Overgewicht, ondergewicht

bij mij heeft het allemaal weinig effect.

is nu al 6 maand dat ik geen snoep meer eet savonds
geen brood, maar sla'tjes smiddags.

en toch blijf ik op de 73 kilo.

denk dat er weinig aan te doen is. gewoon het ouder worden zeker?

Ik ben ook al ongeveer 9 maanden op hetzelfde gewicht als 64kg. Ik kan inderdaad andere mensen weinig helpen. Ik denk dat mijn metabolisme vrij hoog is:

- Ik beweeg wel redelijk veel, maar ben ook geen topsporter of obsessief daarin. Gewoon de beweging die een normale mens dagelijks nodig heeft, denk ik. Voordeel van geen auto te hebben onder andere.
- Ik drink veel vloeistoffen, en dat is abnormaal hoog. Ik zit zeker aan 3-4 liter pure vloeistof per dag. Zeker. En dan reken je nog niet de vloeistoffen die je op andere manieren binnenkrijgt.
- Ik hou extra's tot een klein aantal, al gebeurt het af en toe wel eens, maar niet vaak. Puur snoep eet ik wel niet. Maar een tussendoortje soms wel.
- Niet echt aan te raden, maar speelt mee denk ik: ik eet geen ontbijt.

Dat zijn de vier hoofdzaken, denk ik, maar iemand kan makkelijk hetzelfde doen als ik en toch overgewicht hebben en niet afvallen. Mijn lichaam verbruikt wellicht meer, is niet echt spaarzaam met voedsel, en is niet heel efficiënt vermoed ik, hoewel efficiënt in de verwerking. Leuk voor esthetische redenen, minder leuk mocht er een overlevingssituatie plaatsvinden. Dan kom ik direct in de problemen.
Of jullie eten beiden gewoon genoeg om op dat gewicht te blijven, niet te veel en niet te weinig. In het eerste geval zullen er wel verborgen calorieën bij komen kijken, in het 2de iemand die al 1/3 maaltijden niet eet. Dat is allemaal niet abnormaal lijkt me.

Of jullie eten beiden gewoon genoeg om op dat gewicht te blijven, niet te veel en niet te weinig. In het eerste geval zullen er wel verborgen calorieën bij komen kijken, in het 2de iemand die al 1/3 maaltijden niet eet. Dat is allemaal niet abnormaal lijkt me.
Ik heb een kleine edit gedaan rond mijn ontbijt. Het probleem is dat mijn lichaam het niet gewend is, maar ik denk wel dat een klein ontbijt meer positief resultaat hebben dan zal negatieve resultaten qua ritme en energie, en gezien je meer energie hebt, zal je het ook sneller verbranden, dus zal een deel (50 of 100 kcal) gratis calorieën zijn. Maar als je bvb. in een weekend om 9 uur opstaat, en dan 800 kcal eet, en dan eet je s'middags opnieuw, dan is het best dat je één van die twee maaltijden overschakelt.

Mijn eetlust is s'ochtends niet zo groot... dat is uit gewoonte. Gelukkig is mijn eetlust s'middags wel altijd dik oké, eigenlijk zelfs zeer goed.

Idealiter denk ik s'ochtends behoorlijk grote maaltijd, misschien een halfuur of een uur na het opstaan. En dan een paar keer op de dag wat lichters, met een keer een middelgrote maaltijd er nog tussen dat dat het beste. Het is echt het ritme dat op punt moet staan, en je lichaam dat dat ritme ook moet kennen.

Maar dat ritme moet natuurlijk kunnen ruimen met onze werk- en school- en dagbezigheidritmes. Maar het is wel zo dat dat ritme niet iedereen kan liggen, en bij mij is dat qua slaapritme moeilijker, maar bij een ander kan dat zijn, dat zijn eetritme niet echt goed daarop is aangepast, en dat de reden is waarom gewicht verliezen moeilijk gaat.

Als je vlak voor het slapen relatief vaak nog een grote maaltijd verorbert, dan kan je lichaam dat moeilijk verteren in je slaap, omdat het dan in rusttoestand gaat. Het kan ervoor zorgen dat je moeilijker slaapt, maar het kan eens dat je slaapt ook dat voedsel moeilijker verwerken. Het hangt ook af dat je lichaam dat ook gewend is of niet, om dat te doen, want sommige mensen doen dat zo vaak dat hun lichaam zich daar juist aan aanpast.

