roeien :p

Ik probeer nu per week 4 a 5 keer naar Basic-Fit te gaan, en Crosstrainer is toch wel een aanrader als kcal-burner. Weerstand nr 10 als op toestel ter plaatse. Hartslag rond 165.
400-500kcal voor een halfuurtje, en roeien is ook best tof. Maar niet voor gewicht te verliezen eerder opbouw van (rug)spieren

tevens op aanraden van mijn Kiné. voorlopig staan zwemmen en fietsen on hold

Loopband is ook nog oké, maar uw gewrichten zien pak meer af (maar niet zoals op asfalt)
Omhoog wandelen ook zeer leuk, maar daar heb ik terug last aan de onderrug

Volgende stap is gewichten, al ga ik daar een personal trainer voor inroepen denk ik :)

Ik probeer nu per week 4 a 5 keer naar Basic-Fit te gaan, en Crosstrainer is toch wel een aanrader als kcal-burner. Weerstand nr 10 als op toestel ter plaatse. Hartslag rond 165.
400-500kcal voor een halfuurtje, en roeien is ook best tof. Maar niet voor gewicht te verliezen eerder opbouw van (rug)spieren

Loopband is ook nog oké, maar uw gewrichten zien pak meer af (maar niet zoals op asfalt)

Volgende stap is gewichten, al ga ik daar een personal trainer voor inroepen denk ik :)
die PT is nergens voor nodig, er zijn genoeg schemaatjes online te vinden, alsook veel uitleg via youtube (maar doe wat onderzoek en volg niet de meest random personen.... er is ook veel bullshit te vinden)

4a 5 keer naar de fitness gaan per week vind ik sowieso al goed bezig! Bij mij stond er vanmorgen een sessie op de planning maar ben misselijk opgestaan en heb het moeten skippen!
Een oprechte vraag: hoe track je die calorieën tijdens het fitnessen? Ik vraag me altijd af hoe accuraat die machines zelf zijn!

4a 5 keer naar de fitness gaan per week vind ik sowieso al goed bezig! Bij mij stond er vanmorgen een sessie op de planning maar ben misselijk opgestaan en heb het moeten skippen!
Een oprechte vraag: hoe track je die calorieën tijdens het fitnessen? Ik vraag me altijd af hoe accuraat die machines zelf zijn!
Apple Watch

Bij mij is het altijd meer dan op het toestel.

Sinds de geboorte van de dochter begin Augustus gestopt met sporten (beetje krachttraining en fietsen) en begonnen met snoepen en wat meer bierinname, met als gevolg dat ik op 6 weken toch weer 3 kilo bijgekomen. Gaat vrij snel als ge er niet op let.
Over 2 weken de doop en ik moet in mijn kostuum kunnen, dus weer begonnen met een uur krachttraining en een half uur lopen per dag, daar ik niet meer kan gaan fietsen (vrouw alleen laten met 6-jarige en 1 maand baby in de ochtend is niet mogelijk). En uiteraard alle snoep en bier geband voor de komende 2 weken, en calorien beperkt tot 1900-2000. Hierdoor zou ik een surplus van 400-500 per dag hebben en alleszins volgend weekend 1 kg puur vet kwijt zijn.

Die op de machine zelf kan je eigenlijk amper vertrouwen. Die gebruiken gewoon het gewicht dat je ingeeft om een gemiddelde te tonen. Een horloge is een klein beetje nauwkeuriger maar uiteindelijk zijn dat ook maar gemiddeldes.

Pak dat een half uur lopen ergens rond de 200-500 kcal verbrandt. Afhankelijk van hoe snel je loopt, hoe goed (of slecht) uw conditie is, etc. Want hoe beter uw conditie, hoe efficiënter uw lichaam u kan laten bewegen wat ervoor zorgt dat uw lichaam minder energie nodig heeft om die beweging uit te voeren.

En krachttraining kan je voor 45 min kracht rekenen op zo’n 150-200 kcal tijdens de training zelf. Uiteraard weer afhankelijk welke training je doet.

Maar mijn mening is dat je niet te veel naar de kcal van het sporten mag kijken. Ik heb nooit de kcal die ik verbrandde tijdens het sporten meegeteld. Ik haalde mijn kcal deficiet uit mijn eten. Zeker in het begin hoef je die kcal die tijdens het sporten verband worden niet te compenseren.

die PT is nergens voor nodig, er zijn genoeg schemaatjes online te vinden, alsook veel uitleg via youtube (maar doe wat onderzoek en volg niet de meest random personen.... er is ook veel bullshit te vinden)
deze week begonnen met gewichten/krachttraining en i love it :love:
Cardio wat afbouwen (wel op gewicht blijven, 74kg) en me meer daar op focussen

deze week begonnen met gewichten/krachttraining en i love it :love:
Cardio wat afbouwen (wel op gewicht blijven, 74kg) en me meer daar op focussen
Ik vind dat ook veel leuker dan cardio, wat vaak nogal monotoon wordt. Je zou ook gewoon starting strength kunnen volgen en de PT zo laten.