En wat een grote maaltijd is, ja, daar hebben sommige mensen een verkeerd beeld over. Meer dan 500kcal nuttigen 3 uur voor je gaat slapen is geen goed idee (en een zak chips valt daar al onder).

En toch, als je drie zakken chips op een dag eet bvb. (als ontbijt, middagmaal en avondmaal), dan vallen de meeste mensen af). Maar sowieso heb je veel te weinig goede voedingsstoffen dan, en is dat hetzelfde verhaal als een maand lang voor elke maaltijd naar McDonalds gaan, maar je valt af, en qua stoffen die je nodig hebt, zal dat zelfs nog veel slechter gesteld zijn dan, omdat er in die chips 1. weinig variatie zit en 2. ook totaal niet genoeg gezonde stoffen die je nodig hebt.

Ik heb een kleine edit gedaan rond mijn ontbijt. Het probleem is dat mijn lichaam het niet gewend is, maar ik denk wel dat een klein ontbijt meer positief resultaat hebben dan zal negatieve resultaten qua ritme en energie, en gezien je meer energie hebt, zal je het ook sneller verbranden, dus zal een deel (50 of 100 kcal) gratis calorieën zijn. Maar als je bvb. in een weekend om 9 uur opstaat, en dan 800 kcal eet, en dan eet je s'middags opnieuw, dan is het best dat je één van die twee maaltijden overschakelt.

Mijn eetlust is s'ochtends niet zo groot... dat is uit gewoonte. Gelukkig is mijn eetlust s'middags wel altijd dik oké, eigenlijk zelfs zeer goed.

Idealiter denk ik s'ochtends behoorlijk grote maaltijd, misschien een halfuur of een uur na het opstaan. En dan een paar keer op de dag wat lichters, met een keer een middelgrote maaltijd er nog tussen dat dat het beste. Het is echt het ritme dat op punt moet staan, en je lichaam dat dat ritme ook moet kennen.

Maar dat ritme moet natuurlijk kunnen ruimen met onze werk- en school- en dagbezigheidritmes. Maar het is wel zo dat dat ritme niet iedereen kan liggen, en bij mij is dat qua slaapritme moeilijker, maar bij een ander kan dat zijn, dat zijn eetritme niet echt goed daarop is aangepast, en dat de reden is waarom gewicht verliezen moeilijk gaat.
Het gaat er mij om dat je afkomt met een hoog metabolisme terwijl je gewoon weinig eet en dus weinig weegt. Als je wil bijkomen moet je meer eten, of dat nu 's morgens of later is. Uiteraard is 3x per dag eten makkelijker dan 2x om aan een zeker aantal kcal te raken, en het strookt ook meer met ons gemiddeld levensritme. Maar dat hoeft allemaal niet, en komt uiteindelijk neer op gewoonte.

Het gaat er mij om dat je afkomt met een hoog metabolisme terwijl je gewoon weinig eet en dus weinig weegt. Als je wil bijkomen moet je meer eten, of dat nu 's morgens of later is. Uiteraard is 3x per dag eten makkelijker dan 2x om aan een zeker aantal kcal te raken, en het strookt ook meer met ons gemiddeld levensritme. Maar dat hoeft allemaal niet, en komt uiteindelijk neer op gewoonte.
Dat is wel zo maar ik eet eigenlijk best wel veel s'middags en s'avonds. Normaal ook, want anders zou ik gegarandeerd nog meer afvallen, en een anorexiagewicht hebben. Er bestaat iets als OMAD-dieet (One Meal a Day), en eigenlijk kan je echt best veel op die "one meal" eten in theorie. Je kan extreem grote porties eten, maar het moeilijkste aan OMAD is dat je veel meer neigingen hebt om dan te gaan snacken of te snoepen niet omdat je te weinig gegeten hebt, maar omdat je voor een te lange periode niet gegeten hebt. Voor sommige mensen werkt het, deels ook omdat ze daaraan aan aangepast zijn. Maar de voedingstijden die meeste diëtisten aanraden, zullen voor de overgrote meerderheid v/d mensen ook het best werken, juist omdat het die neigingen zal verminderen. Je moet je ook nog altijd goed voelen, als je wilt afvallen, en als je dan van de kop naar de muur loopt omdat je het gevoel hebt dat je honger hebt, is dat ook geen leuk gevoel en zal dat de prestaties beïnvloeden. Al is het wel zo dat als je gewend bent om veel te eten, of veel te snacken enzovoort, je lichaam sneller het gevoel zal hebben dat het terug honger heeft, en dan is het ook mentaal een enorm lastige bedoening. Dat is zo. Zeker omdat mensen die te veel eten of teveel calorieën hebben, eigenlijk bij hun startpunt niet op een normaal calorie-intake zitten, maar eigenlijk al fors daarover zitten. En dat volhouden is erg lastig. Daarom dat je dan ook volgens mij niet direct moet overstappen op zo een dieet maar geleidelijk aan, dat er altijd beweging in het spel moet zijn, en dat vooral "wat" je eet belangrijker is dan hoeveel je eet, zeker in het begin, omdat het dan kwestie is van de klik te maken naar het eten van voedsel waar je sneller verzadigd voelt, dan naar eten van voedsel waar dat niet zo is (zoals bij chips).

Vergeet ook niet dat je BMR (https://nl.wikipedia.org/wiki/Basaal_metabolisme) hoger is als je meer spierontwikkeling hebt (door krachttraining dus). Ik heb zelf in het begin dat ik ging fitnessen veel gefietst, crosstrainer, ... maar krachttraining is ook belangrijk in dat opzicht.
Nu doe ik zo goed als enkel krachttraining omdat ik het leuker vind.

Kijk ook zeker uit dat je calorie-inname niet TE laag wordt, want dan gaat je lichaam in besparing en gaat dan je spieren aanspreken in plaats van vetreserves.

Ik heb het hier al gepost, maar ik vind zelf MyFitnessPal wel goed om calorie-inname en macro's bij te houden.

@Jonas89 ik vind het Athlean-X kanaal op YouTube wel boeiend voor nieuwe oefeningen, voedingsinfo, ...

@Jonas89 ik vind het Athlean-X kanaal op YouTube wel boeiend voor nieuwe oefeningen, voedingsinfo, ...

Heel handig kanaal om te weten wat je fout doet.

arMO6W5_460s.jpg

Ik zie vandaag wel nog een giga-bug in My fitness pall. Ik ben deze ochtend een heel intensieve wandeling gaan doen (13 km op net geen 2u) wat volgens Garmin goed is voor ongeveer 1000 kcal. Die kcal van die activiteit neemt MyFitnessPal dus over.
Ik heb nu ook al 19000 stappen gezet, en daarom geeft MyFitnessPal dus nog eens een kleine 800kcal als bonus vanwege mijn hoge activiteitsgraad.
Ik zou dus al bijna 2000 kcal extra verbruikt hebben vandaag…

Ik zie vandaag wel nog een giga-bug in My fitness pall. Ik ben deze ochtend een heel intensieve wandeling gaan doen (13 km op net geen 2u) wat volgens Garmin goed is voor ongeveer 1000 kcal. Die kcal van die activiteit neemt MyFitnessPal dus over.
Ik heb nu ook al 19000 stappen gezet, en daarom geeft MyFitnessPal dus nog eens een kleine 800kcal als bonus vanwege mijn hoge activiteitsgraad.
Ik zou dus al bijna 2000 kcal extra verbruikt hebben vandaag…
Opletten dat er niet vanuit meerdere bronnen gesynchroniseerd wordt naar MFP. Bij mij enkel vanuit Garmin Connect en hij telt de kcals maar één keer.

bloedtest laten doen, praktisch alles is terug in orde. Testosteron is goed gestegen dankzij de krachttraining en gewichtsverlies dus ben weer gerust. MAAR cholesterol is torenhoog :( denk dat het tijd is om dat eens te bespreken met de dokter.

Ik ben 2 weken geleden begonnen met de fitness.. Zo eGym en dan wat fatburning fietsen/lopen/moonwalking(?)
Geen idee of dat iets gaat uithalen in feite. Diene eGym is precies alleen maar krachttraining.
Ik ga 2 keer per week en probeer daarbuiten ook wel nog wat meer te bewegen dan gewoonlijk.

Ik weeg 104.2 kg en zou er graag 90 ofzo wegen. Kheb mij zo laten opmeten met een machie(InBody noemt dat) en en die zegt dat ik 91kg zou moeten wegen om goed te zijn.

Ik ben benieuwd naar de resultaten..

Ik ben 2 weken geleden begonnen met de fitness.. Zo eGym en dan wat fatburning fietsen/lopen/moonwalking(?)
Geen idee of dat iets gaat uithalen in feite. Diene eGym is precies alleen maar krachttraining.
Ik ga 2 keer per week en probeer daarbuiten ook wel nog wat meer te bewegen dan gewoonlijk.