Krachttraining heeft het voordeel dat je houding erdoor verbetert (tenzij je de verkeerde oefeningen doet) en het je metabolisme in rust verhoogt.

Ik vind dat ook veel leuker dan cardio, wat vaak nogal monotoon wordt. Je zou ook gewoon starting strength kunnen volgen en de PT zo laten.

Krachttraining heeft het voordeel dat je houding erdoor verbetert (tenzij je de verkeerde oefeningen doet) en het je metabolisme in rust verhoogt.
Het enigste wat ik ga moeten afleren is dat met cardio een soort duurtraining is (en kcal); wat ik bij kracht niet ga hebben

Het enigste wat ik ga moeten afleren is dat met cardio een soort duurtraining is (en kcal); wat ik bij kracht niet ga hebben
Ik denk dat je met degelijke krachttraining ook wel een hoop kcal verbruikt, maar daar is het minder tijdens de oefeningen en meer achteraf tijdens herstel.

Nu goed, 3 zware compounds die doe je ook niet op een uurtje.

bij mij heeft het allemaal weinig effect.

is nu al 6 maand dat ik geen snoep meer eet savonds
geen brood, maar sla'tjes smiddags.

en toch blijf ik op de 73 kilo.

denk dat er weinig aan te doen is. gewoon het ouder worden zeker?

bij mij heeft het allemaal weinig effect.

is nu al 6 maand dat ik geen snoep meer eet savonds
geen brood, maar sla'tjes smiddags.

en toch blijf ik op de 73 kilo.

denk dat er weinig aan te doen is. gewoon het ouder worden zeker?
Sla'tjes zijn niet noodzakelijk zo veel gezonder dan een boterham hé.

Ik ben ook al ongeveer 9 maanden op hetzelfde gewicht als 64kg. Ik kan inderdaad andere mensen weinig helpen. Ik denk dat mijn metabolisme vrij hoog is:

- Ik beweeg wel redelijk veel, maar ben ook geen topsporter of obsessief daarin. Gewoon de beweging die een normale mens dagelijks nodig heeft, denk ik. Voordeel van geen auto te hebben onder andere.
- Ik drink veel vloeistoffen, en dat is abnormaal hoog. Ik zit zeker aan 3-4 liter pure vloeistof per dag. Zeker. En dan reken je nog niet de vloeistoffen die je op andere manieren binnenkrijgt.
- Ik hou extra's tot een klein aantal, al gebeurt het af en toe wel eens, maar niet vaak. Puur snoep eet ik wel niet. Maar een tussendoortje soms wel.
- Niet echt aan te raden, maar speelt mee denk ik: ik eet geen ontbijt (al kan een klein ontbijt opnieuw geen kwaad, omdat het het metabolisme stimuleert of in gang kan zetten, je meer energie geeft voor de dag, misschien minder honger s'middags, en eigenlijk is een klein deel van je ontbijt gratis calorieën denk ik, omdat je die toch verliest, juist omdat je meer energie hebt s'ochtends). Maar als je een gigantisch ontbijt hebt, wel net negative. Boterhammen met choco... misschien beter dan s'avonds, maar toch eerder niet voor s'ochtends.

Dat zijn de vier hoofdzaken, denk ik, maar iemand kan makkelijk hetzelfde doen als ik en toch overgewicht hebben en niet afvallen. Mijn lichaam verbruikt wellicht meer, is niet echt spaarzaam met voedsel, en is niet heel efficiënt vermoed ik, hoewel efficiënt in de verwerking. Leuk voor esthetische redenen, minder leuk mocht er een overlevingssituatie plaatsvinden. Dan kom ik direct in de problemen. Al denk ik persoonlijk wel dat een grotere hoeveelheid water dan normaal drinken, het afvalproces versnelt bij bepaalde mensen. Thee en koffie zouden dat ook moeten kunnen doen (al raad ik zeker dat laatste niet voor veelgebruik aan, maar voor s'ochtends één kopje kan geen kwaad). Pikant eten zou ook licht kunnen helpen, al zal dat op het einde v/d dag geen groot verschil maken, maar het kan een spijsverteringsstimulant zijn, zeker als je dat niet gewend bent.

Medicatie speelt ook een belachelijk grote rol in metabolisme en gewicht, daar moet je ook altijd rekening mee houden. En het effect is voor iedereen opnieuw anders, net zoals de bij-effecten los van gewicht ook voor iedereen kan verschillen.

Terug
Bovenaan