Ik weeg 104.2 kg en zou er graag 90 ofzo wegen. Kheb mij zo laten opmeten met een machie(InBody noemt dat) en en die zegt dat ik 91kg zou moeten wegen om goed te zijn.

Ik ben benieuwd naar de resultaten..
Welkom in de club ;), je situatie is heel gelijkaardig aan die van mij 2 maanden geleden! Heb die egym eens opgezocht en dat ziet er heel gelijkaardig uit aan het biocircuit dat we bij ons hebben. Ik vind dat wel leuk, dat dat gepersonaliseerd is zorgt ook dat ik gemotiveerd ben.

Doe je ook iets met je eten daarnaast? Alleszins succes en goede moed! Benieuwd naar je voortgang.

Mijn huidige manier van diëten begint me nu toch wat teveel te lijken op een 'crashdieet'.
Ik eet iets minder dan mijn normale behoefte aan calorieën (2100 kcal per dag) en ben nu al even intensiever aan 't sporten (>10 uur per week, volgens mijn Garmin verbruik ik gemiddeld 3600kcal per dag).
Op 14 dagen 4 kg kwijt, op 8 weken 10 kg...
Maar ik voel me nu toch een beetje slapjes, ik heb dus zonet dus maar even wat bijgetankt. En ik ga toch ook starten op dagen dat ik sport dat verbruik ten dele te compenseren.

Mijn huidige manier van diëten begint me nu toch wat teveel te lijken op een 'crashdieet'.
Ik eet iets minder dan mijn normale behoefte aan calorieën (2100 kcal per dag) en ben nu al even intensiever aan 't sporten (>10 uur per week, volgens mijn Garmin verbruik ik gemiddeld 3600kcal per dag).
Op 14 dagen 4 kg kwijt, op 8 weken 10 kg...
Maar ik voel me nu toch een beetje slapjes, ik heb dus zonet dus maar even wat bijgetankt. En ik ga toch ook starten op dagen dat ik sport dat verbruik ten dele te compenseren.
Ongevraagd advies: steek structuur in dat bijtanken.

Nog ongevraagd advies: Als die cijfers kloppen is jouw deficiet van 1500 kcal/dag ook wel héél extreem. Zoals je zelf aangeeft, is da tserieus crashdiëten. Je ziet wel resultaat, dus je wordt er op korte termijn wel gelukkig van. Het is echter zeer ongezond en je werkt in je eetpatroon niet toe naar een situatie die op termijn aanhoudbaar of goed voor je is. De iets minder conservatieve bronnen spreken van een deficit van max 1000 kcal/dag en veel autoriteiten houden het zelfs bij gemiddeld 500 kcal/dag als maximum. Het is een uitdaging om die balans te vinden.

Ongevraagd advies: steek structuur in dat bijtanken.

Nog ongevraagd advies: Als die cijfers kloppen is jouw deficiet van 1500 kcal/dag ook wel héél extreem. Zoals je zelf aangeeft, is da tserieus crashdiëten. Je ziet wel resultaat, dus je wordt er op korte termijn wel gelukkig van. Het is echter zeer ongezond en je werkt in je eetpatroon niet toe naar een situatie die op termijn aanhoudbaar of goed voor je is. De iets minder conservatieve bronnen spreken van een deficit van max 1000 kcal/dag en veel autoriteiten houden het zelfs bij gemiddeld 500 kcal/dag als maximum. Het is een uitdaging om die balans te vinden.
Ik weet best wel dat dit een beetje te extreem is. Vandaar dat ik me vandaag ook wat heb gecorrigeerd. Ik wou eigenlijk zien hoe lang ik dit kon volhouden.
En structuur in dat bijtanken… laten we zeggen dat ik ga proberen er niet te veel structuur in te steken. Ik kan daar nogal in overdrijven.
De gewichtstoename die ik nu weg moet werken is ontstaan in een periode dat ik door een blessure niet kon sporten en lang die intake van 3500 -4000 kcal bleef aanhouden zonder die activiteiten….

Wat eten jullie als gezonde lunch? (om af te vallen).
Als ontbijt eet ik altijd wat cruesli, havermout en amandelmelk. Als lunch grijp ik eigenlijk vaak terug naar brood met charcuterie, omdat het snel mee te nemen is naar het werk. Dus zou iets moeten vinden dat even snel klaar is zonder te koken. Als ik dan thuis werk is de verleiding groot om nog een extra boterham te eten.

Terug
Bovenaan